Vi Bilägares forum

Kombi från 2014, max 10.000 mil

Kombi från 2014, max 10.000 mil

Hej allihopa!

Jag behöver lite hjälp med att välja ut rätt bil, så kom gärna med input baserat på egna erfarenheter. Detta funderar jag på:

- helst kombi men sedan går också bra
- årsmodell 2013-2015
- diesel, helst 125-150hk
- max 10.000 mil
- årlig körsträcka 1000 mil
- budget: 170.000kr
- prioritet: tyst och driftsäker bil, komfort. Utrymmen och körglädje är mindre viktiga faktorer för mig.

Tänkbara modeller (2014) som jag har funderat på:

- VW Passat Tdi 140hk
- Opel Insignia 1.6 136hk
- Ford Mondeo 2.0 140hk
- Toyota Avensis 2.0 124hk
- Mazda 6 2.2 150hk
- Hyundai i40 1.7 136hk
- Skoda Octavia 1.6 110hk

Jag kan också tänka mig en lite äldre MB E-klass eller BMW 520d från 2012-2013 med upp till 20.000 mil.

Så, vad säger ni? Jag har lusläst olika sajter, svenska som utländska och vad jag kan läsa är Opel Insignia väldigt underskattad bil. Speciellt den faceliftade modellen som kom 2014 verkar vara väldigt fin och gedigen bil. Utrymmena är kanske inte bäst men som sagt, detta är inte direkt en prioritet för mig. Jag tycker att alla dessa bilar kommer tillfredställa mina utrymmesbehov. Toyotan känns mest driftsäker men kanske lite tråkig, Forden är rymlig och körglad, Passaten allaround. BMW 520/MB E200 lockar, men vågar man?

Uppdaterat: 2017-09-06 09:34

Kommentarer

Adnan Huseinovic skrev:

Hej allihopa!
Jag behöver lite hjälp med att välja ut rätt bil, så kom gärna med input baserat på egna erfarenheter. Detta funderar jag på:
- helst kombi men sedan går också bra
- årsmodell 2013-2015
- diesel, helst 125-150hk
- max 10.000 mil
- årlig körsträcka 1000 mil
- budget: 170.000kr
- prioritet: tyst och driftsäker bil, komfort. Utrymmen och körglädje är mindre viktiga faktorer för mig.
Tänkbara modeller (2014) som jag har funderat på:
- VW Passat Tdi 140hk
- Opel Insignia 1.6 136hk
- Ford Mondeo 2.0 140hk
- Toyota Avensis 2.0 124hk
- Mazda 6 2.2 150hk
- Hyundai i40 1.7 136hk
- Skoda Octavia 1.6 110hk
Jag kan också tänka mig en lite äldre MB E-klass eller BMW 520d från 2012-2013 med upp till 20.000 mil.
Så, vad säger ni? Jag har lusläst olika sajter, svenska som utländska och vad jag kan läsa är Opel Insignia väldigt underskattad bil. Speciellt den faceliftade modellen som kom 2014 verkar vara väldigt fin och gedigen bil. Utrymmena är kanske inte bäst men som sagt, detta är inte direkt en prioritet för mig. Jag tycker att alla dessa bilar kommer tillfredställa mina utrymmesbehov. Toyotan känns mest driftsäker men kanske lite tråkig, Forden är rymlig och körglad, Passaten allaround. BMW 520/MB E200 lockar, men vågar man?

Någon anledning till diesel, trots den korta körsträckan?
Jag hade tidigare Mazd a6, bensinare. Fungerade oerhört bra och trivdes mycket bra i den.
Tyvärr förolyckades den och blev reservdelar... :-(
Du får mycket för pengarna, även andrahandsvärdesmässigt.
Köpte min våren 2011 för straxt över 200.000 med vinterhjul, krok, elektrisk motorvärmare och plastmatta bak. Den var ny fast årsmodell 2010.
När den strök med i våras så fick jag 89.000 av försäkringsbolaget. Drygt lite mer än 2.000 mil per år så stod på typ, vad var det? 13? 14? Någonting sådant. Maxda är generellt bra på små förvaringsutrymmen. Fack för solglasögon i taket t.ex.

Uppdaterat: 2017-09-06 09:50

Provkör, fråga dig själv vad du vill ha, ifrågasätt verkligen behovet av diesel speciellt med den relativt korta årliga körsträckan och välj sen den bil och inte minst det exemplar du trivs bäst med. Det är väldigt svårt att välja bil åt andra eftersom vi har så olika behov och krav.

Uppdaterat: 2017-09-06 09:58

Xanthopteryx >>> Tack. Jag tycker att dagens Mazda 6 är lätt snyggast av alla liknande bilar. Jag ska fundera på en bensinare.

Pi >>> Klart som fasen att jag kommer provköra dock finns det en del saker som jag inte kan få svar på genom en kort provkörning tex hur är det med driftsäkerheten, ägarkostnader, rostskydd, ljudnivå på olika underlag etc.

Uppdaterat: 2017-09-06 10:07

Adnan - då får du nog "plugga på" och bl a fråga om servicekostnader hos resp verkstad - tror tyvärr inte att du kan få annat än färgade och svepande svar här i forumet. Var och en har sina favoritbilar och sina favoritmärken - så enkelt är det nog. Och inte minst - sina egna preferenser. Vad är t ex viktigast för dig själv - att du trivs med bilen eller att servicekostnaden är en 1000-lapp billigare per år ? Ja - detta resonemang går att tillämpa på flera av dina frågor. Det finns inte en bil som är bäst för alla....

Uppdaterat: 2017-09-06 10:51

Pi >>> Tack för din input, det är noterat. Dock vill jag fortfarande höra vad andra har att säga.

Uppdaterat: 2017-09-06 10:55

Köp Passat eller Octavia så blir du nöjd.

Uppdaterat: 2017-09-06 10:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush >>> Kan du argumentera tack? Jag prioriterar tyst bil, komfort och driftsäkerhet.

Uppdaterat: 2017-09-06 11:00

Allt passar in på Passat och Octavia

Uppdaterat: 2017-09-06 11:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Med den låga körsträckan skulle jag nog väjja bensin/multifuel med tanke på (framtida?) vägskatten.

Mazda 6 är ju en sympatisk bil, och absolut snyggast i gänget.
T.ex.
https://www.blocket.se/sodermanland/Mazda_6_WAGON__2_0_165_Vision_74086388.htm?ca=11&w=2

Välanvända BMW eller MB skulle jag nog välja bort, de kostar mycket att hålla igång.

Men, i slutänden är det ju ändå din/er upplevelse som avgör. Kör, känn in, tänk! :-)

Uppdaterat: 2017-09-06 11:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Pi skrev:

Adnan - då får du nog "plugga på" och bl a fråga om servicekostnader hos resp verkstad - tror tyvärr inte att du kan få annat än färgade och svepande svar här i forumet. Var och en har sina favoritbilar och sina favoritmärken - så enkelt är det nog. Och inte minst - sina egna preferenser. Vad är t ex viktigast för dig själv - att du trivs med bilen eller att servicekostnaden är en 1000-lapp billigare per år ? Ja - detta resonemang går att tillämpa på flera av dina frågor. Det finns inte en bil som är bäst för alla....

Jag kan bara utgå från den bil jag haft (se ovan). Därav ingen kommentar om andra märken.
Servicekostnaden, på min årsmodell i allafall, ansåg jag vara relativt rimlig. Har för mig det oftast låg mellan 2.000 och 3.000 beroende på (långservicegrejorna t.ex. är ju lite dyrare). Har alla kvitton hemmavid (befinner mig på annan ort nu) så kan tyvärr inte kolla mer noga. I servicen ingick hyrbil ett år (till nästa service med andra ord).
Service var 2.000 mil/1 år. Vet inte hur det är på nyare modeller.
Ljudnivån kunde varit bättre såklart men vet att Mazda bättrat sig sedan dess. Hur mycket? Ingen aning - inte provkört någon nyare (ännu). Vet också att mycket hänger på däcken. Som natt och dag när jag bytte de medföljande (då utslitna) sulorna mot nya som jag själv valt med omsorg enligt konstens alla regler.
Jag satt bra tycker jag (är lång). Frugan som är kortare klagade aldrig över sittposition.
Reservdelar till Mazda... kunde varit billigare, helt klart. Å andra sidan tenderar inte saker att vilja gå sönder så ofta (otur kan man alltid ha såklart). Hade garantiåtgärd på rost vid bakluckan. Något jag vet blivit bättre på senare år. Första generationen var tydligen hemsk. Men de tog till sig och fixade till andra generationen.
Bra garanti, sett på tid, är det på de nyare Mazda. Oklart om innehållet, men säkerligen massa friskrivningar som hos alla tillverkare.
Saxat från hemsidan:

"10 års garanti
3 års nybilsgaranti - Mazdas nybilsgaranti gäller i tre år eller upp till 100 000 kilometer.
7 års förlängd garanti - Mazdas förlängda garanti gäller tills bilen blir tio år gammal eller upp till 150 000 kilometer. Garantin omfattar inte vanliga slitagedelar. För fullständiga villkor se här.

3 års vagnskadegaranti
Om bilen skadas genom en trafikolycka, annan yttre olyckshändelse eller skadegörelse av tredje part inom tre år från leveransdagen ersätts du för reparationskostnaderna med avdrag för självrisk.

12 års Garanti mot genomrost
Garantin mot genomrostning gäller i tolv år. Din auktoriserade Mazda-verkstad utför en kostnadsfri avsyningskontroll en gång per år.

3 års lackgaranti
Mazdas lackgaranti gäller i tre år oberoende av körsträcka. Om lackskador uppstår under denna period, åtgärdas de av en auktoriserad Mazdaverkstad under förutsättning att tillverkaren är ansvarig för defekterna.

*Förlängd garanti gäller om inget annat avtalats för aktuellt fordon."

Bilen (åter igen, kan bara tala för mig årsmodell) upplevde vi som mycket rymlig inuti. Rymligare än V70 enligt vår mening. Särskilt i baksätet.

Jag hade rost som började ta sig igenom på bakluckan (insidan nedtill) men det åtgärdades på garanti. Annars har jag nog bara bytt bromsok och klossar vad jag minns (eländiga saltindränkta motorvägar...det sliter så mycket!). Bak bytte jag - enkelt att göra själv.
Och lagat dessa förhatliga stenskott då (gjorde jag själv med extremt hållbart resultat). Och nytt batteri en gång.
Bytte inte ens glödlampor. Eller, jo, skulle precis till att byta ett av di där små parkeringsljusen fram men det löste sig ju en vecka senare då det så att säga inte beehövde bytas....
Tror det är allt (vad jag kan minnas nu) under de sex åren vi fick leva med bilen.
Så enligt mina erfarenheter var det en mycket driftsäker bil som mest bara fungerade, även när det var -30 grader så gick den (om än något motvilligt på grund av batteriet) igång på första försöket. =)
Färgen körde jag clear water blue metallic. Gansk tacksam färg men ändå lite roligare än bara grå.
Mycket stabil på vägen. Överstyrde aldrig. Däremot understyrd, men på ett förutsägbart sätt. Försökt provocera fram sladd många gånger på parkeringar och andra lämpliga ställen men inte lyckats. Den ville helst gå rakt fram. Aldrig tendenser till att rumpan ville åka först. Hade sexväxlad manuell låda vilket ju ställt till det några gånger när man haft hyrbil eller lånat någons bil. Det låter så illa när man försöker få i sexans växel på en femväxlad bil.... *ehrm*
Just det, en sak till! Veckorna innan haveriet (såklart... vad annars liksom?) så byttes rövvärmen i förarsätet. Misstänker starkt att en hyperaktiv liten tvåbent sak, då drygt 2,5 år, lyckades trampa sönder slingorna (knän och små vassa fötter är ju inte så lyckat för en värmeslinga). Där kom de mindre billiga reservdelarna in i bilden så tack försäkringsbolaget! Måste säga att med den ungen i familjen är det ett under att så lite saker har gått sönder *knäpper händerna och ber en bön som tack, ateist som jag är*

Sedan kom oturen i vägen men det gick bra för frugan som körde. Enbart fortfarande ont i handlederna. Bilen är skrot och fyra bilar och en lastbil till fick också merjobb till ägarna. Ibland räcker inte bra dubbdäck, lååångt avstånd till framförvarande och låg hastighet. E18 med is likt en curlingbana (jag överdriver inte - fy helvete vad halt det var!) är inte roligt. I detta fallet räckte det med att släppa gasen då framförvarande saktade in för att ta en avfart. I exakt det ögonblicket försvann all form av friktion, men som tidigare nämnts, understyrt med kontroll: Snyggt snett med fronten in i räcket ett antal hundra meter senare, en piruett och sedan fronten in igen. Krockkuddarna löste inte ens ut. Eftervarande, som INTE höll avstånd och körde fortare slutade med totalkvaddad taxi med förare till sjukhus och ett antal ihopkörningsolyckor. Samma dag var det 40 trafikolyckor på närbelägna E4.

Så, vår erfarenhet av Mazda årsmodell 2010. Funkade bra tills det blev en lite för stor repa framtill.....

Uppdaterat: 2017-09-06 11:42

Kan väl lägga till: Kolla på bilar i HELA landet är min rekommendation. När vi köpte ovan nämnda Mazda så hittade jag den drygt 60 mil bort. Efter tågresa, hotellboende inklusive turistande, så blev den NYA bilen billigare än EXAKT likadan på hemmaplan, som hade gått 1.000 mil.....

Uppdaterat: 2017-09-06 11:46

Är inte diesel lite meningslöst om din årliga körsträcka är 1000 mil? Högre servicekostnader, mer som kan bli sönder, långsammare värme och tråkigt ljud. Satsa på en bensinare istället. Golf 7 sc med gt/r-line paket och bensinaren med 140 hk är en oerhört kompetent bil.

Uppdaterat: 2017-09-06 13:23

Mondeo har jag erfarenhet av, det är den enda bil i familjens ägo som inte haft ett enda fel nu på snart tre år.
Den är komfortabel och har en väl fungerande DCT-transmission, den har mängder av knappar, men det gör inget, de man använder lär man sig snabbt.
Prova!

Uppdaterat: 2017-09-06 15:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ständigt dessa undersökningar. Är det inte väsentligare att vara nöjd SJÄLV än att välja bil utifrån nåt resultat ifrån nån undersökning ?
De som köper bil efter undersökningar verkar helt sakna självförtroendet att välja det man egentligen trivs bäst med.
TS skall prova själv och avgöra vilken bil som känns trevligast - och sen försöka hitta ett välskött exemplar.

Uppdaterat: 2017-09-06 17:15

Jo Shogun - om man är så fixerad vid ägarundersökningar för att kunna köpa bil så är det min åsikt att det måste landa i bristande kunskap och självförtroende - alltså att tro på och ta ansvar för sina egna handlingar. Givetvis är det inte fel att lyssna på andra men det är just deras åsikter och ingen absolut sanning. Och "nöjd" har jag efter allt tjat förstått att det betyder att bilen rullar på utan större problem men hur väl den passar den enskilda individen är en helt annan sak. Det är högst personligt och för att välja rätt måste man kolla på annat än just "tillförlitlighet".

Uppdaterat: 2017-09-06 18:46

Fundera på vad som är allra viktigast och leta tester. Låter som att tyst bil är viktigt och då gissar jag att mazda går bort men det kan vara fel.Kanhända att avensis är tyst. ViB har gjort tester rel nyligen tror jag.

Uppdaterat: 2017-09-06 18:51

Fattar inte att ni svarar på dessa trådar, man ser ju på kontot (lustiga långa namn och alltid bild) att det är bluff.

Uppdaterat: 2017-09-06 18:53

Vidstige - du kanske har rätt men vi är lite godtrogna som du ser...:)

Uppdaterat: 2017-09-06 18:58

Jag ser att vissa har gått full retard här, så låt mig klargöra vissa saker.

Istället för att skapa ett nytt login, loggade jag istället med min Facebook. Min profilbild föreställer den bosniska drottningen Katarina Kosaca Kotromanic 1425-1478 iom att jag är intresserad av historia.

Och visst är jag en petrolhead, men efter 2 "kvalitetsbilar" i BMW 525iM - 2003 och en VW Polo Tdi 80 - 2008 har jag fått tänka om. Jag hör till den äldre skolan som ser japaner som driftsäkra men bullriga/rostkänsliga och att Ford/Opel inte är riktiga tyskar. Needless to say, jag var inte alls nöjd med mina "riktiga" tyskar, dvs BMW/VW och jag tänker inte gå in på detaljer, men pga olika omständigheter köpte jag en, hör och häpna, Opel Astra - 2007 och den bilen har jag nu haft i 2 år och är mer nöjd med den än med BMW/VW. Sedan har vi haft denna VW diesel-gate som har fått mig tveka ytterligare. Jag hoppades också få lite mer info om Insignia då den faceliftade modellen verkar trevlig och tyska ADAC har lovordat den.

Summa summarum, jag kommer bestämma mig för en bil, men då noggranhet ligger i min natur samt att jag kommer göra av med en större summa, vill jag höra vad andra har att säga. Jag har knappast ngt att förlora.

PS. ett tips bara. Ifall ni stör er på liknande trådar, då ska ni antagligen undvika bilforum, och speciellt sub-forum som heter "Köpråd".

Tah tah, Adnan

Uppdaterat: 2017-09-06 20:53

Adnan, låter som du vet mycket om bilar och att du kan hjälpa till framöver att svara på andras frågor i under köpråd här. Du vet väl att såna här forum bygger på ge och ta, du kan alltså inte bara ta.

Uppdaterat: 2017-09-06 21:05
Vidstige skrev:

Adnan, låter som du vet mycket om bilar och att du kan hjälpa till framöver att svara på andras frågor i under köpråd här. Du vet väl att såna här forum bygger på ge och ta, du kan alltså inte bara ta.

Tack för din värdefulla och intelligenta input Aragorn. Det ska jag definitivt ha i åtanke ;-)

Uppdaterat: 2017-09-06 21:08
Världens vackra... skrev:

Borde inte Citroën C5 kvala in i funderingarna?

Nej tack. En vän till mig köpte en lätt begagnad C5 med typ 3-4000 mil på mätaren. Den bilen strulade från dag 1. En arbetskollega hade också 2 Peugeot som strulade mkt. Med den äldre (kan det ha varit en 406?) hade han problem med en varningslampa så mkt att inte ens den auktoriserade Peugeot verkstaden kunde åtgärda felet. Så han körde runt med en varningslampa tänd :D

Nej då, den sista franska bilen i min familj var min pappas gamla Simca ngn gång på 70-talet, och så hoppas jag att det förblir. Men tack ändå....Jag vet att C5 är riktigt bekväm....

Uppdaterat: 2017-09-06 21:28

Shogun, nu får du tagga ner lite. Dina senare inlägg är alltmer aggressiva.

Uppdaterat: 2017-09-07 08:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Att köpa ett okänt kort (bil man inte vet något om) har inget med självförtroende att göra utan det blir en chansning som kanske kan göras till en mindre chansning om man läser på om bilen innan köp. Då får man en viss vetskap.
Ju mer du vet om en bil ju tryggare blir det att välja rätt.
Självförtroendet är mera att man köper den bilen man vill ha och inte köper den som alla andra basunerar ut om att man skall köpa.

Uppdaterat: 2017-09-07 08:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Grabbar, låt oss fokusera på bilarna.

Jag tycker att bilarna idag är rätt snarlika, speciellt dessa som jag listade. Jag har provkört alla förutom Avensis (dock har jag kört den förra generationen). Vad jag hoppades på är att få input/svar som inte kan fås genom att läsa olika tester eller kortare provkörningar, sånt som bara kan svaras om man ägt en viss modell i flera år: driftsäkerheten, ägarkostnader, slitage med tiden, rostskydd, ljudnivå på olika underlag etc.

Uppdaterat: 2017-09-07 10:10

Om du skippar dieseln och nöjer dig med 115 hk så kan du köpa en Skoda Octavia kombi av 2017 års modell som bara har gått cirka 2.000 mil. Kanske inte världens tystaste bil men kommer förmodligen att funka problemfritt i många år framåt. Jag har själv en släkting som har en Octavia av 2008 års modell med 19.000 mil på mätaren vilken har funkat bra under de 15.000 mil som han har ägt bilen. (Han köpte alltså bilen begagnad).

Uppdaterat: 2017-09-07 10:32
Peter56 skrev:

Om du skippar dieseln och nöjer dig med 115 hk så kan du köpa en Skoda Octavia kombi av 2017 års modell som bara har gått cirka 2.000 mil. Kanske inte världens tystaste bil men kommer förmodligen att funka problemfritt i många år framåt. Jag har själv en släkting som har en Octavia av 2008 års modell med 19.000 mil på mätaren vilken har funkat bra under de 15.000 mil som han har ägt bilen. (Han köpte alltså bilen begagnad).

Jag äger en 115 tsi bensin med 1500 mil på mätaren och du får en hyfsat tyst bil jämfört med många i klassen och rapp bil i lagliga hastigheter som du kan köra på 0,5-0,6 eller ännu snålare om du kör Eco.
Ett otroligt stort vettigt diesel alternativ om du inte skall dra vagn över 1300kg
Dessutom med modernaste krock skydden.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

Uppdaterat: 2017-09-07 11:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Efter bilbyten vartannat år m olika märken varje gång prioriterar jag end rätt köppris, ljudnivå samt utrymme.Köpt bil som gått Max tre tusen mil å alltid kombi el mpv. Mpv passar oss eg bäst. Sålde nyligen vår zafira 2014 a 5700 mil m 136 hkr miljödiesel. Otroligt trevlig bil m låga kostnader rakt igenom. Fick 160 för den, köpt för 178500.Senaste bensinmondeon 160 hkr köptes för 179 å end 600 mil. Kanonbil även den m måste ev sälja då minsta ungen blivit åksjuk i den. Hade inga problem i tid mpv m högre sitthöjd å bättre utsikt för barnen. Intresserad kanske?

Uppdaterat: 2017-09-07 11:49
vv.13 skrev:

Efter bilbyten vartannat år m olika märken varje gång prioriterar jag end rätt köppris, ljudnivå samt utrymme.Köpt bil som gått Max tre tusen mil å alltid kombi el mpv. Mpv passar oss eg bäst. Sålde nyligen vår zafira 2014 a 5700 mil m 136 hkr miljödiesel. Otroligt trevlig bil m låga kostnader rakt igenom. Fick 160 för den, köpt för 178500.Senaste bensinmondeon 160 hkr köptes för 179 å end 600 mil. Kanonbil även den m måste ev sälja då minsta ungen blivit åksjuk i den. Hade inga problem i tid mpv m högre sitthöjd å bättre utsikt för barnen. Intresserad kanske?

179k för en Mondeo som rullat endast 600 mil? Låter väldigt billigt även för en bensinare.....

Tja....om jag ska köpa en bensinare tror jag att jag kommer köpa en Octavia.

Uppdaterat: 2017-09-07 12:47

Adnan, Honda Civic kombi är den för lien för dina behov? Brorsan har en sådan med två barn, 4år och 7år och det funkar för dom. Jag tycker den kanske inte är jättesnygg, men den är klart trevlig att köra.

Uppdaterat: 2017-09-07 12:58
hixx skrev:

Adnan, Honda Civic kombi är den för lien för dina behov? Brorsan har en sådan med två barn, 4år och 7år och det funkar för dom. Jag tycker den kanske inte är jättesnygg, men den är klart trevlig att köra.

Jag har inte provkört den men av vad jag kunde läsa så lastar den mest av alla kombin, dock tänker jag mer på om den är bekväm och tyst? Driftsäkerheten bör inte vara problem.

Uppdaterat: 2017-09-07 13:14

Även om du shogun tycker att påståenden är korkade så svara ändå med en god ton. Vi är inte på denna sidan för att bråka och kalla varandra för diverse oförskämdheter.

Uppdaterat: 2017-09-07 13:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Var gärna i bilhallen under dec. Då kan man ofta pruta rejält då många vill ha upp statistiken å sälja av det som stått påregat sedan i somras. Därav det oemotståndliga priset på min. Dessutom köpte jag hos rejmes Linköping istället för Sthlm. Ren bonus för den säljaren. Fick även lätt beg v däck på kuppen....octavia 1,0 bensin är mkt svårslaget just nu om man letar hyfsad familjebil m kvaliter över snitt på det mesta...lycka till

Uppdaterat: 2017-09-07 14:47

Civic Tourer har jag kollat ingående på, och den finns på min lista över tänkbara objekt när jag ska byta nästa gång/nästa år (kanske). Inte supertyst, men inte överdrivet bullrig. Provkör! Lite låg för mig egentligen fast det bara rör sig om 3 cm lägre ungefär mot nuvarande Golf - men de känns...Beror nog på insteget som är lite speciellt. Rolig att köra, ombonad och komfortabel när man väl sitter på plats. Törstig med bensinaren, jag kom inte under 0,75 på provkörningen och diesel finns tyvärr för min del inte med automat. Men jag skulle ändå titta på dieseln (har just nu inte full koll på om du sagt vilken årlig körsträcka du planerar) som är en trevlig motor med bra vrid, så man behöver inte växla i tid och otid ändå.

Uppdaterat: 2017-09-07 16:01
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
Adnan Huseinovic skrev:

vv.13 wrote:Efter bilbyten vartannat år m olika märken varje gång prioriterar jag end rätt köppris, ljudnivå samt utrymme.Köpt bil som gått Max tre tusen mil å alltid kombi el mpv. Mpv passar oss eg bäst. Sålde nyligen vår zafira 2014 a 5700 mil m 136 hkr miljödiesel. Otroligt trevlig bil m låga kostnader rakt igenom. Fick 160 för den, köpt för 178500.Senaste bensinmondeon 160 hkr köptes för 179 å end 600 mil. Kanonbil även den m måste ev sälja då minsta ungen blivit åksjuk i den. Hade inga problem i tid mpv m högre sitthöjd å bättre utsikt för barnen. Intresserad kanske?
179k för en Mondeo som rullat endast 600 mil? Låter väldigt billigt även för en bensinare.....
Tja....om jag ska köpa en bensinare tror jag att jag kommer köpa en Octavia.

Tror octavian är minst lika bra som mondron och tror även att octavian 1,0tsi som skattemässigt ligger på 360:- i dag bara hamnar kring 700 efter höjningen nästa sommar.
Det tåls att kolla eventuella objekt så man inte ofrivilligt hamnar med en skatt på 4-5000 nästa år.
Dessutom är nog octavian en av dom snålaste bensin bilarna i storleks klassen.

Uppdaterat: 2017-09-07 16:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Tror octavian är minst lika bra som mondron och tror även att octavian 1,0tsi som skattemässigt ligger på 360:- i dag bara hamnar kring 700 efter höjningen nästa sommar.
Det tåls att kolla eventuella objekt så man inte ofrivilligt hamnar med en skatt på 4-5000 nästa år.
Dessutom är nog octavian en av dom snålaste bensin bilarna i storleks klassen.

Bilar köpta innan 1 juli nästa år får ingen skattehöjning alls enligt det senaste reviderade förslaget. Enbart bilar som köps nya efter detta datum.

En ny Skoda Octavia 1.0 manuell har 110 gram Co2. Det innebär att den efter skattehöjningen kommer att kosta 1590kr/år dom första 3 åren. Därefter blir det åter 360kr från år 4. Inte så farligt oavsett.

Uppdaterat: 2017-09-07 17:01

Hmm. Missat detta.
Min octavia har iofs 109 gram men tittar man på andra bilar så ser man att det drar iväg om dom inte har moderna snåla motorer.
En vanlig ny bensin ceed kommer att kosta 3700:-
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2017/sa-paverkas-din-bilskatt/

Uppdaterat: 2017-09-07 17:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Adnan Huseinovic skrev:

Och visst är jag en petrolhead, men efter 2 "kvalitetsbilar" i BMW 525iM - 2003 och en VW Polo Tdi 80 - 2008 har jag fått tänka om. Jag hör till den äldre skolan som ser japaner som driftsäkra men bullriga/rostkänsliga och att Ford/Opel inte är riktiga tyskar. Needless to say, jag var inte alls nöjd med mina "riktiga" tyskar, dvs BMW/VW och jag tänker inte gå in på detaljer, men pga olika omständigheter köpte jag en, hör och häpna, Opel Astra - 2007 och den bilen har jag nu haft i 2 år och är mer nöjd med den än med BMW/VW. Sedan har vi haft denna VW diesel-gate som har fått mig tveka ytterligare. Jag hoppades också få lite mer info om Insignia då den faceliftade modellen verkar trevlig och tyska ADAC har lovordat den.

Utgår vi från detta och från din ursprungliga lista så kan vi nog utifrån dina erfarenheter och åsikter stryka alla VAG och Japaner/asiater. Kvar blir Opel Insignia och möjligen Ford Mondeo och MB E-klass. Låter som Insignia är den du ska testa först! Det är även en bil som brukar betraktas som bra köp i flera biltidningar, så det är nog inget dumt val. Överlåter åt någon som ägt Insignia att kommentera den.

Mondeo har jag själv ägt, även om det var länge sen och det är ingen dum bil. Insignia och Mondeo är väl rätt lik varandra i så mening att man får mycket bil för pengarna vid begagnat köp och dom är rimliga prismässigt att hålla rullande. Driftsäkerheten är nog ungefär likvärdig. MB E-klass ger dig en äldre bil för samma pengar och kostar mer att hålla rullande. Men tycker du att det är värt merkostnaden så är det ett trevligt val.

Saker som komfort och buller är väldigt individuellt hur man upplever, så det är nog du själv bäst på att avgöra vilken du föredrar. Men nu har vi skurit ner antalet provkörningar till 2, möjligen 3. ;)

Uppdaterat: 2017-09-07 17:27
mso 1000 skrev:

Hmm. Missat detta.
Min octavia har iofs 109 gram men tittar man på andra bilar så ser man att det drar iväg om dom inte har moderna snåla motorer.
En vanlig ny bensin ceed kommer att kosta 3700:-
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2017/sa-paverkas-din-bilskatt/

Din länk till motormännen är inaktuell. Det kom nyligen ett reviderat förslag: http://www.regeringen.se/artiklar/2017/09/bonus-malus-och-branslebytet/
Citerar mig själv från en annan tråd:
"Noterar att man höjt såväl bonus som malus jämfört med vad vi läst tidigare. Max bonus höjs från max 45.000kr till 60.000kr. Malus höjs tre första åren från tidigare 77kr extra per gram och år mellan 95 - 140 gram Co2/km till 82kr. Över 140 gram var tidigare 100kr extra per gram, nu 107kr. Så nya bensin och dieselbilar får högre skatt än vad som tidigare sagts dom första 3 åren. Däremot försvinner den skattehöjning på befintliga bilar som tidigare aviserats. Även nya bilar beskattas från år 4 som idag, med 22 kronor per gram koldioxid utöver 111 gram."
Den Kia Ceed du nämner kommer att kosta 3886kr/år enligt senaste förslaget.

Uppdaterat: 2017-09-07 17:35

Nej mso 1000, Octavia och Mondeo lirar inte i samma klass!
Jag antar att du aldrig kört Mondeo.

Uppdaterat: 2017-09-07 19:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med den budgeten och dom kriterierna skulle jag även utöver den vanliga Insignia kombin rekommendera att testa Country Tourern. Iofs lite starkare än dom eftersökta med 163hk från 2.0CDTI motorn, men väl värd en provkörning.

Uppdaterat: 2017-09-07 20:56

[quote=mso 1000]Hmm. Missat detta.
Min octavia har iofs 109 gram men tittar man på andra bilar så ser man att det drar iväg om dom inte har moderna snåla motorer.
En vanlig ny bensin ceed kommer att kosta 3700:-
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2017/sa-paverkas-din-bilskatt/
Min Opel Astra 1.0T på 103 CO2 kostar skatt 976 kr om det är 77 kr per gram eller 1016 kr om det är 82 kr per gram obestämt beroende på regeringen beslut framöver.

http://www.regeringen.se/artiklar/2017/09/bonus-malus-och-branslebytet/
•För bensin- och dieseldrivna fordon tas en förhöjd fordonsskatt (malus) ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången. Koldioxidbeloppet är då summan av 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 140 gram. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet 22 kronor per gram koldioxid utöver 111 gram.

Uppdaterat: 2017-09-07 22:17
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF][quote=mso 1000 skrev:

Hmm. Missat detta.
Min octavia har iofs 109 gram men tittar man på andra bilar så ser man att det drar iväg om dom inte har moderna snåla motorer.
En vanlig ny bensin ceed kommer att kosta 3700:-
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2017/sa-paverkas-din-bilskatt/
Min Opel Astra 1.0T på 103 CO2 kostar skatt 976 kr om det är 77 kr per gram eller 1016 kr om det är 82 kr per gram obestämt beroende på regeringen beslut framöver.
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/09/bonus-malus-och-branslebytet/
•För bensin- och dieseldrivna fordon tas en förhöjd fordonsskatt (malus) ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången. Koldioxidbeloppet är då summan av 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 140 gram. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet 22 kronor per gram koldioxid utöver 111 gram.

GF >>> Hur är det med din Astra? Den är ju hela 470cm lång vilket är inte långt ifrån Passat/Avensis/Mondeo. Är du nöjd med komforten och ljudnivån?

Uppdaterat: 2017-09-08 12:09
Adnan Huseinovic skrev:

GF][quote=mso 1000 wrote:Hmm. Missat detta.
Min octavia har iofs 109 gram men tittar man på andra bilar så ser man att det drar iväg om dom inte har moderna snåla motorer.
En vanlig ny bensin ceed kommer att kosta 3700:-
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2017/sa-paverkas-din-bilskatt/
Min Opel Astra 1.0T på 103 CO2 kostar skatt 976 kr om det är 77 kr per gram eller 1016 kr om det är 82 kr per gram obestämt beroende på regeringen beslut framöver.
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/09/bonus-malus-och-branslebytet/
•För bensin- och dieseldrivna fordon tas en förhöjd fordonsskatt (malus) ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången. Koldioxidbeloppet är då summan av 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 140 gram. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet 22 kronor per gram koldioxid utöver 111 gram.
GF >>> Hur är det med din Astra? Den är ju hela 470cm lång vilket är inte långt ifrån Passat/Avensis/Mondeo. Är du nöjd med komforten och ljudnivån?

Det gick toppenbra med min Astra och är inte stor utan mellan bil som golfklassen men rymmer mycket plats. Komfort är 4 av 5 betyg och väldämpad stötdämpare är rätt för lite fast och nästan hög komfort. Ibland jag lite glömde att växla upp från 4 till 5 an eftersom varvtal är över 3000 efter den var så tyst motorljud och vägasfalt. Jag är mer nöjd med Astra. :-)

Uppdaterat: 2017-09-08 15:25
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
saabnisse skrev:

Nej mso 1000, Octavia och Mondeo lirar inte i samma klass!
Jag antar att du aldrig kört Mondeo.

Instämmer i det. Mondeo är "mer bil" i jämförelse. Därmed inte sagt att inte Octavia har bra egenskaper. Jag gissar att det skiljer en del när det gäller chassi (väghållning) och komfort (t ex stolar, isolering mm).

Uppdaterat: 2017-09-08 16:08
Mycket vatten har runnit under hjulen...
GF skrev:

Adnan Huseinovic wrote:GF][quote=mso 1000 wrote:Hmm. Missat detta.
Min octavia har iofs 109 gram men tittar man på andra bilar så ser man att det drar iväg om dom inte har moderna snåla motorer.
En vanlig ny bensin ceed kommer att kosta 3700:-
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2017/sa-paverkas-din-bilskatt/
Min Opel Astra 1.0T på 103 CO2 kostar skatt 976 kr om det är 77 kr per gram eller 1016 kr om det är 82 kr per gram obestämt beroende på regeringen beslut framöver.
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/09/bonus-malus-och-branslebytet/
•För bensin- och dieseldrivna fordon tas en förhöjd fordonsskatt (malus) ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången. Koldioxidbeloppet är då summan av 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 140 gram. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet 22 kronor per gram koldioxid utöver 111 gram.
GF >>> Hur är det med din Astra? Den är ju hela 470cm lång vilket är inte långt ifrån Passat/Avensis/Mondeo. Är du nöjd med komforten och ljudnivån?
Det gick toppenbra med min Astra och är inte stor utan mellan bil som golfklassen men rymmer mycket plats. Komfort är 4 av 5 betyg och väldämpad stötdämpare är rätt för lite fast och nästan hög komfort. Ibland jag lite glömde att växla upp från 4 till 5 an eftersom varvtal är över 3000 efter den var så tyst motorljud och vägasfalt. Jag är mer nöjd med Astra. :-)

Jag vet att Astra lirar i Golfklassen, duuuh :-), men Passaten från 2014 är endast 7cm längre :-)

Kul att du är nöjd med den. Jag har sett sprillans nya Astra för så lite som 165k, kombi alltså. Jag tror att den skulle kunna vara ett alternativ då jag slipper eventuella dieselproblem i framtiden, samt att jag får en sprillans ny bil och ny modell.

Uppdaterat: 2017-09-08 16:51

Om vi pratar 160 tusen så tror jag du hittar en octavia 16 1,0 tsi på blocket med några hundra mil på mätaren och två års nybils garanti har drag paketet med bensin värmare och det som behövs.
En snål och hyfsat snabb och ombonad bil utan bling bling och knapp hysteri

Uppdaterat: 2017-09-08 20:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Adnan: Har det blivit några provkörningar ?!

Uppdaterat: 2017-09-11 18:00
Highlander skrev:

Adnan: Har det blivit några provkörningar ?!

Japp....Passaten känns rejäl, och har fin "tjoff" i dörrarna och bra känsla i knapparna/reglage. Detta gillas starkt....Mondeon är kul att köra men känns billig i utförandet. Mazda 6 är skitsnygg men relativt dyr och jag upplever den som lite bullrigare än andra. Avensis har driftsäkerhet som trumfkort, den är rätt tyst också men lite tråkig likaså.

Det som jag funderar på just nu är en ny Opel Astra kombi. Den är hela 470cm lång vilket är bara 7cm kortare än Passat, samt att dessa kan fås för endast 165k, sprillans nya! Dock hade inte min Opel handlare några inne för provkörning. Jag funderar också på Tyskland-import. Jag har hittat ett flertal 1 år gamla Insignia kombi med metalliclack, den snåla dieseln på 136hk, max 2500 mil och alufälgar för upp till 15.500 EUR. En sådan bil, reggad och körklar i Sverige hade kostat mig totalt ca 155.000kr.

Jag har inte bråttom att välja en bil och även om jag har en liten preferens mot Passaten just nu så känns båda ovannämnda Opel som fruktansvärt mycket bil för pengarna. Helt oslagbara....

Uppdaterat: 2017-09-12 09:58