Vi Bilägares forum

Köpa "ny" bil från -13, endast gått 1500 mil. Problem?

Köpa "ny" bil från -13, endast gått 1500 mil. Problem?

Tjena!

Har kollat på en bil och haft den under uppsikt ett tag.
Har ännu inte ringt på den men funderar starkt på att göra det.

Det är en Audi A5 från 2013 (utplockad sent 2012) som endast gått 1 500 mil.
Den har innan vart i hall och sen har den körts av en privatperson där den sistnämnda hade ett flertal bilar, därav miltalet.

Vad är det man ska tänka på när man köper en bil som denna?

Den kostar 320 000kr, och tror ni att den värsta prissänkningen redan ägt rum eller kommer jag ta på mig den?
Även fast den gått så lite så är den ju ändå tre år gammal och bör ha tappat det mesta redan, och lär ju inte sänkas så jättemycket när man väl börjar köra. Eller vad tror ni?

Tack så jättemycket på förhand!

Uppdaterat: 2016-09-28 21:05
Micke

Kommentarer

Tycker det spontant låter alldeles för mycket för en 3-4 år gammal a5 även med så få mil. Men vad är det för utrustning, färg, motor och växellåda?

Uppdaterat: 2016-09-28 21:20
Vidstige skrev:

Tycker det spontant låter alldeles för mycket för en 3-4 år gammal a5 även med så få mil. Men vad är det för utrustning, färg, motor och växellåda?

Jo, det är just priset som hindrar mig. Hade den rullat mer så hade kanske priset varit med rimligt.

Färgen är vit, 2.0 TDI, manuell och all utrustning utom elektriska stolar och Bang & Olufsen.

Audis "bättre" ljudsystem med ingång för aux, Quattro, backkamera, MMI navigation, avplanad ratt, S- & Pro-line, taklucka, parkeringssensorer fram & bak, automatiskt avbländande, uppvärmda och infällbara backspeglar, telefonförberedelse via bluetooth, dieselvärmare med fjärrkontroll och schyssta vinterdäck med riktigt fräscha fälgar.

Uppdaterat: 2016-09-28 21:35
Micke

Det skiljer ju våldsamt beroende på motor och antal drivhjul.
Så det blir ju svårt att säga om priset är rätt eller fel, dom spänner ju från 160-370k, och då är det inga med så låga mil.
Största värdeminskningen f.n bör ju vara gjprd, om priset är rätt, så nåt år kan den stå still.
Sen om några år kommer den rasa våldsamt i pris igen, ofrånkomligt när så dyra bilar börjar bli gamla.

Uppdaterat: 2016-09-28 21:44

Jag tycker den verkar lite dyr, men mycket beror ju på utrustning m.m.
Jag jämförde med den här: http://bilweb.se/stockholms-lan/audhi-a5-sportback-2-0tdi-quattro-s-tronic-nav-2016-sportkupe-2392399
Den är ju av årets modell.

Uppdaterat: 2016-09-28 21:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Färg och pris känns fel. också tveksamt med manuell till diesel.

Uppdaterat: 2016-09-28 21:57

Priset är ju galet, finns en S5 för mindre som rullat 3000 mil.

Uppdaterat: 2016-09-28 22:01

undrar förresten om dieseln är euro 5 eller 6. Tveksamt köpa en euro 5 idag för mycket pengar.

Uppdaterat: 2016-09-28 22:05
Vidstige skrev:

undrar förresten om dieseln är euro 5 eller 6. Tveksamt köpa en euro 5 idag för mycket pengar.

Årsmodell 13 är Euro 5.
Även om man räknar bort det, så känns den för dyr. Den må bara ha gått 1500 mil, men den är ändå 3-4år gammal.

Uppdaterat: 2016-09-28 22:12

Tackar hjärtligt för svaren!

Har också sett den A5an faktiskt. Men Tror inte dom kommer gå ned så mycket i pris på den tyvärr :)

Hur menar du med färgen? Skulle det vara en stor avgörande faktor menar du?
Och även, hur resonerar du kring manuell + diesel?

Tack återigen för återkoppling! Alltid kul när några som är lite mer kunniga än en själv tar sig tiden och hjälper till :) Ha det gött!

Uppdaterat: 2016-09-28 22:48
Micke

Vit ser jag som en färg som ofta brukar ge sämst betalt.
Känns ibland lite företagsmässig också, populär som företagsfärg.
Också lite jobbigare att sköta vit etc.
Men visst, vit kan vara riktigt snygg.

Diesel och manuell kan vara lite kall på begmarknaden, man vill gärna ha automat till en diesel då varvtalsområdet på en diesel är lite smal och ska man köra mer sportigt kanske en bensin är att föredra så mer logiskt med manuell då. Såldes väl dock en del dieslar med manuell förut tack vare att man fick något lägre fordonsskatt då. Sen är jag själv lite tveksam till manuell överhuvudtaget och pajar kopplingen så blir det dyrt.

Men euro5 gör mig mest tveksam här med det priset, inte minst för att det är fuskdieseln från VW. Dieselgate har du väl inte missat.

Det är i alla fall hur jag ser på saken.

Tänk på att en ny generation A5 är på gång nu också, brukar påverka priset negativt på gamla generationen. Så är det bråttom nånstans så är det för dom som säljer beggade A5 just nu.

Uppdaterat: 2016-09-28 23:07

Priset är helt vansinnigt, typ 100-120 tusen kr för dyr... Manuell och diesel är dessutom skit i min mening.

Uppdaterat: 2016-09-28 23:38

Tycker det är intressant hur olika man kan resonera över olika tillval. Vidstige, du säger att du är skeptisk till TDI och manuell. "Det är dyrt att byta koppling" (och på VAG bilar är det ju oftast dubbelmassesvänghjul som havererar samtidigt - förvisso apdyrt). Mina tankar går åt det klart omvända, att automat är krångligt och dyrt att åtgärda och att det är ryckigt med DSG lågor med krånglande mekatronikenheter mm (detta är på riktigt dyrt - allt mellan 10 till 55 tusen). Det du säger om register med TDI och automat är ju helt riktigt. Åker själv en VAG Tdi med manuell och att säga att den var körglad är nog att ljuga rätt duktigt, snarare rullande bojsänke även om vridet är bra. Synd inte VAG har automater man vågar köpa, då hade jag åkt Tdi Auto alla dagar i veckan. Man kanske ska ha BMW istället? :)

Uppdaterat: 2016-09-29 08:10
/Hilife

Märkligt. Jag har tänkt helt tvärtom att vita bilar är väldigt attraktiva i andrahandsvärde. De är "neutrala" och funkar för de flesta.
Jo manuell vs automat har jag resonerat mycket kring. Det är väl främst det faktum att jag fick körkortet i maj månad som jag skulle vilja ha ytterligare en manuell bil för att verkligen ha "växlandet i ryggmärgen", eller hur man ska formulera det.

Nej det har jag inte missat, dock har jag väl medvetet sett över det för att jag varit ganska sugen på bilen i fråga. Mycket bra poäng.

Jo, de nya är ju på gång. Coupen kommer väl släppas till butik om ca två månader, och sportbacken dröjer väl några månader. Smartast hade ju varit att vänta in dessa för att få bilarna ytterligare lite billigare. Dock skulle jag behöva köpa en nyare bil då jag ska upp till sälen i vinter och vara där ett par månader, och litar däruppe inte på min S60 -04 som rullat ca 23k mil.

Utrustningen spelar väl in lite väl mycket i priset i detta fall tyvärr. Plus det faktum att den inte rullat mycket. Märkligt är ju dock att den legat uppe för försäljning i ca tre månader och ingen ännu köpt den. Mycket skeptisk till detta.

Intressanta synpunkter Hilife. Haha ja, en BMW kanske är det smarta. Sett åt både BMW 3- 4 serie och Mercedes C, E och CLA- klasser. Mycket stort utbud och beslutsångesten är inte nådig.

Tackar igen för alla svar! :) Trevlig dag på er

Uppdaterat: 2016-09-29 08:45
Micke

I ViB nr 13, 2016 på sid 9. Står det statistik på värdeminskning utifrån lackfärg. Vit hamnar i mitten på den statistiken, mer värdeminskning har blå, svart, silver, beige och guld. Så att bilen är vit , bör inte vara något problem ur värdeminsknings synpunkt

Uppdaterat: 2016-09-29 09:12
Lås inga trådar.

Men en relativt dyr bil med diesel tycker jag nog absolut skall ha automatlåda - annars är den nog rätt kall på begbilmarknaden. Vilket kanske redan visat sig med just denna bil... Beträffande vit bil så är det ju vanligtvis en solid lack som i sig är typ 5--10.000 kr billigare som ny än metallic-lackerna vilket ju också bör återspegla sig lite i begpriserna. Sen är det ju så att vissa bilar passar i vitt, andra inte så det påverkar säkert attraktionsvärdet när det gäller vita bilar.

Uppdaterat: 2016-09-29 09:21

Jo, precis Leif. Personligen tycker jag att vit är väldigt attraktiv just på A5or. Drar man på lite mörk folie på baklysena så de smälter in lite bättre med tonad bakruta så är det svårt att hitta en person som inte finner bilen schysst, imo :)

Det kanske är så Pi. The struggle när man precis fått körkort. Kanske är mer värt att satsa på automat ändå. Eller så köper jag någon annan "stabil" manuell bil för att ha i sälen som är lite billigare och väntar på A5 -17 sportbacken kommit ut och gjort sitt i prissänkningen.

Uppdaterat: 2016-09-29 09:26
Micke

Det är stor skillnad på vit och vit. Solid vit är lite trist, själv har jag en vitmetallic bil med pärleffekt. Blir ett helt annat liv i lacken då.

Angående 2.0TDI parat med manuell låda håller jag med om att det är en dålig matchning, den ska verkligen ha automat eftersom den jobbar inom ett så snålt varvtalsområde. Vill du ha manuell låda skulle jag välja en annan motor.

Uppdaterat: 2016-09-29 09:30
Pi skrev:

Men en relativt dyr bil med diesel tycker jag nog absolut skall ha automatlåda - annars är den nog rätt kall på begbilmarknaden. Vilket kanske redan visat sig med just denna bil... Beträffande vit bil så är det ju vanligtvis en solid lack som i sig är typ 5--10.000 kr billigare som ny än metallic-lackerna vilket ju också bör återspegla sig lite i begpriserna. Sen är det ju så att vissa bilar passar i vitt, andra inte så det påverkar säkert attraktionsvärdet när det gäller vita bilar.

Precis mina tankar. En manuell kommer att vara iskall på begagnatmarknaden, precis som den verkar vara nu. Visst finns det spekulanter på manuella lådor men min gissning är att majoriteten vill ha automat till en sådan diesel. Och precis som Pi skriver så är Vit allt som oftast den billigaste färgen.
Summa summarum: Vit, diesel med manuell, 2wd och till det priset. För många "let-downs"..
Försäljaren som en gång plockade ihop och beställde denna bilen insåg säkert att den skulle bli kall den dagen köparen ville sälja den igen..

Edit.. Missade att det va en Quattro.. Fortfarande en "kall" bil.

Uppdaterat: 2016-09-29 09:58

Muskorv, jo så är det ju. Denna har ju dock även svart optikpaket vilket även trimmar upp den. Den är även glaciärvit, så ingen vanlig.
Kanske ska rikta in mig på 2.0 TFSI eller 3.0 TDI i så fall. Dåligt utbud på den fronten, men lär väl komma ut fler i samband med lansering av nya modeller. De två nämna modellerna är ju lite dyrare så de brukar ju även ha de flesta tillvalen, så det är bra på så sätt :)

Deeds. Kanske är mer värt att köpa en billigare bil då. En nyare S60 kanske med R-design.
Får se om man har tålamod att vänta in de nya modellerna då. Förhoppningsvis blir det lockande priser på A4 och A5 då :)

Uppdaterat: 2016-09-29 10:15
Micke

hilife, jo jag tänker mer på att automat ingår i maskinskada, koppling på manuell gör det inte. Sen tror jag DSG till dieslar håller bra överlag, är ju den med våtkoppling. Bra dock om man byter oljan regelbundet, vid 6k eller 12k mils intervaller. Sen om dubbelkopplingslåda eller konventionella automat är att föredra till diesel är väl en annan diskussion, brukar ju dock vara plus och minus med alla typer av automater. Bmw kör ju med konventionell och den senaste generationen av dom med åtta växlar brukar ju hyllas av dom flesta som kör dom. Sånt här beror ju också på var man kör och hur man kör, inte lika för alla alltså. Men kanske kan du ompröva VAGs automater?

Uppdaterat: 2016-09-29 10:52
Cyntz skrev:

Märkligt. Jag har tänkt helt tvärtom att vita bilar är väldigt attraktiva i andrahandsvärde. De är "neutrala" och funkar för de flesta.

Jo vitt har väl kommit tillbaka som färg och en A5 i vitt är ju nåt annat än billigare modeller. Men jag är nog lite allergisk mot vit då jag tycker det är lite jobbigt att sköta och extra illa om det kommer rost (på äldre bilar) då ju rost syns så mycket på vit. Sen som nån skrev här, nån snygg metallic ska det väl helst vara.

Uppdaterat: 2016-09-29 11:03
Vidstige skrev:

Jo vitt har väl kommit tillbaka som färg och en A5 i vitt är ju nåt annat än billigare modeller. Men jag är nog lite allergisk mot vit då jag tycker det är lite jobbigt att sköta och extra illa om det kommer rost (på äldre bilar) då ju rost syns så mycket på vit. Sen som nån skrev här, nån snygg metallic ska det väl helst vara.

Samtidigt finns det ju ingen färg som är så lätt att bättra på äldre bilar som vitt. Spraya på, ta ett steg tillbaka och du ser inte var du lackat. :-D Bättringslacka en metallic och det syns på långt håll. Nu pratar jag alltså gör-det-själv.

Uppdaterat: 2016-09-29 11:40

Vidstige: Vem vet, ska åka och provköra en nyare DSG bil nångång framöver. Har inte jättestor erfarenhet av dem och i ärlighetens namn får man väl ge det en chans. Skulle gärna ha automat men å andra sidan är jag inte helt förvissad över att det faktiskt ska bli diesel nästa gång. Ska väl erkänna att jag är ganska "manuell" i min bilåskådning men, det kan faktiskt bli vad som helst. :)

Uppdaterat: 2016-09-29 11:51
/Hilife

hilife - Jag provkörde i somras nya VW Tiguan DSG, Passat med manuell och Golf Alltrack DSG. Samtliga med diesel, eftersom det var det enda man hade som demo... Manuell låda var inte alls roligt till dieselmotorn, pga. dieselmotorns smala vridmomentsområde. DSG lådan däremot var riktigt behaglig och passade utmärkt till dessa motorer, så jag skulle absolut välja automat till en diesel. Vill du däremot växla själv så skulle jag, precis som Vidstige, rekommendera en bensinmotor.

Däremot vet jag att många beg. tester om VAG-bilar rekommenderar kombinationen diesel och manuell låda, men det av anledningen att det är en mer driftsäker kombination.

Uppdaterat: 2016-09-29 12:26

Gläciärvit är vitmetallic och inte vanlig solidvit som heter Ibisvvit hos Audi. Fast man ska komma ihåg att även solida lacker idag har klarlack. Jag har Ibisvvit på min A6 2.0 TFSI och tycker i och för sig att den färgen passar ganska bra på just den modellen, nackdelen är att det finns väldigt många A6 med den färgen så den är ganska vanlig. Håller med att den är svår att få ren även med bästa avfettningsmedel.

Gläciärvit kostar alltså 10 tusen kronor extra som vilken annan metallic lack till Audi A6. Vet inte priset på A5 men tippar 7-8 tusen. Gläciärvit är lite mellan vit och grå/silver.

Uppdaterat: 2016-09-29 22:17
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.