Vi Bilägares forum

Hyundai IONIQ Electric eller Nissan Leaf (2018)

Hyundai IONIQ Electric eller Nissan Leaf (2018)

Hej alla,

Jag funderade först mellan Hyundai Ionic och eGolf men prisskillnaden är bara för stort. Lägger man till lite tillval i golfen så springer priset iväg rätt fort. Så nu är jag på Ioniq spåret. Läste också om nya Leaf inatt att det är snabbare, har större batteri och även kommer med telefon app så man kan ställa in grejer på. Det har också sålt sjukt mycket mer av någon anledning.

Finns det någon som har provkört båda och kan berätta om körkänslan, materialiteten och annat.

Bara utseendemässigt tycker jag mer om Hyundai (även på insidan om jag får döma från bilder jag sett). Jag kör inte mer än 200km heller så egentligen är det sak samma men det är klart man blir mindre nojig om man har mer batteri kvar efter varje körning, precis som med mobilen. Man vill inte konstant sitta nära ett uttag typ.

Tyvärr finns nya leaf inte på Nissan i Malmö annars hade jag provat det själv.

Tack för att tips och råd.

Uppdaterat: 2018-01-31 10:18

Kommentarer

vampyren skrev:

Då kanske jag ska byta till 20A ändå. Det ger billigare överföringsavgift mot högre månadskostnad. Vet inte hur det hela blir per månad. Ni som bytt till 20A, jämnar det ut sig på något sätt att ha lägre överföringsavgift mot 3 gånger högre månadskostnad? Tacksam för lite data.

Årskostnaden för dit elnätsabonnemang hos E.ON ser ut på följande sätt. Gå in och läs av i diagrammet vad du har för årsförbrukning idag..
Bild borttagen.

vampyren skrev:

Från allt jag läst så verkar Garo vara ett bättre val, de sägs inte ha lika flashig interface men är mer avancerade med bla inbyggd jordfelsbrytare. Lådan från vattenfall ser bra ut också.
Vilken låda hade ni valt? (Sorry jag är velig :))

GARO göra bra produkter, jag hade valt denna GLB-MMN-T222WO. 400 V (trefas), max 22 kW/32 A men ställt ner max laddström till 16 A.

Uppdaterat: 2018-02-09 13:44
Power to the people

Tack för grafen, kollade runt lite och hittade kalkylator. Enda som sklijer sig i kalkylen är avgiften
25A -> 6 828 kr/år
20A -> 5 280 kr/år
16A -> 3 984 kr/år
Jag förbrukar ca 15000kw just nu så resten av kostnaden är same same.

GLB-MMN-T222WO: har inte jordfelsbrytare men det kanske man kan sätta i elskåpet. Det jag saknar är wifi. Smidig att kunna styra boxen från mobilen. Eller så kanske de kan bygga in det med moduler! Det som är bra med denna är egen mätare, det var tydligen krav för att kunna få bidrag.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Tack för tipsen. Känns som 20A är sweet spot just nu....

Uppdaterat: 2018-02-09 18:49

Sen kommer du ju att förbruka något mer när du flyttar bensinräkningen till elräkningen istället. :-)

Uppdaterat: 2018-02-09 19:43
Power to the people

hehe ju det får man räkna med :D får leta efter gratis stationer i Malmö nu hehe
Synd att jag bytte jobb, de hade parkering med laddstationer. Ska börja på annat nu på måndag. Som konsult vet man inte var man hamnar härnäst ;)

Uppdaterat: 2018-02-09 19:50

Jag tittade på Hyundai Ioniq Electric. Den har ingen bakrute-torkare bak !
Om det regnar häftigt eller snöar ,då blir bakåtsikten nästan obefintlig, eller vad tror ni ?
Säljaren sa att fartvinden tar bort och håller rent ! Har svårt att tro.

Uppdaterat: 2018-02-26 17:05

Äger en IONIQ Electric sedan två veckor. Den "övre" bakrutan är i princip alltid ren, värre är det med den under vingen.

Uppdaterat: 2018-02-27 17:37
Power to the people

Jo, detta med de ytterst begränsade inställningsmöjligheterna för ratten var också det första jag märkte när jag provsatt bilen för några månader sen. Tråkigt - borde inte behöva vara så för det är ju ingen budget-bil direkt.

Uppdaterat: 2018-02-27 20:29

Låter inte abbonemagnsavgiften hög på vissa orter? Så, här ser avgifterna ut i Sollentuna.
https://www.seom.se/elnat/pris/natavgifter/
Samma avgift för 16=25 A för nätsäkringarna och 1530 kr per år för abonnemanget. Sedan tillkommer en effektavgift dagtid vardagar för högsta belastning tre timmar i sträck. En bra lösning för elbilsägare som oftast laddar på natten. Laddar man på dagen så finns det laddboxar med effektvakt så att man inte kommer över den effekt säkringarna klarar i ens hus. Svåraste uppgiften är att övertala övriga i huset att det faktiskt går att köra både tvättmaskin,torktumlare,och diskmaskin även på natten. Alla i hushållet är inte lika intresserade av elkostnader även om man försöker säga att det är roligare att lägga pengarna på annat än dyrare elräkningar om man bara tänker till en aning.

Uppdaterat: 2018-06-06 14:38
Elbil2

Fast i vart fall torktumlare och diskmaskin skulle jag inte vilja att dom går medan vi sover. Var varit med om att en kompis råkade ut för brand i huset initierat av diskmaskinen som var igång och torktumlaren har ju i sig hög effekt på värmeelementet så - nja för att köra dessa nattetid.

Uppdaterat: 2018-06-06 17:50

Pi, inte så farligt med nya maskiner och med jordfelsbrytare, vattenfelsbrytare och brandvarnare installerade.

Uppdaterat: 2018-06-06 17:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Spelar ingen roll saabnisse - jag skulle personligen ändå avstå,

Uppdaterat: 2018-06-06 18:08

Men om den billiga elen börjar efter kl 19.00 som i Sollentuna bör man hinna tvätta och tumla en del tvätt innan man lägger sig och diskmaskinen kan man antingen köra så att den är klar innan man lägger sig och annars programmera så att den startar på morgonen när man har vaknat och ändå vara klar före kl 07.00 för de flesta. För bilägare som har längre laddningstid än plugg-in bilarna kan det nog bli svårt att hinna ladda bilen utanför den tid man sover om man vill köra längre än plug-in bilarna klarar per dag om man är orolig för brandrisken vid laddning.
Bor man sedan i flerfamiljshus eller kedjehus , radhus så kan någon granne ändå ladda ,tvätta eller tumla, ha elellementen som är fulla med damm på när man sover och då är det omöjligt att sova lungt om man tror att det är en brandrisk vid elanvändning just på natten.

Uppdaterat: 2018-06-06 23:28
Elbil2

När vi installerade larmet hemma meddelade Verisure att de rekommenderade att ena branddetektorn skulle sitta i köket eller tvättstugan för att det var vanligaste platserna för start av brand. I vårt hus är de intill varandra och jag tror den hamnade i tvättstugan intill värmepump, elcentral och tvättmaskin. Den andra sitter ovanför trapphuset på övervåningen.

Uppdaterat: 2018-06-07 09:34

Jodå - brandvarnare finns även hos oss bl a i grovköket och även i direkt anslutning till köket. Lite lär man sig av kompisarnas erfarenheter...

Uppdaterat: 2018-06-07 10:18

Jag har varit insyltad i brandutredningar på SEMKO för några decennier sedan och fått se lite otrevligheter där.
Nu har vi både brandvarnare och koppling till larmcentral hemma fast med tanke på var jag bor lär det som bäst bli eftersläckning om det börjar brinna.

Uppdaterat: 2018-06-07 10:52

Det kan likväl börja brinna när du är hemma och degar i trädgården.
Rätt placerade och fungerande brandvarnare, gärna joniserande (eller både joniserande och optisk) är regel 1A oavsett. Och minst en sexkilos pulver med hög klassning per våning.
Torktumling kan man undvika med något som kallas tvättställning.
För övrigt står tvättstugan bara för två procent av bränderna.

Första plats lägenhet: Spis
Villa: Soteld

Har ni sotat ordentligt, eldar ni rätt, har ni en bra spisvakt,...?

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Kampanj-Aktiv-mot-brand/Om-kampanjen/Rad-och-fakta/

Uppdaterat: 2018-06-09 06:29

Vanligaste branden är ju normalbranden, enligt Kajan. :-)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-06-09 09:33
Power to the people

X - kom gärna hem och motivera detta med "tvättställning" till min hustru - och speciellt vintertid... Sen slipper man stryka mycket av tvätten när man tumlar och strykjärn tar också energi.
Visst kan det börja brinna när jag är hemma dagtid men OM det skulle börja brinna så skulle jag helt klart föredra att det sker dagtid och inte när familjen sover.

Uppdaterat: 2018-06-09 09:36

Tvättmaskinen går så den är klar på morgonen. Man hänger tvätten på en ställning och är på jobbet på dagen. När man kommer hem är den torr.
Så kan det se ut för majoriteten av sveriges hushåll i allafall.

Man kan även hänga tvätten utomhus vintertid men det tar längre tid innan den är torr.

Vill man vara helt säker skall man dra ur elen på prylarna, särskilt TV:n då den är en icke allt för ovanlig källa till brand. Och telefon och dator skall aldrig laddas om det inte är under uppsikt (hur många laddar telefonen nattetid här?) Och bilen bör du ha parkerad en bra bit från huset ty en bilbrand kan lätt sprida sig till intilliggande.
Och åskskydd såklart. Spisvakten har vi redan nämnt - extremt vanlig brandorsak! Den vanligaste i sverige sett till antalet. Närmare 1.300 bränder av formen "glömd spis" på ett år. Kylskåpen borde man också dra ur, och frysen. Hur många har koll på skicket där? Och listan kan fortsätta i evigheter...

Brandvarnare, då blir man i allfall väckt eller upptäcker trots att man är ute i trädgården (om det inte är väldigt bra isolerat och stor trädgård såklart). Och så sunt förnuft: Aldrig lämna spis obevakad. Aldrig lämna ljus obevakat (inte ens för att skita!). Lära sina barn hur man gör om det börjar brinna. Öva själv på hur man gör - lär er hantera en brandsläckare! Ha bransläckare hemma, OCH i bilen. Åskskydd, även enklare av typen plug-andplay av bra kvalitet hjälper. En spik kan lätt slå ut elektronik och orsaka skador som leder till överhettning. Åskledare om man har möjlighet. Kolla över sitt elsystem - börjar kablagen bli torra och spröda? Jordfelsbrytare till viss trustning är inte heller fel, och kontrollera den regelbundet.
Just det där glömmer folk: Kontrollera!
Kontrollera brandvarnare, åskskydd, jordfelsbrytare, elektronik, kablage, vitvaror, brandsläckare, ...

Och händer något så agera lugnt.

Exempel från min verklighet:
* Hos mormor och morfar vid sommarstugan. Mormor skriker plötsligt till och när jag tittar in ser jag lågor på spisen ch rök från brösthöjd och uppåt. Tät rök. Jag tog ett andetag, hukade mig och gick in, tog fram ett lock och lade på stekpannan, slog av spisen och gick ut. Ett nytt andetag och in och öppna lite fönster.
* En nyårsafton, jag råkar komma åt ett ljus med min servett (jesiken vad servetter brinner bra!). Sitter med servetten i handen som brinner lugnt och fint, funderar lite, och lägger sedan på min porslinstallrik där den kort efter självslocknar då den brunnit ut. Jag blåser och borstar bort det värsta sotet, vänder mig upp med blicken för att be om köttbullarna och möts av ett helt gäng med förskrämda blickar. Min kommentar var: "Vad är det? Det brann lite i servetten bara. Kan jag få köttbullarna tack."
* En nyårsafton, vi skickar upp raketer hos några bekanta. En raket landar på taket till ett förråd och smäller av. Inget mer med det. Efter en stund ser vi hur det lyser under nockpannorna. Det brinner! Fort fram med stege, vattenslang e.t.c. och upp och bryta sig in och börja släcka. En granntant kommer ut och är upprörd "Sluta spola vatten! Det blir fuktskador!". Ingen kommentar från vår sida och vi släcker fint innan brandkåren är på plats.

Uppdaterat: 2018-06-09 10:19

Av dina exempel kan vi lära oss att dumt folk är den största faran. Sånt kan man inte skydda sig mot.

Uppdaterat: 2018-06-09 10:25

Jo, vill man så kan man skapa hur komplicerade svar som möjligt - det har vi sett här.

Uppdaterat: 2018-06-09 19:05