Vi Bilägares forum

Köpråd - liten men pigg kombi

Köpråd - liten men pigg kombi

Hej experter,

Jag har riktigt svårt för att bestämma mig. Har nyligen sålt min Corolla och är i behov av en ny bil. Corollan var underbar på flera sätt. Ångrar nästan att jag sålde den. Men nu är den såld och den nya ägaren skrattade nog hela vägen hem av lycka. De modeller jag kikat på och är intresserad av är följande:

- Ford Focus
- Opel Astra
- Honda Civic
- Mazda 3
- Toyota Auris

Vilken av ovanstående märken skulle ni rekommendera, motivera gärna varför? Jag kan sträcka mig till 160 000:- och bilen får max vara 3 år gammal. Kombi är ett krav. Jag är inte så insatt i bilvärlden, därför vänder jag mig till er för råd och tips.

//Tompalainen

Uppdaterat: 2017-07-21 08:23

Kommentarer

Det kan vara bra att se över vilka ÅF och märkesverkstäder du har på orten om det skulle uppstå problem och när bilen ska ha service.
Sen är det ut och provköra som gäller, vi har alla olika smak.

Sen är frågan vad du uppskattar som förare, gillar du ny teknik ,med adaptiva farthållare, bra infotainmentsystem osv så ska du nog hålla dig till 2016 eller uppåt. Vill du dessutom ha CarPlay eller android auto så är det nog bara Astra som klarar det.
Dragkrok är kanske något du uppskattar, kan vara bra att ta med det i sökningarna isåfall.
Samma med framlyktor, xenon eller Led ger ofta en bättre ljus, kan vara värt att ha med.

Så....ut och provkör, det roligaste är vägen till bilköpet :)

Uppdaterat: 2017-07-21 09:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tack för bra svar. Ja Astran har jag hört gott om. Bra pris med mycket tech som ingår. Men är inte andrahandsvärdet dåligt? Dragkrok är absolut bra att ha. Kostar ca 7 500:- extra att få monterat har jag hört.

Antar att det är Astran med nya karossen man ska välja då... den med 125hk motor.

Uppdaterat: 2017-07-21 10:01

Dåligt andrahandsvärde är enbart en fördel när man köper begagnat. ;-)

Uppdaterat: 2017-07-21 10:10

Glöm Mazda 3 om du vill ha en kombi för nån sån finns inte för den bilmodellen.
Sen tycker jag ju att du "glömt" Golf Sportscombi liksom Octavia Kombi. Och skulle du klara dig med en aningen mindre liten kombi så har du Skoda Fabia Kombi i sitt senaste utförande. Sen fransmännen Peugeot 308 och Renault Megane - speciellt Peugeot 308 finns i väldigt prisvärda utföranden.
Vad gäller dragkrok så finns det nog oftare på VW och Skoda när man letar begagnat om vi ser på denna storleksklass eftersom dessa märken ofta haft lagerbilar med krok som sålts till vettiga priser. Och eftermonterad krok kan kosta mera än 7500 kr - lite beroende på typ av krok och vem som monterar den.

Uppdaterat: 2017-07-21 10:43

OK Mazdan är glömd. Skönt, ett märke mindre att tänka på... Golf och Skoda har jag inte kikat på så mycket. Dom känns tråkiga på något sätt. Dessutom har jag läst att DSG-lådorna har varit problematiska. I parkeringshuset vid mitt jobb står det ofta fyra vita golfar bredvid varandra. Först trodde jag att det var en firma som hade platserna, men det har visat sig att det är privatbilar. Vita golfar måste vara den vanligaste kombon/bilen i landet. Dom är fan överallt, precis som hundskit. Men det är kanske ett gott tecken!?

Uppdaterat: 2017-07-21 11:30

I dom årsmodeller du talar om så är nog inte DSG-lådorna nåt problem längre. Och "tråkiga" - nja, inte är t ex en Auris roligare. Så provkör och bilda dig en egen uppfattning. Ofta tycker man att bilar som är lättkörda och har lättförstådd instrumentering utan tjafs av nån anledning är "tråkiga". För mig är ergonomin på förarplatsen mycket viktig och där vinner VW/Skoda över de flesta vill jag påstå - sen givetvis även övrig komfort. Och med i vart fall Golf 7 så får du på köpet autobroms och adaptiv farthållare och har bilen fabriksmonterat drag (rätt vanligt) är det ett infällbart drag i kombination med backkamera - en mycket bra kombination av funktioner. Så testa själv och döm inte efter andras i många fall högst personliga omdömen.

Uppdaterat: 2017-07-21 11:35

Och Golfs backkamera blir inte skitig eftersom denn är infälld när den inte används.
Tycker jag är en bra finess!
Jag tycker bilen är utmärkt men stolarna är lite för hårda för mig, prova hur de känns efter en längre tur.

Uppdaterat: 2017-07-21 13:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för alla tips. Jag ska ut imorgon och provköra flera modeller. Ska ta en sväng med Skoda octavian och VW golfen också. Samtliga bilhandlare är samlade i samma område i min stad, vilket underlättar lite :-)

Uppdaterat: 2017-07-21 14:30

Jag kanske missuppfattat rubriken, men ser ordet "Pigg" och jag tänker då att bilen ska vara lite roligare utöver den gråa massan.
Skoda och VW i all ära, men alla tester brukar ha samma sammanfattning, typ "Bilen är bra på alla sätt, men kul blir det aldrig"
Av den anledningen skulle jag inte missa att provköra Honda Civic innan beslut tas. En med 1,8 litersmotorn i Lifestyle utförande.
Anledning: Pigg stark motor på 140 hk som går att åka snålt med.
Mycket hög riktig kvalité, finns inga fallgropar, inget att vara orolig.
En bil som sagt skiljer sig från den gråa massan.

Är du som den gråa massan släpar du givetvis hem en Golf, men vågar du ha en bil som grannarna kanske undrar vad det är, så är Civicen ett av valen.

Uppdaterat: 2017-07-21 15:55

Har haft några octavia kombis och enligt mig stor kombi och liten utanpå och praktisk.
Tycker att den är minst Lika bra som dom du nämner.
Det är mitt val om du skall ha en Max tre år gammal bil.
Måste du inte ha automat så undvik det.

Uppdaterat: 2017-07-21 16:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Sen är ju Honda rätt ovanliga i Sverige så skall man ha en sån så gäller det att ha tur också och hitta en. Och att gärna ha märkesservice på bostadsorten vilket f ö gäller alla märken men eftersom Honda-återförsäljare är såpass ovanliga som dom är så gäller det att kolla. Tycker f ö att beteckningen "grå massan" är lite nedvärderande för dessa bilar har egenskaper som många andra saknar i de årsmodellerna - t ex autobroms, adaptiv farthållare, lätt läsbar instrumentering, vettiga utrymmen m m. Och med fabriksmonterat drag så får man dessutom in/utfällbart drag (mycket praktiskt) samt inte minst backkamera - och som saabnisse påpekar en kamera som inte skitar ner sig vid t ex vinterväglag eller annat skitigt väglag. Sen har vi alla olika preferenser så alla behöver inte gilla t ex Golf men ibland avfärdas den lite väl lättvindigt - t ex bara som en bil för den "grå massan". Personligen väljer jag inte bil efter vad andra väljer utan efter egenskaper jag själv eftersträvar. Om dessa råkar finnas i en bil som vissa bara är för den "grå massan" så är det helt OK. Köper inte min bil för grannarnas skull utan för min egen - vilket jag tycker att flera borde göra. Men åter - provkör och finn din egen favorit oavsett om det är en Golf, Focus eller nåt annat. Och är man beredd att betala för en verkligt pigg bil så finns det mesta att få inom Golf-familjen - men även inom Focus-familjen.

Uppdaterat: 2017-07-21 16:59

Synd att han har en gräns på 160000, annars kan man ju rekommendera Seat Leon ST...i Cuprautförande eller en Golf SC R... båda är inte vad jag skulle vilja kalla "tråkiga".
Fast de faller ju på priset naturligtvis.
Att det finns många Golfar måste ju betyda att de är populära :-)
Att det inte finns så många av andra märken betyder ju.......nåt.

Uppdaterat: 2017-07-21 17:05

Men mitt tips är ändå Golf, Leon eller Octavia.
Finns en mer eller mindre uppsjö att välja på och förmodligen har du en handlare i närheten var du än bor.. :-)

Uppdaterat: 2017-07-21 17:06

Peter - "bilen får vara max 3 år gammal" står det så behöver man absolut inte en helt ny bil så finns ju många tänkbara. Sen ser jag att det varken nämnts Kia eller Hyundai... Slutligen är ju ordet "pigg" rätt subjektivt...:)

Uppdaterat: 2017-07-21 17:10

Hmmm, när jag tänker efter så kan trådskaparen köpa en ny pigg liten kombi för 160000.
Finns ganska många som faller inom prisramen, eftersom han ej har inbyte så är saken biff.
10% prutmån kan man utgå ifrån.
Sätt lite press på handlarna så!!

Uppdaterat: 2017-07-21 17:29

Fast varken Golf R eller Cupra har möjlighet till dragkrok, så det faller där.

Uppdaterat: 2017-07-21 18:23
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Aj, det missade jag att det var ett krav :-)

Uppdaterat: 2017-07-21 18:26
Rikard skrev:

Jag kanske missuppfattat rubriken, men ser ordet "Pigg" och jag tänker då att bilen ska vara lite roligare utöver den gråa massan.
Skoda och VW i all ära, men alla tester brukar ha samma sammanfattning, typ "Bilen är bra på alla sätt, men kul blir det aldrig"

Precis så, exakt! Det är min erfarenhet också efter att ha läst ett flertal recensioner. En lite "piggare" bil är enligt mig Opel astra 125hk.

Citat:

Av den anledningen skulle jag inte missa att provköra Honda Civic innan beslut tas. En med 1,8 litersmotorn i Lifestyle utförande.
Anledning: Pigg stark motor på 140 hk som går att åka snålt med.
Mycket hög riktig kvalité, finns inga fallgropar, inget att vara orolig.
En bil som sagt skiljer sig från den gråa massan.

Hondan är verkligen lockande. Det finns en intressant Civic på blocket som jag har sneglat på. Men som andra har nämnt är det sparsamt med Honda-återförsäljare samt verkstäder i landet. Tror den närmaste för mig ligger 30km bort. Är priset bra på den i länken nedan enligt dig?

https://www.blocket.se/gavleborg/Honda_Civic_1_8_i_VTEC_Sport_Dragkrok_M_K_var_74380913.htm?ca=9&w=2

mso 1000 skrev:

Har haft några octavia kombis och enligt mig stor kombi och liten utanpå och praktisk.
Tycker att den är minst Lika bra som dom du nämner.
Det är mitt val om du skall ha en Max tre år gammal bil.
Måste du inte ha automat så undvik det.

Jag ska testa Octavian imorgon. Jag har aldrig kört skodor förut så det ska bli intressant. Men jag tror den kommer hamna i facket "tråkig bil". Vill ej låta pessimistisk. Hoppas jag har fel!

Peter E skrev:

Hmmm, när jag tänker efter så kan trådskaparen köpa en ny pigg liten kombi för 160000.
Finns ganska många som faller inom prisramen, eftersom han ej har inbyte så är saken biff.
10% prutmån kan man utgå ifrån.
Sätt lite press på handlarna så!!

Så ska det låta! JA!

Uppdaterat: 2017-07-21 18:30

Å andra sidan får man knappast en max 3 år gammal Golf R SC (fanns nog inte ens då skulle jag tro) för de pengar TS är villig att slanta upp...:)
Så en fråga till TS: Vad är det som gör att du inte "fackar in" en bil som "tråkig" ? Är det t ex en lite vassare motor så finns det ju sådana att välja till både Octavia och Golf - för att ta ett exempel. Känns som rätt mycket förutfattade meningar... Och gillade inte du er förra Corolla - och den är ju om nåt en "tråkig" bil - jag har haft en så jag vet. Jämfört med den så är ju både Golf och Octavia rena lyckopillren...:)

Uppdaterat: 2017-07-21 18:33
Pi skrev:

Å andra sidan får man knappast en max 3 år gammal Golf R SC (fanns nog inte ens då skulle jag tro) för de pengar TS är villig att slanta upp...:)
Så en fråga till TS: Vad är det som gör att du inte "fackar in" en bil som "tråkig" ? Är det t ex en lite vassare motor så finns det ju sådana att välja till både Octavia och Golf - för att ta ett exempel. Känns som rätt mycket förutfattade meningar... Och gillade inte du er förra Corolla - och den är ju om nåt en "tråkig" bil - jag har haft en så jag vet. Jämfört med den så är ju både Golf och Octavia rena lyckopillren...:)

Givetvis har jag lite förutfattade meningar kring dessa märken. Det beror på det jag har läst på nätet. Har ingen egen erfarenhet av dom ska jag erkänna. Aldrig ägt eller ens kört bilarna. dock vet jag att VW är bra bilar, kvalitativ tysk arbetsplats... men "tråkig".

Uppdaterat: 2017-07-21 18:45
Tompalainen skrev:

Hondan är verkligen lockande. Det finns en intressant Civic på blocket som jag har sneglat på. Men som andra har nämnt är det sparsamt med Honda-återförsäljare samt verkstäder i landet. Tror den närmaste för mig ligger 30km bort.

Nog borde en vanlig Mekonomen-verkstad klara att serva en Civic? Kom inte Honda på tredje plats i senaste Autoindex förresten? Honda ligger i alla fall högt i internationella tillförlitlighetsundersökningar vet jag. Rolig? Tja, du väljer.

Uppdaterat: 2017-07-21 18:47
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Tompalainen wrote:Hondan är verkligen lockande. Det finns en intressant Civic på blocket som jag har sneglat på. Men som andra har nämnt är det sparsamt med Honda-återförsäljare samt verkstäder i landet. Tror den närmaste för mig ligger 30km bort.
Nog borde en vanlig Mekonomen-verkstad klara att serva en Civic? Kom inte Honda på tredje plats i senaste Autoindex förresten? Honda ligger i alla fall högt i internationella tillförlitlighetsundersökningar vet jag. Rolig? Tja, du väljer.

Ja om Mekonomen fixar det är ju inga problem såklart. Rolig? Ja jag vet inte. Har inte testat den heller. Den ser iaf trevlig ut :)

Uppdaterat: 2017-07-21 18:54
Tompalainen skrev:

Rikard wrote:Jag kanske missuppfattat rubriken, men ser ordet "Pigg" och jag tänker då att bilen ska vara lite roligare utöver den gråa massan.
Skoda och VW i all ära, men alla tester brukar ha samma sammanfattning, typ "Bilen är bra på alla sätt, men kul blir det aldrig"
Precis så, exakt! Det är min erfarenhet också efter att ha läst ett flertal recensioner. En lite "piggare" bil är enligt mig Opel astra 125hk.
Quote:Av den anledningen skulle jag inte missa att provköra Honda Civic innan beslut tas. En med 1,8 litersmotorn i Lifestyle utförande.
Anledning: Pigg stark motor på 140 hk som går att åka snålt med.
Mycket hög riktig kvalité, finns inga fallgropar, inget att vara orolig.
En bil som sagt skiljer sig från den gråa massan.
Hondan är verkligen lockande. Det finns en intressant Civic på blocket som jag har sneglat på. Men som andra har nämnt är det sparsamt med Honda-återförsäljare samt verkstäder i landet. Tror den närmaste för mig ligger 30km bort. Är priset bra på den i länken nedan enligt dig?
https://www.blocket.se/gavleborg/Honda_Civic_1_8_i_VTEC_Sport_Dragkrok_M_K_var_74380913.htm?ca=9&w=2
mso 1000 wrote:Har haft några octavia kombis och enligt mig stor kombi och liten utanpå och praktisk.
Tycker att den är minst Lika bra som dom du nämner.
Det är mitt val om du skall ha en Max tre år gammal bil.
Måste du inte ha automat så undvik det.
Jag ska testa Octavian imorgon. Jag har aldrig kört skodor förut så det ska bli intressant. Men jag tror den kommer hamna i facket "tråkig bil". Vill ej låta pessimistisk. Hoppas jag har fel!
Peter E wrote:Hmmm, när jag tänker efter så kan trådskaparen köpa en ny pigg liten kombi för 160000.
Finns ganska många som faller inom prisramen, eftersom han ej har inbyte så är saken biff.
10% prutmån kan man utgå ifrån.
Sätt lite press på handlarna så!!
Så ska det låta! JA!

.
Octavian tänk då på det justerbara högra armstödet i höjd led justerbart och framdragbart. En kung grej vid längre körningar som folk inte vet om eller fattar.

Uppdaterat: 2017-07-21 20:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Priset på den länkade Hondan är nog OK. Mitt ex gav nyligen 130" för en årsmodell -14 med 3500 mil, så 20" extra för ett år nyare med gällande nybilsgaranti och dragkrok som exets bil saknar låter inte allt för mycket.
Men intresset för Honda är ganska svagt, så det borde gå att få ner lite, exets bil kostade 136" men handlaren prutade själv ner till 130" och bjöd motorvärmare, när vi tvekade köpa bilen just för att den saknade motorvärmare, det var hos auktoriserad handlare.

Men den länkade bilen är ingen kombi ??

Uppdaterat: 2017-07-21 21:17

Sant det är en halvkombi, men den har dragkrok! Tänkte mer på prisbilden i detta fall. Hade en med kombi också men den blev såld. Det var 12 000 till för samma årsmodell + lite mer mil.

Att hitta sin bil till ett bra pris med alla önskemål verkar vara omöjigt. Det är alltid nåt som saknas i slutändan :)

Uppdaterat: 2017-07-21 22:45
Tompalainen skrev:

Att hitta sin bil till ett bra pris med alla önskemål verkar vara omöjigt. Det är alltid nåt som saknas i slutändan :)

Mmmm - speciellt när man dömer ut bilmodeller innan man ens kollat och provkört dom - då blir det nog en aning svårt att hitta nåt. Som sagt - dragkrok sitter på många Golfar och Octavior redan ifrån fabriken - om nu dragkrok är en viktig egenskap. Säkert mycket svårare att hitta Auris och Civic med dragkrok.

Uppdaterat: 2017-07-21 23:21

Drag är egentligen ingen stor kostnad, kostar 2.500:- med elsats, och känner man nån med tummen på rätt ställe är det inte så svårt att få dit den, idag behöver man dessutom inte besikta efter montage. Men ska man låta en verkstad göra det, kostar det nog mer än det smakar.
Men hittar du rätt bil (oavsett märke) utan krok, säg till handlaren " Jag köper om du monterar en krok"
handlare bjuder hellre på saker än justera priset.

Uppdaterat: 2017-07-21 23:35

Finns säkert exempel på där det kostar 2500 kr med elsats men det vanliga är nog att kostnaden är klart högre med de anpassade elsatser som finns idag. Och då snackar vi fast monterad krok. Och så jäkla enkelt är det inte att montera i dagens bilar med an massa plastdetaljer som måste bort och ibland måste det väl även aktiveras nåt i Canbus-systemet kan man misstänka (verkstan missade först nåt sånt på vår Mazda 3). Förr skruvade jag jämt in draget själv men inte numera. Dessutom får man som jag nämnt både infällbart drag och backkamera när man köper fabriksmonterat till t ex Golfen - och många gånger finns det lagerbilar med den utrustningen som man i det läget knappt ger nåt extra för.

Uppdaterat: 2017-07-21 23:42
Pi skrev:

Tompalainen wrote:
Att hitta sin bil till ett bra pris med alla önskemål verkar vara omöjigt. Det är alltid nåt som saknas i slutändan :)
Mmmm - speciellt när man dömer ut bilmodeller innan man ens kollat och provkört dom - då blir det nog en aning svårt att hitta nåt. Som sagt - dragkrok sitter på många Golfar och Octavior redan ifrån fabriken - om nu dragkrok är en viktig egenskap. Säkert mycket svårare att hitta Auris och Civic med dragkrok.

Skulle du rekommendera denna då?
http://www.blocket.se/sodermanland/Skoda_Octavia_Combi_Ambition_TSI_140HK_DSG_74390217.htm

Uppdaterat: 2017-07-22 11:26

Det är du som skall köpa bilen och vara nöjd - inte jag, Tompalainen. Det jag reagerade emot var att du verkade döma ut vissa bilar utan att ha provat dom.

Uppdaterat: 2017-07-22 20:46
Pi skrev:

Det är du som skall köpa bilen och vara nöjd - inte jag, Tompalainen. Det jag reagerade emot var att du verkade döma ut vissa bilar utan att ha provat dom.

Jag har nog inte dömt ut någon bil utan att prova, men i vissa fall har jag inte behövt provköra, det har räckt med att sitta bakom ratten för att ge tummen ner!

Uppdaterat: 2017-07-22 21:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun - genomtänkt att rekommendera en bil som Auris hybrid som inte har nån dragkapacitet (nåja, runt 350 kg betraktar jag som "ingen") och knappt nån lastkapacitet och där det inte går att eftermontera dragkrok till en TS som vill ha en bil med just dragkrok. Känns som att du verkligen har satt dig in i ämnet...eller ?

Uppdaterat: 2017-07-22 23:29

Auris hybrid har ingen dragkapacitet enligt Toyotas hemsida och lastkapaciteten är ju synnerligen begränsad, med fyra passagerare, som inte får vara särskilt välväxta, finns det inte ett kilo över till last. Alltså en bil med mycket begränsningar.
Men TS skulle kunna välja Auris med 1,2 l turbo, då blir det bättre, den får dra 1800 kg, men även den lastar lite dåligt.
Men nu var det ju det här med priset max. 16000:- som väl kan bli lite svårare när det gäller den.

Uppdaterat: 2017-07-23 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kört prius till fjällen, dvs samma motor, med fyra vuxna inkl förare, full last och full takbox, utan minsta problem. Snitt förbrukning hela resan blev 0,50. Så frågan är hur allvarligt det är om man överstiger dom värdena och jag tror få känner till dom.

Uppdaterat: 2017-07-23 10:15

saabnisse - nu blev det nog ett litet fel när det gäller dragkapacitet med 1,2t-motorn. Såvitt jag kan se så är det 1300 kg.
Maxlasten för det motoralternativet är strax över 400 kg - rätt lågt men antagligen ändå hanterbart.

Uppdaterat: 2017-07-23 10:21
Vidstige skrev:

Har kört prius till fjällen, dvs samma motor, med fyra vuxna inkl förare, full last och full takbox, utan minsta problem. Snitt förbrukning hela resan blev 0,50. Så frågan är hur allvarligt det är om man överstiger dom värdena och jag tror få känner till dom.

I praktiken är det inte så allvarligt eftersom risken att bli kollad av någon praktiskt taget obefintlig polis knappast existerar på de sträckorna, men skulle det hända blir man av med överlast, det har många öltransportörer fått erfara vid sin hemfärd från Tyskland.
Där har man poliskontroller forfarande.

Uppdaterat: 2017-07-23 10:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, utan att veta säkert skulle jag gissa att anledningen till det låga värdet hänger ihop med att backväxeln går enbart på elmotorn. Så kanske ska man tänka på att undvika att backa brant uppför. Hellre då vända bilen om det behövs så att man tar stigningen framåt.

Uppdaterat: 2017-07-23 10:28

På den tiden jag ägde en Corolla kombi (2003 års modell) så hade också den låg tillåten maxlast. Och jag kan säga att det var synnerligen befogat eftersom bilen var svagt fjädrad i bakvagnen och "satte" sig ordentligt med full last. Nu behöver det absolut inte vara likadant med en ny Auris men ändå blir man ju lite misstänksam på de relativt låga tillåtna maxlasterna. Efter Corollan hade jag en Focus kombi som hade betydligt högre tillåten maxlast och som likaså bar lasten på ett helt annat sätt. Så det är nog inte bara detta med att ev överskrida lasten som kan vara bekymret - det verkliga bekymret är hur bilen bär lasten så att den inte förlorar vägegenskaperna helt vid t ex en undanmanöver.

Uppdaterat: 2017-07-23 10:30

Pi, kan absolut vara ett problem vid undanmanöver men idag har man ju ESP. Och kör man en bil med mycket last så kör man mycket försiktigt, inte över hastighetsgränser, inga omkörningar att tala om etc. Jag märkte inget konstigt heller med hur Prius uppförde sig, annat än förstås att accelerationen påverkades negativt en del. Så frågan är hur allvarligt det är i praktiken.

Uppdaterat: 2017-07-23 10:36

Vidstige - är inte så övertygad om att folk är medvetna om att man har "mycket last" så att man kör försiktigare av den orsaken. Kolla bara alla bilar på väg till fjällen som dessutom i många fall ha en full takbox vilket i sig innebär en höjning av tyngdpunkten vilket inte är bra ur väghållningssynpunkt. Kollade lite på just Auris kombi och 1,2t resp HSD har rätt exakt samma tillåtna totalvikt vilket innebär att HSD-versionen får lasta ca: 65 kg mindre - alltså på samma nivå som min Corolla på den tiden. Då fick Focus lasta ca: 200 kg mera och den var som sagt även i verkligheten mycket lasttåligare - det märkta man inte minst när man hade en husvagn på kroken.
Hursomhelt - en Auris HSD kan vi nog i alla fall skriva av som lämplig för TS eftersom han villa ha dragkrok.

Uppdaterat: 2017-07-23 10:51
Pi skrev:

saabnisse - nu blev det nog ett litet fel när det gäller dragkapacitet med 1,2t-motorn. Såvitt jag kan se så är det 1300 kg.
Maxlasten för det motoralternativet är strax över 400 kg - rätt lågt men antagligen ändå hanterbart.

Javisst, du har helt rätt och lastkapaciteten är ju dålig för en bil för fyra passagerare.

Uppdaterat: 2017-07-23 10:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pi, just 1,8 HSD och det konceptet skulle jag säga att det nog generellt gör så att man kör lugnt med den. Bilen närmast protesterar när man försöker köra mer sportigt, med "brum". Sen på vinterväg är det snarare fäste som är problemet, så man får köra lugnt oavsett bil och se till att ha bra däck.

Uppdaterat: 2017-07-23 11:27

Hondan är skottsäker men 1.8 bensin är tråkig i karaktären. Dieseln är en pärla oavsett om det är stora gamla eller den nyare lilla som hör till de absolut snålaste.

Uppdaterat: 2017-07-24 00:58

Kör en Civic Tourer med bensinmotorn på 1,8 liter. Motorn har en "sportig" karaktär och vaknar ordentligt till liv efter 4 000 rpm. VTEC-tekniken gör, förenklat, motorn snålare på låga varv och starkare på höga varv.

Vill man köra snålt håller man sig naturligtvis på låga varv och då blir det förstås lite mer växlande, jämfört med många moderna turbomotorer med högt vrid på låga varv. Växellådan är riktigt skön att jobba med, så det är enligt mig inget större problem. Men visst hade det inte suttit fel med mer vrid. Kom ihåg att koppla ur Eco-läget om du ska provköra en Civic i denna generation, motorn svarar betydligt sämre på tilltal om det är aktiverat.

Personligen håller jag mig borta från diesel.

Uppdaterat: 2017-07-24 07:48

Jag rekommenderar VW Golf 7 (2014-) med 1.2 TSI (110 hk) eller 1.4 TSI (122 hk, finns även GT modell med 140 hk) och DSG låda. Tyst, bekväm och välutrustad bil med bl.a. adaptiv farthållare, autobroms och bluetooth. En del modeller har en manuell ut/infällbar dragkrok, en väldigt lyckad design och funktion tycker jag personligen.

Lycka till! :)

Uppdaterat: 2017-07-24 08:24

Det är en djäkla djungel det här. Jag tror jag struntar i dragkrok då jag knappt hittar några bilar som har det. Får eftermontera sen istället.

Av era råd att döma ska jag skita i Toyota Aurisen då den inte orkar dra nåt. Där ser man! Skodan är ful så den går bort av estetiska skäl, och Forden verkar ingen tipsa om i tråden så den går bort. Merca, Audi och BMW kostar för mycket så dom stryker jag också.

Franska bilar har jag inte ens läst på något om så de går bort pga det. Seat Leon, spansk bil? Nix!

Opel Astra, VW eller Honda Civic får det bli då. Tyskt eller japanskt. Nu gäller det bara att hitta rätt bil i närområdet till rätt pris, och vara först på bollen såklart.

Uppdaterat: 2017-07-24 18:40

Inget fel på Ford Focus. Tvärtom, mycket bil för pengarna.

Uppdaterat: 2017-07-24 18:42
Tompalainen skrev:

Det är en djäkla djungel det här. Jag tror jag struntar i dragkrok då jag knappt hittar några bilar som har det. Får eftermontera sen istället.
Av era råd att döma ska jag skita i Toyota Aurisen då den inte orkar dra nåt. Där ser man! Skodan är ful så den går bort av estetiska skäl, och Forden verkar ingen tipsa om i tråden så den går bort. Merca, Audi och BMW kostar för mycket så dom stryker jag också.
Franska bilar har jag inte ens läst på något om så de går bort pga det. Seat Leon, spansk bil? Nix!
Opel Astra, VW eller Honda Civic får det bli då. Tyskt eller japanskt. Nu gäller det bara att hitta rätt bil i närområdet till rätt pris, och vara först på bollen såklart.

Har sålde Auris och Fiesta. Nu har jag Astra nöjd och bättre.
Jag själv rekommendera båda bästa för dig är Astra eller Golf.
Bara Tyska är det bästa. Ej Japansk, Spanska och Franska. Sisådär Tjeck.

Uppdaterat: 2017-07-24 18:55
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Rutger Jönåker skrev:

Inget fel på Ford Focus. Tvärtom, mycket bil för pengarna.

Kanske det bästa köpet med mycket god tillförlitlighet, men vissa klagar på bullret.
Prova, men försök hitta en Ghia, den har lite bättre utrustning och jag tycker den är tystare.

Uppdaterat: 2017-07-24 19:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Tompalainen skrev:

Det är en djäkla djungel det här. Jag tror jag struntar i dragkrok då jag knappt hittar några bilar som har det. Får eftermontera sen istället.
Av era råd att döma ska jag skita i Toyota Aurisen då den inte orkar dra nåt. Där ser man! Skodan är ful så den går bort av estetiska skäl, och Forden verkar ingen tipsa om i tråden så den går bort. Merca, Audi och BMW kostar för mycket så dom stryker jag också.
Franska bilar har jag inte ens läst på något om så de går bort pga det. Seat Leon, spansk bil? Nix!
Opel Astra, VW eller Honda Civic får det bli då. Tyskt eller japanskt. Nu gäller det bara att hitta rätt bil i närområdet till rätt pris, och vara först på bollen såklart.

Med den inställningen missar du många bra bilar och kanske dom prisvärdaste men lycka till ändå.

Uppdaterat: 2017-07-24 19:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html