Smart pendlarbil

29 inlägg 0 nya
Smart pendlarbil

Hej

Nu har jag varit pappaledig och ska snart börja jobba igen. Jag bor i nyköping och jobbar i norrköping. Har ca 15 mil t o r varje dag. Har tidigare haft familjebilen och pendlat med men frugan skaffade äntligeb körkort samt att vi bytte bil till stor MPV under ledigheten och känns som lite väl stor stöt för plånboken att köra den varje dag så är på jakt efter pendlarbil.

Har inga större krav på bilen mer än att den ska gå billigt. Är bara jag som ska åka i den. Har även ett tak på max 20000.
Vet att man inte får mycket bil för dom pengarna. Men har inga problem med att skruva lite då och då.
Har hittat ett antal intressanta objekt.

Opel Agila 1.2
Toyota corolla 1.4
Mercedes A140
Ford KA

Hittade även en annan som väckte mitt intresse. En Smart fortwo.
Då kommer mina frågor. Vilken bil skulle ni välja. Behöver inte vara just dom som jag skrivit upp. Tar tacksamt emot fler tips.
Bara den går billigt och håller sig inom min budget så är det intressant

Fråga 2. Hur är Smart att ha som pendlarbil?
Håller den lilla motorn och bilen för den mängden körning det blir.

Av alla listade är nog Toyota Corolla den jag gått på, den har ju sålts i rätt många exemplar och tänker att icke märkesverkstäder kan utföra jobb på den.
Just Smart är en bil jag VILL gilla, men varje gång jag läser eller hör något om den så är verkar det ha att göra med kvalitetsbrister eller den dåliga växellådan som dödar all körglädje.
Sen har ju just fortwo funnits i lite olika generationer, men den första verkar helt klart ha en del barnsjukdomar där de flesta verkar kosta en del att laga.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Skulle absolut valt Corollan bland dessa. Har en kompis som har en Corolla 1,4 -04 och den har fungerat utmärkt trots ganska lite "kärlek" ifrån ägaren. Inte speciellt törstig heller om du håller dig runt 90 km/t. Men tveksam om du kan få en vettig Corolla för dom pengarna.
En Smart har en annan kompis ägt (nyköpt dessutom) men det blev ett väldigt kort ägarskap för bilen motsvarade definitivt inte förväntningarna.

Välj Corollan av de uppräknade.

En Opel Astra, du får förvånansvärt mycket bil för pengarna.
Köpte mig en Astra J 1,4 turbo med 12500 på mätaren för 40000kr
Himla trevlig bil som fint går under 0,6 l/mil, känns rejäl och ombonad och går förvånansvärt tyst. Dom där puttebilarna Agila och Ka är väl direkt livsfarliga att köra på något större än en ekorre med, så nått sådant skulle jag aldrig köpa för att åka 15 mil per dag i.

Visst kan Astra också vara ett alternativ även om TS inte nämnde den bilen. Dock var tydligen 20.000 kr maxpris och då kanske det är enklare att hitta en hyfsad Astra än en Corolla eftersom Opel inte ligger så högt i begpriser jfr Toyota.

Känns ändå som rätt stor diff på storlek på bilarna, å ena sidan smart å andra sidan Astra.
Är det spannet man har att hålla sig inom finns ju faktiskt ganska mkt.

Mindre än Corolla men större än KA och Smart
Fiesta, Fabia, Ibiza, Clio, Polo etc, kanske en bra kompromiss.
Eller så du på det Guran och Pi rekommenderar, Astra och Corolla.
Man verkar kunna hitta en del Astra på rätt sida 2000 talet för 20000SEK som inte gått för långt.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Guran wrote:
En Opel Astra, du får förvånansvärt mycket bil för pengarna.
Köpte mig en Astra J 1,4 turbo med 12500 på mätaren för 40000kr
Himla trevlig bil som fint går under 0,6 l/mil, känns rejäl och ombonad och går förvånansvärt tyst. Dom där puttebilarna Agila och Ka är väl direkt livsfarliga att köra på något större än en ekorre med, så nått sådant skulle jag aldrig köpa för att åka 15 mil per dag i.

Det är rätt tänkt.
Och så ny och så få mil som möjligt för slanten.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Vågar nästan påstå att Opel är en av de mest undervärderade bilarna på Svenska marknaden. Skillnad mot tidiga 80-talet då en Opel Commodore GTE med treliters rak sexa och svart vinyltak var stekhet.

Men i denna tråd gäller det ju trots allt bilar runt 2000--2005 eller nåt sånt och då var nog inte Opel riktigt i den kvalitetsklass som man måhända är i idag och det är nog detta som bl a ger oss de relativt låga beg bilpriserna. Men man kan nog säkert göra fynd bland Opel-bilar om man är lite påläst och dessutom kan göra service och reparationer själva. Vill inte påstå att vår f d Corsa -02 på nåt sätt var representativ men den orsakade oss tyvärr många reparationer och det sätter sina spår...

En budget på 20000 ger en galax av fallgropar och möjligheter. En välkänd kvalitetsbil kan vara slut vid 20000 spänn. Jag skulle försöka hitta en lågmilad pensionärsbil, gärna en modell som ingen drömmer om. Ford Focus, Opel Astra, Valfri japan och betala mer för det rätta exemplaret även om den kostar mer än sina årsmodellsbröder. Låga mil, snikutrustning och tråkig färg kan bli jackpot när det gäller en bil man bara vill pendla med.

"Skulle köpt Octavia ifrån början", då hade du haft en säker, snål och rymlig bil. Men du är inte den första, många kommer hem med en för stor bil, typ en Alahambra eller liknande och upptäcker att det blir lite dyra droppar i längden. Då bilarna ofta går med max bara föraren blir det väldigt onödigt. Men visst, jag skall inte kritisera alla gör vi våra val och av olika anledningar. Köp inte en för liten bil för pendlingen, Astra är en bra pendlarbil utan tvekan. Hoppas att du inte tar illa upp för mitt inlägg. En chansning annars kan vara en Ford Focus, eller Renault Migrän. Äldre bilar drar mindre, så till och med en Mondeo kan bli snål om den körs på landsvägen. SAAB 9-3 är en skön pendlarbil, men något törstig och ofta hög skatt.

Styggavargen wrote:
"Skulle köpt Octavia ifrån början", då hade du haft en säker, snål och rymlig bil. Men du är inte den första, många kommer hem med en för stor bil, typ en Alahambra eller liknande och upptäcker att det blir lite dyra droppar i längden. Då bilarna ofta går med max bara föraren blir det väldigt onödigt. Men visst, jag skall inte kritisera alla gör vi våra val och av olika anledningar. Köp inte en för liten bil för pendlingen, Astra är en bra pendlarbil utan tvekan. Hoppas att du inte tar illa upp för mitt inlägg. En chansning annars kan vara en Ford Focus, eller Renault Migrän. Äldre bilar drar mindre, så till och med en Mondeo kan bli snål om den körs på landsvägen. SAAB 9-3 är en skön pendlarbil, men något törstig och ofta hög skatt.

På den tiden välte Skodorna i tester :)

Ford Fiesta eller Focus kan vara ett alternativ också.

En Corolla helt klart. Smart och A 140 skulle jag ta bort direkt, MBn har riktigt dålig kvalité och är mycket svårmekad. Motorn i en Smart håller typ 10.000 mil.
En granne pendlade 43.000 mil i en Corolla 1.4 -93, han bytte den 2006 till en Yaris -00 som går än 16 mil dagligen, 3 mil lansdsväg, 5 mil motorväg enkel resa.
Han servar bilarna själv med olja från Biltema och dom har inte protesterat för det.

För att inte tala om vältmercorna...

Det är nog ganska enkelt om jag skulle välja, Astra eller Focus!
Corolla hade kunnat vara ett alternativ, men av någon för mig underlig anledning har den blivit alldeles för högt värderad. Det är ingen rolig bil, men kanske bra?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag skulle satsa på en Ford Focus flexifuel dvs etanolmotorn så kan man tanka det bränsle som är billigast alternativ en VW Golf. En dieselbil är också ett bra köp!

Toyotalover

Etanol må vara billigast men det går åt 35% mer så det går jämt upp, dessutom tätar service på etanolbil i många fall.

En VW Lupo 3L TDI (diesel och automatlåda) är mitt tips. Den tillverkades mellan år 99-05 och är supersnål (runt 3,5 l/ 100 km). Dessutom kan du köra den på förnyelsebar RME och HVO. Skatten ligger på 1403 kr per år. Finns ett bra svenskt forum för bilen.

junkers - fast skall man göra som många förståsigpåare här absolut rekommenderar, alltså oljebyte årligen eller senast efter 1500 mil, så är nog inte oljebytes-kostnaden nåt som i praktiken skiljer mellan en E85-bil och en bensinbil. Däremot så går det ju åt avsevärt mycket mera etanol än bensin, jag skulle av egna erfarenheter säga runt 40 %, så rent ekonomiskt är det nog fortfarande en sämre affär. Sen finns det ju bilar med bensinmotorer som är klart snålare på bensindropparna än när man kör en E85-bil på bensin.
När vi sen talar om bilar i 20.000 kr klassen så är skicket på den enskilda bilen synnerligen avgörande men gissningsvis är det enklare att hitta en hyfsad Astra än nåt annat för de pengarna i C-segmentsklassen. Kolla dock motor och ev kamrem och när den är bytt - vill minnas att Opel hade relativt korta bytesintervaller på en del lite äldre motorer. Är man inte rädd för lite "kosmetisk" rost (högst troligt) så är ju även en gammal Mazda 3 ett tänkbart val.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.