Hyundai IONIQ Electric eller Nissan Leaf (2018)

60 inlägg 0 nya
Hyundai IONIQ Electric eller Nissan Leaf (2018)

Hej alla,

Jag funderade först mellan Hyundai Ionic och eGolf men prisskillnaden är bara för stort. Lägger man till lite tillval i golfen så springer priset iväg rätt fort. Så nu är jag på Ioniq spåret. Läste också om nya Leaf inatt att det är snabbare, har större batteri och även kommer med telefon app så man kan ställa in grejer på. Det har också sålt sjukt mycket mer av någon anledning.

Finns det någon som har provkört båda och kan berätta om körkänslan, materialiteten och annat.

Bara utseendemässigt tycker jag mer om Hyundai (även på insidan om jag får döma från bilder jag sett). Jag kör inte mer än 200km heller så egentligen är det sak samma men det är klart man blir mindre nojig om man har mer batteri kvar efter varje körning, precis som med mobilen. Man vill inte konstant sitta nära ett uttag typ.

Tyvärr finns nya leaf inte på Nissan i Malmö annars hade jag provat det själv.

Tack för att tips och råd.

Har bara provsuttit en högerstyrd, japan-tillverkad bil och på det stora hela kändes den klart trevligare än förra generationen. En sak irriterade mig dock och det var att ratten bara var inställbar i en ledd och inte som vanligen är fallet i båda ledderna. Känns lite "billigt" i en bil som trots allt har en hyfsat hög prislapp. Bilen har nog inte börjat levereras ut till ÅF ännu så provkörning är nog tyvärr inte möjlig f n. Personligen skulle jag nog inte beställa en ny bil utan att i varje fall ha provsuttit och kollat igenom den och helst också hunnit ta en längre provtur. Spontant säger mitt minne att nya Leaf troligen var något högre att ta sig i och ur än Ioniq som jag själv tycker är lite för låg för att vara bekväm i dessa avseenden - men det är ju som sagt en högst personlig åsikt.

Jag har bara torrsimmat Leaf i höstas på Elbilsmässan i Göteborg, det var som Pi skrev den vänsterstyrda varianten. Om vi pratar interiörkvalitet känns de nog ganska jämna på den punkten. Minns inte att ratten bara skulle vara justerbar i en ledd - men kolla någon Youtube-video om det kan gälla även den färdiga produktionsmodellen.

IONIQ däremot har jag provkört ett antal gånger och väntar som sagt leverans av min egen om någon vecka. När jag gjorde min beställning hade Leaf precis visats, men det som avgjorde för mig är att IONIQ går att snabbladda upp till 70 kW DC via CCS mot Leafs 45 kW DC via Chademo.
Vad gäller batterikapaciteten har Hyundai 28 kWh (netto) tillgängligt för körning (brutto bör vara omkring 30 kWh) mot att Leaf har ett batteri på 40 kWh (brutto) vilket i praktiken innebär 37-38 kWh tillgängligt netto. IONIQ är en hel del snålare på elektronerna än Leaf (2018), se tabellen nedan.

Bilmodell MPGe  kWh/100 km l/100 km
Hyundai Ioniq Electric 136 15,4 1,59
Nissan Leaf (2018) 112 18,7 1,93

Vidare vad gäller Leaf så om du vill ha PROPilot-systemet får du gå upp till den dyraste Tekna-nivån för 396 000 kr före premien.

Power to the people

Ioniq har bara höjdjustering på sin ratt, jag har provsuttit i en och fick inte till det ordentligt hur jag än ställde in. Det som jag främst ser som problematiskt med Ioniq, förutom det att jag inte sitter bra i den, är bakpartiet. Den delade bakgrunden och formen försämrar bakåtsikten rejält, dessutom saknar den en torkare för bakrutan. Nya Nissan Leaf har en mer praktisk utformning av bakpartiet och det innebär fördel för den från mitt perspektiv.

En annan viktig sak är säkerheten. Ioniq har batteriet placerat under baksätet och under bagageutrymmet, men Leaf har batteriet placerat under golvet mellan fram och bakaxel. Detta sänker tyngdpunkten på Leaf men det gör också batteriet mindre utsatt vid krock om olyckan skulle vara framme.

Jag har inte provkört nya Leaf, jag har provat den tidigare modellen och det var en trevlig upplevelse, jag tycker den förra har en bättre interiör och en roligare utsida.

Att Leaf har sålt bättre än Ioniq är inget konstigt, den har funnits betydligt längre på marknaden - när den första generationen kom som 2011 års modell så fanns det inte så många konkurrenter och särskilt inte samma klass som Leaf. Det är världens mest säljande elbil och nya modellen kommer troligen hålla den positionen även fast det nu finns fler konkurrenter. Men jag tror att många tidigare Leaf-kunder kommer att uppgradera till en ny Leaf.

Nej Raphael, IONIQ har justerbar ratt i höjd- och längdled. Standard på samtliga modeller och utrustningsnivåer enligt specifikationsbladet.

Power to the people

Grosser, inte den jag satt i. Jag lossade spaken vid ratten och ratten gick bara att justera i höjdled. Den gick inte att dra ut, jag provade. Nu var detta inte elbilen utan hybriden, för de hade inte någon elbil inne. Det kan iofs ha varit något fel på den som var hos säljaren då eftersom du säger att den ska gå att dra ut, men jag lyckades iaf inte med det.

Utrustningsmässigt skiljer det en del på elbilen och hybriden - bl a har hybriden den gammaldags, fotmanövrerade handbromsen medan elbilen har elektrisk handbroms (vill jag minnas). Har provsuttit båda och jag borde ha reagerat om ratten bara var inställbar i en ledd för det är en av de första saker jag kollar eftersom jag alltid börjar med att ställa in stol och ratt.

Behöver man bakrutetorkare på en bil med liggande bakruta? Håller inte fartvinden den ren?

På mitt arbete körs alla de nämnda bilmärkena / modellerna och en klar majoritet av förarna väljer helst Golfen alla dagar i veckan. Jag vet inte varför men Golfen är väl helt enkelt mer bil.

- Är det klimatsmart att köpa och transportera bilar från andra sidan klotet?

Tack för alla fina tips och kommentarer.
Jag tror jag har kollat alla youtube videos med dessa bilar, några av mina favoriter:




Det tråkiga är att Leaf kommer in slutet av feb/början av mars. Sen vet man inte när det kan börja levereras. För Hyundai har jag redan en som kommer in i veckan med PremiumPlusEco (typ alla lull lull) och i blå färg. Det är 2018 modell så det kommer med svart framgrill som jag ville helst ha.
Vad gäller priset så har jag fått riktigt bra rabatter för båda så priset lär blir detsamma. Det lutar åt Ioniq just nu. Jag gillar designen på det. Bakrutan tror jag man vänjer sig. Det enda jag kan "klaga" på är att det har ingen simkort, man måste koppla egen telefon via wifi för att använda smarta features. Därmed kan man inte starta motorvärmare och kolla gps på var bilen är parkerad och sånt kul.
Jag blir väldigt förvånad hur Hyundai lyckats med att göra bilen så himla effektiv. Att man kan ladda det snabbt är klart ett plus. Jag kör inte så långa sträckor heller så extra stor batteri är bara onödig last egentligen. Så länge man kommer över 150-200km så man inte får panik varje gång man kommer till 50% batteri :)

@Stoor: jag kan hålla med att eGolf har bättre köregenskap och lite bättre material kvalitet. Men Det kostar också 100k mer. Plus att dessa 100k är i utrustning för att man ska kunna jämföra med Ioniq. Så I slutändan lär det kosta minst 1500kr-1700kr mer för mig i månaden. Så mycket bättre än det inte :) , kanske om vi pratade om Testa så kunde jag motivera mig själv hehe

Kolla även på Motomans "serie" om Nissan Leaf, han gör en bra genomgång tycker jag.



Tesla-Björns senaste räckviddstest med IONIQ. "Bow to the King"!

Power to the people

Det finns några "workarounds" för att få viss uppkoppling/övervakning av laddning för IONIQ. Finns ett utvecklingsprojekt som heter EVnotify t.ex. då behöver man en OBD2-läsare med Bluetooth och en gammal Androidtelefon med data-simkort för att övervaka laddning etc.

Power to the people

Tack för videos (hade sett 2 av 3) :)
Ska kolla på din workaround, verkar häftig, hade tänkt att köpa en OBD läsare. Visste inte det kan fungera med BT. Egentligen skulle hyundai kunna fixa en liten modul med simkort + sw så man kan ha uppkoppling. Men din lösning kanske kan vara bra för nu.
Hittade på US sidan att man kan ladda ner ny firmware på SD kort för att uppgradera. Kan inte hitta något liknande på svenska sidan. Verkar som att man ska köra bilen för service. Lite trist när de flesta bilar numera kan göra det via internet.

Av video's att döma så känns det som Ioniq fortfarande. I din video hörde jag att Nissan har snålat med materialet och kör inte Aluminium för kroppen för att spara pengar. Ioniq är ganska bra byggd (70-80 aluminium). Vet inte om rost är problem på undersidan och så. Ioniq verkar också ladda snabbare tack vara mindre batteri och ser mer sportig ut :) , gillar också sedan utseendet. Inte helt sedan men nästan iaf.
Tror bilen jag ska ha kommer in hos Hyundai imorgon, säljaren ska reservera till mig. Hoppas jobbet inte krånglar nu med leasing. Vet fortfarande inte vad jag ska betala grrrr

vampyren wrote:
Lite trist när de flesta bilar numera kan göra det via internet.

Hmmm - inte nåt jag upptäckt i alla fall...:)

Jag hoppas ju på det bästa att Hyundai bara kan enkelt eftermontera ett 3G/4G-modem så att Bluelink fungerar i Europa. Snart är det ju krav på ECall (automatiska nödsamtal) för bilar sålda i Europa och det vore ju knepigt om inte Hyundai levererade på den punkten.
IONIQ är ju något av en testbänk för Hyundai, det finns flera videos på YT som visas att den kan vara bra mycket mer självkörande än hur den säljs idag. Spännande om det skulle gå att implementera/uppgradera i efterhand!

Power to the people

Ju precis, det kommer säker mer häftiga prylar i framtiden, som du Ioniq är nog deras första riktiga satsning så det lär bara bli bättre.

@Pi: kolla på i3, eGolf (med dualsimkort dessutom), Nissas nya leaf, Tesla (ok inte i samma prisklass med EV) osv.
Beror på vad du kör för bil :)

vampyren - men du skrev "de flesta bilar" och de flesta bilar har knappast möjlighet till Internet-uppdatering ännu. De du exemplifierar med är 4 elbilar och dessa ligger antagligen lite längre fram i det avseendet. Sen tror jag inte att alla uppdateringar kommer att vara tillgängliga via Internet direkt för ägaren men en del borde helt klart kunna vara det.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

@Pi
Vi pratar om elbilar så jag antog att det var givet :-)

Och tack för tipsen, har nu skickat beställningen till leasingföretag (eller jobbet har gjort det). Orkar inte vänta på Leaf. Måste lämna min bmw till förra jobbet så det får bli Ioniq. Har nu kört det 4 gånger och känns fortfarande rolig :)
Denna vecka har varit super kallt så jag undrar om det hade fungerar felfritt, min BMW hade problem med en dörr, kunde öppna men gick inte att stänga sen. Däckvarnaren tyckte också att trycket var lågt tack vare kylan tror jag. Nyfiken hur Ioniq fixar sånt småkul. Jag kopplar det på elen så jag kanske kan ställa in värmaren lite innan jag åker, det blir nice.

Grattis, hoppas att du ska bli nöjd med bilen! :-)
Kolla även på Facebook (om du har) de två grupperna "Hyundai IONIQ Nordic Owners Group" samt "Hyundai Ioniq Sverige" där det finns en hel del matnyttiga diskussioner om den mycket populära elbilen.

Power to the people

Tack tack, har skickat in group join, använder inte facebook men har ett konto eftersom ibland behöver man det för sånt här :D
Kul att prata med folk som kör bilen, man kan alltid lära sig något. Ska kolla laddstation redan, kanske får bra tips där.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.