Nybilservice

42 inlägg 0 nya
Nybilservice

Håller på att köpa en Nissan Qasqai hos Nissan här i stockholm, det är en fin kampanj med allting på som glastak, halväder, elspeglar, navi, kameror osv. Dock undrar jag varför dom envisas med att pracka på mig detta serviceavtal på 3 år för 8500 kr. Alltså tre servicetillfällen dom första tre åren (1 service /år), det blir ca 3000 kr per tillfälle. Det är ju en ny bil, enligt handboken behöver bilen bara några oljebyte och filterbyte första åren, vilket jag kan göra själv.

Vad är det dom vill göra med min bil som kostar 3000 kr gånger tre dom första tre åren? Är det nåt viktigt som jag missat? Behöver en NY bil sådan service? Handboken säger inget om detta. Och nybilsgarantin ska ju gälla hur som helst så länge jag inte orsakar någon åverkan pga felaktigt handhavande. Det känns konstigt.

Tackar för all info om detta.

Kolla först hos en annan Nissan-ÅF vad motsvarande service skulle kosta utan serviceavtal.

Tackar för supersnabbt svar, Pi. Jag fick veta att det var för "stämpelns skull", att en stämpel är värd 5000 kr. Service ska tydligen kosta 5000 kr per tillfälle, utan avtalet.

Prutta ner servicepriset, eller försök få till något annat du vill ha på köpet.
Vår V90 betalar vi 199 kronor per månad i tre år för då tre års service.

Väldigt dyrt måste jag säga. Visst - man måste kunna påvisa att service gjorts enligt tillverkarens plan och i praktiken på märkesverkstad för att kunna tillgodogöra sig s k goodwill efter garantitidens utgång. Men struntar du i goodwill efter 3 år så bör du kunna göra service på t ex en Mekonomen-verkstad och garantin bör fortfarande gälla under dessa 3 år. Så kolla motsvarande servicekostnader på t ex en Mekonomen-verkstad för att få en eller ett par referenser.
VW har haft erbjudanden tidigare med 3 års serviceavtal/4500 mil för 99 kr/mån - som en jämförelse. Vet dock inte om dessa finns fortfarande.

Tackar för snabba svar. Det låter som sunt förnuft. Men vet ni lite närmare *vad* en service på en ny bil kan innefatta? Jag vill egentligen inte ha min bil servad innan den blir typ 4-5 år, då kritiska delar börjar slitas och då behöver en besiktas, och eventuellt bytas ut. Olja och sånt kan jag ju byta ut själv.

Olja, oljefilter, luftfilter, kupéluftfilter sen ev bromsvätske-byte efter 3 år eller nåt sånt. Är det en bensinare så kan det ev också innefatta tändstifts-byte efter typ 6000 mil och tändstift på moderna bilar är inte jämt så billiga kan jag lova... Samt ev uppdateringar av programvara för diverse funktioner i bilen. Men stämplar kan vara viktiga ur garanti-synpunkt och gör du jobbet själv så blir det ju inga sådana. Sen börjar service-stämplar även betyda en del när man så småningom skall sälja bilen - även om det i sig inte är nån garanti att man skött bilen bra.

3 år för 8500:- är billigt jämfört med tex Toyota men Volvo, Audi och VW har betydligt billigare avtal.
BMW ingår ju tre år eller 8000 mil.

Just servicekostnaden kan göra att det faktiskt är bättre att välja ett annat fabrikat.

Kan intyga att även till små båtmotorer kan tändstift vara en svettig affär.
Vår lilla 8-hästars mercury utombordare vill ha två tändstift (bara två som tur är!).
150 spänn styck......
Man knackar ihop de bra många gånger innan man byter om man säger så.

Det var billigt relativt vad stiften kostar till min lilla 1,2 l TSI-motor, X...:)

Tackar. Jag förstår att uppdatering av mjukvara kan vara en del av servicen, men sådan vill jag inte ha. Jag har t ex inte uppdaterat min iphone sedan jag fick den för några år sen, och den funkar fint. Så om min qashqai rullar bra och inte gnäller med några varningslampor så ska den heller inte uppdateras.

Kollade i handboken på "Olja, oljefilter, luftfilter, kupéluftfilter ", dessa saker är lätta att byta ut själv, det ska bilisten själv klara av står det. Det jag noterade bör göras av verkstad är besiktning, eventuellt byte, av 'drivbandet'. Det är en CVT-låda i denna modellen.

Idag ska jag faktiskt ta en tripp till Mekonomen och höra om vad det kostar att göra en service på en 1 år gammal bil, och vad dom anser behövs. Jag är misstänksam mot Nissans säljare.

Till min MB så är det Bosch Platinum á 100:-/st - ganska billigt - om det nu inte vore för antalet (16 st).

I övrigt tycker jag 8.500:- för 3 års service inte är så mycket att bråka om när man ska köpa en ny bil. Det finns andra poster som är dyrare, om man säger så...

Tomas - kolla inte bara 1-årsservice utan alla som görs enligt det serviceavtal du erbjudits.

Intäkterna från service är det som bekostar garantin på bilen. Det är därför som de vill ha 8500 kr för tre oljebyten;-).(och okulär kontroll av ett antal servicepunkter). Utan föreskriven service gäller inte garantin (både den direkta som s.k goodwill) och bilen kommer tappa rejält i värde när den sedan skall säljas vidare.

MVH AL

Att jämföra uppdateringar till en iPhone med uppdateringar till bilen (beror iofs på vilka uppdateringar vi pratar om) kan vara två skilda saker.
Att inte uppdatera sin iPhone och stoltsera med att man inte gjort det på några år är bara fel hur man än vänder och vrider på det.
Spendera någon timme och läs på vilka säkerhetshål som varje uppdatering täpper till så kommer du snart inse att INTE uppdatera idag är inte är ett alternativ.

Sen är det väl lite som AL är inne på, ska du sälja den vill nog en köpare se en väl underhållen bil. Å andra sidan, ska du köra den tills den är skrot så kan du ju byta olja själv.
Uppdateringarna kan ju också innehålla viktiga förändringar som påverkar garantier.
Idag kan ju en uppdatering även påverka t.ex. krocksäkerhet.

Känner du dig osäker så begär ut en changelogg så kan du själv läsa på vad uppdateringarna gör så slipper du vara misstänksam mot din biltillverkare.

"400 000 euro motsvarar ungefär i svenska kronor 40 000 miljarder kronor"

Fast garanti-kostnaderna tar väl normalt generalagenten/importören medan intäkterna för service tillfaller aktuell verkstad så att det är servicekostnaderna som "betalar" garantin tror jag inte riktigt på. Däremot att stämplarna kan ha en direkt påverkan när det gäller att utnyttja garantin vid problem är säkert riktigt även om jag tror att detta är ännu viktigare på bilar med garanti-tider > 3 år - typ Kia's 7-åriga garanti. Liksom s k goodwill-åtaganden utanför garanti-tiden men för att man skall få goodwill så är det nog stämplar ifrån en märkesverkstad som är kravet.

Pi. Det regleras vanligen i förhållandet mellan ÅF och tillverkare. Tillverkaren står för 24 månader och eventuella tillägg (på ett år vanligen) sedan sköts lokalt.

Får man in garanterade intäkter på en viss summa på varje bil är det ju möjligt att finansiera garantierna.

MVH AL

A.L - det du säger bekräftar ju det jag påstår - nämligen att det är tillverkaren som står för garanti-kostnaderna under den normala garanti-tiden. Och blir det tal om s k goodwill så kan det också vara tillverkaren eller i vissa fall delas det på nåt sätt mellan tillverkaren, verkstan och kunden. Och efter 2 eller 3 år är det vanligtvis slut på garantin - i alla fall på många europeiska märken.
Så jag vill nog påstå att mitt påstående är det mest relevanta - det är alltså tillverkaren som står för garanti-kostnaderna medan den lokala verkstan/ÅF tar service-intäkterna. Så tillverkaren får alltså inte in några garanterade intäkter via lokalt utförd service - hur skulle det i så fall se ut ? Knappast troligt att EU skulle godkänna att en ÅF-bilverkstad skall betala en viss del av sina service-intäkter till tillverkaren... Speciellt som det kommit direktiv som tillåter icke-märkesverkstäder att göra service på bilar utan att garantin skall påverkas.

Hur snäll och förtroendefull en person må vara så hade jag aldrig köpt en nyare bil utan en transparent servicehistorik. Qashqai finns det gott om. Personligen tycker jag att det är väl investerade pengar. Man kan alltid jämföra priset för service med Mazda CX-5, Kia Sportage osv för att få lite mer kött på benen. Men pengar är inte allt man ska trivas med sitt köp.

MVH

Men hallå??? Du har tänkt skippa service och göra det själv första åren? Utan att få någon stämpel i serviceboken. Lycka till med att få bilen såld om fem år. Haha.

Att sedan en dyr bil har billiga serviceavtal och en billig bil dyra, krävs ju inte alltför mycket hjärnceller att begripa orsaken till.

Stämpel i boken kan vem som helst fixa.
Det rör sig ju inte om någon Mona Lisaförfalskning precis!
Och vem som helst får faktiskt göra service under förutsättning att det sker på rätt sätt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.