Vi Bilägares forum

Ny Nissan X-trail tekna införskaffad, katastrofalt benstöd

Ny Nissan X-trail tekna införskaffad, katastrofalt benstöd

Har köpt en Nissan X-trail med 130hk diesel motor tillsammans med x-tronic, tekna i utrustningsnivå. I bilhallen, och under provkörning så upplevde jag bilen som prefekt. Väl efter några mil efter köpet upplever jag att jag får prioritera att nå ratten och uppleva full kontroll men då välja bort något som helst stöd för benen utav sätet, då sätet inte har någon tilltfunktion. Utan väljer jag att höja sätet och köra bak det lite så pass så att jag får stöd under benen så når jag inte ratten. Resultatet blir att man sitter halvtaskigt, under korta turer står man ut med pigga ben. Men efter att ha kört en tur och retur resa på 60 mil med kryp och värk i benen så vet jag inte vad man ska göra. Att köpa en bil för 300k och sedan efter 180 mil komma på att man hellre låter den stå än att köras...bilen är i övrigt perfekt, dricker 0.53 blandat och fantastiskt utrymme. Ska man stå ut eller ångra sig nu och skaffa något annat, eller har värdeminskningen vid 180 mil förstört det hela så att man tvingas stå ut med den tills om 3 år? denna bilen körs ca 80 mil i månaden, sedan varannan månad denna längre tur på totalt 60 mil, stå ut och svälja dumheten?

Uppdaterat: 2017-03-20 18:29

Kommentarer

En ny bil förlorar ju en hel del bara man kör den ut genom portarna, så jag är rädd att det kommer att kosta... Men känns det inte bra så kan det ju ändå vara idé åka och höra vad det skulle kosta byta bort den. Om det är värt denna kostnad kan ju bara du avgöra.

Om man sänker sätet brukar dom flesta stolar utan tiltfunktion ändå ändra lutningen något, så man får bättre lårstöd. Men antar du testat det... Kanske nån extra dyna kan förbättra lårstödet? Surt när man blir besviken på sin nyinköpta bil så snart... Hoppas du hittar någon lösning.

Uppdaterat: 2017-03-20 19:27

Åk till en verkstad som du har förtroende för och tala om ditt problem.
Det brukar alltid finnas någon Oppfinnarjocke som kan ha en lösning. Kanske går det att modifiera stolens infästning?

Uppdaterat: 2017-03-20 20:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror som saabnisse att om det är så illa så bör det finnas lösningar på annat håll. Om inte annat får du väl be någon tuningfirma att byta hela stolen åt dig. Du lär ha tappat 50,000kr bara genom att köra ut bilen ur hallen, så vad som helst är nog bättre ekonomiskt än att sälja bilen nu.

Uppdaterat: 2017-03-20 21:01

Konstigt. Jag ägde en Nissan Primera tidigt 90-tal och den gick att tilta både i framkant och bakkant.

Uppdaterat: 2017-03-20 21:08
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det är tyvärr många bilar som inte är byggda för vissa av oss, både asiatiska och Tyska.
Många är skapta för Schimpanser, med korta ben och långa armar, det har blivit bättre men jag har upplevt få bilar där jag kan sitta i stolen med benen bra och sedan nå ratten på ett bra sätt. Vissa bilars rattjustering är skrattretande med ett par tre centimeter, Volvo har i alla fall en rejäl längdjustering och nu sitter jag rätt.

Att försöka att ändra på stolens infästning ger inget, TS behöver en "längre rattstång" för att få det att fungera optimalt och där tar det stopp. Det är avståndet mellan ratt och pedaler som är för kort.
Om man är rejält missnöjd med sitt köp finns bara två saker att göra; Köra vidare och vara missnöjd eller ta den ekonomiska smällen och byta, förlusten kommer att bli större för varje missnöjd dag som går, så är problemet ohjälpligt, byt bil nu!

Uppdaterat: 2017-03-21 08:53
*Robban

Med dagens säkerhetssystem med airbags m m så är det knappast så enkelt att byta ut en stol i en ny bil.Däremot kanske en anpassad sittdyna kan vara ett billigt sätt att i alla fall få en acceptabel körställning. I annat fall återstår väl tyvärr bara att bita i det sura äpplet...

Uppdaterat: 2017-03-21 10:39

Har inte Tekna-nivån 8-vägs eljusterbar förarstol som standard?

Uppdaterat: 2017-03-21 11:38
Power to the people

Grosser, vad hjälper det när det är för långt till ratten?

Uppdaterat: 2017-03-21 12:40
*Robban
EnannanRobban skrev:

Om man är rejält missnöjd med sitt köp finns bara två saker att göra; Köra vidare och vara missnöjd eller ta den ekonomiska smällen och byta, förlusten kommer att bli större för varje missnöjd dag som går, så är problemet ohjälpligt, byt bil nu!

Robban har en bra poäng här! Visst, det kommer att kosta att byta redan, men om 3år är halva värdet borta...

Ett tips inför nästa byte är att hyra/låna bilen över en helg och testa noggrant på en långtur!

Uppdaterat: 2017-03-21 13:07

Körställningen är ju väldigt central så det problemet borde man hitta tämligen snart. Var för flera år sen på G att köpa en Ceed kombi (förra generationen) men redan efter typ 1 mils körning så "molade" det i högerbenet så den ströks från listan. Och just den bilmodellen vill jag minnas att även ViB klagade på när det gällde körställningen. Då blev det istället en Golf Variant (den kom in väldigt sent i köp-processen skall nämnas) vars stolar och körställning var vida överlägsen för mitt vidkommande.

Uppdaterat: 2017-03-21 13:55

Funderar på om inte bilmodellen förutsätter en "command position". TS kanske har missförstått hur bilkonstruktören tänkt sig sittpositionen? Möjligen beroende på den bil som ägdes tidigare.

Uppdaterat: 2017-03-21 13:59
Mycket vatten har runnit under hjulen...

TS säger att sätet inte går att tillta, men vad betyder då 8 vägs inställning ??

Uppdaterat: 2017-03-21 19:49

8-vägsinställning låter bra men innebär bara det vanliga. Stolen fram-bak-upp-ned. Ryggstödet fram-bak och svankstöd ut-in.

Uppdaterat: 2017-03-21 23:22
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Detta problemet verkar inte vara knutet till endast x-trail, vi har opel vivaro på jobbet, de gamla var kanonbra att köra medan de nya har samma problem som x-trailen, man når inte ratten eller så får man sitta utan benstöd, känns som att opel har höjt golvet i den( vet inte om dem försöker skapa en personbilskänsla?).
Har kollat runt lite nu, och runt 30.000kr förlorar jag i den "bästa" affären, så jag körde lite med den idag och försökte hitta en billig lösning innan jag går vidare, det fick bli en "rattmuff" i konstläder(ganska diskret), samt köra med de skor som har tunnaste sula, men det blir godkänt. Kortare turer får man stå ut, medan de längre turerna så får det bli "x-trail" - skorna. Känns bra fattigt att behöva vinna ett par centimeter genom sånna lösningar för att stå ut men vad gör man:) Rådet att låna en bil nästa gång innan man genomför ett nybilsköp lär jag ta till mig!:) Men jag förstår fortfarande inte hur man kan snåla på en så viktig bit som en körställning, det mesta kan man stå ut med eller se förbi genom att istället få en fin design eller snål förbrukning, men att sälja bilar där ens upplevelse blir att den är obekväm att köra, det förstår jag inte. Min Tanke går ju inte till Nissan nästa gång.. även om bilen i sig är suverän i övrigt.
Om någon mer har kört en X-trail med automat 2014-2017 så är jag nyfiken hur ni känner kring körställningen.

Uppdaterat: 2017-03-22 18:27

Kan tillägga att jag köpte en ny opel astra aut, 2014, med sportstolar, den bilen hade samma problem, MEN tilltfunktionen där fram räddade allt ...en sån liten detalj borde inte vara så svårt. Skulle vilja få en förklaring i varför man sparar in på en sån sak:)

Uppdaterat: 2017-03-22 18:30

Åter igen, nu vet jag inte hur du är skapt rent anatomiskt, men väldigt många bilar är byggda för schimpanser; med långa armar och korta ben. Jag är skapt tvärt om och har hela livet jagat kompromisser, utom de senaste bilarna jag haft, där det fungerar bra. Tilt kan hjälpa lite, men för mig blir det en rätt obekväm lösning plus att knäna kommer för nära under rattstången.

Uppdaterat: 2017-03-22 19:32
*Robban

Jag tillhör uppenbarligen den lilla skara som sällan har så stora bekymmer med sittställningen - trots min "ringa" längd. Förutom förra generationens Kia Ceed - den hade en helt omöjlig sittställning för mig. Eftersom jag mest rört mig i Golfklassen så har väl just Golf genom åren varit den som generellt haft de bästa stolarna för mig personligen men även andra tyska och japanska bilar har fungerat.

Uppdaterat: 2017-03-22 19:38

Det har du rätt i, har trott att jag är känslig och gnällig när de gäller detta men då finns de fler. Jo tilten kan ju hjälpa, men som du skriver så finns ju risken för att benen kommer för nära ratt. Eller att man får känslan av att sitta allt för bakåtlutad vilken ja tycker istället förstärker känslan av problemet, men lite lagom kan hjälpa. Volvo är de ja kört som alltid har fungerat suveränt med sittställningen, men nu tycker ja de börjar skena i pris om man vill köpa ny suv. Då blir de lätt att man sneglar emot asiatiskt. Konstigt som ja skrev innan hur man kan prioritera bort en så självklar sak.

Uppdaterat: 2017-03-22 19:39

Jag vet en person som hade samma problem för några år sedan (ganska många..). Han löste problemet med att stolens bägge främre fästpunkter i skenorna som stolen glider i vid inställning i längd modifierades. Han tog nya och längre skruvar och byggde med en mutter som distans (mellan stolchassi och skenor) upp stolens läge till lite mer tillbakalutad och fick därmed bättre stöd för benen. Jag rekommenderar INTE detta på en nyare bil, eftersom bilens skyddsutrustningar (krockkuddar) kan hamna i fel position i förhållande till kroppen (ja, jag vet, men jag vill ändå påpeka det). Vidare innebär längre skruvar sannolikt försämrad stabilitet i stolen vid en krock.

Uppdaterat: 2017-03-22 19:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Köp en gammal SAAB 9-3/9-5... bättre kan du knappast sitta :-) Förarmiljön i yppersta klass.

Uppdaterat: 2017-03-22 19:43
Styggavargen

Åter - går det inte att kolla med nån sadelmakare om han kan göra nån form av sits att lägga ovanpå för att få lite bättre stöd där man behöver det. Känns som den billigaste lösningen...

Uppdaterat: 2017-03-22 19:44

Pi, är du kort? Mitt problem är att jag i och för sig är 188 lång, men har långa ben och korta armar relativt till andra som har samma längd som jag. Kortare har oftast enklare att hitta en bra sittställning.
Audi, klart att det går att modda lite, men som du säger, inte på en ny bil.

Uppdaterat: 2017-03-22 19:48
*Robban

Robban - jo, jag är under medellängd...:)

Uppdaterat: 2017-03-22 20:06

A och O när jag provar bil är först hur jag sitter och sitter jag inte bra så är det slut där.
Det är en dyrköpt erfarenhet som TS har dragit på sig och något som det inte går att komma undan med att tänka bort, det blir bara värre och värre.
Mitt råd är att TS byter ned sig mot något simplare men bekvämare, så gjorde jag efter att gått med på ett illa och i all hast igenomfört bilköp helt emot mina egna principer där allt gick till det sämre och så kom man till mig..buhuhuuuu....-bort med skiten medan att den fortsatt är eftertraktad!
Det är bara att lägga fantasierna åt sidan o bita i stålet, rätt tänkt o spelat så behöver man inte landa så illa, tro mig att en del folk byter bil som andra byter strumpor, om man tänker marknaden rätt vad den vill ha och vad man kan få då är det ingen som frågar, är man desperat i ord o handling ja då blir man uppkörd.
Vi gick jämt ut ekonomiskt men fick nöja oss med en lite mindre topputrustad bil som i fakto har mer av allt mot den vi bytte in.

Uppdaterat: 2017-03-27 19:09

Körde en 70mils tur i helgen så nu uppe på 290mil. Det höll på att ta kål på än, var tione mil var jag tvungen och stanna och sträcka på benen, längre gick inte att stå ut i ett sträck. Så har idag kollat runt och får bud på 250.k vart ja än vänder mig, köptes nyss för 300k, de bästa ja hittils fått är tillsammans med ett inbyte till en opel insignia aut, 250hk 2016, 1250mil, opc paket, den sitter man väldigt bra i, men 265k för den oprutbart. att förlora 50.000kr på två månader känns förfärligt rent ut sagt om ja byter. och om ja byter till opeln, hur kommer det värdet stå sig när nya insignia karossen kommer? känns inte som något annat val än att åka kortare turer helt enkelt.

Uppdaterat: 2017-04-03 19:34

till råge på allt så sänkte många sina nya x-trail nu till 279.000kr nya, me samma utrustning, antar att man är dömd o behålla skiten

Uppdaterat: 2017-04-03 19:36

marquis, du kan väl byta stolar, köp några beg. Saab- eller Volvostolar från Bildelsbasen eller nya stolar från t.ex. http://www.scstyling.com/universaldelar/sportstolar
Måste vara vettigare än att stå ut med något man inte står ut med för att inte förlora för mycket pengar.

Uppdaterat: 2017-04-03 20:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Beställde detta nu till att börja med, så får vi se om det kan underlätta, gör det inte de får man nog riva sig i håret och bita i de sura äpplet o släppa bilen.
http://www.lightinthebox.com/sv/forstklassig-stuga-danny-lader-bilstol-i-host-och-vintersasongen-allmanna-lin-bilstol-produkter_p5318002.html?prm=1.5.1.1

Uppdaterat: 2017-04-03 21:10

Det är nog synnerligen förbjudet att byta stolar på nya bilar eftersom dom bl a ingår i bilens säkerhetssystem.

Uppdaterat: 2017-04-03 21:35

Motormänen säljer en "Artex snedkudde" som hjälper mot detta problem.

http://shop.motormannen.se/sv/artiklar/artex-snedkudde-.html

Jag har samma problem i många bilar med mina långa ben.

Uppdaterat: 2017-04-03 21:40
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
marquis skrev:

Beställde detta nu till att börja med, så får vi se om det kan underlätta, gör det inte de får man nog riva sig i håret och bita i de sura äpplet o släppa bilen.
http://www.lightinthebox.com/sv/forstklassig-stuga-danny-lader-bilstol-i-host-och-vintersasongen-allmanna-lin-bilstol-produkter_p5318002.html?prm=1.5.1.1

Funkar den lösningen tillsammans med sidoairbag, som jag antar du har?

Uppdaterat: 2017-04-03 22:18

Just sittkomfort är också enormt viktigt för mig och det är få bilar som jag sitter riktigt bra i. Av de jag provat så är det egentligen bara Volvos nyare modeller och BMW som jag sitter optimalt i. Har långa ben, så jag är också beroende av generös tiltmån på sittdynan, brukar tilta den maximalt.

Uppdaterat: 2017-04-04 10:04

Glömde det, blir att spara det i arkivet. Var idag och köpte den insignian istället, var som dag och natt gällande sittkomfort. Visserligen var det sportstolar i den, med extra stöd vid sidan och mjuk sits, och massvis med tillt:) och möjligheten att förlänga dynan fram, även ratten gick att dra långt. Så besviken att jag inte var mer noga i undersökning vid köpet av x-trailen. Läxa att lära sig! Ska bli en fröjd att åka långt nu! Och aldrig mer någon apbil

Uppdaterat: 2017-04-04 16:40

Grattis till nya bilen! :) Dyrköpt läxa, men jag tycker du gjorde rätt. Att sitta bra är viktigt! Hade bara blivit dyrare om du väntat längre. Du får trösta dig med det. ;)

Uppdaterat: 2017-04-04 16:47

Tackar:) ja jag får göra det, det värsta i det hela är nog andras reaktioner att köpa ny bil, sen byta efter ett par mån för att man inte trivs med sätet. Man lär nog bli betraktad som rätt väck innan det blåser över. Är yrkeschaufför så vet hur viktigt det är att sitta rätt, vilket inte alla verkar bry sig så mycket om. Men man lär sig något hela tiden, även om allt inte behöver bli så här dyrt.:)

Uppdaterat: 2017-04-04 16:52

Sedan vill jag tacka alla trådskrivare för det stöd och den hjälpen ni har givit. Forumfrågor brukar tendera att spåra ut och i många fall bli rätt så otrevliga. Ha de!

Uppdaterat: 2017-04-04 16:55

Strunta i vad andra tycker. Säg bara: "den blev smutsig, så jag köpte en ren. Det är ett helvete vara rik." ;) Det borde väl reta en del... :D Viktigast är att du är nöjd och sitter bra! :)

Uppdaterat: 2017-04-04 16:58
marquis skrev:

Glömde det, blir att spara det i arkivet. Var idag och köpte den insignian istället, var som dag och natt gällande sittkomfort. Visserligen var det sportstolar i den, med extra stöd vid sidan och mjuk sits, och massvis med tillt:) och möjligheten att förlänga dynan fram, även ratten gick att dra långt. Så besviken att jag inte var mer noga i undersökning vid köpet av x-trailen. Läxa att lära sig! Ska bli en fröjd att åka långt nu! Och aldrig mer någon apbil

Grattis ! Köpte du en Insignia så sitter du bra, säger jag av egen erfarenhet.

Uppdaterat: 2017-04-04 17:34
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Upptäckte tråden för nu, har livslång erfarenhet av sittproblem med 195cm längd och väl korta armar.
Jag har vid flera bilköp tvingats modifiera stolinfästningen, förmodligen inte riskfritt som någon skrev. Däremot är det helt klart att justermöjligheterna minskar för varje ny årsmodell samtidigt som kroppen blir äldre och stelare. Provkörde nyss en ny Toyota pickupp, hemsk sittställning. BMW X3 -11 gav god sittställning men nya idag har sämre justermån. Bästa lösningen är nog sadelmakaren som sprättar upp stolen och lägger i lämplig förhöjning.

Uppdaterat: 2017-04-05 20:36

Långa ben och korta armar, då är det en Alfa Romeo man skall köra :-)

Uppdaterat: 2017-04-05 21:06
Styggavargen
Styggavargen skrev:

Långa ben och korta armar, då är det en Alfa Romeo man skall köra :-)

He-he, där är det tvärtom som gäller, avståndet mellan ratt och pedaler har varit kort på alla efterkrigsalfor!
Jag kommer ihåg en gång för många år sedan då vi jämförde en Alfetta och en 740.
Det var 12 cm större avstånd mellan ratt och pedaler på Volvon!

Uppdaterat: 2017-04-05 22:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man brukar ju säga att man ska vara skapt som en gorilla för att köra en italiensk bil. ;) Alltså långa armar och korta ben. :)
Verkar även gälla flera japanska bilar...

Uppdaterat: 2017-04-05 23:11

Jag håller fullständigt med om att ju nyare en bil är nu ju värre sitter man, varför går bilutvecklingen bakåt när det gäller förarinställningen? Vilka provsitter bilarna, och vilka utvecklar dem och tycker att man sitter bra, jag förstår inget. Man kan ta nästan vilken vanlig gammal bil som helst så är det bara att skruva ryggstödet lite lätt och skjuta stolen så sitter man rätt. Min far äger en volvo 240, lättare bil att hitta sittställning i har jag aldrig kört. I mina tankar är det ett säkerhetsproblem, sitter man inte optimalt så kan man inte köra bilen korrekt och hantera den i akuta situationer bra nog. I X-trailen skulle jag aldrig få för mig att köra snabbt, inte heller köra om på 2+1 väg, då jag inte kände att jag hade full kontroll(kalla det feg, eller kräsen), men jag anser att det är otroligt viktigt att man sitter rätt. Även vid en krock så vet väll alla hur viktigt det är att man sitter korrekt, framförallt rätt lutning för ryggen och nackstödet, ska man då behöva kompromissa med körställningen för att kunna köra bilen så blir det ju ett seriöst problem. Kanske är det som man tänker i andra fall när det gäller bagageutrymmet, att bilens design är viktigast, första intryck osv..

Uppdaterat: 2017-04-06 16:55

marquis, kan bara hålla med. Upplever samma problem. Kul att du nämner 240. Den hade inte ens ställbar ratt, ändå satt man bra! En annan sak som stör mig är att alla bilar har så hårda stolar numer. Även Volvo tycker jag blivit väl hårda. Och att man ska tvingas sitta hopklämd med låren i en smal sportstol... Var tog komfortstolarna vägen? Förr vad dom standard och ev. fanns en sportstol som tillval. Idag är sportstolen standard... Man kanske får köpa sig en välvårdad 240/740 och vårda den ömt... ;)

Uppdaterat: 2017-04-06 17:37

Jag håller inte med när det gäller 240/740, stolarna är ok, men i övrigt kommer jag inte överens ( ja, det händer att jag fortfarande fått köra 740!), ratten i magen, kopplingspedalen där bromsen sitter normalt.
Nä, fy och usch, tur att de blivit ersatta, nyare Volvo är betydligt trevligare att hitta en lämpligare körstil i.
Men visst har stolarna blivit hårdare, jag fasar för att de ska närma sig de tyska träbänkarna.

Uppdaterat: 2017-04-06 18:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag som inte är så lång satt definitivt mycket dåligt i dessa gamla Volvo-bilar så personligen saknar jag dom inte. Lyckligtvis har nuvarande bil inga sportstolar så man slipper känna det som att man sitter i ett skruvstycke...:)

Uppdaterat: 2017-04-06 18:37

Måste medge att det var många år sedan jag ägde en 240 (början på 80-talet) och körde en 740 (förmodligen på 90-talet...), så mitt minne kanske sviker mig... Men känner inte igen det saabnisse skriver om ratten i magen och kopplingspedal där bromsen normalt sitter. Säkert att du inte blandar ihop det med en gammal Saab V4? ;) För där satt ju pedalerna förskjutna åt höger. Men det jag säkert minns var att på den tiden satt man inte i något skruvstycke. Stolarna var både bredare/planare och mjukare.
Intressant Pi att din Golf Sportsvan inte har sportstolar. Låter som jag måste ta en tur till VW och kolla in deras utbud närmare. Senast kollade jag på Golf Alltrack och den hade sportstolar som standard, dock inte så trånga som många andra. Dom var även mjukare än både Passat och Octavia.

Uppdaterat: 2017-04-06 19:29

Rutger, på 740 sitter bromspedalen där kopplingspedalen sitter på normala bilar, hela pedalstället är förskjutet åt vänster beroende på den fläskiga svänghjulskåpan.
På Saab 92-96 var det tvärtom och det innebär ju att kopplingspedalen sitter där bromsen sitter normalt. Men eftersom man faktiskt sitter lite snett åt höger märks det inte lika väl.

Uppdaterat: 2017-04-06 19:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rutger - inga sportstolar som sagt men relativt hård yta. Inget som irriterar mig men den som vill ha mjuka stolar skall nog vända sig åt annat håll...:)

Uppdaterat: 2017-04-06 19:49

Saabnisse - OK, du menade att det var förskjutet åt vänster, då är jag med. Så kan det nog ha varit. Men eftersom du skrev: "kopplingspedalen där bromsen sitter normalt" i #47 så blev det ju tvärtom, därav min kommentar. ;) Men jag fattar. Jag tror man vänjer sig vid sned sittställning oavsett åt vilket håll det är. Det är nog mest när man byter bil som man känner av det. Såvida det inte är onormalt snett då... Jag trivs inte i BMW 3-serien, eftersom kardantunneln (eller ska vi kalla den motortunneln... ;P) är så bred att man sitter både snett och upptryckt mot B-stolpen. Men det är min åsikt... Man vänjer sig säkert vid detta också...

Tack för info Pi! Aj då, hård yta var inte bra... Då vänder jag mig åt annat håll. ;) Frågan är bara vilket...

Uppdaterat: 2017-04-06 20:07