Hur tänker jag för lägst ekonomisk risk när reparationsbufferten tagit slut?

50 inlägg 0 nya
Hur tänker jag för lägst ekonomisk risk när reparationsbufferten tagit slut?

Skiljde mig för drygt ett år sedan och var tvungen att rätt så hastigt införskaffa bil. Har fyra barn i åldrarna 4-10, vi hade en folkabuss tidigare som exfrun fick ta och jag agerade alltså rätt så snabbt och köpte mig en begagnad Renault Espace av en lokal bilhandlare. Eftersom jag var van vid bussens utrymmen och två av fyra barn åkte bakåtvänt vågade jag inte köpa något för litet. Även om jag tyckte priset var lite väl högt (ca 80000 kr och ca 21000 mil) när jag köpte den tänkte jag att jag kunde få ett par trygga år innan alla barn åkte framåtvänt och jag skulle kunna leta efter något annat, och bilen kändes fräsch och trygg. Och jag hade lite bråttom. Men ack så fel jag hade. Bilen har krånglat en del och jag har lärt mig att delarna är otroligt dyra till den bilen, bilhandlaren har tagit på sig ett av felen men jag har just nu betalat 25000 kr under de 11 månader jag hunnit äga bilen och mer kommer det bli då ac:n är trasig (jag hävdar att den varit trasig hela tiden och att bilhandlaren måste ta sitt ansvar, han tycker naturligtvis inte samma sak), de bytte handbromswire och styrdon men lyckades inte slutföra reparationen så jag måste åka till märkesverkstaden och lämna in den där också för att fixa elektroniken (även här tycker jag bilhandlaren borde ta sitt ansvar), plus att jag räknar med att en service behöver göras nu när jag snart ägt bilen ett år. Så slutnotan för service och reparationer för första året ser ut att landa på ca 37000-40000 kr. Så gick det med den tryggheten. Bufferten är tömd och jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på härnäst.

Att ha sju sittplatser i bilen ser jag inte längre som en nödvändighet utan mer som ett lyxproblem, det är ju bara jag och de fyra små till vardags. De små åker numera framåtvänt och ingen vagn har jag kvar så jag skulle kunna tänka mig att åka vilken normal kombi som helst bara jag får in alla bälteskuddar, så skapligt brett baksäte vore väl bra. Eller en mindre sjusitsig typ Touran eller Corolla Verso. Hur resonerar jag för att tänka så ekonomiskt som möjligt så jag inte går under helt? De alternativ jag funderar kring är

a) ta smällen och betala det som krävs för att få ordning på Renaulten och fortsätta köra den och hoppas att det inte dyker upp fler mardrömmar innan jag hunnit amortera färdigt på lånet och skaffat något annat. Det är trots allt en jäkligt härlig bil när den funkar och helt perfekt för stor familj, och bara för att några saker pajat nu är det ju inte säkert att det fortsätter vara så. Gamla bilar går ju sönder, det är mer att det verkar vara så otroligt dyra delar till den bilen plus att jag rent känslomässigt ballar ur på den då jag känner mig "lurad" i köpet.

b) Sälja renaulten till vrakpris, ta den ekonomiska smällen för "värdeminskningen" och skaffa något så billigt det bara går för pengen jag får för Renaulten. På så vis kanske jag kan skapa mig så stort amorteringsutrymme som möjligt för att kunna "komma ifatt" och kunna börja om. En skrotig "volymbil" som exempelvis v70 eller passat som det finns otroligt många av kanske kan vara en ekonomiskt försvarbar lösning där varenda verkstad kan serva och det finns gott om prisvärda tredjepartsdelar på marknaden.

c) Sälja Renaulten till vrakpris och låna upp ytterligare för att kunna skaffa en fräshare bil som jag räknar med att kunna köra länge och amortera av så mycket det går.

Alt a ger mig magsår. Alt c känns som det roligaste alternativet men som en stor risk, har jag otur även med det bilköpet får det ännu större ekonomiska konsekvenser för mig. Alt b känns trist men kanske har lägst ekonomisk risk av de tre alternativen? Eller är alt c ett mer ekonomiskt alternativ än b i längden om jag gör ett klokt val av bil?

Brukar oftast känna mig rådig i de flesta situationer men nu känner jag mig faktiskt helt lost, hur skulle ni resonera?

/Fyrbarnsfarsan

B, inse att du hade lite otur när du tänkte då du skaffade en fransk bil. Byt den mot en V70.

En V70 tycker jag inte är något alternativ, lite för trång, törstig och på tok för övervärderad och inte speciellt billig att reparera.
Där finns det mer passande bilar i ditt fall.
Behåll den du har tills det dyker upp ett bra alternativ, det är aldrig bra att byta bil i panik!
Men du verkar ha valt fel verkstäder, man måste inte reparera på märkesverkstad, försök att hitta billigare verkstäder, prata med flera och begär kostnadsförslag på de åtgärder som behövs.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

21000 mil i en fransk bil kan aldrig vara tryggt. Inte ens när det står 210 mil på mätaren. Jag skulle fixa det nödvändigaste och sälja fort som tusan. Köp sedan en Toyota. Inte så rolig bil det heller men krånglar sällan.

Fördomar ventileras ser jag. Moderna franska bilar är inte sämre än andra bilar. Skillnaden är att fransmännen sällan ägnar sig åt industrispionage så konstruktioner upplevs som annorlunda.

Alla bilköp är chansningar. Det man har lagat en gång brukar inte gå sönder direkt och då är risken en mindre mot att köpa en annan bil.
Att låna pengar för att riskera ytterligare problem när man bara har skulder kvar från ett tidigare lån låter osmart.

Ehm Mäkinen, jag vill inte vara sån, men har inte TS just beskrivit den fantastiskt fina kvaliteten på sin franska bil? Mina Volvoprodukter har inte ens varit i närheten av något liknande i problemväg som TS beskriver, oavsätt om vi pratar om 140, 240, 740, V40, V70.

Jag har ingen fransk bil och jag har inte tänkt köpa någon men att döma ut en bil bara för att den är hopplockad i Frankrike känns inte helt genomtänkt. Halva Afrika trafikeras av franska bilar som man håller vid liv under decennier. Taxi i Norrbotten tror jag har valt franska bilar i eviga tider. En bekant fick nyligen byta växellåda i en tysk premiumbil. Jag försökte hjälpa hen att finna en bra begagnad låda. Det fanns inte då denna låda alltid går sönder på samma sätt. En renoverad låda, lagom när maskinskadeförsäkringen upphört att gälla, blev lösningen. Dyrt. Hade bilen varit fransk hade den nog gått på skroten. En annan bekant hade fel på bromsarna på en Toyota Yaris. Vilken reservdel som skulle användas berodde på om bilen var monterad i Frankrike eller inte. Är Yaris skräp när de är tillverkade i Frankrike? Volvo, förresten - de är ofta försedda med dieselmotorer från Peugeot...

Otroligt svårt att ge ett råd här.
Bilar med 20000 mil på mätaren kan om man har otur bli ett årligt återkommande av utgifter och reparationer.
Men jag tror att espace inte är den bästa bilen att åldras med.
Har pillat under huven på en äldre sådan och fy tusan vad trångt och bakvänt franskt.
Behöver du inte 7 platser skulle jag nog byta mig en större kombi

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Afrikas släktskap med Frankrike och koloniseringen kanske förklarar mängden franska bilar i Afrika. Man pratar även franska i stora delar av Afrika.
Taxifirmor i Norrbotten kör MB säger allabolag.se, men du kanske har en bättre källa för ditt påstående?

Mitt resonemang om den franska bilen bygger på trial and error som vänner och bekanta har gjort. I samtliga fall har man klargjort efter en bils ägande ”aldrig en fransk bil igen”. Detta gäller bilar i urval, Renault Scenic, Laguna, Clio, Peugeot 205, 405, 605, Boxer, Citroen C3, Xsara, Berlingo.

Samtliga som jag känner som kört dessa bilar, dvs. varje bil representerar en ägare, har bara haft denna enda franska bil och sedan bytt märke då det krånglat för dom.
Samtliga bilar utom Boxer och Berlingo köptes helt nya. Jag har bara hört ”aldrig mera” om en annan tillverkare vid ett tillfälle, och det var en chefs XC70 2004 som hade otroliga problem med automatlådan.

En ny fransk bil idag är säkert betydligt bättre, det gäller väl alla bilar över lag. Men skulle jag köpa en äldre bil som fungerar vid 15-20000+ mil så skulle jag nog hellre välja något annat än en fransk. Likväl är en Passat med dsg uteslutet där också, och det kan jag skriva även fast jag själv har en dsg-bil, men den har i skrivande stund bara rullat 4000 mil. En V70, gärna manuell, är mitt råd.

FXX wrote:
Ehm Mäkinen, jag vill inte vara sån, men har inte TS just beskrivit den fantastiskt fina kvaliteten på sin franska bil? Mina Volvoprodukter har inte ens varit i närheten av något liknande i problemväg som TS beskriver, oavsätt om vi pratar om 140, 240, 740, V40, V70.

Jag skulle snarare se det som att TS har beskrivit en gammal sliten bil med okänd historia.
Ursprunget ger möjligen att små verkstäder inte vill skruva med dem så man blir hänvisad till dem som är vana vid märket.

I en ekonomiskt utsatt situation hade jag aldrig köpt en Volvo då de har oförtjänt högt andrahandsvärde. Passat hade jag också undvikit eftersom de sällan behandlas varsamt.

L. Mäkinen wrote:

I en ekonomiskt utsatt situation hade jag aldrig köpt en Volvo då de har oförtjänt högt andrahandsvärde. Passat hade jag också undvikit eftersom de sällan behandlas varsamt.

Man kan ju ställa sig frågan varför en bil har högt andrahandsvärde.
Söker man på blocket för bilar till salu som rullat +30,000 mil så finner man:
Volvo 1535 st
Renault 36
Citroen 35
Peugeot 46

Söker man bland samtliga bilar till salu:
Volvo 14506 st
Renault 4708
Citroen 2877
Peugeot 4823

Man kan ju fundera på varför det går så många Volvobilar per fransk bil bland dom som rullat +30,000 mil mot hur fördelningen ser ut mot samtliga bilar. Livslängd? Extremt stor efterfrågan på franska bilar som rullat +30K mil?

Enkel matematik ger att en gammal Volvo är ca. En tiondel så populär som gammal begagnad, annars skulle dom ju vara sålda så som alla gamla fransk bilar verkar vara.
Eller så är väl att dom gamla Fransoserna är exporterade till Afrika och rullar efter lite bushfix på mångdubbelt längre än en Volvobil gör i snitt.

FXX wrote:
Man kan ju fundera på varför det går så många Volvobilar per fransk bil bland dom som rullat +30,000 mil mot hur fördelningen ser ut mot samtliga bilar. Livslängd? Extremt stor efterfrågan på franska bilar som rullat +30K mil?

Att de "egna" bilarna rullar längre i tillverkningslandet är väl ganska naturligt. Samtidigt har det nog ett samband med förmågan att byta ut vraket. Många gamla 740 mekas av ungdomar med liten plånbok. I Algeriet rullar förmodligen en gammal Peugeot i evighet av samma ekonomiska skäl.

Världen har just passerat ”peak fossilbil”.

Okej, om vi tar max 10 år gamla och +20,000 mil, då måste det ju finnas mängder med franska bilar.
Volvo 802 st
Renault 49
Citroen 57
Peugeot 69
Har verkligen Volvos nyförsäljning varit 20 gånger större än dom franska märkena sista 10 åren? Hade varit spännande att ta del av statistik för nybilsförsäljningen och ställa det mot hur många som finns kvar av respektive årsmodell.

En bekant har en gammal Espace (har haft den i många år) han gillar bilen då han hatar rost, men reparationskostnaderna har varit absurda. Han är en duktig mek själv, men har flera gånger fått ge upp och lämnat iväg bilen till verkstad, med en fet räkning som följd.
Bilen är ett skolexempel på Fransk ingenjörskonst, byggd helt utan tanke på att den behöver repareras.
Byta kamrem som han gjort 2 ggr har kostat över 20.000:-, inte för att reservdelarna är dyra, utan för att det tar oändligt lång tid att byta den.
Om den nyare modellen är bättre på den punkten vet jag inte.

På Volvon kostar ett byte några tusenlappar, även om bilen gått 20" tycker folk att det är värt att kosta på det, när man får veta vad det kostar på Renaulten, kör man tills det rasar, och kör bilen till skroten sen. Säkert en anledning till att det finns fler långmilade Volvos.

Ja det kanske blir lite märkliga lösningar om man inte spionerar på vad andra fabrikanter har för lösningar:)
Saxat från nätet :
"Jag körde en Espace som tjänstebil i tre år. På tre år var den på verkstad 3½ månader. Det ska inte en ny bil vara.

- Generatorn (som är vattenkyld) fryste sönder. Ska inte hända (det var dessutom verkstaden som hade koll på vätskor). Anpassad för svensk vinter?
- Bromsar fram paj
- Länkarm fram paj
- Baklampa paj. (Det kan man ju tycka borde vara ett trivialt problem, men de var tvungna att plocka isär hela bakpartiet och plocka ut någon kasett. Kostnad 28.000:- som dessbättre täcktes av leasingkontraktet.)
- Uttag till släpkärra inte kopplat enligt standard. Resultatet var att säkring gick till bakljus och AC när jag kopplade in släpet. (När jag skulle läsa mig till detta var just den sidan på finska i bruksanvisningen. I övrigt var en massa dekaler och texter i bilen på franska.)

Sedan läste jag en resencion om bilmodellen i någon biltidning. De hade kört en testbil som de körde in i en biltvätt. När de tvättat bilen ville den inte starta och bärgare fick tillkallas. Han testade tricket att mata Espacen med 24V kort och då startade bilen.

När leasingperioden var slut fick jag erbjudande om att köpa ut den. Jag skulle inte tagit emot den mot betalning ens.

(Har f ö en kompis som privatägt en Renault Espace och som delar mina erfarenheter och känslor för bilen.) Äkta skitbil!"

Lyssna på vad Rikard skriver.

Jag har 3också ca30 års bilskruvande åt mig och bekantskapskretsen före 2010 och och jag brukar vara försiktig att råda tips på beg bilar och fel då det är som att köpa en lott på kiosken.

Har man tur då går det bra.
Har man mindre tur går det sämre.
Har man riktigt otur då går det åthelvete.

Men min erfarenhet är i huvudsak före 2010 och 30 år bakåt och att köp franskt då är risken störst för konstiga problem och fel.
Och alla som skruvat i allt kommer att erkänna problematiken.
Och ta PSA dieslar före 2010, finns inte en hel motor på skroten om du inte har en jäkla tur.

Och jo jag har skruvat lite japanskt också och ingengörskonsten där är ofta bra och genomtänkt bra.
Rost och svårt att få rätt reservdelar genomsyrar den tidigare epoken men oftast rullar motorerna länge.

Men som sagt.
Ett bilköp är som ett lott köp.
Och espace är en högriskbil av rang.
Franskt i dag då.
Många rykten om fel som på alla andra fabrikat.
Har dom lärt sig fransmännen.
Ja det har dom nog.
Dom har nog fattat att det är vinter i sverge men då jag öppnar huven på en c3eller var det C4 då börjar jag direkt fundera igen.
Halva motorn under torpedväggen.
Inte kul.

Toyota och Japan då.
Trots att dom har högt ägarbetyg så kan man nog säga att Toyota är en bra motorkonstruktion.
Men jag har trots allt två kamrater som fått sina motorer bytta på maskinskadeförsäkringen.

Som sagt. Beg Bil är ett lotteri.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Tack för alla svar.

Tanken var inte egentligen att det skulle bli en batalj kring huruvida franska bilar är skit eller ej, men jag förstår att det låg nära tillhands. Personligen vet jag inte riktigt var jag står i frågan. Har alltid varit skeptisk till franskt baserat på allt man hört och läst, samtidigt har jag lockats av en del genomtänkta finesser. Espace:n är exempelvis den enda i sitt slag av 7-sitsiga bilar jag känner till där man kan placera sätena så pass dynamiskt och till och med bakochfram.

Egentligen är det inga konstigheter att grejer gått sönder, det är grejer som gått sönder även på andra bilar jag haft. Kruxet är snarare att det blir så jäkla dyrt att laga skiten. Exempelvis kände jag mig inte så jätteorolig när bilprovningen sa att det var dålig bromsverkan på parkeringsbromsen, inte heller när verkstaden sa att det är wiren som behöver bytas. Sånt har jag råkat ut för på andra bilar. Men när verkstaden i nästa andetag sa att en ny wire kostar 7000-9000 :- börjar man bli kallsvettig, tydligen går inte wiren att byta utan att samtidigt byta styrdonet. Sedan lyckades verkstaden få tag i en begagnad wire + styrdon för 2500 vilket gjorde att hela reparationen slutade på ca 8000. Men då har alltså verkstaden inte ens lyckats slutföra reparationen utan säger att jag ändå måste åka till auktoriserad renault-verkstad för att programmera om. Och kupéfläkten är tydligen en unik variant som kostar ca 9000 :- och det finns inga tredjepartsvarianter att få tag på. Verkstaden hittade inte ens fläkten (!) utan fick ringa auktoriserad renaultverkstad och fråga, den satt tydligen under bilen. Vet i och för sig inte om det säger mest om bilen eller om verkstaden. Men sådär håller det på. Att jag pratar om volymbilar som V70 och Passat är inte för att jag har någon sorts övertygelse om att de nödvändigtvis är bättre, men det finns i alla fall en större marknad för delar och alla verkstäder kan väl och skruva med dem tänker jag. Vet inte om det är ett korrekt resonemang, men det känns som en trygghet för mig iaf. Espacen är väldigt ovanlig åtminstone i vårt land och det verkar inte finnas mycket delar att få tag på annat än originaldelar.

Men som sagt tack för era svar, en del klokt har skrivits. Jag hastar inte och gör inget nytt överilat köp. Ska sätta lite mer press på handlaren jag köpte bilen av för jag är inte nöjd med hur de hanterat saker och ting från start. Och jag får höra mig för med andra verkstäder, exempelvis min gamla trogna lilla verkstad för att se om de ligger på samma prisnivå. Men hur eller hur har jag inte råd att fortsätta reparera den här bilen mer, jag har aldrig råkat ut för något liknande. Och eftersom jag inte längre har behovet av alla snillrika funktioner kring sätesplacering etc så känns det som jag gärna gör mig av med den. Frågan är väl bara om jag ska fixa till alt först för att kunna få lite mer för den när jag säljer eller om det är bortkastade pengar. Jag är sugen på att köpa något mindre. En gammal Corolla verso kanske vore perfekt, lägre skatt, lägre servicekostnader (vad jag lyckats komma fram till i alla fall). Eller en Renault Grand Scenic kanske :) Räknar inte med att de är billigare att underhålla en Espacen, däremot verkar de vara snorbilliga i inköp när de börjar bli gamla. Jag gissar att en sådan reparerar man inte ens utan man kör tills den havererar sedan köper man en lika billig igen. Kanske vansinnigt, men en kul tanke :)

Lite andra alternativ
Opel Zafira tourer
Mazda 5
Dacia Lodgy

Ja, Espacen är förstklassig när det gäller egenskaper, rymlig, praktisk, bekväm med bra väghållning.
Kompisen köpte en ny Citroen C8 som ju är en likvärdig farkost. Hans far lyckades slira sönder kopplingen efter några år, få en ny monterad skulle gå på 27.500:- då motorn måste plockas ur. Men andrahandsvärdet hade fallit som en sten, bilen var inte ens värd 27" med fungerande koppling, så den blev stående på en gräsmatta, och står där än.
Jag köpte själv en Chrysler Voyager för 55", en känd problemvagn, men denna var sjukt välvårdad och påkostad, tex var den ökända växellådan åtgärdad "Vad kan gå fel tänkte jag??" Jo allt, gav bort bilen för 5000:- efter drygt 2 år. Det var bara att svälja och konstatera att jag slängt 50" i sjön.

När det gäller Zafiran verkar man kunna få rätt mycket bil för pengarna och verkar finnas skapligt många i omlopp, men jag vet inte hur de står sig om man siktar på att köpa en som gått långt. Mazda 5 är finurlig med tanke på skjutdörrarna, men både zafiran och mazdan verkar vara rätt smala i baksätet, stämmer det?

Lodgyn har jag sett fler och fler av senaste tiden känns det som. Men jag antar att det inte finns några gamla sådana ännu så det är ingen som vet hur de står sig över tid?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.