Mest prisvärda bil?

75 inlägg 0 nya
Mest prisvärda bil?

Hej
Har aldrig ägt en bil tidigare i mitt 30 åriga liv men nu är det dags.
Kan någon tipsa om en beg bil modell som är relativt billig, rymlig, säker (vill ej heller lämna in den på verkstad stup i kvarten) och bekväm?
Har även kikat på nya bilar av märket dacia logan och duster, peugeot 2008.
Gärna en bil som har de nyare säkerhetsfunktionerna (dvs ej en bil som 10 år gammal eller så).
Stort tack på förhand!

Du skriver att du inte ägt någon bil innan, men gissar att du kört lite olika bilar.
Vilka bilar har du isåfall kört?

Att få ihop alla de önskemål du beskriver i en bil kanske inte är helt enkelt.
För någon som kört en Ford Ka så kan ju en Dacia framstå som en skön och komfortabel bil. Men för någon som kört en nyare bil så kan den framstå som hemsk.
Det bästa är nog om du ger dig ut och provkör lite till att börja med, jämför lite olika bilar.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Mercedes-Benz E-klass.

Leasa en Golf kombi, kostar ju inte mer än 2495 per månad just nu inklusive service och försäkring.

Vilken bil som helst av de som alla skribenter på detta forum för närvarande äger... :-)

Ferrari 458

Lexus Gs, mycket bil för pengarna.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Kanske snarare "Lexus Gs - mycket bil för mycket pengar"...:)

Kanske ska ge personen lite mer tips istället för att slänga ur sig modeller.
Det kanske är av vikt vad för verkstäder/åf som personen har på orten och vad han prioriterar.

Komfort är ju högst personligt, för vissa är lågt vägljud komfort för andra är automatlåda komfort.
När man pratar säkerhetsfunktioner så får man också berätta vad man menar med det, är det högt i krocktest eller autobroms man menar?

Det roliga med att köpa bil är resan till bilköpet :)

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Tack för svaren! Ferrari och lexus är lite utanför vår budget. Men hade såklart inte varit helt fel :)
Vi är mest sugna på automat men funkar såklart med manuell om prisskillnaderna är stora.
Kan berätta att vi var bort hos bilhandlarn idag och kikade på en renault megane sport tourer 1.5l diesel, automat för 129 000. Hade gått 4000 mil och modellår 2014.
Snövade in oss på om det är bra för oss med diesel eftersom vi nog inte kommer använda bil till extremt mycket körning (handla mat och diverse utflykter på helger), plus att det verkar som att dieselbilarna blir saftigt dyrare i skatt redan nästa år!

Mest prisvärda är Opel Insignia och VW Passat Sportcombi (Kampanj 249.900). Äger inte någon av dem och skriver inte av eget intresse. Opel Insignia vet jag inte hur det är med kvaliteten? Speciellt I början av modell cykeln. VW har det mesta i standard så det är inte mycket man behöver ta extra. Även Opeln har mycket i standard men ej säkerhets paketet med autobroms.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Pi wrote:
Kanske snarare "Lexus Gs - mycket bil för mycket pengar"...:)

Vad är mycket pengar? Du får en beg Lexus Gs billigare än vad du köpte din Golf sv för. Om man nu vill jämföra med en Golf ;o)
Väldigt mycket bil för pengarna skulle jag säga. Med tanke på vad de kostade ny.

https://www.blocket.se/varmland?q=lexus+gs&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&fu=&gb=&ca=7&is=1&l=0&md=th

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Shogun - läs TS första inlägg. "relativt billig", "Dacia Logan och Duster, Peugeot 2008", "dvs ej en bil som 10 år gammal eller så". De gjorde att jag nog tror att Lexus Gs i tänkbara årsmodeller ligger i lite för hög prisklass - oavsett om den säkert är bra. Dessutom relativt ovanlig som beg bil trots allt. Och vem har nämnt Golf SV i sammanhanget ? Inte jag i alla fall !

Ja Lexus är ganska fina bilar, tysta och välbyggda, men jag tycker att de innehåller lite av den vanliga Toyotatristessen.
Det kanske är personligt eftersom jag är van vid turbo i de flesta bilar jag kommer i kontakt med.
Men en sak gillar jag inte, kulissen till växelväljaren. Lexus är ju inte ensamma med dessa dumheter, men det hjälper inte, det blir inte trevligare för det.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nybilägaresnart wrote:

Kan berätta att vi var bort hos bilhandlarn idag och kikade på en renault megane sport tourer 1.5l diesel, automat för 129 000. Hade gått 4000 mil och modellår 2014.
Snövade in oss på om det är bra för oss med diesel eftersom vi nog inte kommer använda bil till extremt mycket körning (handla mat och diverse utflykter på helger), plus att det verkar som att dieselbilarna blir saftigt dyrare i skatt redan nästa år!

Känns konstigt att rekommendera diesel till någon som inte kör så mkt, många dieselbilars partikelfilter sätter ju igen om man inte kör längre sträckor emellanåt.
Men det är ju samtidigt bra att ni klurat hur ni vill använda bilen, det gör ju valen lättare.

Sen finns ju lite andra saker att klura på inför bilköp.
Dragkrok, om man ska på helgturer kanske man vill ha med cykel?
Hur många ska åka i bilen vanligtvis?
Hur finansieras bilköpet?

Finns säkerligen en massa jag glömt men ovan är ju saker som är bra att ha klurat på.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Jo som sagt - inlägget Benny citerade känns lite motsägelsefullt men det är möjligt att det är en missuppfattning. Men diesel är nog inte förstavalet trots allt med det körmönstret. Men trivdes ni med Renault Megane så finns det säkert likadana med bensinmotorer. Sen kan man ju kolla t ex serviceintervaller och servicekostnader - gärna i kombination med hur lång körsträcka man själv har. Ibland kan det bli ganska dyrt med servicen per mil om intervallen/milbegränsningarna inte alls stämmer med det egna körmönstret. Det finns mycket att kolla när man köper bil - och inte minst begagnad bil.

En rymlig komfortabel o slitstark bil är en Citroen C5 HDI automat, prisvärd begagnad,bland dom tystare bilarna. jag vet inget om nyare Megane men en släkting som har en äldre har varit den rackligaste bil jag känner till,4 startmotorer 2 elementpaket en topplockspackning div elfel + slit det.kulleder hjullager bromsar på 22000 mil

hans.antnas

Hans Berglund wrote:
En rymlig komfortabel o slitstark bil är en Citroen C5 HDI automat, prisvärd begagnad,bland dom tystare bilarna. jag vet inget om nyare Megane men en släkting som har en äldre har varit den rackligaste bil jag känner till,4 startmotorer 2 elementpaket en topplockspackning div elfel + slit det.kulleder hjullager bromsar på 22000 mil

Tyvärr är det något som stämmer även på Citroën C5, vissa exemplar deras med mängder av småfel, ofta återkommande.
Dessutom verkar de ha märkliga fel, en svåger hade problem med automatlådan, flera verkstadsbesök, byte av styrdon och ventiler flera gånger. Det tog ett år innan han gav upp.
Grannen som är en Citroënfantast hade samma typ av trassel, men där kan det nog förklaras av att det var en beg. bil som inte fått oljan bytt i lådan. Han bytte lådor (beg.) flera gånger innan han gav upp. Det märkliga är ju att det är vanliga Aisin som sitter i väldigt många bilar av olika fabrikat.
Men det är en väldigt komfortabel bil med ett fenomenalt fjädringssystem och vissa exemplar verkar gå felfritt väldigt länge.
Det kanske är som det påstås, ska man köpa en fransk bil, måste man kontrollera att den är tillverkad mellan tisdag em och torsdag fm.
Jag har haft flera franska bilar, både de som varit väldigt bra och de som varit tillverkade på måndagar eller fredagar!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej brut, inte enligt min erfarenhet. Jag har haft många bilar från VAG, men inte med lika mycket trassel även om alla inte varit felfria.
Men helt riktigt C5 har överlägsen komfort, det enda negativa är väl insteget genom att dörrkarmen är så låg.
Har man tur kan man få ett utomordentligt exemplar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

brut 33 har bara ett enda intresse här i livet och det är att skriva skit om VAG-bilar - troligen helt utan egen erfarenhet. Sorgligt människoöde. Dessutom hade väl VAG-bilar inte ens nämnts i tråden som en rekommendation.

Minimats1 wrote:
Mest prisvärda är Opel Insignia och VW Passat Sportcombi (Kampanj 249.900). Äger inte någon av dem och skriver inte av eget intresse. Opel Insignia vet jag inte hur det är med kvaliteten? Speciellt I början av modell cykeln. VW har det mesta i standard så det är inte mycket man behöver ta extra. Även Opeln har mycket i standard men ej säkerhets paketet med autobroms.

Opel Insignia har autobroms som standard. Plus en hel del annat.

Lägg till ny kommentar