Saab 9-3 Aero mot Saab 9-5 Griffin

43 inlägg 0 nya
Saab 9-3 Aero mot Saab 9-5 Griffin

Är det värt att byta en 9-3 Aero (2009) mot en 9-5 Griffin (2009)? Fördelar? Nackdelar?

Som jag ser det är det tveksamt att byta bort en Saab 9-3 mot en 9-5:a såvida du behöver en större bil. Saab 9-5 Sport Combi är visserligen en väldigt linjeskön bil även om den är några år äldre än 9-3:an som förvisso är väldigt behaglig att se på. Saab 9-5 är designad med avseende aerodynamiken som ledstjärna varför den är designad likt en kil, låg i fronten och högre baktill. Båda bilarna är väldigt sköna att köra och har yppersta komfort, man blir "ett" med bilen säger många Saab ägare. Så att byta "rakt av" tror jag inte är någon bra idé då 9-5:an fortfarande är modern än än lite äldre än 9-3:an men behöver du som sagt en större vagn är Saab 9-5 och då särskilt Sport Combi ett klokt byte. Kvalitetsmässigt har jag "hört" att 9-3 håller en ännu högre byggkvalitet än 9-5 även om ingendera har några direkta barnsjukdomar kvar efter många års produktion och utvärderingsförbättringar bakom sig. En bekant till mig köpte en av de sista Saab 9-3X modellerna med Biopowermotorn som han enbart kört på klimatsmart etanol som kom ut 2011 / 2012. Bilen har dessutom en välfungerande AWD drivning och han är verkligen nöjd med sitt bilval. Jag tror att hans bil idag har rullat strax under 20 000 mil. Han bor i Järpen, mellan Östersund och Åre och njuter av en vacker miljö och en fin välavvägd AWD som tar henne dit hon vill när hon vill. Hon sa i somras att hon kommer att behålla bilen "livet ut" och se hur långt en etanol Biopower Saab fungerar. Hon är idag strax under 50 år ung och arbetar inom turismindustrin med många resor inom Jämtlands / Härjedalsregionen.

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Varför inte ha både ock. Jag har 9-5 Griffin och letar efter en 9-3x. Jag kan nog hitta plats för båda.

Trasten:
Att ha både en Saab 9-3 och 9-5 vore inte dumt alls ;o )

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Men en fördel är Biopower.
Halva skatten!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Självklart ska man ha etanolmotorn dvs BioPower som ger motorn minst 30 hästkrafter extra utöver valfriheten att tanka det som är billigast. Etanol drar ca 25 - 30% extra bränsle så när prisskillnaden är större än 3 kr så lönar det sig att köra på etanol plus att motorn blir betydligt piggare samt att koldioxidutsläppen sjunker rejält.

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Frågan är väl hur länge det bränslet E85 kommer vara kvar? Det säljes väl inga bilar längre som man kan tanka med E85? Blev väl ingen hit om man säger så E85 utan snarare att en massa bensinstationer var tvungna att lägga ned som inte hade råd att investera i det bränslet. Det krävdes ju att alla bensinstationer kunde erbjuda E85 ett bränsle som väldigt få tankar. Har faktiskt aldrig sett någon som tankar E85 när jag tankar.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

E85 kommer säkert att vara kvar ett tag till. Nu börjar prisskillnaden bli tillräcklig igen efter senaste skattejusteringarna så kanske fler kommer att tanka det igen. Men i värsta fall så går ju dessa bilar att köra på bensin också.

Ja E85 kommer att vara kvar, det finns många som tankar det nu igen närvprisskillnaden till bensin blivit större.
De flesta bensinbilar går utmärkt med etanol i olika blandningar med bensin utan modifieringar.
Att E85 fått dåligt rykte beror dels på att en del biltillverkare lyckades mindre bra med modifieringar till etanol, att gamla bilar som tankades med E85 råkade ur för att vaxavlagringar i bränslesystemet löstes upp och orsakade läckage eller igensättningar.
Att göra en E85- konvertering av en gammal bil förhindrar dessa problem och ger extra krut i motorn och möjlighet att välja bränsle.
Det man bör tänka på är att man bör göra tätare oljebyten, men oftast räcker det med var 1500:e mil.
Och man måste tanka oftare, men billigare.
Ok, man sparar inga pengar, men får ett mer miljöanpassat samvete och högre effekt i motorn!

Saab och Ford var två tillverkare som lyckades väldigt bra med sina etanolmotorer.
Ford hade ju lång erfarenhet, Henrys första bilkonstruktioner var helt avsedda för etanoldrift.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har sett att VW fortfarande har en Golf som är anpassad för E85. Trodde det var den enda som fanns att köpa ny nu...

Om det bara finns 2 bilmodeller att köpa som går att tanka E85 så måste man kalla det för ett fullständigt fiasko. Tyvärr. Synd om alla bensinstationer på landsbygden som inte hade råd att investera i E85 och blev tvungna att lägga ned verksamheten. Annars var ju bränslet bra för miljön, rent utsläpp mässigt. Fast att skövla sockerrör för att tillverka E85 kanske inte var så miljövänligt.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

För klimatets skull hoppas jag att incitamentet för att tanka etanol ökar än mer dvs att man säker eller subventionerar etanolbränslet genom en grön skatteväxling. Om man lägger på 20 öre på bensinpriset skulle man säker kunna kapa etanolpriset med minst en krona och staten skulle fortfarande få in samma skatteintäkt samtidigt som miljön skulle bli bättre och än fler biltillverkare skulle börja sälja etanolbilar igen.

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Biopower är för mig det givna valet för att få ner den hutlösa vägskatten. För övrigt hade jag nog valt en 9-5 eftersom jag vill minnas att 9-5 fick betydligt högre poäng vad beträffar krocktest och säkerhet.

SAAB enligt mig - en av världens bästa bilar. Synd bara att GM blandade sig i bilden.

Musiksida för BEATLES-samlaren: http://beatles-rare-bootlegs.fanclub.rocks

Vinylsamlaren:
Jag håller med dig! Kan berätta att jag ärvde pappas bil då han dog. En riktigt välskött Saab 900 EMS -79:a som jag använder som sommarbil till veteranbilsträffar etc.

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Det är väl helt upp till TS om han vill återkoppla precis som det är upp till skribenterna om de vill bidra till tråden.

Inlägg raderade i tråden!

Om man nu inte får kommentera trådis totala frånvaro i sin tråd, så kan du väl radera inlägg 3-13 och 15 också, iom att inget av inläggen handlar om vad trådis frågar om? Herregud!

Här måste jag nog hålla med VolvoXC90 - om man startar en tråd och sen inte ger sig tillkänna trots många inlägg ifrån andra skribenter så är det väl rimligt att nån till slut funderar över det faktumet i ett inlägg - eller ?

Om E85 åter blir lönsamt att tanka och Bonus-Malus på det så kan kanske E85 få en revansch? Kanske kommer fler tillverkare då åter att ta fram modeller, eller vad tror ni? Hur är det i andra länder? Finns det flera modeller för E85 som inte tas hit? Många frågor... ;-)

Jag kan hålla med men det innbär väl inte att XC90 behöver svara som han gör? Det är ju XC90 som inte är intresserad och är man inte intresserad behöver man inte svara i tråden.
TS har ju tydligen fått de svar han behöver. Sen behöver inte tråden dö för att TS inte är här. Det kan ju fortfarande diskuteras
mellan andra skribenter.

En tråd som inte är intressant längre självdör. Det behöver man ingen som går in och skriver, speciellt i en som inte är död.

Jag förstår inte ens problemet. Har fått massa bra svar och kommentarer i denna tråd. Jag läser ju allt. Måste jag kommentera allt som skrivs? Har jag följdfrågor så lär jag fråga i så fall. Dessutom har XC90 & co lyckats med konststycket att få tråden att handla om något helt annat.

Möjligtvis att jag skulle kunna förstå irritationen om jag skapar massa trådar och sedan inte ens läser svaren, men så är det ju inte. Nåja, Deeds du kan väl rensa allt som handlar om hur jag som trådskapare återkopplat? :-)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.