Vi Bilägares forum

Restvärde på bilen efter leasinavtalets slut

Restvärde på bilen efter leasinavtalets slut

Hej
Leasar en Volvo V40 och ska lämna tillbaks den nu till midsommar. Funderar på att behålla bilen men fattar inte riktigt det med restvärdet. Står ingenting om detta i avtalet. Värdet på bilen från början var 240000:- ocn nu efter 3 år säger försäljaren att de vill ha 140000:- för den. Under 3 år har jag betalat ca 140000:- . Hur fungerar detta egentligen. Vill inte bli blåst. Tacksam för hjälp

Uppdaterat: 2019-05-12 20:53

Kommentarer

De 140.000 du skriver du betalat, är det exkl. ränta och avgifter? Alltså ren avbetalning av värdet efter du dragit bort ränta och avgifter?

Uppdaterat: 2019-05-12 20:59

Det var anledningen till min fråga med, tror det var lite feltänk där och att det är en helt rimlig peng handlaren vill ha för att lösa ut bilen.

Uppdaterat: 2019-05-12 21:05

Av dina 140.000 så har du ju betalt drygt 20.000 i räntekostnad (finansieringskostnaderna
är självklart inbakat i leasingpriset) . Kvarstår 120.000kr minus servicekostnader, kanske 10.000kr, för dom tre åren som du ”betalat ner” på bilen.
Kvarstår 110.000. 240.000 - 110.000 = 130.000kr. Sen vill handlaren tjäna på den begagnade bilen som du köper loss. Den borde då få MRF garanti mm. Så verkar väl vara ett helt ok pris.
Men nån annan som har bättre koll på detta än mina kalkyler. Men jag tror det är ganska så rätt.

Uppdaterat: 2019-05-12 21:08

Om de vill ha mindre än marknadspriset minus 10% ses det dessutom som en skattepliktig förmån!

Gäller alltså företagsleasing, privatleasing får de ta vad de vill utan skattekonsekvenser.

Uppdaterat: 2019-05-12 21:15

Jättebra. Då vet jag. Tack för hjälpen

Uppdaterat: 2019-05-14 12:55

Det är ju det som är grejen med privatleasing. Du betalar värdefallet satt till ett förutbestämt restvärde. Du sitter inte inne på risken, utan det går långivaren.
De kan säkerligen kränga din v40 för 140.000kr, så det går inte att pruta på. Tycker det låter billigt. Hade du varit smart, så hade du köpt bilen kontant eller via billån, då hade du säkert fått ett annat grundpris (10% lägre) och kanske även vinterdäck och något annat för mindre pengar.

Värt att tänka på är att många leasingföretag sänkt restvärdena till 45-40% varpå du betalar en högre månadskostnad.

Uppdaterat: 2019-05-17 14:32

Inte för att vara den men hade du själv accepterat att köpa en bil med de repor som visas på fotografierna?
Normalt accepteras ju någon repa och dörrslag men det här var ju långa och många repor.
Sedan brukar självrisken på en privatägd bil på självförvållade skador ligga på 5500-7500:- per skada så vad 3000:- kommer ifrån är en gåta?

Hade precis inne min privatägda för ett självförvållat problem där självrisken var 6875:- men jag har tilläggsförsäkring som står för delen över 2000:-.

Uppdaterat: 2019-05-18 08:40

Jag tror det kommer att visa sig framöver att privatleasing inte är så lönsamt som många tror. Det kan nog komma surt efter för väldigt många, på samma sätt som för Palmerand...

Uppdaterat: 2019-05-18 10:49

Rutger +1 på den!

Uppdaterat: 2019-05-18 11:10

Jovisst men hade du ägt den Leafen privat hade du fått rätt kraftigt avdrag mot en ny bil vid inbyte även då,

Uppdaterat: 2019-05-18 11:48

Leasing var jag och pratade nog med om innan vi köpte bilen. Hon sa BLANKT nej försäljaren med en gång. En 4wd bil med högre markfrigång är inte gjord för det. Repor ifrån buskar i skogen, repor underifrån terrängen är inget normalt slitage!
Sedan fanns det inte på världskartan när vi också har barn och hund!
KÖP bilen sa hon med en gång. Tackar henne för det. Värre med leasing kommer det att bli!

Uppdaterat: 2019-05-18 12:26

Junkers, Självklart hade jag inte velat köpa bilen med den repan som den ser ut i nuläget men jag har idag varit nere på Hedin bil som från första början skulle ha tagit tillbaka bilen och låtit dom göra en bedömning utefter alla påpekade defekter och dom menade att om dom skulle tagit in bilen hade jag fått betala ca 6000 om dom var på lite dåligt humör den dagen. Jag fick även ett nummer till en kille som fixar deras lackskador och dom menade på att jag kommer att kunna fixa alla "skador" betydligt billigare än 6000 och då är bilen i princip i nyskick även om det står att normalt slitage ska accepteras. Så hur Santander kan försöka avkräva mig 38500 kronor känns inte som någonting annat än rent bedrägeri.

Uppdaterat: 2019-05-18 13:54

För allt i världen.. KÖP UT BILEN! Risken att återlämna en privatleasad bil har jag själv fått uppleva idag och det var nog den största chock jag upplevt! I mitt fall handlade det om en Nissan men.. Santander som äger Nissans leasingbilar hade tydligen gjort en del ändringar i återlämningsproceduren sedan jag tecknade avtalet. När jag tecknade avtalet så fanns möjligheten att köpa loss bilen när avtalstiden hade gått ut men detta hade ändrats under tiden så nu skulle alla bilar återlämnas och sedan skickas vidare till Norge då det är en elbil som jag pratar om nu. När jag tecknade avtalet med Hedin bil så var det sagt att den skulle återlämnas där efter leasingtiden gått ut och vad jag hört från många håll så var deras koll på om bilen hade "normalt slitage" en okulär runda kring bilen där de flesta bilar godkändes om de inte va rejäla skador givetvis. Nu hade istället Santander kopplat bort Hedin bil helt och hållet och istället anlitat en så kallad "oberoende" besiktningsverkstad som jag inte nämner namnet på då besiktningsmännen där avskyr Santander lika mycket som jag gör! besiktningen tog ungefär en timme och besiktningsmannen gick under hela denna tid med en ficklampa 5 cm från lacken och letade möjliga fel. avtalet mellan denna besiktningsverkstad och Santander gör Besiktningsverkstaden betalningsskyldiga om Santander inte kan tjäna tillräckligt mycket på bilen vid en senare försäljning så detta tvingar dom att hitta helt orimliga saker att kalla onormalt slitage. Jag åkte till besiktningen med vetskap att jag skulle få betala för en skada och priset på den sattes till 3000 vilket jag anser helt rimligt. I övrigt tyckte jag att jag skulle återlämna en väldigt fin bil som dessutom till Santanders fördel endast hade rullat 1450 mil, en bra bit under vad avtalet tillät och en god möjlighet för dom att tjäna mer pengar på bilen än om jag utnyttjat alla mil som jag skulle kunnat. Men så till min chock, när besiktningsmannen var klar så fick jag ett papper i handen, ett prisförslag för att lämna tillbaka en fin Nissan Leaf som rullat varje dag under avtalsperioden, ett prisförslag där jag skulle betala 38500 kronor för att få lämna tillbaka bilen! Jag kan tillägga att jag inte signerade och godkände detta prisförslag! Jag tog bilen och åkte hem istället.. jag lovar att jag kommer gå över lik för att detta sjuka maffialiknande finansbolag inte ska vinna denna fajten i alla fall! Så mitt tips är givet, Köp loss bilen. Det är den överlägset bästa deal du kan ta och det du kommer tjäna på i längden.

Om det är någon som är nyfiken på vilka enorma skador som genererar en kostnad på nästan 40000 kronor för att få återlämna en leasingbil så hittar ni protokollet från besiktningen här: https://minfil.com/Zbq0Y6ren4/protokoll_pdf
Ni kommer förstå vilken skada jag hade räknat med att betala men jag förtydligar igen att den står för 3000 kronor av totalen.

MVH // Jimmie, Som hoppas att Santander åker fast för någonting kriminellt dom garanterat gjort och försvinner från jordens yta!

Uppdaterat: 2019-05-18 14:04

Sesn undrar jag lite om dom får lov att ändra avtalet så. Vad står i det ang återlämnandet, står det specifikt Hedin bil att dom gör besiktning. Står det hänvisningar till material för vad som är slitage och skada?

Uppdaterat: 2019-05-18 14:42
Palmerand skrev:

Junkers, Självklart hade jag inte velat köpa bilen med den repan som den ser ut i nuläget men jag har idag varit nere på Hedin bil som från första början skulle ha tagit tillbaka bilen och låtit dom göra en bedömning utefter alla påpekade defekter och dom menade att om dom skulle tagit in bilen hade jag fått betala ca 6000 om dom var på lite dåligt humör den dagen. Jag fick även ett nummer till en kille som fixar deras lackskador och dom menade på att jag kommer att kunna fixa alla "skador" betydligt billigare än 6000 och då är bilen i princip i nyskick även om det står att normalt slitage ska accepteras. Så hur Santander kan försöka avkräva mig 38500 kronor känns inte som någonting annat än rent bedrägeri.

38500 är inte rimligt det kan jag hålla med om och jag tycker absolut du ska leta fram det ursprungliga avtalet för det är det som gäller.

Uppdaterat: 2019-05-18 15:01

Jag känner att jag stal denna tråden kring mitt eget ärende men om intresse finns att följa utvecklingen i detta ärende så skulle jag kunna starta en ny tråd och klistra in de vitala bitarna där så kan vi fortsätta där. Som efterfrågat ska jag gå igenom det avtal och kontrakt som jag har ytterligare en gång för att se om det finns några svar där. Vidare har Santander sagt att dom ska ringa mig på måndag för att se hur vi går vidare i frågan och om dom inte har något riktigt bra att komma med då så riskerar detta att bli en långkörare. Så vad säger ni, finns intresse och vill ni ha en egen tråd och följa ärendet? //Palmerand

Uppdaterat: 2019-05-18 16:48

Gärna. Vore intressant höra hur det går. Lycka till!

Uppdaterat: 2019-05-18 17:40

Jag kommer att köpa bilen men att du ska betala 38500:- för en Nissan??? Insteg är det väl vanligt slitage. Lycka till verkligen. Hoppas det ordnar sig

Uppdaterat: 2019-05-20 20:41