Vi Bilägares forum

Kombi köp - Audi a6, BMW 520d eller nåt annat?

Kombi köp - Audi a6, BMW 520d eller nåt annat?

Vi ska köpa ny bil för runt 130-150k. kombi eller SUV. Nåt som är lite skapligt att åka i.

BMW 520d
Audi A6
volvo v70, xc60, xc70

Vill gärna komma undan med lite billig skatt och drift kostnader. Vad säger ni?

Uppdaterat: 2018-04-22 18:39

Kommentarer

VolvoXC90 skrev:

christer_1 wrote:Deeds wrote:Lägg ner tramset från båda håll! Jag håller med om att man faktiskt kan skriva modell och år på bilen istället för intern modell. Benämner vi någonsin Audis med interna modelnummer? Om man skriver F11 så kan man faktiskt inte förutsätta att alla vet vad det är. Skriv då F11 (5-serien mellan år...... osv)
Det är inte så svårt att skriva så att även ”ikke-entusiaster” förstår. Jag vet vad en F11 är men det är för att jag själv haft en. Någon som frågar om köpråd på diverse bilar har troligtvis inte en aning om detta. Interna modellnamn kan man pyssla med på märkesspecifika forum!
Bra inlägg!

Bra klippt och klistrat!

Bra. Nu fick vi svart på vitt, att vi bilägare ska fortsätta vara en forum för mindre vetande.(quote)

Moget skrivet!
Vad är det för fel på dig VolvoXC90?

Uppdaterat: 2018-05-06 13:11
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Svar är onödigt då XC90 är avstängd en vecka..

Uppdaterat: 2018-05-06 18:30

Otroligt att ge sig in i en tråd föra bråka om modell eller internnummer, totalt onödigt.
Är man osäker på modell eller internnummer så googlar man utan att bråka. Det tar två sekunder att se en bild på en F11 på Google.

Uppdaterat: 2018-05-07 09:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

"Inskränkthet är en anledning till att jag inte gärna åker BMW längre. På Autopower har folk en tendens att inte se brister hos egna märket."

Vet inte om jag kan hålla med. Tycker det finns alla typer av skribenter på Autopower. Både de som kritiserar BMW och de som gillar bilarna. Och bilarnas brister ventileras ganska öppet i forumet. Finns en lång tråd om problem med förra generationens 5-serie t.ex. Alltså F10/F11 :-) Men det är klart det är ett BMW-forum så naturligtvis så gillar de flesta som skriver där BMW-bilar.

Uppdaterat: 2018-05-07 09:52

Herregud! Oddish har nog dragit ifrån denna forumsajt för länge sen.
Om man läser beg tester på just BMW så benämns de med sina interna koder. För att man ska veta att det är en BMW årsmodell som tillverkades just mellan de åren.
Men som många andra trådar då spårar denna ut också.

Uppdaterat: 2018-05-07 10:07

http://teknikensvarld.se/basta-mellanstora-suven-for-max-200-000-kronor-369944/

Ser ingen konstig beteckning där... Gör du?

Uppdaterat: 2018-05-07 11:06

http://teknikensvarld.se/bil/bmw/5-serie/

Uppdaterat: 2018-05-07 11:18
Hackenbush skrev:

Otroligt att ge sig in i en tråd föra bråka om modell eller internnummer, totalt onödigt.
Är man osäker på modell eller internnummer så googlar man utan att bråka. Det tar två sekunder att se en bild på en F11 på Google.

Tycker snarare att det är konstigt att när man diskuterar BMW så beskrivs den med "internnummer" (Flygplanstyp?) utan att tala om vilken serie det är eller om det är en bensinare eller diesel . Medans dom flesta andra bilmärken beskriver man med modell, motortyp och årsmodell. Och alla fattar och man slipper googla.

Uppdaterat: 2018-05-07 13:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Eftersom jag har ägt några bmw så ger internumret mig mest info, design och årsmodell.
Men detta är nog mest för de som är vana vid bmw.

Uppdaterat: 2018-05-07 13:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vilken årsmodell är det på F11 då?
Det spelar alltså ingen roll, bara man väljer F11 menar du?
Personligen skulle jag undvika 2010 och antagligen 2011, som exempel.
Även så vissa motoralternativ.

Uppdaterat: 2018-05-07 14:35

F10 är BMW:s interna utvecklingsnamn på den senaste BMW 5-serien, där F11 är den så kallade touring-modellen som är en kombi. Den har funnits på marknaden sedan hösten 2010 som årsmodell 2011

Uppdaterat: 2018-05-07 14:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

De tester jag läst så har man med BMW kod när man bytt karossutseende. Kan ju tänkas att det fanns två olika BMW modeller 2011 och för att hjälpa ts så ger man den interna koden. Men vi får väl sluta med det.
Är man intresserad av BMW kollar man nog upp vad F11 betyder
Sen är väl det typiskt just kanske för BMW och Mercedes .

Uppdaterat: 2018-05-07 18:25
Hackenbush skrev:

F10 är BMW:s interna utvecklingsnamn på den senaste BMW 5-serien, där F11 är den så kallade touring-modellen som är en kombi. Den har funnits på marknaden sedan hösten 2010 som årsmodell 2011

Jag förstår grejen med internkoden och att det är smart för att beskriva att en ny modell av samma tillverkningsår t.ex.. Men grejen är väl att det utestänger många som inte är BMWnördar på ett allmän forum som VIB.
Jämför t. ex. när Volvo bytte modell på XC60 nu 2017-18. Inte fan började man använda några konstiga beteckningar utan man bytte bara modell med nytt utseende och nya motorer och vi amatörer ser ju skillnaden på grillen utan att behöva googla.
-

Uppdaterat: 2018-05-07 19:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det är i stort sett bara BMW-folk som har kodspråk av någon anledning.

Uppdaterat: 2018-05-08 16:51