Vi Bilägares forum

Ny bil för pendling max 300k

Ny bil för pendling max 300k

Söker tips på en ny bil.
Mestadels kommer den gå på motorväg.
Kör 14 mil om dagen på motorväg.

Krav.

Bekväm.
Får gärna vara låg ljudnivå i bilen när man kör så man slipper maxa stereon.
Automat
Får gärna vara lätt att kliva in och ur i.
Ska köpa en helt ny bil för max 300k

Så vad har ni för tips?

Uppdaterat: 2017-03-30 10:05

Kommentarer

Begagnad Lexus.

Uppdaterat: 2017-03-30 11:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Felpost

Uppdaterat: 2017-03-30 14:22

Det här är en bil som är väldigt bekväm, speciellt för landsvägsåkning, 4000 mil hittills utan ett enda avbrott, inga tidsstjälande återkallelser, endast en service som gick väldigt snabbt, snål, under 0,6 på landsväg (diesel).
Den uppfyller med råge alla krav utom det där med att komma i och ur, där måste man prova själv!
http://www.ford.se/Konfigurator/Nya-Mondeo/Titanium%20Business

Uppdaterat: 2017-03-30 14:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ford bra val numera.

Uppdaterat: 2017-03-30 14:46

Citroën C5 2.0 BlueHDI 180 Exclusive
Bra stolar, låg ljudnivå och fin motor/låda (aut). Går snålt också.

Kanske nya Opel Insignian kan vara nåt?

En C4 Picasso skulle nog passa också, enkel att komma i och ur och bekväm. Nya Peugeot 3008 är nog också intressant.

Uppdaterat: 2017-03-30 14:47
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Välj en mondeo. Grym ljudkomfort. Å jag har letat länge eft just det. Välj om möjligt till laminerat glas så blir det ännu bättre. Dock lågt insteg tyvärr. Även c Max fr Ford är väldigt tyst m har trista motorer. Dock kanon insteg

Uppdaterat: 2017-03-30 15:15

Ford verkar intressant. Fåt bli ett besök där efter jobbet.
Hur är Ford Kuga när det gäller ljudnivån då?

Uppdaterat: 2017-03-31 07:34

Ingen aning, har inte haft tid att prova, men den lär vara en kandidat när Mondeon ska bytas om något år.
Kom gärna igen med dina synpunkter.

Uppdaterat: 2017-03-31 08:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kuga innan facelift är betydligt ljudligare än Mondeo.

Uppdaterat: 2017-03-31 12:03

Var hos Ford idag men det blev ingen provkörning. Mondeon skulle vara tillbaka imorgon.
Men provsatt en Mondeo och den var ganska skön att sitta i men var lite bökig att kliva in och ur i.
C-max var smidig men tyckte inte sätena var jättebekväma.
Provsatt även en Kuga och den var inte så tokig.

Åkte även till Citroen för att kolla in lite bilar. Fanns tyvär ingen C5. Provsatt en C4 Picasso men det var riktigt osköna säten.

Peugeot 3008 som rover_micke nämnde har jag provkört med Manuell låda och den var riktigt bekväm och tyst att köra.
En sådan automat kan mycket väl bli nästa bil.

Men måste prova lite mer bilar först.
Ingen brådska Skoda Fabian går bra fortfarande.

Uppdaterat: 2017-03-31 17:29

Är Skoda inte längre aktuellt?, om du söker bra och ekonomisk bil och kan kompromissa lite på ljudnivå och komfort så är Octavia ett vettigt val. Har haft en nu i 3 år och kört 6000 mil, inga som helst problem och billig att äga. På landsväg/motorväg kommer du nog ner till ca 0,55 liter/mil (bensin) om du håller dig under 120 km/h. Jag hade tittat på Lexus/Toyota annars. Volvo S60/V60 är annars en mycket skön bil att köra, bra säten men i övrigt lite sämre när det kommer till många andra saker.

Uppdaterat: 2017-03-31 18:27
Styggavargen

Som en liten komplettering till Vargen. Titta på en V60 D4 med åttastegad automat. Där får du fina prestanda, marknadens bästa säkerhet, bra komfort ( stolar och låg ljudnivå) och riktigt låg förbrukning ( går ner mot 0,4 l/mil). Finns gott om lättare beg för 300.

Det enda som saknas är insteget.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-03-31 18:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Skoda är fortfarande aktuellt. Man kan säga att alla bilmärken är/var med i leken.

Uppdaterat: 2017-03-31 18:39

V60 är säkert en bra bil men insteg, sitthöjd och ursteg är inte den bilens starka sidor. Ja - generellt inte heller utrymmena. Men kan man leva med dessa, i mina ögon, begränsningar så är det säkert ett bra val.

Uppdaterat: 2017-03-31 20:02

Du kan faktiskt få en helt ny V90 D3 automat om du nöjer dig med kinetic business för 300000:-
Man kan som privatperson pruta 10-12% på listpriset!
341900:- minus 12% ger 300900:-

Det är väldigt bra standardutrustning med en rejäl stereo och alla säkerhetssystem så det är inte en jättesnikig modell!

Uppdaterat: 2017-03-31 20:09

V90 helt ny bättre.

Uppdaterat: 2017-03-31 20:09

Idag fick jag äntligen tid att provköra lite Ford.
Blev både en Mondeo och en C-max.

Mondeon som jag provkörde var specad över min budget. Men det var en väldigt tyst och bekväm bil och funkar nog kanon att åka långt i. Det jag störde mig på var att jag tyckte man satt lite för lågt i bilen. Inte ovanligt i dessa typer av bilar antar jag men vissa är ju bättre än andra. Den låga sittpositionen och att den är lite bökig att kliva in och ur i gör att den förmodligen går bort.

Ville ge C-maxen en chans trots att jag inte gillade stolarna när jag provsatt den förra gången.
Måste säga att den visade sig vara en mycket bekväm bil. Väldigt tyst var den också. Automat funkade fin fint.
Väldigt skön att glida runt i både på motorväg och i stan. Det är ju ingen sportbil men mer drag än min Fabia iaf :)

Dom hade en vit C-Max 1.5TDCi 120hk Titanium + backkamera och lite andra förarassistanspaket för 229k Var ju ett skapligt pris tycker jag.

Uppdaterat: 2017-04-08 18:08

Säkert en utmärkt bil, Ford är klart undervärderade bilar, nuvarande Mondeon är den mest felfria bil hittills som varit i bruk.
Men jag håller med om att den, liksom flera liknande bilar, kräver en viss smidighet att beträda.

En kompis har en Focus-11 (?) som varit helt felfri sedan ny, men den är lite högljudd, tyvärr, men något enklare att ta på sig.

Uppdaterat: 2017-04-08 18:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ska kolla in Volvo v60 och se hur den är.
Hur är det med Toyota? Har dom något tyst och bekvämt?

Uppdaterat: 2017-04-12 11:38

För en gång skull håller jag med A.L, en Volvo S60/V60 är en bra pendlar bil om man inte är bekymrad över baksätet och lastvolymen i bagaget som är lite i minsta laget. Var själv nära att köpa en V60 men det föll på baksätet och bagaget. Avensis går tyst, i alla fall generation II som jag ägde ett tag. Den nya modellen har jag bara testat i ca 15 min, men var inte jätteimponerad. Deras CVT låda surrade mest och man upplevde ingen direkt acceleration. En Avensis kan vara en väldigt bra pendlarbil också, om du står ut med automatlådan.

Uppdaterat: 2017-04-12 11:43
Styggavargen

Det är intressant att allt fler standardbilar ska bli "sportiga", med stora hårda hjul, sänkt sportfjädring och dessutom stolen nere på golvet.

I alla uppskattar den trenden. Å andra sidan väljer de istället små eller stora SUV:ar som är lätta att ta sig i och ur.

Har kört V60 en del, men kan inte förlika mig med den konstiga styrningen, de trånga utrymmena, och att sitta på golvet.
Men, smaken är som baken...

Uppdaterat: 2017-04-12 13:58
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn, "intressant att allt fler standardbilar ska bli "sportiga"!"
Intressant tycker jag är fel ord, beklagligt är bättre!
Man glömmer " komfort".

Uppdaterat: 2017-04-12 21:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eftersom jag gillade Ford C-max så kanske Golf sportsvan kan vara ett alternativ.

Uppdaterat: 2017-04-13 00:24
saabnisse skrev:

Det här är en bil som är väldigt bekväm, speciellt för landsvägsåkning, 4000 mil hittills utan ett enda avbrott, inga tidsstjälande återkallelser, endast en service som gick väldigt snabbt, snål, under 0,6 på landsväg (diesel).
Den uppfyller med råge alla krav utom det där med att komma i och ur, där måste man prova själv!
http://www.ford.se/Konfigurator/Nya-Mondeo/Titanium%20Business

Prova Nya octavian och spendera 60-70 tusen på nåt roligare istället som en jorden runt resa och ny bil eller aktier om du är lagd åt det hållet.
Nästan lika stor som Forden invändigt och 50 tusen billigare och en rapp ny utvecklad bensin motor som går billigare än Fordens diesel med automat.
Ett tips åk och prova denna ljudlösa fullutrustade bensin bil med automat med jätte mycket motor för storleken och en skatt på under 400:- och om du vill kör man den på 0,5 vid pendlings körning, bara ett tips på tal om ford
240000:- -10%

http://cc-cloud.skoda-auto.com/swe/swe/sv-se/5e3/68718#!cc-instance=SWE&cc-salesprogram=SWE&cc-culture=sv-se&cc-model=5E3&cc-carline=68718&cc-equipment=&cc-motor=163869&cc-color=Z5Z5&cc-interior=KA&cc-packages=GPOAPOA%2CGWT3WT3%2CGYOZYOZ%2CMSNRS18&cc-view=step7&cc-configurationId=101279847&cc-viewstate=%7B%22lastConfigurationHash%22%3A%224_BD_KA_Z5Z5_GPOAPOA%2CGWT3WT3%2CGYOZYOZ%2CMSNRS18%22%2C%22accessoriesItems%22%3A%5B%5D%2C%22selectedAccessories%22%3A%5B%5D%2C%22packageItem%22%3Afalse%2C%22selectedPresentation-step7%22%3A%22exteriorViewPoints%22%2C%22packagesScrollPosition%22%3Anull%7D

Uppdaterat: 2017-04-16 18:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Skoda Octavia är ett mycket bra val, men att kalla den ljudlös är en väldigt stor överdrift, det vet alla som kört den och som inte är helt döva.
Dessutom har den inte stolar som kan kallas komfortabla jämfört med Volvos.
Dock vet jag inget om den senaste modellen, men det gör nog inte många, den har väl inte hittat till Sverige än.

Uppdaterat: 2017-04-16 21:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse Ber om ursäkt för ljudlös men det var jämförelse mot diesel motorn som man hör i cupen upp över stads fart och då är bensinaren helt ljud lös faktiskt. Sedan såvar väl ocavian på samma nivå som volvon i bilägares ljud test och det har hänt saker sista åren. Stolar bedöms olika beroende på person,vikt och längd och jag sträck kör med min octy 70 mil Norrland Stockholm utan trä smak med min resliga längd på 170cm.. Visst stämmer det med volvo stolar kanske pga allt positivt som skrivs men man måste prova i nån timme innan man kan säga så.

Uppdaterat: 2017-04-16 21:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Helt riktigt bör man prova stolarna i den bil man är intresserad av och det gäller alla bilar!
Nu är jag inte imponerad av tyska trästolar, inte heller tjeckiska, de ger mig träsmak och så blir jag uttröttad måste stanna minst var 15e mil och sträcka på benen.
Men det gäller inte alla, det finns stolar som är bekvämare även där och det finns folk som inte alls reagerar på träbänkarnas obefintliga komfort.

Uppdaterat: 2017-04-16 21:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

...eller tvärtom saabnisse - de som inte trivs i mjukare stolar. Så testa och lyssna inte på allt som vi här skriver för alla har på nåt sätt färgade åsikter. Det är du själv som skall vara nöjd - inte jag eller saabnisse.

Uppdaterat: 2017-04-16 22:06

Pi, läste du första meningen i mitt föregående inlägg?

Uppdaterat: 2017-04-16 22:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst har V60 sköna stolar, speciellt med skinn (tyg tycker jag är för hårda), men det jag inte gillar med dom är att dom är så smala. Har alltid gillat Volvos stolar tidigare, men nu tycker jag det blivit för mycket "skruvstäd" runt låren. Nej, jag har inte blivit fet. ;) Varför måste alla bilar vara så sportiga numer? Önskar att det fanns komfortstolar som alternativ.
Lånade en ny Avensis 1.8 aut med skinnsäten nyligen för en landsvägstur på lite över 2 timmar. Den överraskade mig positivt. Stolarna visade sig vara mycket bekväma (men även här är tyg för hårda) och sittdynan är bredare än Volvos. Visst, den har naturligtvis inte samma klipp som en bensinturbo, men jag tyckte det var fullt tillräckligt. Jag gjorde ett par omkörningar på 90-väg och det gick inte mycket sämre än med min V70 T4, även om den naturligtvis är mer explosiv, men det krävdes inte nämnvärt mycket längre omkörningssträcka. Visst varvar motorn vid kraftig acceleration pga. CVTn, men det krävs ju varv för att få acceleration ur en sugmotor. Det var inget som störde mig, främst eftersom motorn är så tyst och len i tonen och varvet sjunker ju snabbt efter omkörningen. Fördelen med CVT är att den växlar mjukt, helt utan ryck. Hela bilen gav en tyst, mjuk och behaglig framtoning, från både fjädring som drivlina, som jag uppskattade. Skönt med en bil som inte utger sig för att vara sportig! Testa och avgör själv. Tycke och smak är olika...

Uppdaterat: 2017-04-16 22:17

Ja det är en idiottrend som styr vad som ska säljas nu, sportkombi med sportstolar, sportfäljar i jätteformat med så lite gummi som möjligt, sport, sport, sport!
Fånigt på bruksbilar. Jag tror att de flesta som passerat puberteten hellre skulle vilja ha komfort.
Jag ser fram mot att någon snart kommer att kalla en modell "komfortkombi"!

Uppdaterat: 2017-04-16 22:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Instämmer fullständigt med saabnisse! Komfortkombi är en biltyp som saknas på dagens marknad och skulle, gissar jag, bli en succé om den kom! Jag tyckte Avensis var ganska nära, men finns även saker jag skulle vilja ha bättre. Skulle exempelvis gärna sitta något högre, ha elstolar med möjlighet att vinkla sittdynan, längre justermån på ratten... Vem blir först med komfortkombin? T.o.m. fransmännen har övergivit denna nisch...

Uppdaterat: 2017-04-16 22:45

Jag är väl konstig men jag fattar inte när folk pratar om snål bilmotor.
0,7 och diesel 2016 är inte snålt på något sett om det inte är en stoor suv med fyrhjuls drift och många hästkrafter kanske.
Redan min skoda 1,9 tdi 2005a låg på 0,54 på års genomsnittet över två tusen mil och det var en gammal 90 tals konstruktion.
Nu ligger min 2016 octavia 1,6 tdi diesel på 0,49 över års genomsnitt och något mindre på sommaren och 0,4 om du är försiktig på landsvägen och något mer på vintern och 1100:-i skatt.
Nu kan du åka med en ny octavia BENSIN på under 0,6 vid vanlig körning och om du är försiktig långt mindre än 0,5 och en skatt på 360:-.och dessutom helt tyst i motorn och silkes rent drag från 1500 varv och riktigt rapp med automat lådan och dessutom för en slant på drygt 200t bagare

Uppdaterat: 2017-04-16 23:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Komfort det var bara fransmännen som kunde det men nu är det den tyska stilen som gäller för alla fabrikat.
Och har man en BMW 535 med komfort så sätter man på 20 tums fälgar för 20000:-

Uppdaterat: 2017-04-16 23:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Stoor skrev:

Jag har en helt ny Toyota Avensis -16 med dieselmotor. Det som är bäst med den är att dieselmotorn är vridstark och tämligen snål, drar runt 0,7 liter HVO diesel per mil i verklig trafik men någon racer är det definitivt inte. Nackdelen med den är att skinnstolarna är väldigt hårda och därför tämligen obekväma / platta men jag kör inte mer än maximalt 400 - 500 mil per år. Toyotan vore ännu bättre om man kunde få Volvos eller Saabs stolar i den.

Den Avensis 1.8 CVT jag körde tog 0,68 på min tur, enligt färddatorn och då körde jag mjukt men inte överdrivet Eco Driving. Mina tygstolar i V70n är hårdare än dom i denna Avensis (men även dom hade gärna fått vara något mjukare), så ska du sätta Volvostolar i din Avensis bör du välja några från innan 2008, då Volvo hade mjuka och sköna stolar. Men håller med om att Saab hade sköna stolar, men dom är ju tyvärr också historia... Och att köpa stolar från skroten till sin nya bil låter inte som något bra alternativ för att få en komfortabel bil. Sorgligt om det ska vara så illa. Kanske får man vända sig till någon sadelmakare och låta bygga sina egna stolar? Blir spännande se nästa C5, som lär få en ny sorts stol, typ Tempurmadrass i stoppningen. Kanske kan bli något... Jag hoppas varje gång det kommer något nytt, att det äntligen ska komma en komfortkombi.

Uppdaterat: 2017-04-16 23:47

För ett nytt "landsvägslok" på max 300' måste jag rekommendera Peugeot 508. Klart underskattad och inte många slår den i komfort. Jag har haft min i snart sex år och bävar nästan för den dag jag skall byta bort den. Dessutom har den en fantastisk belysning. Och, jodå, jag har kört många andra bilar tjänsten.

Uppdaterat: 2017-04-17 00:04
Rutger Jönåker skrev:

Fördelen med CVT är att den växlar mjukt, helt utan ryck.

Ja, det stämmer men inte HSD som nedförbacke kopplar enbart el utan bensinmotor när det är klart på plantväg kopplar bensinmotor då kommer ryck bilen känns blir hopplös irriterande. Om det är enbart bensin turbo med CVT både nedför och plant väg känns ingenting ryck.
Ingen för mig som är hybrid utan bara intresserad är nuvarande enbart bensin. Framtid enbart elbil efter år 2020!

Uppdaterat: 2017-04-17 00:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Oj här var det mycket nya inlägg. Tackar för alla fina tips.
Octavian har jag kollat lite på men har inte hunnit testa ännu.
Ska försöka hinna med Skoda, VW och Toyota denna vecka.

Uppdaterat: 2017-04-17 01:15

Jesper om ekonomin, praktisk och ändå komfort gäller så testa octavian med den nya lilla nyutvecklade 1,0 tsi 115hk motorn och helst med automaten då som gör den extra rapp och snål..
Alla säger att man kan tro att det är betydligt större motor och helt tyst i bilen och otroligt snål efter man testat bilen några timmar..
Bara ett tips som man ofta hoppar över för man inte i sin vildaste fantasi tro att det räcker med den motorn men......

Uppdaterat: 2017-04-17 08:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja den låter verkligen intressant. Hoppas den finns inne för demo.

Uppdaterat: 2017-04-17 09:09

Den nya Skodan har väl inte hunnit till Sverige? Det är väl den som Calle testar i Portugal på deras släta vägar och tycker att den väsnas på de svenska.
Den nuvarande Octavian är ju inte speciellt tyst på skrynkliga vägar och förmodligen är det därifrån Calles åsikt kommer, men den senaste kan ju vara tystare.

Uppdaterat: 2017-04-17 09:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Den nya Skodan har väl inte hunnit till Sverige? Det är väl den som Calle testar i Portugal på deras släta vägar och tycker att den väsnas på de svenska.
Den nuvarande Octavian är ju inte speciellt tyst på skrynkliga vägar och förmodligen är det därifrån Calles åsikt kommer, men den senaste kan ju vara tystare.

Finns hos handlarna nu men kanske inte alla motorer för test tyvärr.
Tyvärr verkar många handlare tro att man skall trycka ut dieslar nåt år till men propsa på att få testa en bensinare och helst 1,0an.
Efter man testat en bensin och är medveten dom extra kostnader i inköp på 30-40 tusen för att få en bullrig diesel och det faktum att en ny modern bensin motor nästan är lika snål eller snålare än vissa fabrikats dieslar så fattar jag inte hur folk kan köpa sådana bilar. Och kommande skatter och restriktioner på dieseln

Uppdaterat: 2017-04-17 09:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Var och provade en Golf sportsvan idag.
Den var bekväm och ganska tyst, dock inte lika tyst som Ford C-max.
Men tyckte ratten var ganska obekväm. Aldrig upplevt det problemet tidigare på någon bil.

I morgon blir det ner till Skoda och kolla om dom har nya Octavian för demo.

Uppdaterat: 2017-04-19 18:21

Lexus is 300h runt 300 (k) lappen!

Uppdaterat: 2017-04-19 18:30

Hmmm, obekväm ratt ? På vilket sätt ? Har kört drygt 3500 mil med min SV och inte alls tänkt på att ratten skulle vara obekväm.

Uppdaterat: 2017-04-19 18:55
Pi skrev:

Hmmm, obekväm ratt ? På vilket sätt ? Har kört drygt 3500 mil med min SV och inte alls tänkt på att ratten skulle vara obekväm.

Lite svårt att förklara men ratten smalnar ju till lite på ovansidan av ratten och tyckte det blev obekvämt i handflatan precis under tummen. Det är ju inget ovanligt att ratten ser ut så men kändes konstigt.

Uppdaterat: 2017-04-19 19:22

Ok - ja, såna saker är ju högst personliga.

Uppdaterat: 2017-04-19 19:40

Men du är nöjd med din golf?

Uppdaterat: 2017-04-19 19:52

Absolut - det jag främst saknar är automatlåda men det var ju mitt eget val och inget man kan lasta bilen för. Hade några krav - bl a autobroms, adaptiv farthållare, lite bekvämare insteg och sitthöjd samt backkamera. Och dragkrok men det går ju att få till de flesta bilar. Mycket rymlig i baksätet och allmänt bekväm att köra och åka i om man ser till bilstorleken. Hade gärna haft ett bagageutrymme med lite större yta men man kan inte få allt. Har 1,2T/110-motorn och den fungerar likaså bra. Har en kompis som bytte bort sin något åldriga S60 till en nästan identisk sen han åkt med mig några gånger man han valde automatlåda vilket nog var ett bra val och även han är mycket nöjd - inte minst för det bekväma insteget.

Uppdaterat: 2017-04-19 20:18

Har en kompis med en Alltrac, han är väldigt nöjd med bilen, men servicen!
För en månad sedan tändes en lampa till motorstyrningen. Han åkte till verkstaden där han köpte bilen, garantin finns fortfarande kvar, de konstaterade att det var en lamdasond som larmade.
Han fick en tid tre veckor senare för byte och en tillsägelse att köra lugnt (?).
Han åkte tre mil och lämnade bilen på verkstaden på morgonen, på e.m. ringde de och bad honom hämta bilen. Tyvärr var den inte åtgärdad, de hade inga reservdelar!
Märkesverkstad!
Man lyckas alltså inte få fram reservdelar till en av de mest tillverkade bilmodeller som finns på tre veckor!
Jag tror att Kalle på bakgår'n fixat det här skitfelet inom en dag!

Uppdaterat: 2017-04-19 20:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre