Förarstol

11 inlägg 0 nya
Förarstol

Helt hopplöst för en man av 195 cm lång att hitta en personbil med generöst benutrymme och bra körställning....ev. går att förlänga genom ombyggnad eller en påbyggnad av en skena under stolen som då kommer upp c:a 1 cm.
Kombination med tanke att köpa en lite högre bil som en SUV dock inte av de dyra modellerna....har testat VW Tiguan av 2018 modell...kanonfin bil men just problemet med körställningen....lika så i Volvo XC60 m.flera

Audi A4, A6 når jag inte ens till pedaler på i bakersta läget. Jag är 185 cm. Torde vara lika i Q5, Q7.

Kör Mazda CX-5, 193 cm lång med normal proportionell fördelning ben/rygg/armar
Sitter bra i heldagskörningar i den.
Men du kanske har långa ben
Gamla XC60 var helt förfärlig med fast nackstöd som manade nere på ryggen.
Bmw X3 har bra justermån men hemska ryggstöd so:inte passar min rygg.
Hyundai Tuscon rymdes jag oxå i, har dock inte provkört mer än nån halvtimma.

Jag är 192 och har en Mondeo -16 med eljusterbar stol som jag sitter mycket bra i. Den har dessutom minnesfunktion vilket kan vara bra om bilen delas med andra förare. (Kan inte uttala mig om standardsätet i Mondeo)
Jag har också svårt att hitta bilar med bra körställning. Generellt så saknar jag tiltfunktion (som gör att man kan höja framkanten och sänka bakkanten) på förarstolen och på så sätt få stöd under låren. Ofta har elstolarna denna funktion men den saknas ofta på standardstolarna.
Jag sitter även bra i vår andra bil, en gammal Toyota Yaris Verso så man ska inte döma ut mindre bilar. Jag hittar ofta en bra ställning i MPVs då förarstolen i dessa är lite högre.
Opels bilar av förra modelserierna av Astra, Insignina och Zafira satt jag utmärkt i men i Astra blev det inget utrymme kvar bakom mig. Även Opel provades med deras ergonomiska-säten. Kommer inte ihåg vad de kallades men det verkade som de flesta var utrustade med dessa säten. De hade ett utdragbart lårstöd och gick att tilta.
Sitter även bra i Golf Sportvan som jag testat ett par gånger.
Det är bara Mondeon och Yarisen som jag har kört längre sträckor då det är de som vi äger.

Jag håller med andbor när det gäller Mondeo, den har utmärkta stolar.
Jag jämför alla bilar med Saab och Volvos tidigare (de nya är för hårda) och Mondeos stolar är väldigt lika Saabs, men sittdynan är nästan 5 cm kortare!
Varför?
VWs stolar är för hårda och i Passat gör valkarna det obekvämt, Tiguan är bättre, men även när de kallar det för komfortstolar är de stoppade med betong!
"De här är mjuka"! sa en försäljare till mig. "Ok, lättbetong då" svarade jag "Jag har inget inbyggt sittfläsk".
Audi är något bättre, men inte A4 den ger träsmak efter 15 mil!
Jag sitter bra i MB, inte i B, men C och uppåt.
Men bäst av alla som jag minns var ändå Citroën DS även om det var ett tag sedan.
Men för mig är det ju inte min längd som besvärar, men jag har en ömtålig finkänslig röv.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

andbor wrote:
Jag är 192 och har en Mondeo -16 med eljusterbar stol som jag sitter mycket bra i. Den har dessutom minnesfunktion vilket kan vara bra om bilen delas med andra förare. (Kan inte uttala mig om standardsätet i Mondeo)
Jag har också svårt att hitta bilar med bra körställning. Generellt så saknar jag tiltfunktion (som gör att man kan höja framkanten och sänka bakkanten) på förarstolen och på så sätt få stöd under låren. Ofta har elstolarna denna funktion men den saknas ofta på standardstolarna.
Jag sitter även bra i vår andra bil, en gammal Toyota Yaris Verso så man ska inte döma ut mindre bilar. Jag hittar ofta en bra ställning i MPVs då förarstolen i dessa är lite högre.
Opels bilar av förra modelserierna av Astra, Insignina och Zafira satt jag utmärkt i men i Astra blev det inget utrymme kvar bakom mig. Även Opel provades med deras ergonomiska-säten. Kommer inte ihåg vad de kallades men det verkade som de flesta var utrustade med dessa säten. De hade ett utdragbart lårstöd och gick att tilta.
Sitter även bra i Golf Sportvan som jag testat ett par gånger.
Det är bara Mondeon och Yarisen som jag har kört längre sträckor då det är de som vi äger.

När vi kikade på Volvo så var även det där att luta stolen viktigt. Nu var elstol ett krav från början, med minnesfunktion, då jag och frugan har mycket olika längd, men på standardstolen finns manuell vippning på...förarstolen, men Inte passagerarstolen! Och där ville vi också ha vippning men hade inget behov av elstol, men det fick bli det ändå enbart för vippandet.
Hur tänkte man där undrar jag? Om nu förarstolen som standard har manuell vipp så borde man ju rimligtvis ha manuell vipp hos passageraren.

Även jag hör till det längre släktet, om än något kortare än dig, och håller fullständigt med om svårigheterna med körställning i många bilar. Därav min förvåning när jag för mååånga år sedan provkörde en Mazda 2 och insåg att jag satt bra! (visst, inte plast bakom mig men ändå). SÅ en liten bil behöver per automatik inte innebära att en lång person inte sitter bra.
Provade även Prius för flera år sedan och där kändes det som att jag satt opp i taket och fick böja mig för att se ut.
Baksäten, där har vi definitivt decimerat antal bilar ytterligare. Minns hur jag blev grymt besviken på då nya Mazda 626 när jag funderade på att byta. jag kunde inte sitta raklång bak utan fick luta huvudet lite åt sidan.

sventa: Har du provat V90 bara för skojs skull? Jag är ju förvisso kortare än vad du är men upplever ändå att det finns mycket mer att ta av om det behövs. Nackdelen blir ju för de bakom men om det inte är ett problem så... Mazda 6 (ej provat den nyare) har också funkat bra för mig med marginal. Dacia av någon sort (duster?) provsatt jag för ett tag sedan och där fanns det gott om plats upplevde jag. Sedan var jag inte så förtjust i miljön i övrigt men det är en annan femma.

I cittroen C5 sitter man väldigt bra och då med komfort stolarna i skinn.

Är själv 2 m och har provsuttit Suzuki S-Cross, som har bra benutrymme.

Tycker egentligen att det inte säger det minsta om hur stolarna fungerar för andra när man beskriver hur dom fungerar för en själv - t ex saabnisses ständiga kamp mot VWs "hårda" stolar vilka exempelvis passar mig utmärkt. Detta är väldigt personliga uppfattningar så det enda som fungerar är att prova själv och då helst under i alla fall några mils körning.

Tja jag säger bara att Opels design chef är 194 cm lång och han påstår att Insignia är anpassad till hans behov.
(Ursäkta för den onödigt långa filmen.)

Pi, naturligtvis är det upp till var och en att bedöma komforten i stolarna, jag har väl aldrig påstått något annat!
Men är man van att oftast köra Volvo, som f.ö. fått hårdare och för mig sämre stoppning, eller Saab och sedan hamnar i en Passat, ja då märker man verkligen skillnad mellan fåtölj och träbänk.
Mondeo är också en bil med väldigt bekväma stolar, jag föreslår att de som inte suttit i en sådan tar sig tid och gör det!
För mig är det bara dyrare tyskar av fläskmodell som har bekväma stolar, men ok Opel är faktiskt acceptabla.
Här tycker jag franska bilar är avsevärt komfortablare

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.