Vi Bilägares forum

Nybilsköp 2017: CarPlay, Autobroms, Adaptiv farthållare <= 250 000"komplett"

Nybilsköp 2017: CarPlay, Autobroms, Adaptiv farthållare <= 250 000"komplett"

Börjar bli dags att byta ut vår Kia C'eed 2009 som har gått 12500 mil. På kravlistan för ny bil står:
CarPlay, Autobroms, Adaptiv farthållare, Dragkrok (ska få dra minst 1100 kg men gärna 1300 kg på B-körkort), bra lastförmåga (har hund som åker i MIM Variocage) och är aktiv med olika idrotter. Vi är bara tre i familjen (dvs jag, frun och vovven). Kör mellan 1000 och 1500 mil om året (ingen bilpendling).

På "önskalistan" finns även:
*40/20/40 delning eller 60/40 med genomlastningslucka.
*Parkeringsvärmare

Budget: vi har sparat ihop runt 166 000 om vi får 45 000 för Kian vid försäljning. Kan skarva lite också men ett tak absolut tak är 250 000 för komplett bil med vinterdäck och motorvärmare.

Har kikat på:
Kia Optima (finns lagerbilar på sina håll med 1.7 dieseln för 240 000).
Skoda Octavia (har sett kampanjbilar 1.0 TSI 115 med Drag/Webasto för cirka 210 000)
Skoda Fabia (runt 167 000 med tillägg för adaptiv farthållare och vinterdäck)
Nya Golf SC 1.0 TSI 110 (cirka 198 000)
Nya Polo 1.0 TSI 95 (cirka 180 000)

Frun skulle gärna ha en lite mer högbyggd bil så att hon kommer upp och ser lite lättare (hon är ganska kort).

Skoda Karoq som kommer efter nyår skulle kunna vara en kandidat med ett grundpris på 215 000 med 1.0 TSI 115.

Har jag missat några modeller som vi skulle titta på? Tar gärna emot tips.

Uppdaterat: 2017-10-23 11:39

Kommentarer

Mäkinen - håller absolut med om det men är man mer eller mindre beroende av Lane Assist när man kör bil så vete attan om man borde köra. Känns som att man vill göra annat än kolla på trafiken om Lane Assist är ett krav. Sen är det ju som så att man vänjer sig med alla nymodigheter och det är möjligt att Lane Assist också är en sån sak men förklara då gärna vad som är så bra. Trots allt är dessa bilar inte självkörande och i kombination med nämnda Emergency Assist så lär man ändå inte kunna pyssla med annat speciellt länge - lyckligtvis för oss övriga i trafiken.

Uppdaterat: 2017-11-11 13:31

Jag tycker det är skönt att få lite hjälp av bilen att vrida på ratten när vägen svänger. Avslappnande för handleder och fingrar.

Uppdaterat: 2017-11-11 16:11

Traffic Jam assist fungerar i lägre fartområde än vanlig ACC. Kommer inte ihåg gränserna direkt ur minnet.

Vanlig lane assist fungerar på Skoda över 65 km/h.

Emergency assist är ju en funktion som man hoppas aldrig behöva men samtidigt önskar att alla har. Många singelolyckor och mötesolyckor vill jag tro har en komponent där någon brister i uppmärksamhet, somnar eller blir hastigt sjuk. Kan bilen då själv försöker avhjälpa det så är det ju bättre än slumpen.

Jag planerar inte att få hjärtstillestånd eller förlora medvetandet när jag kör... Jag planerar inte att krocka heller men köper inte bil utan krockkuddar. Förstår inte riktigt argumenten mot.

Just Traffic Jam-situationer är ganska påfrestande tycker jag. Skönt att kunna få lite avlastning om det behövs i de lägena.

Eftersom frugan vill ha en högre bil och automat så blir det ju per automatik så att man kan få Emergency Assist och Traffic Jam assist då alla bilar som stämmer in på kravprofilen har dessa.

Uppdaterat: 2017-11-11 18:04

Line accist på octavian styr och kör i ca 40 sekunder. Efter 20 sek plingar det nån sekund och du mellan mätarna uppmanas du att ta över körningen och efter ytterligare 20 plingar det med högre klang och ytterligare fem sekunder pumpar bromsen tvärt två ggr rejält och seda saktar den in.

Tycker att årets line accist funkar riktigt bra en kräver lite tillvänjning.
Tex när en fil blir två och plötsligt är det tre linjer och inte riktigt bet vad.
Som sagt man lär sig och måste ge det en chans och man använder det på långvägen och inte på krokiga fjällvägarna.

Uppdaterat: 2017-11-11 18:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Och adaptiva farthållaren fungerar i alla fall på Golf 7 och med automatlåda ner till stopp och sen startar den själv igen när framförvarande bil rör sig så den håller ju rätt fart utan behov av speciell "Traffic Jam Assist" - så har det i alla fall varit när jag kört dessa bilar. Vad är den egentliga skillnaden jfr "Traffic Jam Assist" ? Eller är det bara ett fräckare namn på det jag beskrivit ?

Uppdaterat: 2017-11-11 18:55
Pi skrev:

Och adaptiva farthållaren fungerar i alla fall på Golf 7 och med automatlåda ner till stopp och sen startar den själv igen när framförvarande bil rör sig så den håller ju rätt fart utan behov av speciell "Traffic Jam Assist" - så har det i alla fall varit när jag kört dessa bilar. Vad är den egentliga skillnaden jfr "Traffic Jam Assist" ? Eller är det bara ett fräckare namn på det jag beskrivit ?

Samma på lilla octavian 1,0.

Uppdaterat: 2017-11-11 19:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

Mäkinen - håller absolut med om det men är man mer eller mindre beroende av Lane Assist när man kör bil så vete attan om man borde köra. Känns som att man vill göra annat än kolla på trafiken om Lane Assist är ett krav. Sen är det ju som så att man vänjer sig med alla nymodigheter och det är möjligt att Lane Assist också är en sån sak men förklara då gärna vad som är så bra. Trots allt är dessa bilar inte självkörande och i kombination med nämnda Emergency Assist så lär man ändå inte kunna pyssla med annat speciellt länge - lyckligtvis för oss övriga i trafiken.

Det är så avslappnande!
Bilen rattar och håller farten. Jag håller koll på trafiken.
Är numera inte lika trött när jag kört bil. Det är, bara det, en stor trafiksäkerhetsfaktor.
Jag kan köra bil, så det handlar inte om det utan att avlasta hjärnan. Du kan bara göra en sak åt gången. Alltså lägger du fokus på att hålla dig på vägen. Sedan skiftar du fokus till att anpassa farten. Sedan skiftar du fokus till att hålla koll på trafiken. Och så vidare.
Avlasta hjärnan så kan du lägga större fokus på de viktiga sakerna, som att hålla koll på trafiken.

Uppdaterat: 2017-11-12 18:08

Det finns folk som orsakat krockar fler än en gång,vissa av dessa hjälpsystem kanske skulle vara obligatoriska för dessa människor.
Folk som ofta krockar(vållande) kanske borde få förbud att köra bilar över tonnet,drabbas någon av deras körsätt så är det bättre att det drabbar dom själva, om man nu upprepat tar chanser på andas bekostnad.

Uppdaterat: 2017-11-13 00:20

Det är just därför jag anser att CarPlay / Android auto hör till säkerhetsutrustningen i bilen. I alla fall med Apple CarPlay så kan man inte leka med telefonen. För egen del vill jag ha det mest för navigation, Spotify och Audible (ljudböcker). Ser det lite som att om man använder sin mobil som hjärna till bilens Infotainment så får man det uppgraderat betydligt oftare och mer kraftfullt än tillverkarens ansträngningar.

En bra, uppkopplad och uppdaterad inbyggd nav har ju sin poäng den med. Speciellt i samband med HUD eller digitala instrument, men för mina behov Räcker telefonens nav långt. Så sparar man 6000-9000 också.

Har aldrig krockat. Däremot har jag för 20 år sedan missbedömt min u-svängs potential med min 900 EMS och tuschat i ett staket. Blev ingen åverkan på bilen eller staketet dock. Stötfångare var ordet. :)

Uppdaterat: 2017-11-13 00:46

En sista (?) uppdatering. Vi har idag fått offert på en Octavia Style 1.0 TSI (manuell) med Webasto och Drag-paketet som vi förmodligen slår till på inom kort. Precis under 200.000 får vi betala vilket jag tycker är ganska bra med tanke på att kampanjpriset om man bygger en bil är 215.000.

Vi har läst i olika trådar och diskuterat fram och tillbaka och landat i vad som verkligen är viktigt. Visst hade det varit trevligt med lane-assist, men, så som den är i dagsläget (har inte provat Volvos) så är den lite "studsig". Få lagerbilar har denna vilket innebär att det är svårt att få en bra deal på dem. Likadant med blind-spot. Back-kamera hade varit trevlig men bilar med Style + premium brukar ligga på 10.000 till och även om det är mycket valuta för pengarna så finns det inga bilar i rätt färg ute just nu.

När det gäller DSG så har det varit lite svårare. Det hade varit trevligt, men vi har klarat oss utan i 21 år så vi klarar oss 5 år till tror jag. :)

Slutligen: när det gäller Karoq. Eftersom vi inte kan provköra den än på några veckor och min tveksamhet kring hela Varioflex-debaclet så känns Octavian som ett tryggare val. På en Karoq hade vi inte fått LED-ljus inom vår budget utan vanliga H7-lampor.

Tack till alla som har hjälpt oss fram till detta beslut!

Uppdaterat: 2017-11-22 17:51

Jag är säker på att du valt rätt.
Är det en style antar jag då du har LED halv/hel ljus.
Priset är riktigt bra och du får inte så vettig bil ens om du lägger på 50 tusen på annat fabrikat.
Den enda vinterbilen för det priset.
Återkom gärna med negativa eller positiva erfarenheter om du slår till.

Uppdaterat: 2017-11-22 18:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hur tung obromsad släpvagn får man dra med en sån Octavia?

Uppdaterat: 2017-11-22 19:12
L. Mäkinen skrev:

Hur tung obromsad släpvagn får man dra med en sån Octavia?

620 kg så klarar precis en 600 kg EU trailer till båten. 1300 kg bromsad.

Har bara 2,5 mil till båtplatsen och kör 30 kärra idag men har planer på att byta till nästa säsong. Det är nedbrytande att köra i 30.

mso: det är LED på den och mycket annat bra.

Uppdaterat: 2017-11-22 19:23

Konstigt med släpvagnsvikten för obromsat. Min Golf SV som väger 40 kg mindre än Octavia kombi får dra 660 kg obromsat och jag tycker mig ha sett att bilar i dessa storleksklasser ofta får dra halva tjänstevikten obromsat viket stämmer rätt väl med min bil. Nåja - nu är ju skillnaden rätt liten men ändå...

Uppdaterat: 2017-11-22 19:33
fredl skrev:

En sista (?) uppdatering. Vi har idag fått offert på en Octavia Style 1.0 TSI (manuell) med Webasto och Drag-paketet som vi förmodligen slår till på inom kort. Precis under 200.000 får vi betala vilket jag tycker är ganska bra med tanke på att kampanjpriset om man bygger en bil är 215.000.
Vi har läst i olika trådar och diskuterat fram och tillbaka och landat i vad som verkligen är viktigt. Visst hade det varit trevligt med lane-assist, men, så som den är i dagsläget (har inte provat Volvos) så är den lite "studsig". Få lagerbilar har denna vilket innebär att det är svårt att få en bra deal på dem. Likadant med blind-spot. Back-kamera hade varit trevlig men bilar med Style + premium brukar ligga på 10.000 till och även om det är mycket valuta för pengarna så finns det inga bilar i rätt färg ute just nu.
När det gäller DSG så har det varit lite svårare. Det hade varit trevligt, men vi har klarat oss utan i 21 år så vi klarar oss 5 år till tror jag. :)
Slutligen: när det gäller Karoq. Eftersom vi inte kan provköra den än på några veckor och min tveksamhet kring hela Varioflex-debaclet så känns Octavian som ett tryggare val. På en Karoq hade vi inte fått LED-ljus inom vår budget utan vanliga H7-lampor.
Tack till alla som har hjälpt oss fram till detta beslut!

Jag måste ändå säga det igen att otroligt bra pris du lyckades få,
Jag tyckte jag prutade bra men tror du slog mig.
Och du får väl den senaste app styrningen på värmaren också som jag missade genom att vara tidig.
.
Kan inte låta bli att tänka att folk lägger på 75-125 tusen extra för att få en suv som har en ”snåldiesel” som tar mer soppa och är mindre och inte bättre på nånting utom 3cm stolshöjd, högre ljud, högre pris och högre vikt, och kanske bara bärme på halva ratten och ingen bränslevärmare och awd då fast man bara kör i stan.

Lycka till med en snål o bra bil.

Uppdaterat: 2017-11-22 20:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag gjorde missen att köpa en 750 kg obromsad kärra och det dräller inte av bilar som får dra den. Skoda har jag aldrig haft så det måste ju åtgärdas nån gång.

Uppdaterat: 2017-11-22 20:17

Mäkinen - först lär ju tjänstevikten på bilen vara vara minst 1500 kg men det kanske inte heller räcker i sig.
Köpte min obromsade för drygt 17 år sen och då vägde kombibilar i Golfklassen strax över 1200 kg så det blev en vagn intypad för 600 kg totalvikt. Men jag tror att du kan "typa ner" din kärra - vill minnas att det skall vara relativt enkelt.

Uppdaterat: 2017-11-22 20:26
mso 1000 skrev:

Jag måste ändå säga det igen att otroligt bra pris du lyckades få,
Jag tyckte jag prutade bra men tror du slog mig.
Och du får väl den senaste app styrningen på värmaren också som jag missade genom att vara tidig.
.
Kan inte låta bli att tänka att folk lägger på 75-125 tusen extra för att få en suv som har en ”snåldiesel” som tar mer soppa och är mindre och inte bättre på nånting utom 3cm stolshöjd, högre ljud, högre pris och högre vikt, och kanske bara bärme på halva ratten och ingen bränslevärmare och awd då fast man bara kör i stan.
Lycka till med en snål o bra bil.

Tack, du har rätt i att app-styrningen av parkeringsvärme / parkeringsventilation fungerar nu (från och med MY18). Känns riktigt roligt speciellt eftersom vi har sparat ihop dessa pengar kontant med förhoppningen om att aldrig mer behöva ta ett billån. Nu "nollar" vi kontot och så börjar vi spara ihop till nästa bil. Om fem år kan vi köpa en bil för 250 000 kontant och så snurrar det vidare. Förhoppningen är att man då får en plug-in som täcker in vardagskörningen med en snål bensinare som tar långresorna. Inte helt omöjligt med tanke på utvecklingen av priset på batterier. Närmaste idag är väl Kia Niro för 300 000.

Hade vi köpt en dyrare bil så hade vi antingen fått behålla den längre än fem år eller göra avkall på annat. Vi hade en Octavia TSI 150 DSG med premium, lane och blindspot-assist på gång för 237.900 men valde att avstå. Vi kom fram till att det inte var värt 650 kr i månaden extra att få en starkare motor, automat etc. Många bäckar små.

Inser att långt ifrån alla tänker som vi.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-11-22 20:39

Sunt resonemang.
Du kommer att klara dig bra med 115hk och ändå lite extra allt.

Uppdaterat: 2017-11-22 20:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mäkinen
750 obromsad,det är väl fullt lagligt att köra med exvis en "620 bil" bara att man inte får lasta mer än just till dit,eller?

Uppdaterat: 2017-11-22 23:16
Reinhard skrev:

Mäkinen
750 obromsad,det är väl fullt lagligt att köra med exvis en "620 bil" bara att man inte får lasta mer än just till dit,eller?

Man får köra med begränsad last (upp till 620) men är kärran lastad så får man bara köra i 40 km/h, olastad 80 km/h så en stor begränsning. För egen del gör det inte så mycket för ska vi ha en tyngre båt än den vi har nu (320 kg utan motor) så får det bli en bromsad kärra.

Uppdaterat: 2017-11-23 03:17

Bilen är nu hämtad och har kört drygt 50 mil. Vilket lyft mot tidigare bil. Mycket tystare, så bekvämt med adaptiv farthållare och LED ljuset är nästan för starkt i vissa lägen. Bäst av allt nu på vintern är nog ändå parkeringsvärmaren. :)

När det gäller motorns duglighet så är jag övertygad om att det räcker gott och väl för våra behov. Visst hade 1.5 TSI EVO varit roligare, men, då hade vi spräckt vår budget och som rådet vi fick, sätt en budget och håll er till den.

En sådan motor hade lockat mer till buskörning vilket är kontraproduktivt med en fru som väldigt lätt blir åksjuk.

Fördelen med manuell låda är att jag upplever den som enklare att parkera i trängda lägen jämfört med DSG i lånebilen. Sexans växel har dessutom ett rätt stort register.

0,52 l/mil drog den första 50
Milen.

Uppdaterat: 2017-12-03 22:50

Grattis till bilen.
Uppdatera gärna med både ris o ros,och visst räcker maskinen till!
Förresten,har du kollat oljenivån vid lev?

Uppdaterat: 2017-12-03 23:04

Grattis och lycka till och visst är det en härlig tyst och fin bil för slanten.

Uppdaterat: 2017-12-03 23:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Grattis till nya bilen ! Den kommer nog att fungera väldigt bra för er.
Just detta men parkeringsmanövrar när man bara vill flytta bilen nån cm är som du säger inte DSG-lådans främsta gren - om man skall uttrycka det på det sättet...:) Där är den manuella lådan överlägsen men i alla övriga lägen skulle jag tro att automaten gör ett väl så bra jobb. En konventionell automat skulle säkert göra småförflyttningarna vid parkering mjukare än DSG-lådan men det är väl som alltid - man ger och man tar...

Uppdaterat: 2017-12-03 23:24
L. Mäkinen skrev:

Jag gjorde missen att köpa en 750 kg obromsad kärra och det dräller inte av bilar som får dra den. Skoda har jag aldrig haft så det måste ju åtgärdas nån gång.

Inte funderat på att typa om den?

Uppdaterat: 2017-12-04 06:09

Nu är ju min bil lite stötte. Men min passat får dra 750 obromsat

Uppdaterat: 2017-12-04 08:37

Körde drygt 40 mil idag igen, mesta dels motorväg. 0.54 i snitt men högre hastighet.

Ris: 230V uttaget stekte min värmedyna som jag har för magont. Misstänker att det inte sitter en växelriktare med äkta sinusvåg.

Kom emot farthållarspaken med knäet. Då lade farthållaren av med felmeddelandet ACC ur funktion. Hoppade igång efter omstart. Känns sådär.

Eluppvärmningen på speglarna verkar inte fungera. Blev bara lite tinat i kanterna trots 30 min. Fick stanna och skrapa manuellt.

CarPlay är lite buggigt i samband med att man stänger av / slår på bilen om man inte drar ut kabeln.

Tycker att bilen behöver växlas mer än den gamla (som förvisso var femväxlad). Märks att den inte är lika stark (200 mot 235 nm). Svårt att fånga upp och starta på något annan än ettan.

Saknar Lane assist mer än jag trodde att jag skulle göra. Speciellt när man som idag åker långt ensam så är det skönt att kunna få lite avlastning.

Ros: Föredrar verkligen lösningen med farthållare på spak mot rattknapp som Tiguanen hade (och Volvon). Skulle dock föredragit ett 5 km/h intervall.

Bilen går väldigt tyst och lugnt.

LED belysningen är ljusår bättre än gamla bilens H7 ooch automatiska funktionen fungerar bättre än förväntat.

Har inte saknat backkamera än. Sensorerna back med indikationen i Bolero displayen fungerar riktigt bra.

Föredrar hur ISG fungerar med manuell låda före DSG.

Bra möjligheter till att säkra last. Fick packa om sommardäcken på bilaffären och komplettera med spännband för att få den att sitta bra. Skrämmande hur folk kör runt med potentiella projektiler löst i bilen. Men oftast går det ju bra!

Det enda som jag spontant ångrar (även om det är tudelat) är att vi inte leasade bilen. Planen har ju hela tiden varit att behålla bilen i minst fem år och drygt 7500 mil. I och med att vi kör mellan 1000 och 1500 om året (i alla fall senaste sex åren) så hade leasing kanske blivit lite billigare om man av någon anledning vill byta efter tre.

Uppdaterat: 2017-12-04 16:02
Xanthopteryx skrev:

Inte funderat på att typa om den?

Nä, då åker jag väl på böter för överlast.

Uppdaterat: 2017-12-04 16:27

Speglarnas värme,står vredet verkligen rätt?
Isen ska förvinna inom minuter.

Uppdaterat: 2017-12-04 18:02
L. Mäkinen skrev:

Xanthopteryx wrote:
Inte funderat på att typa om den?Nä, då åker jag väl på böter för överlast.

Aha. Tänkte att du kanske inte nyttjade full last. Frågan är vilket som är värst? Överlast på släpet eller på bilen?

Uppdaterat: 2017-12-04 18:22
Reinhard skrev:

Speglarnas värme,står vredet verkligen rätt?
Isen ska förvinna inom minuter.

Hm kanske ska läsa lite i manualen... :) har nog tryckt på fel knapp.

Uppdaterat: 2017-12-04 18:50

,

Uppdaterat: 2017-12-04 20:09

Hehe,vrid på "spegelvredet"(på dörren) så att det står parkerat på värmesymbolen.

Uppdaterat: 2017-12-04 20:11