Vi Bilägares forum

Olja från biltema till en 2010 modell

Olja från biltema till en 2010 modell

Hej

Jag har en Renault Megané 2010 DCI 1,5 med partikelfilter och undrar om man kan använda sig
av Biltemas oljor då bilen inte längre har garantier från Renault.

Eller är det Castrol´s dyra fanskap som gäller 5-30 eller 5-40

Tacksam för svar

Uppdaterat: 2017-02-13 22:25

Kommentarer

Varför inte biltema?
Tror inte en sekund att deras oljor är sämre.
Olja är mycket skitsnack och fina burkar, men hur många vet om en olja är bra eller dålig....
Köp den olja som fyller den specifikation din bil ska ha, biltema har oljor som passar de flesta bilar...
Det står troligen i serviceboken vilken norm den ska uppfylla.

Uppdaterat: 2017-02-13 22:47

Oljor ett lika hett ämne som bilmärken eller telefonmärken om man kollar vissa forum. :-)
Min personliga erfarenhet är blandad och rör bara olja till MC hos Biltema.
Min ena sporthoj gillade inte alls Biltemas olja även om specifikationerna stämde. Medans en annan knarr (mc) fungerade helt ok.

Biltema köper sannolikt sina oljor från olika leverantörer och det kan ju diffa från gång till gång.
Visst du kanske hör en granne som sagt att han minsann sagt att han sett Castrol och Biltemaflaskor fyllas ur samma kran, men det behöver inte betyda att all olja är därifrån.

Vill man vara säker så köper man kvalitetsolja från en tillverkare och betalar några hundringar extra, det är ändå en nyare bil du har.
Men samtidigt så ska ju specifikationerna på oljan du köper räcka.

Det finns inget givet svar, mitt resonemang är att du får vad du betalar för. Därmed inte sagt att Biltemas oljor är generellt dåliga, för det är dom inte.

Uppdaterat: 2017-02-14 11:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Problemet är att veta vad som är kvalitetsolja, priset skvallrar ju inte.
Biltema har en annan prisfilosofi, inte helt olik ikeas.
För man kan ju köpa castrol, mobil osv billigare på nätet än biltema.
Så att oljebranschen svänger sig med höga marginaler är nog närmare sanningen.
Sålde ett kvalitetsmärke dyrt som guld när jag jobbade på verkstad, och det var en rejäl kassako.....
Biltema har fast produktion åtminstone av vissa oljor, har kört många lass från producent till biltemas centrallager, och producenten är inte noname, inget prdstigemärke heller, men deras eget är inte väldigt billigt....
Inget sagt om kvaliten med det.....
Tror dock att biltemas funkar utmärkt, det gör det för mig.
Man ska dock vara konsekvent, på hojen behåller jag samma kvalitet och typ som den alltid haft, 10w50 delsyntet, vanligen motul.

Uppdaterat: 2017-02-14 11:53

Det kan nog ligga lite i det där med marginaler och dom behövs nog om man tittar på reklam och sponsring av olika events.
Sällan man ser Biltema göra samma sak.
Och precis som att Ica's chocklad kanske görs på samma line som Marabous så kan fallet vara likadant med Biltemas oljor, det kan vara från samma kran som dyrare olja.....eller inte.
Det jag har problem med är att många gärna försöker förmedla känslan att man blir blåst så fort man köper en märkesprodukt.

Det är väl lite det som är problemet många gånger med produkter, vare sig det är olja eller telefoner, vi vill tro att vi gjort en bra deal.
Och i mitt fall med sporthojjen så kanske det bara var en dålig batch eller något annat. Men byte till ett annat dyrare märke hjälpte.
Sen kan det ha handlat om det Ducce tar upp, jag gick från ett märke till ett annat och kanske hade fått samma "fel" om jag gått från Castrol till Motul.

Som lekman är det ibland svårt att komma till en bra slutsats, man har inte erfarenhet eller haft möjlighet att testa alla lösningar.

Uppdaterat: 2017-02-14 12:18
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Problemet är väl att man varken som lekman eller proffs kan testa olja tillförlitligt.
För det krävs ju avancerade labbtester.
Rullande tester skulle bli väldigt omfattande eller långvariga.
Typ min nya bil drog mindre olja vid 20000 mil än min förra som fick biltema...
Man kan ju heller inte säga att allt märkes är skit, men mycket av priset är nog märket, som i allt annat.
Riktig lågprisolja som säljs på bla mr auto, bolk för 119 kronor för 4l, skulle jag aldrig drömma om att prova, troligen är det återvunnen olja, då snackar vi man får vad man betalar för.....
Och byte av märke eller typ kan ju vara som benny också menar, mer renande additiv kan ju höja förbrukningen tex, många som förr gått från mineral till en bra syntetolja som fått ett oljedrickande monster när allt sot släppt i en gammal motor....

Uppdaterat: 2017-02-14 14:33

Kan rekommendera:
www.oljemagasinet.se
www.oljefyndet.se
www.oljaonline.com
www.dackonline.se

Bara välja och vraka. Dom flesta motoroljor finns. Renault använder väl ELF och inte Castrol?

dackonline har även OKQ8:s motorolja.

Fast kan man alltid lita på att det inte är någon fuffens? En motorolja som normalt kostar 250 kr/litern säljes för 100 kr/litern. Vart ifrån kommer dessa motoroljor ifrån när de säljes så pass billigt?

Uppdaterat: 2017-02-14 17:15
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jo det går utmärkt att sälja 250 kronorsolja för 100, om man säljer volymer, speciellt om man säljer från tex tyskland där motorolja generellt är betydligt billigare än här.
Eller sidoimporterar, det behöver ju inte vara fuffens för att man köper olja från annan än ordinarie importör.
Men veta kan man ju inte....
Renault i sverige körs nog vanligen, de första åren iallafall, på det fabrikat volvoåterförsäljaren använder, det är ju oftast där man gör service i början.

Uppdaterat: 2017-02-14 21:51

Ducce:
Vad tror du om denna motorolja till 1.8T motorn? (150, 163, 190 hk)
http://www.dackonline.se/cgi-bin/oshop.pl?item_id=97&dsco=121&cart_id=53016464.121.25858&Cookie=&oil_category=motorolja&oil_brand=shell&oil_viscosity=5w-40&oil_release=&vehicle_disabled=1&list_size=20
416 kr för 5 liter inklusive frakt = 83 kr/litern
Eller denna?
http://www.dackonline.se/cgi-bin/oshop.pl?item_id=374&dsco=121&cart_id=53016464.121.25858&Cookie=&oil_category=motorolja&oil_brand=shell&oil_viscosity=0w-40&oil_release=&vehicle_disabled=1&list_size=20
323 kr för 5 liter inklusive frakt = 64 kr/litern

Uppdaterat: 2017-02-15 13:25
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Funkar säkert bra.
Den såldes hos många vag-åf när de bilarna var nya.
Jag har kört många av mina bilar på den när jag jobbade på verkstad, fast det var på 90-talet, hur den har förändrats sen dess vet jag inte.

Uppdaterat: 2017-02-15 15:18

Annars säljer ICA-Maxi Shell Helix Ultra 5w-40 för 299 kr / 4 liter på kampanj pris då och då. Även Jula säljer Mobil 1 5w50 för 299 kr / 4 liter emellanåt. Den har jag provat och tycker att motorn jobbade tyst och fint. Det enda jag kan anmärka på med Mobil 1 5w-50 är att jag behövde fylla på med 5 dl efter ungefär 6 månader.

Har köpt några gånger på nätet och det har fungerat bra. Enda skillnaden är att det står på tyska på dunken istället för engelska.

Uppdaterat: 2017-02-15 16:24
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Ok tack för era inlägg. Jag blev rekommenderad använda RN 0720 certifiering Biltema har bara 0719

Uppdaterat: 2017-02-15 19:25

Det är den som jag använder i min Audi A6. Den uppfyller VW 504.00 som är kravet från fabrikanten. Funderar dock på att byta till en lite tjockare när det inte finns några garanti kvar. Tycker 5w-30 är lite för tunn för en motor med kamkedja. Borde vara minst 5w-40 eller högre.

Uppdaterat: 2017-02-15 21:15
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Biltillverkarna rekommenderar ofta en tunnare olja för att få så låg friktion som möjligt, på gott och ont.
Saab t.ex. hade tidigare 0W-40 som rekommenderation, men från 2005 var det 0W-30 som gällde.
Man kan ju undra varför, 0W är ju alltid 0W!
Men för en motor med kamkedja är 0W bättre än 5W, men kör man hårt i varmt klimat är det kanske 0W-40 som är bättre.

Uppdaterat: 2017-02-15 21:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, en oljetråd! :)

Jag kör nästan alltid med Biltema. Ser då till att klassningen stämmer med de vad tillverkaren anger så klart. Lite som att köra på Nordmandäck istället för senaste Nokian skulle jag vilja likna det vid.

Har, ta i trä, aldrig haft maskinella problem som haft med oljan att göra. Kör förnuftigt. Varva aldrig en kall motor hårt, använd gärna motorvärmare så ska du se att Biltema funkar utmärkt. En "märkesolja" för minst dubbla kostnaden kanske har bättre egenskaper men det är marginellt skulle jag vilja påstå.

Uppdaterat: 2017-03-08 00:03

Jag har aldrig hört om någon som fått ett motorras på grund av "dålig" olja eller "bra" olja eller olja enligt "fel" specifikation i vardagsbilar som nyttjas i vardagsbruk.
Däremot har jag hört om motorras där man inte kollat att det finns olja i motorn, eller dom som aldrig byter olja.
Själv byter jag varje säsong och/eller var 500:e mil på min sommarbil.

En gång satt jag som eftermarknadschef och lyssnade på en kunds maskinchef som tyckte det "kändes för jävligt" att vi inte stod för motorbytet på en 3 år gammal maskin där motorn hade rasat. Vår tekniker tappade totalt ur en liter olja ur motorn. Den ska ha 11.2 liter olja i sig. Att hans eget folk uppenbarligen inte gett maskinen det tillsyn den behövde, under en lååååång tid, med tanke på hur mycket olja det var kvar i maskinen, det var inte relevant tyckte han.

Byt du till en olja som passar dej prismässigt. Kolla oljan när du tankar, och byt sen igen, gärna med kortare intervaller än vad boken säger så är du hemma.

Uppdaterat: 2017-03-09 08:18
hixx skrev:

Jag har aldrig hört om någon som fått ett motorras på grund av "dålig" olja eller "bra" olja eller olja enligt "fel" specifikation i vardagsbilar som nyttjas i vardagsbruk.
Däremot har jag hört om motorras där man inte kollat att det finns olja i motorn, eller dom som aldrig byter olja.
Själv byter jag varje säsong och/eller var 500:e mil på min sommarbil.

Ja service och koll på oljenivån mellan servicarna är viktigare än märket på oljan. Många verkar köpa bil för flera hundratusen men bryr sig inte om underhållet. Sedan klagar dom på sitt bilmärke när något händer, eller motorn rasar p.g.a. dålig smörjning, eller att kamkedjan rappat över med motorras som följd.

Uppdaterat: 2017-03-09 09:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Bara kör, oljan byts ibland ju.. Jag har aldrig någonsin haft ett haveri på en bil som kan härledas till oljan.
Eller jo, en gång, en Mitsubishi Galant som aldrig fått ett oljebyte skar efter jag hade bytt olja...

Uppdaterat: 2017-03-09 09:24
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Min turbo rasade faktiskt efter mitt oljebyte också....
När jag ringde förre ägaren, som kört 13000 mil med bilen, sa han att han fyllt på när lampan lyst....
Dfter torbobyte och sludgerensning går den som en dröm på biltema....
Det kan inte härledas till oljan, mer till brist på service.....

Uppdaterat: 2017-03-09 13:37
duccedriver skrev:

Min turbo rasade faktiskt efter mitt oljebyte också....
När jag ringde förre ägaren, som kört 13000 mil med bilen, sa han att han fyllt på när lampan lyst....
Dfter torbobyte och sludgerensning går den som en dröm på biltema....
Det kan inte härledas till oljan, mer till brist på service.....

"Ja brist på kärlek" kan alltid ställa till det!

Uppdaterat: 2017-03-09 14:34
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Renault kör väl med Elf eller Total. Inte lika svindyra som Castrol väl?
Så länge biltema uppfyller kraven som ställs av biltillverkaren så ska det vara lugnt. Kan dock hända att receptet för din kvalite har uppdaterats med åren, där biltema kanske erbjuder någon formula från äldre recept. Det är ju onödigt när det finns bättre och du ska definitivt inte börja snåla på oljan nu när garantierna har vittrat bort. Absolut inte!

Även om Castrol kostar 200kr/litern på hyllan hos bilhandlaren, så är det alltid billigare kontra ny motor+arbetskostnader

Uppdaterat: 2017-06-09 17:27

Köpte senast Mobil 1 0w-40 och 5w-30 för 83 kr/litern respektive 81 kr litern av Däckonline. Behöver inte Biltemas motorolja även om jag inte tror att den är dålig på något sätt.

Uppdaterat: 2017-06-10 21:21
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

När biltema har samma prisfilosofi som tyska näthandlare, volym före högre marginal/såld liter, vem säger att dom har sämre vara?
För priset är ju likartat, och vi har inte punktskatt på olja, momsen är likartad....
I det här snusförnuftiga landet var ikea ett skällsord för inte länge sen, utomlands är det närapå ett kvalitetsbegrepp....
Ingen av oss vet nåt om deras recept eller deras inköpskanaler.
Men vi vet att det är billigt skit....
Köper inte det riktigt.
Deras övriga sortiment är till och från, men mycket håller faktiskt hyfsad klass, annat är samma lågprisskit som på rusta, öb och jula.....
Mobil1 nämns, har den förändrats, annars är det receptet 35 år gammalt....

Uppdaterat: 2017-06-14 18:50
Citat:

Mobil1 nämns, har den förändrats, annars är det receptet 35 år gammalt....

Vilken viskositet menar du Ducce är ett 35 år gammalt repet?

Finns ju ganska många olika viskositeter av Mobil1 så det är svårt att generalisera. Finns ju många bilfabrikanter som använder Mobil1 som fabriksolja som till exempel Volvo, Mercedes-Benz, Porsche, Honda (tidigare Opel innan dom bytte till egen olja som heter Opel Original). Fast Opel tillverkar knappast motorolja så det finns ju en underleverantör.
Låter ju helt osannolikt att dessa biltillverkare skulle använda en motorolja som bygger på ett 35 år gammalt recept.

Vet dock att Mobil1 5w-50 tidigare Rally Formula, var ett äldre recept. Fick nytt recept 2011 Peak Life och uppdaterdes nu igen till FS 5w-50. Den är dock vanlig hos gammelbils ägare, så det kanske finns en anledning till att den inte uppdateras så ofta.

Uppdaterat: 2017-06-17 19:52
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Oljorna är dom samma för det mesta , nordsjöolja. Det är tillsatserna som skiljer. Jag har sett tillverkningen/förpackningen av Biltemas olja i Nynäshamn då Statoil.

Uppdaterat: 2017-06-17 20:17

Man får vad man betalar för, bara för att någon sett att en del av Biltemas tillverkas av Statoil så behöver det inte betyda att det är samma kvalitet eller att alla deras oljor görs där.
Biltema kan när som helst byta leverantör av olja, det är inget vi kunder vet om.

Därmed inte sagt att det är skit, absolut inte, men att tro att man magiskt kan göra en världens deal och överlista världen genom att köpa saker på Biltema eller Jula är lite som att lita blint på TV-Shop/Twins.

Sen håller jag med övriga, om valet står i att inte göra service alls eller hälla i billigare olja och stoppa i kaffefilter i luftburken så är det senare nog att föredra.

Uppdaterat: 2017-06-18 10:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nej du har så klart rätt Benny. Och frågan är om det i längden är billigare, men i gammelbilar så är jag mer trygg att tappa ur oljan och slå på ny med nytt filter med kortare intervaller, och då tycker jag Biltemaolja duger.

Satt förövrigt med en kund i ett "reklamationsmöte" där de ville att vi skulle hjälpa till där vår mekaniker fått slå på 9 liter olja i motorn. Den rymde 10. De hävdade ändå att det var för jävligt att motorn gick efter 4000 timmar. Jeeez....

Uppdaterat: 2017-06-19 15:58

Det är precis som jag också märkte. Tidigare var jag en absolut Castrol fan, men det hände att jag testade en gång Biltema's olja på en gamal Audi (faktisk även inte min), Oljan fanns även billigare hos deras försäljning.... Precis som sagt, jag tror att det finns verkligen inte nån stor skillnad mellan Biltema's och Castrol's. Det är lite offtopic men jag undrar, såg nån rabattkuponger för Biltema? Jag vet att dem har ibland promokoder, jag tror att även såg en gång på https://oppna.info/extension/webm , men det var för länge sen

Uppdaterat: 2020-09-18 18:45
Chauffören är den farligaste delen av en bil.