Första Bil

342 inlägg 0 nya
Första Bil

Håller på att titta efter min första bil (kan inget om bilar). Min budget är runt 20 000, absolut max 30 000, men helst under detta.

Letar främst efter en pålitlig bil som det inte kommer bli strul med, har kollat en hel på blocket, på Volkswagen, och det verkar finnas en del typ 04, 05 som gått mellan 17 och 19 000 mil för denna slant.

Så, till min fråga, vart finns fällorna? Vad ska jag kolla efter/göra för att undvika att köpa en bil som pajar efter ett par veckor, eller där det blir dyra reparationer etc.

Andra bilmärken som är att rekommendera?

Ett par exempel på VW passat från -04/05, från blocket: Ge gärna kommentarer på dem!

https://www.blocket.se/malmo/Vw_passat_var__turbo_71142931.htm?ca=23_11&w=0

https://www.blocket.se/malmo/Vw_passat_var__turbo_71142931.htm?ca=23_11&w=0

https://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_Passat_1_8T___Ny_servad___Drag_71404712.htm?ca=23_11&w=0

Tacksam för alla tips!

MVH
Utanbil

Letarefterbil

Tacksam för alla tips!

Letarefterbil

Passaten är en ytterst trevlig bil, bekväm, tyst och ytterst rymlig.
1,8t är en fin motor, men en del att kolla upp finns på den.
Hur den är servad spelar stor roll, en bil som har gått 20k på 12 Är har troligen gått mycket kortkörningar, är den då servad efter 3000 milsintervall är motorn möjligen igensatt av oilsludge.
Oljebyte minst en gång/år under hela livslängden är ett måste och slarv med oljekvalitet är nono....
Ofta är det svårt att se vid ytlig inspektion, och när oljetryckslampan varnar rasar turbon, rakt av....
Ett turbobyte är inte det värsta, att rensa motorn är en hel del jobb på passat, motorn måste lyftas upp osv....den behöver dessutom köras med reningsolja, och ett par täta oljebyten på det....
Om du hittar nån billig klarar du dig på 15k, men över 20 är vanligare....
Inget specifikt för denna, alla bensinturbo drabbas av detta, men på passst är det lite mekigt....
Då är v5 en bättre motor, och inte törstigare, 1 8t tar minst 0,8, om du inte kör stadstrafik alls....
Den ökända framvagnen är däremot inga problem numera, en led kostar några hundra, en komplett sats till hela framvagnen runt 2000....

Passat är utmärkt, men du kan kolla på en Saab, du får betydligt mer bil för pengarna än om du väljer Passat som jag tycker är något övervärderad.
Beroende på vad du vill ha kan du välja mellan 9-3 och 9-5, provkör och se om det är en bil du tror att du kan trivas med så kan vi återkomma med vad du ska se upp med.
En annan bil som ger mycket för pengarna är Opel Astra eller Vectra.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Finns det nån generell "milgräns", man bör hålla sig under, är det okaset köpa en som gått 20 000, hur långt kan de gå i snitt, vid normalanvändning/normal misskötsel etc?

Funderar lite på en Audi A4 också, ser ni några fördelar/nackdelar med denna mot VW annat än att de tycks ligga aningen högre i pris.

Letarefterbil

Köp t ex en gammal Mazda med lite lägre mil - billiga som begagnade och brukar fungera bra. Och går dom sönder så brukar de inte kosta skjortan att reparera. Visst kan de äldre vara lite rostiga men knappast nåt som påverkar funktionen.

Milgräns ska man nog inte tänka så mycket på. Duccedriver har förtjänstfullt, listat det som är vanligast på de där passaterna. Jag tror du ska hitta en som är så servad och har så lågt antal ägare som möjligt. Milen är knappast det stora problemet. Många gånger tror jag det är smartare att hitta en bil som gått 22tusen än en som gått 16tusen för en på 22, där har det mesta hunnit inträffa och åtgärdats.

Hade själv en Passat, dock en -00:a och den körde jag till 31500mil c:a och bytte olja var 1000mil. Den drog väldigt lite olja mellan bytena och behövde därmed aldrig fyllas på nångång. Det var originalturbo, original AC/kondensor osv. Inget sådant gick sönder men, det beror ju helt på vilka brukare och vilken service bilen fått över åren/milen. Det var en mycket trevlig bil som jag och familjen gillade stort. Kan tänka mig en sådan igen. Väldigt bekväm och praktisk bil. Att den drar nån deciliter mer än en "modern" bil får man kanske ta såvida inte du tänkt pendla 5000 tusen mil månaden. Man får kanske tänka lite annorlunda ang förbrukning på en bil i den prisklassen. All värdeminskning är ju borta. Milkosten är det som ev rep och bränsle kostar.

/Hilife

Oky! Vart hittar jag den listan?

Vid säger ni om Audi A4 vs VW passat, om vi snackar bygget max 30 000. Är det alltid mycket mer bil för pengarna på en passat? ÄR det samma typer av problem/saker man ska se upp med?

Letarefterbil

Fast att "allt redan är åtgärdat" vid t ex 22.000 mil är ju inte riktigt med sanningen överensstämmande, tyvärr. "Allt" blir aldrig utbytt på gamla, långmilade bilar men är man själv duktig på att meka så kan det givetvis fungera - men lämnar man alltid in bilen på verkstad så kan det bli många verkstadsbesök, även för lite mindre fel, som totalt kan dra mycket pengar.
Att tro att man som icke mek-kunnig skall kunna åka långt och billigt med en äldre, billig bil är nog att vara en aning optimistisk - såvida man inte har tumme med fru Fortuna.
F ö har även jag haft en liknande Passat och jag skriver under på att den vid den tiden var en mycket trevlig och bekväm bil att åka i.

Hyfsat vanligt fel på Passater som gått långt är att ABS-kontrollenheten börjar krångla och det blir dyrt att fixa om man inte hittar någon mekare som vet hur man lagar dessa billigt. Med billigt menar jag 3000:- spänn.
En utbytesenhet kostar ca 11000:- att få på plats och en helt ny enhet kostar ca 30000:- att få insatt.
Man kan ju förstås ha tur och inte få problem med detta men risken finns.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Abs-enheten kostar 2500 att få reparerad, enl audinordics forum.
En firma i stockholm, samma som reparerar volvos kretskort till instrumentbrädan och annan elektronik.
Man får skicka iväg den, så några dagar stillestånd blir det.
A4 b5 är i stort samma bil som passat b5, samma problem, samma kostnader, samma delar...
Lite trängre, vilken man gillar bäst är en smaksak.
Jag föredrar passatdn, audins taklinje är låg, insteget trängre.
Passaten är rymligare än v70....

Pi, om nu ts har den budgeten är det en äldre bil som gäller, då svarar vi på det.
Då förutsätter vi att ts kan något själv, elller vill lära sig, annars kan begagnade bilar alltid bli dyrt....
Lite sanning ligger det i att en som är ordentligt körd och skött på höga mil ofta är bättre än en lågmilare på samma år.
Ofta, inte alltid.

Ok ducce 2500:- är en rimlig peng för reparation av ABS-enheten. Men skall den inte kalibreras efter montering?

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

ducce - är dock tveksam till att man får mest bil och problemfrihet för pengarna med en gammal Passat eller A4. Min gissning är också att TS kanske inte är den mest hängivna hemma-mekaren för då tror jag att han redan skulle veta vad han vill ha och vari fällorna ligger. Men det är som sagt mina spekulationer...

Det är nog så att inget för 20000:- kan räknas som absolut problemfritt men det är knappast en ny toyota heller, även om oddsen säkert är lite bättre för den sistnämnda. Nu var det som sagt tal om en gammal bil i den prisklassen, och visst, det är en poäng i att man nog får ha lite fortuna med i bilden men i vilket bilägande har man inte det? Min tanke var väl mest att när bilen rullat så långt som 22 tusen så har mycket hunnit gå sönder och åtgärdats. Den bil jag ägde var ett problembarn innan jag fick den, köpte loss den från det företag jag jobbade på då, alla tyckte jag var galen som ens tänkte tanken. Varje gång de lämnade in den på VAG så kostade det 25 tusen, även för små saker. Sen när jag köpte den, bytte jag nästan inget. Nån länk i framvagnen, bromsar förstås, tändstift, men annars, INGET. Den gick och gick. Hade jag tur? Kanske? Har en vän som hade en likadan, den hade han problem med just ABS:en men det var inte så dyrt. Det kostade då c:a 3500:- att laga. Peanuts om man räknar på vad en ny bil kostar att hålla igång. Tror ändå det är en förhållandevis ok affär att köra en sådan bil under förutsättning att man lämnar prestigen i farstun förstås. En annan fördel med lite äldre bil är att många mekaniker, även ej auktoriserade, har "lärt sig" bilen och därmed tar det inte 12 timmar att byta kamrem eller bromsok. Därmed billigare att lämna in, även om man har centralmonterade tummar.
Hoppas TS kan hitta en fin bil. Det är trevliga bilar.

/Hilife

Vad jag förstått på forumet är det bara att meka dit.
Jag hade ju tankarna på min eftersom lamporna alltid började lysa vid första inbromsningen i regn....
Men det var ju bara smutsiga kransar, stålborsten löste det....
Men då surfade jag runt, och för mig fanns det ännu billigare lösning.
Öppna styrdlonet med bågfil och löda, det är en lödpunkt som är svag.
Sen limmar man ihop med silikon...så fint beskrivet med bilder och allt.
Men det kräver ju att man vågar dela på prylar och har lite feeling med lödkolven....

Pi, jag hade kanske inte rekommenderat passat som förstaval, men ts frågade specifikt om passat, och som bil får den mina varmaste rekommendationer, bekväm, tyst och rymlig, och känns fortfarande modern.
Minns att jag varnade för 1,8t, kan vara ett vågspel.
För övrigt tror jag inte den är mer chansning än nåt annat i prisklassen.
Men det är ju rätt konstigt att på en fråga om passat är en vettig bil, får man svaret att en mazda 3 är bättre....
Jag kan inte svara på der, det sägs ju så, men själv undviker jag sånt....
Vår mazda får frun köra, hon tycker den är bra, jag mår illa av att tänka på att köra den.
Reservbil var den tänkt som, men det behövs ju inte, passaten funkar ju.

Jag kan alltså nästan ingenting om bilar, så något hemmameck blir det inte tal om, såvida det inte är nått enkelt som vem som helst kan göra själv efter en youtubevideo typ.

Det verkar alltså vara en väldigt stor risktagning att köpa begagnat för den budget och bilmärken jag tänk mig och? Och att bara lita på fru fortuna känns lite schakt. Vad är alternativet, spara ihop lite till och köpa en som gått färre mil? Är 15-17 tusen mil, bättre att satsa på?

MVH

Letarefterbil

Köp en Volvo 945 istället, ok dyr i drift vad gäller bensin men de flesta kan meka och relativt billiga delar.

https://www.blocket.se/varmland/Mkt_fin_Volvo_945_71488945.htm?ca=16&w=3

Här är t.ex. en audi som gått 17 000 (https://www.blocket.se/eslov/Audi_A4_1_8T_Kombi_71292603.htm?ca=23_11&w=1&last=1)

Det står att kamrem är bytt vid 11 000. Vad skulle man behöva se upp med här förutom abs bromsarna? Om hur kan man kolla/ta reda på om de är ok?

MVH

Letarefterbil

Och här kommer en fråga till. Hur många ägarbyten är "normal" eller okej, på en 15 år gammal bil?
Såg att denna t.ex haft 5 ägare, varav den senaste köpte bilen bara för nån månad sedan, antar att man bör ana ugglor i mossen då?

Letarefterbil

[quote=junkers]Köp en Volvo 945 istället, ok dyr i drift vad gäller bensin men de flesta kan meka och relativt billiga delar.
https://www.blocket.se/varmland/Mkt_fin_Volvo_945_71488945.htm?ca=16&w=3[/quote]

Är det inte lite märkligt att en 20 år gammal bil inte ens gått 6000 mil?

Letarefterbil

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.