Jakten på farkost för att åka till affären med.

26 inlägg 0 nya
Jakten på farkost för att åka till affären med.

BMWn jag köpte är lite för fin och huserar i garaget, och ska väl tas fram på söndagar.

Så nu går jag i samma banor som Mäkinen, att ha en bil för speciellt ändamål, i detta fall åka till affären 1,5 km, eller till bekanta runt byn.

Den ska helst vara från 87 el tidigare så jag slipper skatten, den ska vara liten o smidig, den ska funka i alla väder, den ska inte vara fin nog för att klassa in som samlarbil, men inte heller ett ruttet vrak. Det får gärna vara en hel el halvkombi så man kan frakta otympliga saker till sopstationen.

Först i huvudet dök en Opel Kadett C Caravan upp, och Polarens Mazda 818 Esteate han hade på 80 talet, men Blocket säger att det finns noll exemplar av dessa farkoster.

Hittar man nått, så är det olidligt långt bort, denna tex https://www.blocket.se/kalix/Nissan_Sunny_73349420.htm?ca=11&w=3
En bil jag inte ens viste existerade som kombi.

Kanske ska man kombinera bilköp och äventyr om man hittar något långt bort.

En modell som faktiskt blev Årets Bil borde väl vara bra? Visserligen fransk, men annars blir det inget äventyr på så kort hämtningsavstånd.
https://www.blocket.se/stockholm/Renault_R16_TS_72743666.htm?ca=11&w=3

740 (745 om det skall vara kombi) tycker jag passar in på nästan alla punkter.Men så var det "liten och smidig"... Jag skulle kunna tänka mig att kalla den smidig, eftersom den har raka kanter och bra sikt runt om, och har fantastisk svängradie (vi körde själva en 740 sedan under många år -- mycket lättparkerad!). Men "liten" blir värre faktiskt! :-)

För länge sedan hade jag en bil som Rikard efterfrågar. Toyota Corolla kombi -79. Liten och smidig, startade alltid i alla väder. Jag önskar att jag hade sparat den. Det blir inte lätt att hitta en nu.

En R16 TS Automatic har florerat i bilparken, mitt ex hade en sån när vi träffades 1984, jag övertalade henne att köpa en sladdvänlig Opel Ascona A ist för Renaulten som ständigt plogade rakt fram, och om den mot alla odds svängde, lutade den så man blev sjösjuk. TSen hade en pigg motor, men kopplad till en automat var allt kul borta.

Renaulte köptes av ett gäng glada killar som skulle upptäcka världen, dom målade bilen blommig och for ut i Europa, om dom är hemma än vet jag inte.

Volvos bakhjulsdrivna har bra svängradie, men sen är dom inte smidiga nån stans, jag vill nog hitta nått mindre.

Simca 1100 var en suverän bil. De första årsmodellerna hade okapslade eller dåligt kapslade knutar, men det rättades till senare och bilen blev ju under flera år frankrikes mest sålda.
Jag tyckte det var en underbar bruksbil, tålig laståsna med ställbar fjädring och med ett sällsynt glappt växellänkage, men
tyvärr rostade de som samtida japaner.
Men hittar du en 1100 TI i bra skick så får du en bil som jag tror du trivs med.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Cykel kanske - eller elcykel ..:)

Pi, jag har elcyklar, men Simcan var bättre när man lastade tio 50kg cementsäckar!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har en moped för ändamålet. Har också 1,5 km till affären.
Sommartid är det perfekt .. Behöver inte hela mc-kitet. - Hjälm utöver vad jag är klädd i för gräsklipparen duger gott.
Initialt hade jag en cykel .. men insåg snart att, det där kommer jag ändå aldrig att göra ;=)

saabnisse - fast nu var det ju Rikard som frågade och inte du...

Ja Pi, jag svarade eftersom du tydligen inte läst Rikards första inlägg!
Att föreslå cykel när han frågade efter en bil är ju ganska korkat.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har både cykel o moped, kommer givetvis användas vid lämpligt väder, men alla andra dagar vill man ha nått med tak.
Simcan är klart intressant, jag har åkt mycket i dessa bilar, och dom är kul, förutom just växelspaken, den är glapp från fabrik.

Åkbräda?

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Farkost? Rocketpack? Svävare? Helikopter? Rymdskepp?

saabnisse wrote:
Ja Pi, jag svarade eftersom du tydligen inte läst Rikards första inlägg!
Att föreslå cykel när han frågade efter en bil är ju ganska korkat.

Jag sa det med glimten i ögat vilket borde framgått så vilken kommentar som var mest korkad får nog andra bedöma. F ö är det ju inte första gången som svar i detta forum kanske inte exakt motsvarat den ursprungliga frågeställningen.

Det har du så rätt i.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har också haft en Simca med glappt växellänkage. Man lär sig. Plötsligt tänker man inte på det. Åk och handla nu Rikard.:-)

På min Simca landade växellänkaget i backen till slut. Fick åka hem med stången släpandes i asfalten.

Visst hade simca 1100 krycka genom instrumentbrädan?
Pappa fick en sådan på 90-talet som han hade som pendlare och fick milpengar på... en riktig money maker! Fick låna den under lumpartiden när jag var hemma, mjuk var nog omdömet generellt...

*Robban

Lägg till ny kommentar