Vi Bilägares forum

Om du hade 60 000kr...

Om du hade 60 000kr...

...att köpa en begagnad bil för +- 5k vad hade du köpt då?

Prioritera:
- Bränsleförbrukning
- Större än en Aygo / C1

Jag vill nämligen köpa en begagnad bil och har 60-65k ungefär, men vet inte vad jag ska ha i denna djungel.

Årsmodell och miltal? Vad säger ni?
Har funderat på Fiesta, Ibiza eller Yaris.

Stort tack på förhand!

Uppdaterat: 2016-07-01 23:47

Kommentarer

Kia Picanto, Renault Clio, Suzuki Swift 2012 och nyare max 5000 mil.

Uppdaterat: 2016-07-02 00:13

Håller med junkers - sen kan man lägga till flera t ex Skoda Fabia, Hyundai i20, Mazda 2 m fl. Men "nyare" och med relativt få mil är nog grundregeln. Och letar du på t ex Blocket så kommer du att finna många småbilar som uppfyller dessa kriterier. Sen måste du provköra för egenskaperna skiljer rätt mycket och vissa kommer inte att tilltala dig även om de tilltalar andra.

Uppdaterat: 2016-07-02 09:07

Renault megane 3, lite större än nämnda, men bekväm och mycket för pengarna!

Uppdaterat: 2016-07-02 09:31

Fast en Yaris för 60.000 kr - njaaa... Då är den p g a sitt relativt höga andrahandsvärde av lite för gammal modell - tycker i alla fall jag. Och speciellt rolig är den ju inte även om den antagligen håller ihop bra.

Uppdaterat: 2016-07-02 09:46

Jo - men tvingas man köpa en äldre bil än av konkurrerande märken så ser jag inte speciellt positivt på det. Sen är det väl ingen absolut sanning att man måste köpa en Yaris för att få en lite billigare bil som "håller ihop bra". Det finns många andra, och roligare, bilar att välja bland. Varför jag använde det ordvalet var för att i alla fall hitta en anledning för att betala lite för mycket för en lite äldre bil med flera mil. Men som sagt - den är nog inte ensam om att "hålla ihop bra". Och 60.000 kr är ju trots allt inte riktigt vad jag avser med "billig bil" utan i den prisklassen bör man kunna hitta nåt riktigt bra - om man har ett öppet sinne och inte låser sig för en viss bilmodell. "Billiga bilar" är för mig bilar i typ 10.000 kr klassen.... Och letar man bilar i den prisklassen är nog oddsen för ett hyfsat bilköp större om man väljer en bilmodell med bra rykte för hållbarhet.

Uppdaterat: 2016-07-02 10:08

Kan vara läge att köpa en bil som ratas av många och är relativ "kall". Men som ändå är driftsäker. Kolla Nissan micra, de är billiga nu och är relativt bra bilar. Annars finns det ju en uppsjö av bilar att välja på.

Uppdaterat: 2016-07-02 10:35
Lås inga trådar.

Jag håller med Shogun, köp en Prius. Det blir en långmilare, men det gör inte så mycket de brukar hålla bra. Den är ju avsevärt rymligare än fjuttbilar, men ändå har den hyfsat låga milkostnader.
Ok, det är ingen speciellt engagerande bil, men jag utgår från att TS inte är särskilt bilintresserad och då är den perfekt.

Uppdaterat: 2016-07-02 20:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja, skulle nog rekommendera en Fiat Uno istället.

Uppdaterat: 2016-07-02 22:26

Om jag hade 60000 så hade jag köpt en bil för 5000 och sen gjort något roligt för resten av pengarna.

Uppdaterat: 2016-07-02 22:35

Följer man vidstiges råd, hamnar man i trastens prisklass, full enighet råder idag......

Uppdaterat: 2016-07-03 09:10