Hyundai IONIQ Electric eller Nissan Leaf (2018)

60 inlägg 0 nya

venter spændt på Prius 5 .

jørgenn wrote:
venter spændt på Prius 5 .

Ja, det var ju relevant för tråden vad du väntar på speciellt som TS redan bestämt sig...

Lite info till er som är nya, har kollat upp massa laddstationer (fick många bra tips från facebook gruppen):
Är ni så pass nya som jag och inte vet var ni ska ska starta så är detta kanske en bra start :)
Jag vet inte än vilken jag ska välja, känns som alla är bra. Någon som kan tala för emot någon av dessa? tar tacksamt emot feedback.
https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/laddbox/incharge-smart/
http://www.charge-amps.com/halo-wallbox/
https://www.defa.com/se/produkt-kategori/elbilsladdning/laddstationer/
http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/laddstationer

Jag trodde det bara var att plugga in sladden i ett lämpligt vägguttag. Vad skall man med dessa manicker till? Vad tillför dom för något extra? Kan vara bra att börja lära sig lite då nästa bil troligen kommer behöva laddas på nått vis.
Eller är det bara ett sätt att ta bra betalt för ett trefasuttag?

Trodde nog som du Guran - kör man som svensken i allmänhet bara några få mil per dag så borde det bara vara att plugga in bilen i ett vanligt 230 V/10 A eluttag. Sen kan man ju tydligen få bidrag av staten om man vill installera nåt kraftigare men hemmavid borde det behovet vara relativt litet för de allra flesta.

Från vad jag har läst så är vägguttag sista alternativet. Det fungerar men det är inte optimalt och inte det säkraste om man nu tänker på brandrisk och annat. Lite info jag hittat:
-----------------------------
Mode 2-tekniken gäller portabla och mobila laddlösningar; exempelvis i laddkablar som levereras med bilen från tillverkaren, samt i kablar som kan köpas hos olika återförsäljare. Dessa ska dock ses som ett komplement (reservladdning) till ordinarie normalladdning via laddstolpe eller laddbox.
Mode 3-tekniken finns i fasta installationer såsom stolpar eller laddboxar – exempelvis AC-laddstationer. Sådana ska alltid
monteras av behörig installatör.
-------------------------------

Det vanligaste lådan levererar 3.7kw vilket är helt ok, då tar det ca 7-8 att ladda en batteri på 28kwh. Bäst hade varit om man kunde installera en box som kunde leverera 11kw. Bilen i sig tror jag inte kan ta emot mer än 6.6 kW (ombord-laddare) men det lär halvera laddtiden. Det blir dyrare att installera men jag ser det som en investering, elbilar är framtiden så nästa bil lär bli glad :)

Har inte bestämt vad det blir ännu, har många fler att ringa till.....

Med hyfsat modernt elsystem i huset så ser jag inte nåt speciellt stort problem med 1-fasladdning. Vill du vara säker så byt eluttaget i garaget/carporten och använd inte skarvsladdar. Trots allt så kör man ju ofta kupévärmare och motorvärmare på samma uttag och det är nog väldigt ovanligt med säkerhetsproblem. Personligen skulle jag inte tveka men vill du absolut ha mera laddeffekt så visst kan du installera en "box" speciellt som staten betalar en del av kostnaden.

Men förstår inte ändå, nång gimickpryl
Ett helt vanlig 1fas 16A CEE kan du belasta med 3,7 kW. Förstår inte varför det behövs en dyr låda med ett eluttag i för det. Är ju samma ström oavsett om det kommer ut från en dyr låda eller ett billigt uttag. Uttaget kostar 45 kr på Biltema. Behöver matning med minst 2,5 mm2 kabel från huvudcentralen.

Pi wrote:
Med hyfsat modernt elsystem i huset så ser jag inte nåt speciellt stort problem med 1-fasladdning. Vill du vara säker så byt eluttaget i garaget/carporten och använd inte skarvsladdar. Trots allt så kör man ju ofta kupévärmare och motorvärmare på samma uttag och det är nog väldigt ovanligt med säkerhetsproblem. Personligen skulle jag inte tveka men vill du absolut ha mera laddeffekt så visst kan du installera en "box" speciellt som staten betalar en del av kostnaden.

Mycket ström på vanlig stickkontakt är mindre bra. Har bränt två stycken då jag kört husvagnens värme på 3kw. Men med CEE kontakter funkar det då dom är klassade för 16A. Sitter på alla campingplatser med 16A i stolpen.

Mode-3-laddning är att föredra då skyddsfunktionerna finns i laddboxen till skillnad från mode-2 när det hänger på klumpen på laddadaptern.
Fast installation - som du uppnår med en laddbox - är att föredra vid kontinuerlig laddström över 10 A. Visst, det blir kanske inte några problem på kort sikt med att ladda med stickpropp, men jag refererar till Elsäkerhetsverkets föreskrifter där även diskmaskiner och tvättmaskiner ska installeras på egen gruppledning. Det är en "kontinuerlig belastning" och ska behandlas därefter.
Och som Guran säger är ju även CEE-don 16/32 A ok med, men i andra hand.

Power to the people

Angående att välja laddbox - du kan ju framtidssäkra dig genom att välja en som redan idag stöder trefasig laddning (dock gör ju inte IONIQ det som du vet). Det kanske snarare ditt elnätsabonnemang/huvudsäkring som begränsar den ström du kan ta ut.

Power to the people

Ett industriuttag är inte gjort för att kopplas i och ur regelbundet. De testas med några hundra införingar och en bil kopplas in varje dag.
Jag envisas med att använda vanligt 230V uttag till min laddhybrid precis som till elbilen jag hade tidigare.

Det viktigaste är att bryta lasten först innan man kopplar ur kontakten, men det vet väl gemene man.

Power to the people

L. Mäkinen wrote:
Ett industriuttag är inte gjort för att kopplas i och ur regelbundet. De testas med några hundra införingar och en bil kopplas in varje dag.
Jag envisas med att använda vanligt 230V uttag till min laddhybrid precis som till elbilen jag hade tidigare.

Konstigt då att det är dom uttagen som sitter i elstolparna på alla välutrustade campingplatser med moderna uttag med upp till 16A.
Så jag tror nog att dom kontaktdonena håller betydligt bättre än en stickkontakt

L. Mäkinen wrote:

KISS är som vanligt inte helt fel....

Vad jag förstått så har laddboxen också fördenel (rätt box åtminstone...) att kunna lastbalansera om man bygger ihop det med resten av huset. Det vill säga att om bilen kräver 16A men säkringarna pallar bara 7 just då eftersom tvättmaskin och diskmaskin jobbar, så får bilen bara 7 just då. Likaså har jag läst om sådana som finns uppkopplade till elbörsen för att ladda när det är billigast, om man har timmätning (vilket alla har rätt att få, gratis).

Guran wrote:
L. Mäkinen wrote:

Konstigt då att det är dom uttagen som sitter i elstolparna på alla välutrustade campingplatser med moderna uttag med upp till 16A.
Så jag tror nog att dom kontaktdonena håller betydligt bättre än en stickkontakt

Man kan tro och man kan veta. Jag har arbetat ett antal år med elsäkerhetsprovning på den avdelning där man bland annat testar slittåligheten hos olika varianter av uttag, långtidstest av reläer, belysningsknappar och böjprov av stickkontakter för att de ska kunna S-märkas. I de olika standarderna för olika uttag finns det angivet hur många gånger ett uttag ska klara att anslutas utan problem. Därifrån har jag mina åsikter grundade vad gäller eluttag och ledningar. Campingplatser har jag ingen erfarenhet av.

Det är åtminstone enklare att byta en 230v stickpropp som blivit dålig och lite smidigare att hantera när kabeln skall ut och in dagligen.
Och den är ju gjord för belastningen.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Det är åtminstone enklare att byta en 230v stickpropp som blivit dålig och lite smidigare att hantera när kabeln skall ut och in dagligen.
Och den är ju gjord för belastningen.

Vanliga stickgökar (Schuko) och tillhörande väggkontakt är inte gjorda för hög kontinuerlig belastning, vilket laddning av en elbil är. Dessutom har laddboxarna felkontroller som kan upptäcka om något går överstyr och då bryta strömmen.

https://www.nyteknik.se/fordon/elsakerhetsverket-var-medveten-om-riskerna-med-att-ladda-elbilen-6393243

I schukopluggen till min e-up! satt det ett tempskydd som slog ifrån när uttaget blev varmt. De första uttagen jag använde höll inte, men det finns seriösa tillverkare av elprylar med rötterna i Gårö Elektriska AB. Jag blev lite förvånad när kabeln till KIAn fick stryk mekaniskt och det visade sig att stickproppen saknade tempskydd.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.