Vi Bilägares forum

Ny bil för pendling max 300k

Ny bil för pendling max 300k

Söker tips på en ny bil.
Mestadels kommer den gå på motorväg.
Kör 14 mil om dagen på motorväg.

Krav.

Bekväm.
Får gärna vara låg ljudnivå i bilen när man kör så man slipper maxa stereon.
Automat
Får gärna vara lätt att kliva in och ur i.
Ska köpa en helt ny bil för max 300k

Så vad har ni för tips?

Uppdaterat: 2017-03-30 10:05

Kommentarer

Min kompis Golf7 saknade plötsligt kurvljusen, inget av dem funkade. Han letade trasig säkring, men där fanns inget fel.
Han fick åka till märkesverkstaden, då visade det sig att ena lampan gått sönder, och då hade hela systemet stängts ner!
Är det för att få in folk till märkesverkstaden tro?

Han är annars nöjd med sin bil, och vill inte erkänna att SV skulle passa honom bättre. ;-) (han är 67 och inte så liten)

Uppdaterat: 2017-04-20 16:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Man får väl stå ut med att kallas gubbe när man kör SV - för gubbe är man ju dessutom (lika gammal som din kompis).

Uppdaterat: 2017-04-20 17:49

Är 38 och har inga problem med att betraktas som gubbas :)

Provkörde nya Octavian idag. Lite bökig att ta sig in i men annars väldigt rymlig bil.
Tyvär hade dom bara en Diesel inne för demo. Tror det var 2.0. 180hk 7 DSG.
Tyckte den gick tyst och fint på motorvägen och var mycket bekväm att köra.
Men ska försöka leta upp den där lilla bensinmotorn och testköra den.
Tycker kvalitén i Skodas bilar är fin.

Uppdaterat: 2017-04-20 18:27

Någon som provat en BMW 220 Active tourer?
Ska försöka åka och provköra en sådan till helgen.

Uppdaterat: 2017-04-26 18:41

Var ett tag sen jag uppdaterade.
Har fortsatt prova bilar. BMW, Mercedes, Skoda, VW, Opel och Volvo.
Fick ta bort kravet på ett smidigt insteg. Nu står det mellan Volvo V60 och S60.
Har inte hunnit prova en S60 ännu men gissar att den är ganska lik V60?
Vad har ni för tankar kring V60 vs S60?

Sen Diesel vs Bensin har jag också svårt att ta ett beslut. Verkar vara blandade åsikter kring detta när man kollar på forumet om man ska satsa på en diesel idag.

Uppdaterat: 2017-07-14 08:43

Du får väl klura på om du kommer lasta något skrymmande någon gång, om ja så är valet ganska enkelt.

Uppdaterat: 2017-07-14 09:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hehe jo det är sant.
Beslutsångesten står väl mellan diesel eller bensin egentligen.

Uppdaterat: 2017-07-14 09:51

Beror på hur mycket du kör och hur länge du behåller bilen.
Ska man behålla den länge är det nog inte bra att välja diesel, man kommer att göra sitt bästa för att straffskatta bort den.
Det sker nog även med bensin, men det tar nog längre tid.
Har du inte funderat på en laddhybrid?

Uppdaterat: 2017-07-14 09:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Laddhybrid är inget vidare bra val om man pendlar 14 mil om dagen på motorväg.
Diesel är det enda rimliga. En modern EURO6+ -klassad diesel är nog lika framtidssäker som något annat som finns idag.

Uppdaterat: 2017-07-14 10:03

Glöm inte att du har även har gas som alternativ på Volvon, det är nog det vettigaste bränslet av dessa 3, om du har tillgång till en gasmack vill säga.
Det enda stället där gasmackarna lyser med sin frånvaro är väl i Dalarna, det finns men inte många.

Just Volvons bi-fuel känns ju som en rätt rolig motor, till skillnad från många andra tillverkares.
Nackdelen är något mindre bagage, men då du överväger en S60 så lär en V60 med biogas ändå räcka längre än en "vanlig" s60.

Uppdaterat: 2017-07-14 10:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

60 finns inte med gas, bara bensin, diesel eller dieselhybrid.
Är det en ny så är de bensinalternativen nu rätt tråkiga tycker jag. Diesel är det D3/4 som finns kvar.
S eller V? Efter att haft båda så är det hugget som. Lite lättare att lasta i en V60, S60 är lite tystare.

Uppdaterat: 2017-07-14 10:18
*Robban

V60 finns absolut med gas, det är en av de roligare gasbilarna på marknaden.

Uppdaterat: 2017-07-14 10:24
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Glöm inte att du har även har gas som alternativ på Volvon, det är nog det vettigaste bränslet av dessa 3 ...

På vilket sätt är det vettigast?

Uppdaterat: 2017-07-14 11:01

Det summeras rätt bra nedan på Eon's sida, sen ska man komma ihåg att det är inte ofta man tankar ren biogas, oftast är det 50/50 eller 70/30 biogas/naturgas. Men det finns ändå vinster med att köra på det.
Förbränningsrester och utsläpp så som NOx, SOx, partiklar och polyaromater blir lägre vid gasförbränning jämfört med bensin och diesel.

https://www.eon.se/biogas

Uppdaterat: 2017-07-14 11:38
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Volvo XC60, härlig komfort på landsväg, underbart lätt insteg,bra sikt, smidig i stan. Inte utan anledning som den har sålt så bra in i det sista, känns fortfarande fullt modern, inte det minsta gammal trots att modellen kom för 9 år sedan. Och framförallt synnerligen hög säkerhetsnivå.

Uppdaterat: 2017-07-14 12:59
Swemba skrev:

Laddhybrid är inget vidare bra val om man pendlar 14 mil om dagen på motorväg.
Diesel är det enda rimliga. En modern EURO6+ -klassad diesel är nog lika framtidssäker som något annat som finns idag.

Kan jag hålla med om, glömde det.
Men bifuel med gas som Benny föreslår är inget dåligt alternativ om det finns tappställen.
Betydligt lägre skatt dessutom.

Uppdaterat: 2017-07-14 18:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har haft ett tag en bevakning på blocket, MB E220d 2015 sedan för under 300k. Då får man 170hk och 9-gtronic, bekväm och snål. Borde passa pendlare med lite mil på motorvägen.

Uppdaterat: 2017-07-15 14:12
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
Jesper Wrona skrev:

Var ett tag sen jag uppdaterade.
Har fortsatt prova bilar. BMW, Mercedes, Skoda, VW, Opel och Volvo.
Fick ta bort kravet på ett smidigt insteg. Nu står det mellan Volvo V60 och S60.
Har inte hunnit prova en S60 ännu men gissar att den är ganska lik V60?
Vad har ni för tankar kring V60 vs S60?
Sen Diesel vs Bensin har jag också svårt att ta ett beslut. Verkar vara blandade åsikter kring detta när man kollar på forumet om man ska satsa på en diesel idag.

En annan skillnad, utöver bagaget och att S60 går tystare, är att V60 har ett sportigare chassi än S60. I varje fall var det så när dom kom. Körde då S60 och V60 efter varandra och konstaterade att V60 hade ett stötigare chassi. Hittade detta: http://teknikensvarld.se/volvo-v60-direktrapport-fran-provkorningen-126562/
"Faktum är att V60 egentligen är ännu sportigare än S60 med tanke på att Volvo-teknikerna har gjort den ännu tajtare med styvare kaross, omkalibrerade stötdämpare och krängningshämmare. Att göra femdörrarsmodellen styvare och tajtare än fyrdörrarsmodellen är ovanligt."
En smaksak vilken man föredrar. Provkör och avgör själv.

Uppdaterat: 2017-07-16 19:42