Vi Bilägares forum

Ny slitvarg: Mitsubishi Outlander 2008-2012

Ny slitvarg: Mitsubishi Outlander 2008-2012

Hej!

Nu har det blivit dags för en ny hundbil. Har tittat runt och funderat och fått upp intresset för den här modellen.

Är det någon som har erfarenhet eller kunskaper om den? Vilka är de typiska svagheterna? Någon modell eller utrustning man bör undvika?

Bilen kommer rulla max 1000 mil om året så jag föredrar bensinaren då det inte blir någon ekonomi i en diesel med dess höga fordonsskatt. Andra fördelar förutom fyrhjulsdriften är automat (helst) och ett krav är fungerande AC. Budgeten är 50-70 000 kr och tanken är att köra den under tre år innan jag gör mig av med den.

Om någon har alternativ till modellen så skriv gärna ut dem. Har även övervägt en Citroën C5 från 2008 och framåt men då blev skatten för hög om man samtidigt vill ha Hydroaktivfjädring (vilket är ett måste) - den minde dieseln finns inte med sådan teknik, dessutom finns den inte med fyrhjulstift.

Så bomba fram alternativ eller möjliga erfarenheter/varningar/ rekommendationer etc av och till Outlander!

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-15 14:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kommentarer

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-15 16:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tveksam hundbil om jag skall basera det på en kompis som jobbar med hundar dagligen i sitt yrkesliv och ständigt har en av sina "råttisar" med sig. Han hade en lite nyare Outlander, en PHEV, men bytte bort den till en Mercedes-kombi för hundarna gillade inte höjden upp till bagaget.

Uppdaterat: 2018-01-15 16:59
Pi skrev:

Tveksam hundbil om jag skall basera det på en kompis som jobbar med hundar dagligen i sitt yrkesliv och ständigt har en av sina "råttisar" med sig. Han hade en lite nyare Outlander, en PHEV, men bytte bort den till en Mercedes-kombi för hundarna gillade inte höjden upp till bagaget.

Tack för ditt svar Pi, mycket uppskattad information. Jag har också noterat höjden och det är en av tveksamheterna för mig. Har en hund i motsvarande storlek och tyngd som din kompis och med många hopp in och ur bilen sliter höjden på lederna (särskilt om de blivit kalla i musklerna).

Funderar dock på en sådan här: Har en bekant som använder en sådan till sin SUV. https://www.arkenzoo.se/hundramp-till-bil-053590

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-15 17:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kolla upp service. Mitsubishi har iaf tidigare haft 1500 mils intervall, med 9000 mil som storservice, och den brukar vara dyr, med kamremsbyte, oljor i motor, låda o diffar.

Akta dig för PSAs motsvarande bil med diesel motor, där tillkommer partikelfilter för en svinig summa.

Uppdaterat: 2018-01-15 17:19

Tack Rikard för dina tips och råd. Har hittat en i Borås med 15000 mil på mätaren för 58000. Kommer givetvis inte betala mer än 45000 för den. https://m.blocket.se/alvsborg/Mitsubishi_Outlander_4WD_AUTO_2_4_170hk__77420963.htm?ca=11&w=3

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-15 19:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Länken blev konstig, jag kan inte bläddra bland bilderna, ska gå ut på Blocket och söka upp den.

Lite kul, GLX är väl en märkning Mitsubishi använt.

Provkör i mörker, den föregående bussen som jag glömt namnet på, hade väldigt dåligt ljus.

Uppdaterat: 2018-01-15 20:54

Aha Rikard. Tack.. Det förklarar varför så många har extraljus.

Får väl eftermontera sådana i värsta fall;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-15 21:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Självklart, 3 NBB 225 xenon på kromad båge sitter som en smäck.

Uppdaterat: 2018-01-15 21:18
Rikard skrev:

Självklart, 3 NBB 225 xenon på kromad båge sitter som en smäck.

Japp! Det skall givetvis in i kalkylen!!

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-15 21:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”