Nybilsköp 2017: CarPlay, Autobroms, Adaptiv farthållare <= 250 000"komplett"

62 inlägg 0 nya
Nybilsköp 2017: CarPlay, Autobroms, Adaptiv farthållare <= 250 000"komplett"

Börjar bli dags att byta ut vår Kia C'eed 2009 som har gått 12500 mil. På kravlistan för ny bil står:
CarPlay, Autobroms, Adaptiv farthållare, Dragkrok (ska få dra minst 1100 kg men gärna 1300 kg på B-körkort), bra lastförmåga (har hund som åker i MIM Variocage) och är aktiv med olika idrotter. Vi är bara tre i familjen (dvs jag, frun och vovven). Kör mellan 1000 och 1500 mil om året (ingen bilpendling).

På "önskalistan" finns även:
*40/20/40 delning eller 60/40 med genomlastningslucka.
*Parkeringsvärmare

Budget: vi har sparat ihop runt 166 000 om vi får 45 000 för Kian vid försäljning. Kan skarva lite också men ett tak absolut tak är 250 000 för komplett bil med vinterdäck och motorvärmare.

Har kikat på:
Kia Optima (finns lagerbilar på sina håll med 1.7 dieseln för 240 000).
Skoda Octavia (har sett kampanjbilar 1.0 TSI 115 med Drag/Webasto för cirka 210 000)
Skoda Fabia (runt 167 000 med tillägg för adaptiv farthållare och vinterdäck)
Nya Golf SC 1.0 TSI 110 (cirka 198 000)
Nya Polo 1.0 TSI 95 (cirka 180 000)

Frun skulle gärna ha en lite mer högbyggd bil så att hon kommer upp och ser lite lättare (hon är ganska kort).

Skoda Karoq som kommer efter nyår skulle kunna vara en kandidat med ett grundpris på 215 000 med 1.0 TSI 115.

Har jag missat några modeller som vi skulle titta på? Tar gärna emot tips.

fredl wrote:
Börjar bli dags att byta ut vår Kia C'eed 2009 som har gått 12500 mil. På kravlistan för ny bil står:
CarPlay, Autobroms, Adaptiv farthållare, Dragkrok (ska få dra minst 1100 kg men gärna 1300 kg på B-körkort), bra lastförmåga (har hund som åker i MIM Variocage) och är aktiv med olika idrotter. Vi är bara tre i familjen (dvs jag, frun och vovven). Kör mellan 1000 och 1500 mil om året (ingen bilpendling).
På "önskalistan" finns även:
*40/20/40 delning eller 60/40 med genomlastningslucka.
*Parkeringsvärmare
Budget: vi har sparat ihop runt 166 000 om vi får 45 000 för Kian vid försäljning. Kan skarva lite också men ett tak absolut tak är 250 000 för komplett bil med vinterdäck och motorvärmare.
Har kikat på:
Kia Optima (finns lagerbilar på sina håll med 1.7 dieseln för 240 000).
Skoda Octavia (har sett kampanjbilar 1.0 TSI 115 med Drag/Webasto för cirka 210 000)
Skoda Fabia (runt 167 000 med tillägg för adaptiv farthållare och vinterdäck)
Nya Golf SC 1.0 TSI 110 (cirka 198 000)
Nya Polo 1.0 TSI 95 (cirka 180 000)
Frun skulle gärna ha en lite mer högbyggd bil så att hon kommer upp och ser lite lättare (hon är ganska kort).
Skoda Karoq som kommer efter nyår skulle kunna vara en kandidat med ett grundpris på 215 000 med 1.0 TSI 115.
Har jag missat några modeller som vi skulle titta på? Tar gärna emot tips.

Lite osäker på priserna men kika på hemsidan och dra av de brukliga 8-10% som man oftast får som rabatt:
Mazda? Kikat något på det?
CX5 sitter du högt i t.ex. Vet att en ny årsmodell kommer när som helst på Mazda så kanske går att fynda 2017 nu eller snart?
Kolla bilhallarna också och se vad de har stående som de vill bli av med (i stället för att bygga en ny själv).

Det som du nämner på önskelistan och din spec så finns det i stortsett bara en bil att välja på.
Octavian 1,0 med dragpaketet med bensinvärmare mm och alltid varm bil.
Störst i klassen och lilla gumman kan pumpa upp passagerarstolen 8cm extra
En av dom snålaste bensinarna i storleksklassen och som man kan köra på kring eller under 0,5 på landsväg om du kör som folk och dessutom är den inte direkt slö heller utan snarare tvärt om med tanke på effekten.
Diesel med din körning är inte att tänka på, riktigt dyr skatt mot en 1,0 bensin och inte alltid så snål som folk säger och speciellt kall och i stan.
Låna hem en sådan 1,0 tsi över natten och kör lite varierande körning och nolla lite färddator i olika körningar och få en egen uppfattning om förbrukning och miljö och komfort.
Du kommer att inse förnuftigheten dessutom är den tyst jämfört med många andra bilar i klassen.
Och kom ihåg att pruta, hur pressat det än är så går det att få ner.

Glömde nästan att ta dig riktigt med tid att prova flera ev bil kandidater och fall inte för första bästa handlare eller bil.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Av de bilar du spaltade upp, så skulle jag säga Kia Optima Sw alla dagar i veckan. Storbil till småbilspengar.

Vill däremot slå ett slag för nybegagande bilar, finns många fina vagnar som är välutrustade för 250kkr med mital under 3000 mil.

Ni verkar ju vara en sund och sansad familj när ni spaltar upp alternativen. :)
Tänkte bara flika in " storbil till litet pris" som sägs ovan.
Testa och välj efter förnuftet.
Octavia 1,0 tsi är större bak än både optima och v90 och drar förmodligen mindre soppa än optimans dieselmotor som är utan bränslevärmare och sedan är tre års garanti åtminstone hyfsat bra.
Octavian är nog varken bättre eller sämre än nån annan men förnuftigare än många andra både ekonomiskt och i användar perspektivet.
Testa många och känn efter riktigt.
Det är ändå en viss skillnad på 210 och 250000

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Har idag varit till två Volvo/Renault/Dacia handlare, Suzuki/Mazda, Skoda, Honda och VW. Hittade inga direkta nya kandiater utöver Suzuki Swift som med sitt pris på 129.000 imponerade. När man lägger till vinterdäck, dragkrok och motorvärmare så är man dock närmare 155 000. Har fått ett komplettpris på Fabia Combi med mv, vinterdäck, takräcke, adaptiv farthållare för 165 000.

Jämfört med den C’eed som vi kör idag känns Fabian lite mindre ”premium” i kupén.

Har kört Optiman och den är trevlig, men är skeptisk till att köpa en ny diesel (vi kör för lite och ofta blir det korta sträckor). Även om man hittar en för 240 så hamnar man över taket på 250 med vinterdäck, dragkrok och takräcke. Den är också större än vi behöver.

Ska se om jag hittar en Fabia med nya 95 hi motorn att provköra någonstans.

Men du borde väl ta en tur till en Opelhandlare. Opel har många välbyggda och prisvärda höga modeller
Mocka X, Grandland x, Crossland X.
Eller varför inte en Astra kombi, då får ni garanterat gott om plats och en jäkligt trevlig bil. Hade valt en sådan med 150hk bensinaren, fast en kombikupe, alla dagar i veckan framför en Skoda. Vill du åka lite snålare så är 1,0 t deklarerad till 0,44 l/mil.

Fast vill man ha en något högre bil så kan man definitivt skippa Astran fört den är väl en av de lägre i C-segmentet - i vart fall känns det så när man skall ta sig i och ur. Personligen skulle jag absolut valt en Octavia framför en Astra men det är ju högst personliga preferenser som ligger bakom det. Enda fördelen med Astra är ju att dom finns till riktigt bra priser om man väljer 1,0t och lagerbilar. Så prisvärda är dom säkert till rätt pris.
Själv ville jag också ha en något högre bil med bekvämt insteg och sitthöjd så jag valde en Gof SV vid mitt förra bilbyte. Det var en av få bilar som hade den utrustning jag absolut ville ha, bl a adaptiv farthållare och backkamera, och till hyfsat pris. Och än så länge är jag helnöjd med det valet.

Guran wrote:
Men du borde väl ta en tur till en Opelhandlare. Opel har många välbyggda och prisvärda höga modeller
Mocka X, Grandland x, Crossland X.
Eller varför inte en Astra kombi, då får ni garanterat gott om plats och en jäkligt trevlig bil. Hade valt en sådan med 150hk bensinaren, fast en kombikupe, alla dagar i veckan framför en Skoda. Vill du åka lite snålare så är 1,0 t deklarerad till 0,44 l/mil.

Hej. Var faktiskt hos en Opel-handlare idag men det var en sådana besvikelse att jag hade förträngt det. Utav de du radar upp är det väl bara Astran som lever upp till våra skall-krav? Grandland X med adaptiv farthållare kostar över 250kkr. Mocka X saknar om jag inte är fel ute autobroms och Crossland X har inte adaptiv farthållare.

Kör du 1000-1500mil/år så kan du stryka diesel, som mso1000 redan sagt. Men hur stor bil behöver ni? Spontant, när jag läste ditt första inlägg, tyckte jag att du kan stryka Fabia och Polo också, men nu nämner du även Suzuki Swift! Räcker en så liten bil? Ja, i så fall är det väl lugnt. Men då förstår jag inte vad Optima gör på listan. Fast ser nu att du skriver den är större än ni behöver... Men vad behöver ni? Småbil, Golfklass kombi, SUV/crossover eller kanske en MPV?

Octavia, Golfkombi och deras konkurrenter - t.ex. Ford Focus m.fl. är en vettig och prisvärd storlek. Kanske en nyare Ceed? Lär komma en ny inom kort. "Kusinen" Hyundai i30 har nyligen kommit och kan kanske också vara något. Om dom har det du behöver i din kravspec kan jag inte, så det får du kolla upp. Förstår att Fabian känns mindre premium. Det är rätt stor skillnad på småbilarna och dom i Golfklassen. Framförallt komfortmässigt. Så jag skulle rekommendera ett kliv upp till Golfklassen. Men prova och avgör själv. Vill man sitta högre så är ju SUV/crossovers ett alternativ, där nya Karoq kan vara ett prisvärt alternativ. Finns en rad konkurrenter, men gemensamt för denna kategori är att dom kostar mer än Golfklassbilarna. Är det värt merkostnaden? Ett annat alternativ är det Pi nämnt, MPV i Golfklassen, ex. Golf SV, Ford C-max, m.fl. Testa runt lite så ger det nog sig rätt snart vad som känns bäst för er.

Glöm inte dom japanska, Nissan Quashquai, Honda HR-V, Toyota CHR, Zuzuki Vitara och S-cross
Dom två sista har jag provkört, helt ok bilar med trevliga turbobesinare både lilla trecylindriga och den fyrcylindriga 1,4 liter motorn. Mest förundrad var jag över den lilla trepipens prestanda. Dom uppfyller alla dina krav väl inom maksimalt pris.

Glömde ju Mazda Cx-3 som nu kommit i uppdaterad, rejält mycket mer ljuddämpning och lite annat, version. Vet inte hur det är med CarPlay, men vad har man det till? Man skall väl köra bil å inte titta på en skärm.

Om nu bränsle värmare och varm bil och varm motor på en kvart var ett önskemål och inklusive 1300kg kula för mindre slant än vad ett defa/calix kit kostar på en annan bilvså åk och testa ocktavian 1,0 tsi

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Guran wrote:
Glömde ju Mazda Cx-3 som nu kommit i uppdaterad, rejält mycket mer ljuddämpning och lite annat, version. Vet inte hur det är med CarPlay, men vad har man det till? Man skall väl köra bil å inte titta på en skärm.

Carplay är på gång och även äldre bilar skall då uppdateras.

Mazda har väl inte gått ut med något officiellt löfte om detta än? Säljaren på Mazda sa specifikt att jag tror att det kommer inom ett år och bilar som säljs nu bör gå att uppdatera men det är inget jag kan lova.

fredl wrote:
Mazda har väl inte gått ut med något officiellt löfte om detta än? Säljaren på Mazda sa specifikt att jag tror att det kommer inom ett år och bilar som säljs nu bör gå att uppdatera men det är inget jag kan lova.

https://www.cars.com/articles/mazda-to-add-android-auto-apple-carplay-capability-1420694439589/

[quote=Xanthopteryx]
https://www.cars.com/articles/mazda-to-add-android-auto-apple-carplay-capability-1420694439589/[/quote]
vågar inte lita på ett sådant vagt löfte när CarPlay är så pass viktigt för mig. Jag vill i så fall att det finns med i listan över specifikationer. Jag köper bil för det som finns och inte det som eventuellt kommer. Men förstår de som gillar Mazda-bilarna och som har tilltro till det.

Från början var jag inställd på att vänta på nya C’eed men med tanke på den låga kvaliten som jag tyckte at Stonic hade (plus avsaknad av adaptiv farthållare) så ser jag mig om efter andra alternativ.

fredl][quote=Xanthopteryx]<br /> <a href="https://www.cars.com/articles/mazda-to-add-android-auto-apple-carplay-capability-1420694439589/%5B/quote" rel="nofollow">https://www.cars.com/articles/mazda-to-add-android-auto-apple-carplay-capability-1420694439589/[/quote</a> wrote:

vågar inte lita på ett sådant vagt löfte när CarPlay är så pass viktigt för mig. Jag vill i så fall att det finns med i listan över specifikationer. Jag köper bil för det som finns och inte det som eventuellt kommer. Men förstår de som gillar Mazda-bilarna och som har tilltro till det.
Från början var jag inställd på att vänta på nya C’eed men med tanke på den låga kvaliten som jag tyckte at Stonic hade (plus avsaknad av adaptiv farthållare) så ser jag mig om efter andra alternativ.

De måste komma med carplay, och snart tycker jag att Android Auto måste komma i sverige, När i princip alla andra har det så blir det ju som du säger - man tvekar eller väljer annat märke.

Vi har en Octavia 1,0 tsi precis enligt din specifikation med bensin värmare.
Och dessutom carplay och bluetooth som funkar perfekt.
vad du än provar är den svårslagen både i pris storlek och komfort.
Större dyrare och otympligare bilar utvändigt men tvärt om invändigt på alla plan.
Hyfsat pigg och går verkligen snålt och tyst.
Det finns dom som testat dieslarna V60, superb, insignia och säger att Octavian är minst lika mycket bil på alla plan fast något mindre motor som knappt märks utom rejält på prislappen.
Och dessutom går den otroligt billigt för att vara bensin.
Det är dumt att inte prova en sådan.
En på blocket.
https://www.blocket.se/alvsborg/Skoda_Octavia_Combi_Style_TSI_115_Drag__Varma_75959235.htm?ca=2&w=3

Otroligt mycket bil för de pengarna, skidoo1238. Har "allt" jag själv vill ha förutom automatlåda och lite högre insteg och sittposition. Men man kan inte få allt för såpass rimliga pengar. Måste vara svårslaget i den prisklassen.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!