Hur fungerar era hybrid bilar och är dom så snåla som vissa säger. Bara en fundering inför nästa bilköp.

55 inlägg 0 nya
Hur fungerar era hybrid bilar och är dom så snåla som vissa säger. Bara en fundering inför nästa bilköp.

Jag har funderat på att nästa bil kanske blir en hybrid eller laddhybrid om nåt eller ett par tre år och det vore kul att få lite info av hybrid ägares erfarenhet om förbrukning och andra positiva eller negativa aspekter.
Jag Åkte taxi i veckan med en ägare av en Kia Nero hybrid som brukades som taxi.
Jag Kunde inte låta bli att fråga ut honom om Korea bilen.
Han hadde hunnit med nästan tiotusen mil sedan i våras.
Ha var ganska nöjd med bilen men han tyckte den var värdelös som taxi pga det dåliga bagaget som hadde svårt att svälga resväskor.
Bränsleförbrukningen var han riktigt nöjd med.
Hans förbrukning låg på mellan 0,44 och 0,55 beroende på hur mycket tomkörning och stads /landsvägs körning det blev.
Man får också beakta att det är övervägande varma månader.
Inga problem med motor men start två batterier var bytt, han trodde det bara var på 45ah och att taxametern dödade startbatteriet.
Dock så sa han att dsg lådan som Kia har hade spökat och bilen hadde varit inne två gånger för arbete på lådan vilket resulterat stillestånd i rörelsen.
Han visste däremot inte vad som var gjort på lådan.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

En taxi kör i regel >50 mil per dag. En plug-in-hybrid är ett bra val för de som kör < 6 mil om dagen.

Taxichauffören borde valt en snåldiesel eller en Prius.

Fast det var väl knappast en plugin-Niro om han redan hinnit med 10.000 mil utan en vanlig hybrid-Niro a'la Prius.

Pi wrote:
Fast det var väl knappast en plugin-Niro om han redan hinnit med 10.000 mil utan en vanlig hybrid-Niro a'la Prius.

Ja en ren hybrid var det.
Jag fick en känsla av att han hadde fått bra pris för att kia vill få lite extra reklam med ett par Nero taxibilar cirkulerande i stan.
Ja han var nöjd så långt trots ovan nämnda problem men helt fel bil att åka till taxikön på flyget.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Kia har ju en dubbelkopplingslåda med torrlamell, så jag är inte förvånad om den krånglar åt taxi. När jag vid lanseringen hörde dom körde med torrlamell har jag undrat hur lång tid det skulle ta innan man fick höra talas om problem liknande dom VAG haft. Jag tror inte på lösningen med torrlamellkoppling.

Kanske inte var så smart drag av Kia att vilja få ut bilarna som taxibilar...

Pi wrote:
Fast det var väl knappast en plugin-Niro om han redan hinnit med 10.000 mil utan en vanlig hybrid-Niro a'la Prius.

Där ser man. Visste inte att Niro ens fanns som "toyota-hybrid" utan förutsatte att det handlade om plugin-hybrid.
Hur många tillverkare gör hybrider av typen Prius?
Anekdoten med Taxichauffören blir ju också rätt irrelevant. Vilken privatperson kör 15.000 mil om året i stan?

I övrigt står jag fast vid min rekommendation att en snåldiesel är att föredra om man kör mycket (långt) och en plugin-hybrid är bäst om man kör under 5-10 mil om dagen. En hybrid ala Prius kan bara vara bra för just en Taxichaufför.

Hyundai gör också icke laddbara hybrider. Det verkar som att KIA har lite klent 12V-batteri. Min Optima PHEV påpekar ganska snabbt att man inte ska lyssna på radio när bilen är avstängd och efter några minuter tystnar ljudet.

Jag återkommer om förbrukningen efter vintern. Det verkar bli stor skillnad mot på sommaren.

Jag tror att på två år till har alla fabrikat ett mini hybridsystem icke laddbart för att bara kapa stads topparna vid stop end go.
Kan vara kostnads effektivt i tillverkning och ändå ge oss brukare en lätt bil och ok förbrukning i stan.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Generellt är en sån hybrid effektiv i stadskörning med många start och stopp, där drivlinan kan återvinna energi vid bromsning och lagra som el som kan användas vid start. Vid körning i konstant fart på landsväg är vinsten noll jämfört med en vanlig drivlina. Så svaret blir att ju mer du kör korta sträckor med många start och stopp desto mer lönar det sig - du får själv avgöra var gränsen går helt enkelt.

mso1000,din bil med din motor parat med batteri hade varit klockrent.
Det intressanta med hybriderna är vad dom drar på "ren drift" utan batteri.

Pratade med en auris hybrid ägare, blandad körning låg på 0,55 liter per mil. Min octavia ligger på 0,65 liter per mil. Slutsatsen är att förbrukningen minskar något, men inte direkt revolutionerande. Vikt och luftmotståndet är de mest avgörande faktorerna sett till att bilarna man jämför har ungefär lika effektiv drivlina. Hybrid gör sig nog bra i stan med lägre förbrukning vid många stopp/start. På landsväg så förlorar man lite pga ökad vikt.

L. Mäkinen wrote:
Hyundai gör också icke laddbara hybrider. Det verkar som att KIA har lite klent 12V-batteri. Min Optima PHEV påpekar ganska snabbt att man inte ska lyssna på radio när bilen är avstängd och efter några minuter tystnar ljudet.
Jag återkommer om förbrukningen efter vintern. Det verkar bli stor skillnad mot på sommaren.

Hybridbilar och bilar med fossil värmare borde ha ett sådant här batteri som inte kräver underhållsladdning vid korta körsträckor där tolvvoltsbatteriet aldrig blir riktigt fullladdat.
https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-40Ah-WB-LP12V40AH.html?cur=1

Farsan bytte in sin Auris TS Hybrid 2013 mot en 2017 års modell. På den äldre låg han på 0,47 i snitt, ett tillfälle pressades förbrukningen ner till 0,38 - den hade 15-tummare. Den nya har 17-tummare och är svår att komma ner till 0,5.

Det är aldrig för sent att ge upp

Reinhard wrote:
mso1000,din bil med din motor parat med batteri hade varit klockrent.
Det intressanta med hybriderna är vad dom drar på "ren drift" utan batteri.

Reinhard. Jag har också en känsla av att min bil med den microtrean borde bli bra med ett lätt mildhybridpaket.
Men om man ser testet nu senast i vi bil, susuki, fiesta och polon.
Nya bilar med senaste motortekniken och susukin med ett mildhybrid system.
Susukin med en halv dl mer och forden 0,7dl mer än polon i testet.
0,51,för polon och 0,56, för susukin och 0,57 för fiestan.
Mitt snitt på sommarföre med octavian 1,0 tsi ligger ju under fiestan och susukin.
Hybrid är inte allt utan förmodligen sämre och bättre beroende på fabrikat.
I detta läge borde susukin absolut varit snålare än polon oavsett körning och utan anpassad hybrid körning som det ibland pratas om.
Säger kanske inget men dessa mini tester är väl över en vecka eller så och bilarna följs åt.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

0,58 snittade min auris hybrid på 1200mil. 17”

toyotas er kinetisk energi og skulle være super fint .

jørgenn - kan du överhuvudtaget skriva en mening utan att ordet "Toyota" ingår i den meningen ?

Jag kan inte se att hybridbilar riktigt kvalificerar sig som "bränslesnåla" jmf konventionell diesel (och numera även bensin). Där den finns är den för försumbar mot den något eländiga drivlinan.

Jag miljkompenserar så gott jag kan.

Prinsen i senaste kostym är väldigt snål på dropparna, även motorväg/landsväg. Rav4an tycker jag har ett bra flås, synd att den inte går på el lika villigt som nya "Tnga drivlinan" på tex motorväg.

mso 1000, en hybrid kommer ju bäst till sin rätt i stadstrafik och det gäller även mildhybrider som Suzuki som du hänvisar till i ViBs test.
I stadstrafik tar Swift 4,8, Fiesta 5,4 och Polo 5,5.
Där är alltså Suzukin snålast, men det är ju marginella siffror som i praktiken är försumbara.
Frågan är väl egentligen om det är någon mening med mildhybrider eller om det bara är ett spel för galleriet!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som vanligt beror totalförbrukningen på hur bilen används. För en som mest pendlar några mil om dagen är en enkel elbil effektiv. Kör man fler mil på landsväg är en laddhybrid vettig. Behöver man regelbundet köra långt på kort tid är en diesel snålast.
Jag har snittat 0,25 l/mil med min laddhybrid de 2600 mil jag kört.

Hustruns Dacia Logan 0,9 tce har sörplat i sig 0,545 l/mil i 7300 mil.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!