Vi Bilägares forum

Köpråd ca 50 000

Köpråd ca 50 000

Hej,

Håller på att separera och behöver skaffa mig en bil, främst för att kunna köra dottern till aktiviteter men även för att underlätta vardagen. Ev någon långresa på en 50 mil enkel väg, men det är absolut max 1 gång om året. Annars kommer den användas 1-2 gånger i veckan till kortare resor. Dvs inte någon dagspendling till jobb.

Min ambition är att hålla nere månadskostnaden så gott det bara går.

En mindre bil, gärna med lite packutrymme. Så säker som möjligt då jag kommer köra min 5-åriga dotter i den.

Låg skatt, typ max 1000-1200 sek/år. Gärna neråt 500 lappen.

Hur bör man tänka runt hel/halv försäkring, det skiljer ju någon tusenlapp per år. Skulle gärna köra halv, men var går gränsen där det är korkat att välja halv över hel?

kollar på Polo, Golf, Creed, Corolla, Yaris och nu senast Fabia som jag upplever levererar väldigt mycket bil för pengarna, samt jag faktiskt tycker den är rätt snygg :)

Är det bättre med en äldre säg Golf än en nyare Fabia? Höga mil vs låga mil?

tack på förhand, all input är bra input, jag känner mig rätt vilsen ;-)

/magnus

Uppdaterat: 2017-04-03 14:40

Kommentarer

Köp en sådan här, en bra stadsbil
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_1_5i_VVT_i_Hybrid_72107306.htm?ca=11&w=3

Uppdaterat: 2017-04-03 15:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för tips. Bilig skatt, men en gammal hybrid? Och 21K mil känns inte som ett jättebra köp för knappt 50k.

jag kanske har fel dock :)

Uppdaterat: 2017-04-03 16:30

Min chef sade en gång i tiden till mig, köp ingen bil för 50000 kr... du får problem. Köp en istället för 100.000 var hand råd, och en nyare bil. Jag trotsade chefen givetvis och köpte en Accord 1992 år modell för 49000 kr, hujajja... det tog inte länge innan bromsarna bak rasade, kopplingen fick byta osv, brusten framfjäder, läckande kylare. Bilen hade gått 16000 mil när jag köpte den. Efter reparationer på cs 25000 kr, sålde jag den för 25000 kr efter bara 2 år med struligheter. Det var den skönaste bilen att köra, men katastrof att äga. Mitt råd, är att kanske lägga lite mer pengar för att få en nyare bil och därmed troligtvis ett billigare ägande totalt sett. Om du inte vill lägga mer än 50, ja kolla om kamremmen måste bytas, ett bra köp kan faktiskt vara att köpa en välvårdad bil som gått ca 12000 mil där de mesta är gjort, service och kamrem mm. Corolla och Fabia är båda ganska säkra kort, och om något går sönder brukar det handla om billiga reparationer. Du kan få både en Fabia eller en Opel Astra av årsmodell 2012 eller nyare med max 6000 mil på mätaren för under 100 tkr. Då har du lite att köra innan större saker sker. Det är svårare med bilar runt 50, betydligt lättare runt 70-80 tkr, men då måste man kolla upp skicket.

Uppdaterat: 2017-04-03 16:42
Styggavargen

Hade gärna lagt 100k på bilen, men då springer det iväg, och MÅSTE ha helförsäkring, samt även ett lån som kostar någon tusenlapp i månaden. För att köra bilen en gång eller två i veckan så blir det väldigt dyrt tyvärr.
Fabia kan man hitta relativt nya för runt 50-60k. Fortfarande helförsäkring men kanske slipper lånet då iallafall :)

Uppdaterat: 2017-04-03 16:47

Du kan gärna kolla på Skoda Octavia 1.6i, brukar inte vara dyra att äga och är rymligare än Skoda Fabia. Skiljer inte så mycket i ägande kostnader. Finns med två olika utrustning nivå och den som heter comfort har bättre utrustning. Tror du kan hitta en riktigt fin för 50.

Uppdaterat: 2017-04-03 17:47
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Fiat Panda.

http://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-panda-1-2-69hk-lounge-1-agare-1-ars-garanti-8204-10683535

Bland det billigaste att äga alla kategorier: Skatt, försäkring, förbrukning, samt väldigt humana priser på service/reservdelar. Liten utanpå men så pass rymlig fram att även jag med mina drygt 190 cm satt bra bakom ratten. Dessutom har den en hel del charm vilket är en bristvara idag. Största nackdelen är en lite plastig interiör. Otroligt enkel bil med väldigt lite som kan gå sönder.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Finns tydligen 2 lägen en för över 100.000:-
eller en för under 10.000:-

Uppdaterat: 2017-04-03 21:49

Varför inte en volvo?for den summan fpr man en som är mycket säker och pålitelig,man är ju faktisk i svergie och japsar är dyra i kjöp och att fiksa ned många återkallelser osv opel är opel lol

Uppdaterat: 2017-04-04 14:22