Vi Bilägares forum

Downsizing - Från stor till mindre bil

Downsizing - Från stor till mindre bil

Skall byta ner mig till en mindre bil. Kör VW Touareg 2012 maxutrustad och har nu inte behov av en så stor bil.
Har hund så en hyfsat stor skuff är ett måste. Gärna 4wd då jag bor i Norrland men inte ett absolut måste. Fördel med lite hög sittplats/sikt och litet högre markfrigång.

Har nyligen provkört Golf Alltrack, Toyota CHR och Mazda CX3. Fördel Golfen där.

Intressanta bilar att testa: Skoda Karoq, Nya VW lillsuv (kommer inte ihåg vad den heter nu), Subaru XV.

Finns det andra som är värda att kolla upp i prisklassen ca 200 - 300k nya? eller beg lågmilare?

Uppdaterat: 2018-04-06 17:39
Wer später bremst fährt länger schnell

Kommentarer

Gillar din vovve att hopp i och ur en hög SUV ?

Uppdaterat: 2018-04-06 18:06

Om det du räknar upp är alternativ skall du absolut testa octavia och är det 4wd så en scout du skall testa.
Som en golf fast lite klokare.

Uppdaterat: 2018-04-06 18:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

T-Roc kan väl vara ett trevligt alternativ?
Tycker det är kul när det går att snitsa till interiören så man slipper det tråksvarta!

Uppdaterat: 2018-04-06 19:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En variant på downsizing som jag själv trivs med är att äga en stor bil med downsizad motor. Då kan man behålla bra utrymmen men i övrigt ha ett billigt bilägande. Dock får man stå ut med 0-100 på ca 12 sekunder.

Uppdaterat: 2018-04-06 20:01
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, jag tycker det är roligare med tvärtom!
Men tyvärr är det ju så med stigande ålder att man mer och mer värdesätter komfort och det är ju något som saknas i de flesta mindre bilar.
Jag har nyligen förbrukat ganska många mil i en Suzuki Swift och jag undrade en del hur man tänkte när man tog fram den bilen.
I framsätet är den rymligare och bekvämare att ta sig i och ur än många större bilar.
I baksätet går det att få plats.
Den väsnas inte särskilt och har man inte för bråttom räcker motorn även om den inte är kul.
Bilen vore utmärkt, men varför i h-e har man inte utrustat den med fjädring och stoppade stolar?
Det här är något den delar med många mindre bilar och varför har de ofta ett prefix med "sport"?
Varför är det så få biltillverkare som kan ta fram en komfortinriktad mindre bil med bra ljudisolering, komfortabel fjädring och bekväma stolar?

Uppdaterat: 2018-04-06 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ja hellre en liten pigg än en stor trött. Komforten är viktigare nu på äldre dar. Svårt att hitta den "perfekta" bilen.

Uppdaterat: 2018-04-06 20:27
Wer später bremst fährt länger schnell

Saabnisse, det är helt enkelt så att fransmännen fortfarande är världsbästa på att ta fram bekväma småbilar. Lilla C3 är en skön bil att åka i. Suzuki har alltid gjort bilar med hoppig/stötig fjädring och tunna stolar a'la kyrkbänk. Men så är de rätt billiga också...

Uppdaterat: 2018-04-06 20:32

Raphael, det är länge sedan jag åkte i en liten fransos, ska prova C3.
Det som är kul med Swiften är ju motorn, den verkar vara något för raceputtar, mår bäst vid 4-5000 varv!
Men det är ju sådant man växer från.

Uppdaterat: 2018-04-06 20:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Golf Alltrack eller Skoda Scout säger jag!

Uppdaterat: 2018-04-06 20:43

Skall testa C3 aircross framöver, verkar trevlig.

Uppdaterat: 2018-04-07 12:22
Wer später bremst fährt länger schnell

Shogun - där har du helt rätt. Sen vill jag minnas efter tidigare skrivande att saabnisse har haft lite svårt att hitta stolar som han trivs med - oavsett prisklass på bilarna.

Uppdaterat: 2018-04-07 23:37

Pi, det stämmer bra, jag har en känslig röv och känsliga öron och Shogun har givetvis rätt.
Men om man envisas med att sätta in träsitsar för att hålla ner priset på en mindre bil borde man väl för sjutton kunna erbjuda ett komforttillägg med stoppade säten och mjukare fjädring och gärna en effektiv ljudisolering.
Och så ska givetvis det fåniga "Sport"-tillägget bort som nästan alla tillverkare har på sina modeller!

Uppdaterat: 2018-04-08 09:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Just detta med säten är ju oerhört personligt och jag själv trivs för det mesta med den tyska, lite fastare sittkomforten som jag vill minnas inte alls passar dig så det är nog inte helt enkelt för biltillverkarna heller. Sen kan jag hålla med om mjukare fjädring men då har vi ju andra som tvärtom av nån anledning vill ha ännu fastare och t ex sätter på hjul nästan utan gummi på sidorna. Däremot vill säkert de flesta ha så tysta bilar som möjligt men då kommer kostnaden åter in vilket påverkar mindre och billigare bilmodeller mest. Ja, hur man än vänder sig så har man "nåt" bak...:) Sen är det så när det gäller ljudnivån att man för det mesta vänjer sig - i alla fall om man oftast åker ensam i bilen och inte behöver snacka med nån medpassagerare i baksätet. Och åker man för det mesta i stan eller kortare sträckor så står man helt klart ut med lite högre ljudnivå. Och gör man ändå inte det så löser det sig för det mesta om man öppnar plånboken lite mera.

Uppdaterat: 2018-04-08 09:53
saabnisse skrev:

Pi, det stämmer bra, jag har en känslig röv och känsliga öron och Shogun har givetvis rätt.
Men om man envisas med att sätta in träsitsar för att hålla ner priset på en mindre bil borde man väl för sjutton kunna erbjuda ett komforttillägg med stoppade säten och mjukare fjädring och gärna en effektiv ljudisolering.
Och så ska givetvis det fåniga "Sport"-tillägget bort som nästan alla tillverkare har på sina modeller!

Jag instämmer helt med saabnisse! Jag har också en känslig röv och även rygg och nog är det väl märkligt att det är så ont om komfortalternativ. Vore det så dyrt att ha en komfortstol som tillval till alla hårda sportstolar som numera är standard? Mitt första krav vid bilköp är en skön stol och redan där faller ju 99% av bilbeståndet bort... Inte lätt då att även få övriga krav tillgodosedda... Man kanske får börja söka om det finns bättre stolar att köpa på eftermarknaden...

Uppdaterat: 2018-04-08 10:19

Beroende på övriga krav så kanske det inte går men annars - underskatta inte lite mindre och billigare bilar. Prova även dessa om ni har svårt att hitta stolar som passar i de lite vanligare bilmodellerna. Ibland blir man väldigt överraskad - inte bara av stolskomforten (väldigt personligt) utan även av t ex enkelheten att ta sig in i bilen jämfört med stora bilar som t ex Volvo V90. Nu är inte minnet det bästa men det är fullt möjligt att en småbil som t ex Citroen C3 kan erbjuda mera för vissa "rövar" än vad större bilar kan erbjuda. Sen kommer ju uppdaterade C4 Cactus inom kort som ju skall finnas med extra fina stolar om man får tro Raphael.

Uppdaterat: 2018-04-08 10:24

Jag ska definitivt kolla upp Citroëns nya modeller allteftersom de kommer. Nu är dom mindre inte aktuella för mig, just pga övriga krav... Men kul att Citroën satsar på komfort. Den nischen är rätt tom, så dom slipper konkurrens. ;-)

TS nämnde annars Golf Alltrack och jag upplever Ergo-stolarna i den riktigt bra och bättre/mjukare än Passat. Standardstolarna i vanliga Golf kombi är inte heller så tokiga. Bredare och utan sportstolsambitioner. Skoda har hårdare stolar än VW. C-HR satt jag också bra i, men bara på förarplatsen. På passagerarsidan satt jag för högt, med hjässan mot taket (1.80 lång) och stolen går inte att sänka... Hur tänkte man där? Blir att halvligga då... Men som Pi säger, hur man upplever stolskomfort är ju högst personligt.

Uppdaterat: 2018-04-08 11:00

Vår Mazda 6 hade mellannivån och tygklädsel. Kändes ganska fasta men trots detta satt man skönt på längre resor, så ibland är inte fasthet det som avgör om man får ont eller inte utan hur de är utformade, vinkel, typ av fasthet e.t.c.

Uppdaterat: 2018-04-08 14:41
Shogun skrev:

Om man tar den Mazda 6 kombi jag har i optimumutförande och skinnklädsel som stolarna har tycker jag dessa är för hårda. Och ger ingen vidare komfort när man åker långt, de ger ganska snart värk och kramp i rumpan. Ingen vidare komfort i längden alltså. Till och från arbetet går ju bra. Men blir den några timmar i stolen så önskar jag en bättre stol och även bättre ljudkomfort a la Lexus tex. Eller BMW s komfortstolar. Men återigen så är vi där om priset igen.....en bil är alltid en kompromiss och avvägning. Speciellt när vi pratar småbilar där marginalerna är små och hård konkurrens i klassen

Längesen 2003 sommar var vi arbetskamrat hans bil är MB E 430 årsmodell 1998 och är fullutrustning. Vi åkte från Stockholm till Trollhättan, jag sitter passagerare klarar jag inte för långresor fick jag ont i rumpa och lår pga för hårda stolar men det är inte sport utan den är komfort. Vi åker hem tillbaka till Stockholm och hämta min bil Volvo 245 GL - 1992 var mycket bättre stolar som sitter skönt för långresor. Nuvarande min Opel Astra har kört Uppsala - Östersund hela tiden suttit och känner inte ont och har bra stolar.

Uppdaterat: 2018-04-08 15:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Som X skriver så är det många saker som avgör om man får ont eller inte. Ofta tycker jag skinnklädsel har något bättre/mjukare stoppning än tyg, men det kan variera. I gengäld är tyg behagligare än skinn i kyla... Min V70 hade hård stoppning och tygklädsel. Den hade ändå funkat bra på långfärd om det inte varit för "limporna" längs sidan av sittdynan som tryckte på låren, så att framförallt höger lår somnade. Nuvarande Avensis med perforerat skinn är mjukare än samma bil med tygklädsel. Jag klarar långfärd bättre i den här än i V70, trots färre inställningsmöjligheter och något för kort rattstång. Denna har även mjukare fjädring och känns behagligare på ojämn väg. Men jag saknar tiltmöjligheten av sittdynan som Volvo hade...

Som Shogun säger så är det alltid kompromisser och småbilar har mindre marginaler. Man måste upp på större bilar om man har krav på komfort...

Uppdaterat: 2018-04-08 15:09

GF - MB hade förr stolar med hård yta och fjädringen under. Jag hade också svårt för dom stolarna. Idag är dom bättre. Volvo hade förr väldigt bekväma stolar! Min S60 -07 med tygklädsel var fantastiskt skön. Men när Ford blev ägare till Volvo så blev stolarna hårdare och sämre på dom nya modeller som kom, enligt min åsikt.

Opel Astra provade jag innan nuvarande köp, men redan på ca15min provtur blev jag lite öm i rumpan... Men det här med stolar är som sagt väldigt individuellt.

Uppdaterat: 2018-04-08 15:16

Det här med stolar är mycket viktigt för mig också. Har långa ben så för mig är tiltmånen på sittdynan viktig. Helst vill jag också ha förlängningsmöjlighet på sittdynan. Tyvärr är tiltmånen på sittdynan snålt tilltagen på flertalet bilar. Sitter dock riktigt bra i de flesta av BMW:s och Volvos stolar. Angående Citroen, så vet jag inte om jag kan hålla med om att de är så komfortabla. Hade en C4 Cactus som hyrbil på Madeira nyligen och var inte speciellt imponerad av komforten. Var dock den första generationen. Stötig och gungig med hopplös automatlåda och dålig styrning är mina intryck av den bilen.

Uppdaterat: 2018-04-09 09:31

Idag provkörde jag den andra CHR-bilen, hybriden som jag nog föredrar framför 4wd och turbon. Mindre surrig, klart mer ekonomisk och bra komfort. Positivt överraskad. Är sugen på att testa en Alfa Giulietta om det nu fanns någon här, någon som har en eller har provkört?
Golf Alltrack skall jag testa nästa vecka. C3 aircross 110 hästarn fanns just nu inte hos handlarn men kommer in om någon/några veckor.

Uppdaterat: 2018-04-09 18:07
Wer später bremst fährt länger schnell

Vi pendlar med en sådan och vi är ofta fyra som växel kör och åker till jobbet.
Otroligt mycket bil jämfört med mycket och förmodligen störst i klassen och kanske bland dom tystaste..
Såg att det var fortsatt bränslevärmare paket med drag och el lucka för 4900:-
Du bör testa en eller testa en högre scout.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-04-09 20:14

Rutger: Ford kom in långt före din bil tillverkades (1990), så dina sköna stolar byggdes in under Ford-tiden.

Uppdaterat: 2018-04-10 08:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn - Så du menar att det är Ford jag har att tacka för dom sköna stolarna i min S60? Nja, det tror jag inte. Ford blev ägare till Volvo 1999 och S60 i den (första) generation jag hade presenterades 2000. S60 var nog relativt färdig när Ford klev in som ägare, så jag tror inte dom hann påverka särskilt mycket i den modellen. Man ser heller inga tecken från Ford i den bilen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Personvagnar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S60
Tittar man däremot på andra generationens S60, som presenterades 2009, så finns flera tecken på Fords ägande. Till skillnad från första generationen kom nu t.ex. många drivlinor från Ford. Wikipedia: "Vissa av motoralternativen kommer från Ford, ett resultat av att Ford ägde Volvo från 1999-2010." Det syns även i konstruktionen av karossen. Generation 1 hade inåtvänd skarv på trösklarna, medans generation 2 fick nedåtvända - precis som Ford. Även rostskyddet i övrigt blev något sämre och sänktes från 5 till 4. Tittar man in i bilarna så ser man också att t.ex. pedalerna numer är samma som i Ford. I denna generation blev även stolarna smalare och fick hårdare stoppning än i föregångaren. Det enda, enligt min mening, som Ford bidrog med var att ge Volvo ett körgladare chassi och det är jag i och för sig tacksam för.

Uppdaterat: 2018-04-10 09:21

Rutger, Volvos stolar var bättre förr, men hur de var och är beror nog inte på Ford.
Jag tycker faktiskt att stolarna i Mondeo är väldigt bekväma, bättre än Volvos, nästan i Saabklass.
Lite kort sittdyna bara och det stör säkert en del.

Uppdaterat: 2018-04-10 18:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu, efter åtskilliga långa landsvägsmil i en helt ny Volvo S90 måste jag ändra mig lite. Fortfarande anser jag att stolarna är hårdare nu i Volvo än de var förr, men de erbjuder väldigt många inställningsmöjligheter och det går lätt att få en bekväm körställning som man uppskattar i detta landsvägslok.

Uppdaterat: 2018-05-03 15:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det blev en privatleasad Alfa Romeo Giulietta 1,4 turbo tct. 2000 mil per år, dubbdäck och fri service. Nu uppe i 1300 mil. Trivs utmärkt bra med denna.

Uppdaterat: 2018-12-07 16:43
Wer später bremst fährt länger schnell
jalfa skrev:

Det blev en privatleasad Alfa Romeo Giulietta 1,4 turbo tct. 2000 mil per år, dubbdäck och fri service. Nu uppe i 1300 mil. Trivs utmärkt bra med denna.

Spännande utseende på denna. Typ.

Uppdaterat: 2018-12-07 19:29
Mycket vatten har runnit under hjulen...