Ny Nissan X-trail tekna införskaffad, katastrofalt benstöd

56 inlägg 0 nya
Ny Nissan X-trail tekna införskaffad, katastrofalt benstöd

Har köpt en Nissan X-trail med 130hk diesel motor tillsammans med x-tronic, tekna i utrustningsnivå. I bilhallen, och under provkörning så upplevde jag bilen som prefekt. Väl efter några mil efter köpet upplever jag att jag får prioritera att nå ratten och uppleva full kontroll men då välja bort något som helst stöd för benen utav sätet, då sätet inte har någon tilltfunktion. Utan väljer jag att höja sätet och köra bak det lite så pass så att jag får stöd under benen så når jag inte ratten. Resultatet blir att man sitter halvtaskigt, under korta turer står man ut med pigga ben. Men efter att ha kört en tur och retur resa på 60 mil med kryp och värk i benen så vet jag inte vad man ska göra. Att köpa en bil för 300k och sedan efter 180 mil komma på att man hellre låter den stå än att köras...bilen är i övrigt perfekt, dricker 0.53 blandat och fantastiskt utrymme. Ska man stå ut eller ångra sig nu och skaffa något annat, eller har värdeminskningen vid 180 mil förstört det hela så att man tvingas stå ut med den tills om 3 år? denna bilen körs ca 80 mil i månaden, sedan varannan månad denna längre tur på totalt 60 mil, stå ut och svälja dumheten?

En ny bil förlorar ju en hel del bara man kör den ut genom portarna, så jag är rädd att det kommer att kosta... Men känns det inte bra så kan det ju ändå vara idé åka och höra vad det skulle kosta byta bort den. Om det är värt denna kostnad kan ju bara du avgöra.

Om man sänker sätet brukar dom flesta stolar utan tiltfunktion ändå ändra lutningen något, så man får bättre lårstöd. Men antar du testat det... Kanske nån extra dyna kan förbättra lårstödet? Surt när man blir besviken på sin nyinköpta bil så snart... Hoppas du hittar någon lösning.

Åk till en verkstad som du har förtroende för och tala om ditt problem.
Det brukar alltid finnas någon Oppfinnarjocke som kan ha en lösning. Kanske går det att modifiera stolens infästning?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror som saabnisse att om det är så illa så bör det finnas lösningar på annat håll. Om inte annat får du väl be någon tuningfirma att byta hela stolen åt dig. Du lär ha tappat 50,000kr bara genom att köra ut bilen ur hallen, så vad som helst är nog bättre ekonomiskt än att sälja bilen nu.

Konstigt. Jag ägde en Nissan Primera tidigt 90-tal och den gick att tilta både i framkant och bakkant.

Democracy Dies in Darkness.

Det är tyvärr många bilar som inte är byggda för vissa av oss, både asiatiska och Tyska.
Många är skapta för Schimpanser, med korta ben och långa armar, det har blivit bättre men jag har upplevt få bilar där jag kan sitta i stolen med benen bra och sedan nå ratten på ett bra sätt. Vissa bilars rattjustering är skrattretande med ett par tre centimeter, Volvo har i alla fall en rejäl längdjustering och nu sitter jag rätt.

Att försöka att ändra på stolens infästning ger inget, TS behöver en "längre rattstång" för att få det att fungera optimalt och där tar det stopp. Det är avståndet mellan ratt och pedaler som är för kort.
Om man är rejält missnöjd med sitt köp finns bara två saker att göra; Köra vidare och vara missnöjd eller ta den ekonomiska smällen och byta, förlusten kommer att bli större för varje missnöjd dag som går, så är problemet ohjälpligt, byt bil nu!

*Robban

Med dagens säkerhetssystem med airbags m m så är det knappast så enkelt att byta ut en stol i en ny bil.Däremot kanske en anpassad sittdyna kan vara ett billigt sätt att i alla fall få en acceptabel körställning. I annat fall återstår väl tyvärr bara att bita i det sura äpplet...

Har inte Tekna-nivån 8-vägs eljusterbar förarstol som standard?

Det är aldrig för sent att ge upp

Grosser, vad hjälper det när det är för långt till ratten?

*Robban

EnannanRobban wrote:
Om man är rejält missnöjd med sitt köp finns bara två saker att göra; Köra vidare och vara missnöjd eller ta den ekonomiska smällen och byta, förlusten kommer att bli större för varje missnöjd dag som går, så är problemet ohjälpligt, byt bil nu!

Robban har en bra poäng här! Visst, det kommer att kosta att byta redan, men om 3år är halva värdet borta...

Ett tips inför nästa byte är att hyra/låna bilen över en helg och testa noggrant på en långtur!

Körställningen är ju väldigt central så det problemet borde man hitta tämligen snart. Var för flera år sen på G att köpa en Ceed kombi (förra generationen) men redan efter typ 1 mils körning så "molade" det i högerbenet så den ströks från listan. Och just den bilmodellen vill jag minnas att även ViB klagade på när det gällde körställningen. Då blev det istället en Golf Variant (den kom in väldigt sent i köp-processen skall nämnas) vars stolar och körställning var vida överlägsen för mitt vidkommande.

Funderar på om inte bilmodellen förutsätter en "command position". TS kanske har missförstått hur bilkonstruktören tänkt sig sittpositionen? Möjligen beroende på den bil som ägdes tidigare.

Democracy Dies in Darkness.

TS säger att sätet inte går att tillta, men vad betyder då 8 vägs inställning ??

8-vägsinställning låter bra men innebär bara det vanliga. Stolen fram-bak-upp-ned. Ryggstödet fram-bak och svankstöd ut-in.

Democracy Dies in Darkness.

Detta problemet verkar inte vara knutet till endast x-trail, vi har opel vivaro på jobbet, de gamla var kanonbra att köra medan de nya har samma problem som x-trailen, man når inte ratten eller så får man sitta utan benstöd, känns som att opel har höjt golvet i den( vet inte om dem försöker skapa en personbilskänsla?).
Har kollat runt lite nu, och runt 30.000kr förlorar jag i den "bästa" affären, så jag körde lite med den idag och försökte hitta en billig lösning innan jag går vidare, det fick bli en "rattmuff" i konstläder(ganska diskret), samt köra med de skor som har tunnaste sula, men det blir godkänt. Kortare turer får man stå ut, medan de längre turerna så får det bli "x-trail" - skorna. Känns bra fattigt att behöva vinna ett par centimeter genom sånna lösningar för att stå ut men vad gör man:) Rådet att låna en bil nästa gång innan man genomför ett nybilsköp lär jag ta till mig!:) Men jag förstår fortfarande inte hur man kan snåla på en så viktig bit som en körställning, det mesta kan man stå ut med eller se förbi genom att istället få en fin design eller snål förbrukning, men att sälja bilar där ens upplevelse blir att den är obekväm att köra, det förstår jag inte. Min Tanke går ju inte till Nissan nästa gång.. även om bilen i sig är suverän i övrigt.
Om någon mer har kört en X-trail med automat 2014-2017 så är jag nyfiken hur ni känner kring körställningen.

Kan tillägga att jag köpte en ny opel astra aut, 2014, med sportstolar, den bilen hade samma problem, MEN tilltfunktionen där fram räddade allt ...en sån liten detalj borde inte vara så svårt. Skulle vilja få en förklaring i varför man sparar in på en sån sak:)

Åter igen, nu vet jag inte hur du är skapt rent anatomiskt, men väldigt många bilar är byggda för schimpanser; med långa armar och korta ben. Jag är skapt tvärt om och har hela livet jagat kompromisser, utom de senaste bilarna jag haft, där det fungerar bra. Tilt kan hjälpa lite, men för mig blir det en rätt obekväm lösning plus att knäna kommer för nära under rattstången.

*Robban

Jag tillhör uppenbarligen den lilla skara som sällan har så stora bekymmer med sittställningen - trots min "ringa" längd. Förutom förra generationens Kia Ceed - den hade en helt omöjlig sittställning för mig. Eftersom jag mest rört mig i Golfklassen så har väl just Golf genom åren varit den som generellt haft de bästa stolarna för mig personligen men även andra tyska och japanska bilar har fungerat.

Det har du rätt i, har trott att jag är känslig och gnällig när de gäller detta men då finns de fler. Jo tilten kan ju hjälpa, men som du skriver så finns ju risken för att benen kommer för nära ratt. Eller att man får känslan av att sitta allt för bakåtlutad vilken ja tycker istället förstärker känslan av problemet, men lite lagom kan hjälpa. Volvo är de ja kört som alltid har fungerat suveränt med sittställningen, men nu tycker ja de börjar skena i pris om man vill köpa ny suv. Då blir de lätt att man sneglar emot asiatiskt. Konstigt som ja skrev innan hur man kan prioritera bort en så självklar sak.

Jag vet en person som hade samma problem för några år sedan (ganska många..). Han löste problemet med att stolens bägge främre fästpunkter i skenorna som stolen glider i vid inställning i längd modifierades. Han tog nya och längre skruvar och byggde med en mutter som distans (mellan stolchassi och skenor) upp stolens läge till lite mer tillbakalutad och fick därmed bättre stöd för benen. Jag rekommenderar INTE detta på en nyare bil, eftersom bilens skyddsutrustningar (krockkuddar) kan hamna i fel position i förhållande till kroppen (ja, jag vet, men jag vill ändå påpeka det). Vidare innebär längre skruvar sannolikt försämrad stabilitet i stolen vid en krock.

Köp en gammal SAAB 9-3/9-5... bättre kan du knappast sitta :-) Förarmiljön i yppersta klass.

Lägg till ny kommentar