Vi Bilägares forum

Laddhybrid, 40/20/40, familjebil

Laddhybrid, 40/20/40, familjebil

Hej!

Jag har läst på ganska mycket den senaste tiden och letat information, men först lite bakgrund.
Normala veckodagar kör vi 2-4 mil. Vissa helger längre, mellan 20-30 mil. Sedan hösten 2012 har jag avverkat cirka 1900 mil i året.
Utgående ifrån det körsättet har jag kommit fram till att en laddhybrid kunde vara ett vettigt alternativ för oss.
Sen skulle jag väldigt gärna vilja ha baksätesfällning 40/20/40. Vi åker mycket skidor på vintern och har 2 barnstolar i bilen.
Då är vi samtidigt inne på att bilen ska fylla behovet för en familj med två vuxna och två barn.

Kan det vara så att Volvo V60 är den enda bil som uppfyller ovannämnda kriterier?

Håller folket för övrigt med om mitt resonemang?

Prisklass så gärna under 280 000 kr.

Tips och råd mottages med tacksamhet!

Uppdaterat: 2018-09-20 09:16

Kommentarer

Antar du menar gamla V60? Den är ju ganska trång i kupen (och bagaget), så 2st bakåtvända barnstolar blir nog trångt. Men sitter de framåt så funkar det nog bra.

I övrigt så låter det ju som att ert körmönster passar perfekt för en laddhybrid. Det finns ju inte så många att välja på, så urvalet borde inte vara så svårt eg.

Uppdaterat: 2018-09-20 10:34

Jo gamla, tänker 2015 framåt typ.
Barnen är (redan) 3 och 6 så 6-åringen använder kudde. 3-åringen stol, båda framåtvända.

Uppdaterat: 2018-09-20 12:31

Oj, redan vänt en treåring, vågat!
Har du kikat på en V60? Vi har en fyraåring och en tonåring, V60 försvann direkt då den är hopplöst trång inuti. Bagaget rymmer 430L, kan vara ännu mindre på hybriden, en barnvagn och det är fullt. En Golfkombi ligger på 600L, som jämförelse.
Vad är dina incitament för hybrid, miljömässigt eller ekonomiskt? Annars finns det ju mängder av snåla diesel och bensinare idag. Både Golfen och Skodan ligger under 0,5L/mil vid blandad körning oavsätt bränsletyp. Där har du ju även ett betydligt generösare baksäte än V60, där tom. en vuxen person får plats. Sedan tror jag skidlucka är standard, har det på min Golf iaf., och många Skodor har det också.

Uppdaterat: 2018-09-20 13:17

Som FXX är inne på så är det nog svårt att räkna hem en laddhybrid ekonomiskt idag. Men det är ganska trevligt att inte behöva starta förbränningsmotorn till vardags.

Uppdaterat: 2018-09-20 16:11
FXX skrev:

Oj, redan vänt en treåring, vågat!
Har du kikat på en V60? Vi har en fyraåring och en tonåring, V60 försvann direkt då den är hopplöst trång inuti. Bagaget rymmer 430L, kan vara ännu mindre på hybriden, en barnvagn och det är fullt. En Golfkombi ligger på 600L, som jämförelse.
Vad är dina incitament för hybrid, miljömässigt eller ekonomiskt? Annars finns det ju mängder av snåla diesel och bensinare idag. Både Golfen och Skodan ligger under 0,5L/mil vid blandad körning oavsätt bränsletyp. Där har du ju även ett betydligt generösare baksäte än V60, där tom. en vuxen person får plats. Sedan tror jag skidlucka är standard, har det på min Golf iaf., och många Skodor har det också.

Jag har provkört en, tyckte den faktiskt verkade lite större än vad jag hade föreställt mig. Jag tyckte den var en av de bästa bilar jag provkört faktiskt, t.ex. jämfört med en Skoda Octavia tycker jag körkänslan och komforten i V60 var överlägsen.

Just nu kör vi med en Kia Sportage från 2012.

Incitamenten för laddhybrid är främst ekonomiska.

Golf har jag faktiskt kikat lite på också, men inte provkört!

Uppdaterat: 2018-09-20 16:31

Två vuxna och två barn då fungerar det med en octavia eller golf mfl naturligtvis.

När man pratar om skidlucka som många fabrikat har istället för 40/20/40 så beakta att skidluckorna kan ofta vara ett litet brevinkast jämfört med octavians skidlucka som ledigt rymmer två vuxna slalom paket och barnens slalom skidor.
Dessutom finns orginal skidsäcken som passar exakt i luckan och då slipper man snö o söl i bilen.

Och beakta även att ett 40/20/40 baksäte kan ibland ta en del platts från ytterplatserna till skillnad från skidlucka.

Mitt tipps. Titta på en ny bensin octavia och varför inte snål trean.
Då får du pengar över till annat om man vill.

Och med en laddhybrid blir det tufft att komma under 280t.
Begangnat?
Beakta att dom första lite större laddhybriderna som såldes inte var helt bra vad det gäller förbrukning och speciellt landsvägskörning.

Uppdaterat: 2018-09-20 16:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Stoor - fast får man en fräsch V60 laddhybrid utan alltför många mil för 280.000 kt ? Vilken garanti lämnar Volvo på batteriet ?

Uppdaterat: 2018-09-20 18:24

Om du har 4 mil tur och retur så måste du nog ha möjlighet att ladda på jobbet för räckvidden är 25-30km på vintern med V60 D6.
http://www.gronabilister.se/biltester/2014/volvo-v60-d6
Jag har svårt att se ekonomiargumentet om man emellanåt tvingas köra längre sträckor. En 2,1 ton tung bil med gammal femcylindrig diesel och den föråldrade sexväxlade automatlådan är nog betydligt törstigare vid dieseldrift än den modernare konstellationen med 8-växlad automat och 2-liters Vea-dieseln som sitter i vanliga V60. Dessa är ju också skattebefriade första 5 åren, sedan låg skatt efter det. En D4 ligger på 0,38 vid blandad körning, åker 0-100 på 7,6s, mer prestanda än vad dom flesta behöver och en dieselförbrukning som sin äldre hybridbroder bara kan drömma om. Sedan sparar du i storleksordningen 50-100.000 på din budget om du väljer en D4 istället, och du får en modernare bil på köpet.

Uppdaterat: 2018-09-20 18:56

Fast om man provsitter och tycker att den är trång - är den ändå större än man förleds tro då, Stoor ?

Uppdaterat: 2018-09-20 21:15

En 991 turbo är väl mer en Gran Turismo än en sportbil?

Uppdaterat: 2018-09-21 08:15
L. Mäkinen skrev:

En 991 turbo är väl mer en Gran Turismo än en sportbil?

991 är väl den ultimata sportbilen? Vissa är modeller sportigare än andra men det är en sportbil oavsett.

Uppdaterat: 2018-09-21 08:52

Har jag missat något eller varför nämner ingen Passat GTE?
Testvinnare och den bäst säljande PHEV'n.
Finns beggat för under 280kkr.

Uppdaterat: 2018-09-21 09:00
Swemba skrev:

Har jag missat något eller varför nämner ingen Passat GTE?
Testvinnare och den bäst säljande PHEV'n.
Finns beggat för under 280kkr.

Den är bättre än V60n på precis allt

Uppdaterat: 2018-09-21 10:01

Ja som sagt så finns det ju inte så många laddhybrider att välja på, så rekommenderar TS att provköra de som finns. Skulle nog också välja Passat framför V60 som familjebil. Bättre på allt förutom möjligtvis ljud och framsäteskomforten.

Uppdaterat: 2018-09-21 10:19

Personligen gillade jag inte alls V60 laddhybrid med gamla femcylindriga diesel. Jag blev nästan skrämd första gången dieseln skramlade igång efter någon kilometer på el. Riktig "fergusonkänsla" i den.

Och vikten... den känns mycket tydligt så fort man började köra det minsta inspirerat.

Det enda positiva var skaplig acceleration rakt fram ( om än till ett fasligt knack och skrammel) samt bekväma stolar och fjädring.

Uppdaterat: 2018-09-21 13:00
Stoor skrev:

FXX:
Jag vet ej hur mycket den drar på vintern eftersom vi köpte vår V60 laddhybrid i somras. Att körsträckan blir kortare på vintern är väl lika självklart som att en liter bensin / diesel inte heller räcker lika länge på vintern som på sommaren. Jag gillar faktiskt motorljudet bättre på 5 eller 6 cylindriga bättre jämfört med 3 eller 4 cylindriga motorer även om Volvos nya VEA motorer är väldigt fina / driftsäkra de också. För 250 - 300 000 kr får man en prisvärd och ekonomisk Volvo V60 laddhybrid som är tillräckligt stor för de allra flesta familjers dagliga transport behov. Vi är väldigt nöjda med vår laddhybrid Volvo och kan varmt rekommendera den då den dessutom är större än man först förleds tro.

Men Stoor, nu har ju du mig veterligen inga barn, du hade väl fru och två hundar, dvs. dina mänskliga baksätestransporter hör väl till ovanligheterna? Jag var själv helt såld på en V60 CC, men blev sjukt besviken när jag provsatt den i baksätet, jag fick klaustrofobi av hur dåligt med plats det var när hustrun på 164cm satt i förarsätet framför. Att påstå att det är tillräckligt med plats för en familj är lite knasigt påstående, bilen är fruktansvärt liten inuti i förhållande till sina yttermått, inget snack, designen med sin sluttande akter tar ut sin rätt.
Jag råder en eventuell familj som är intresserad av V60 att regga sig på forumet ”jag rullar”, eller sök runt lite där om modellen. Barnvagn i skuffen och handla på Ullared är bara att glömma.

Huruvida den gamla 2,4-liters femman är en upplevelse kan nog diskuteras, jag vet inte vilka dina tidigare premisser som ligger i jämförelsen isf.

Jag har ingen personlig erfarenhet av Passat GTE men den känns som en betydligt modernare konstruktion, vilket den också är, med typ 5 år. Dess innerutrymmen och bagage är helt överlägsen gamla V60, man får nog upp i nya V90 för att jämförelsen ska bli rättvis.

Därmed inte sagt att V60 är en dålig bil, absolut inte, men stor är den allt annat än. Jag är själv lite spekulant på en V60 som andrabil. Hade egentligen varit ute efter en V40 men V60 är betydligt lättare att hitta med automat och D4 vea, och till liknande pris dessutom. Så vem vet, det kanske blir en direkt jämförelse med Golf SC vad det lider:)

Uppdaterat: 2018-09-21 15:29

Tack för alla svar. Tänkte komma med en uppdatering av läget.

Jag letar fortfarande men börjar mer och mer överväga en snål bensinbil, typ Golf eller Octavia. Känns som de är mera prisvärd?
Den V60 som jag provkörde var en Diesel från 2017, så har inte provkört V60 som laddhybrid ännu.

Tack för tipset gällande Passat!

Det är inga problem för mej att ladda bilen på jobbet, så fastän batterierna på begagnade laddhybrider inte är de bästa så torde jag klara mej, men just nu är jag mera inne på snålbensin, men kan ju ändra när jag vaknar imorgon. :)

Skidlucka går också bra, behöver inte vara 40/20/40. Viktigaste att jag blir av med skidorna och inte har dem bredvid växelspaken som läget varit de senaste vintrarna med Kian.

Hur skulle ni jämföra Octavia och Golf?

Tillägg: Gick förbi en V60 med två barnstolar i, den ena framåtvänd och den andra bakvänd, och jag tyckte det såg faktiskt ganska trångt ut...

Uppdaterat: 2018-09-27 14:31

Jag har ägt två nya octavier och även hyrt och åkt en tidigare golf och tycker att i dag 2017-18 är det mer tycke och smak som avgör.
Jag tycker octavian är en klokare bil med oftast mer finesser och vettigare listigare tillbehör och paket utrustning som bränslevärmare paketet med drag, elbaklucka, bagagematta, mm.
Komfortmässigt med ljud är dom likadana och det gäller kvaliten också.

Testa och kläm och känn på octavian och provkör rejält och bilda dig en uppfattning om förbrukning är snål på nollad färdatorn.
Titta in i en octavia med två barnstolar så ser du att den är stor och kanske störst i klassen.

Jag har en 1,0tsi med dsg och testa den om den törs innan du testar nåt annat.
Pigg för storleken säger alla och kanske mycket bil för pengarna.

Och betänk att många bensinare och dieslar inte är så snål som hör och man tror.

Uppdaterat: 2018-09-27 15:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Skidorna kan fraktas på takräcke. Jag skulle inte diskvalificera övriga laddhybrider på marknaden innan du helt bestämt dig för att transportera skidorna inne i bilen. Det är starkt beroendeframkallade att köra på eldrift.

Uppdaterat: 2018-09-27 18:18
Power to the people

Stirra inte bara på dom små 1-liters motorerna
En modern fyrcylindrig bensinare runt 1,5 l tar i realiteten inte nån mer soppa.
Har bla testat Hyundai/Kias 140 hk bensinare. Riktigt trevlig och snål motor, men bilarna I30/ceed är ganska duktiga att ta upp vägljud, speciellt med 17” hjul.
Vill tro att VAG:s 1,5l 4 cylindriga med cylibderavstängning är både är snål och pigg motor.

Uppdaterat: 2018-09-27 19:44

Att folk fortfarande köper VAG-produkter är för mig obegripligt egentligen. Skandal efter skandal följt av diverse allvarliga konstruktionsfel ökar ju inte direkt förtroendet. Men det är väl sant som man säger all PR är bra PR....

Uppdaterat: 2018-09-29 12:06