Vi Bilägares forum

Dags att lägga lite mer pengar på en bil...

Dags att lägga lite mer pengar på en bil...

Hej!

Väldigt intressant att läsa inlägg här!
Jag har en polo kombi från 98 med 1,6 l motor. Den har gått som en klocka med lite byte av slitagedelar. Dock är den rätt bullrig och med sina drygt 19 000 mil blir varje service mer och mer kostsam.

Jag börjar därför titta på att köpa en betydligt nyare och bekvämare bi. Polon är den nyaste bilen jag ägt och har tidigare haft bilar som legat på ett inköpspris mellan 4000 och 10 000, som jag haft 2-4 år och sedan skrotat.

Med handen på hjärtat BEHÖVER jag inte en bil - har rätt nära till jobbet och bor i stan. Dock är bil en lyx som jag mycket ogärna avstår ifrån. Med en biltokig pojkvän har även jag börjat få upp ett intresse som överstiger "från punkt A till B".

Så: nu har jag tänkt köpa en bil som är betydligt nyare och betydligt billigare i bränsleförbrukningen.
Jag vill såklart gärna att den ska kännas lite lyxig, och den ska vara fin (jag vet, det är ju väldigt subjektivt).
Maxbudgeten ligger på 100 000 men vill väldigt gärna hitta något för mycket mindre.
Har testkört en Kia Piccanto vilket genast gick bort. Kändes alldeles för liten och plastig. Jag vill helst ha en kombi.
Kör mest i stan och vill gärna ha en bränsleeffektiv bil.

Så tacksam för all hjälp!

Uppdaterat: 2016-03-30 00:44

Kommentarer

Bör nog tillägga att jag är ute efter en bil som är låg i skatt och låg i mil. Kan tänka mig en med högre miltal om nödvändiga större reparationer är gjorda. Vill med andra ord lägga nödvändiga (men gärna lite) pengar på service och helst inga på reparationer :D

En lite äldre bil funkar det med om den är välskött och, som sagt, inte kommer kräva reparationer (ok, jag fattar att man inte kan förutse sådant, men ni kanske fattar ungefär vad jag är ute efter).

Uppdaterat: 2016-03-30 00:50

Tror inte du skall förvänta dig nån stor skillnad i bränsleförbrukning för en gammal och lätt Polo borde inte vara alltför törstig den heller.
Är du och nafsar i samma storleksklass som en Picanto så kan du ju alltid testa dess nyare "tvilling" nämligen senaste generationen av Hyundai i10. Den har fått bra kritik i många tester. Mindre kombibilar dräller det inte av direkt så Skoda Fabia kan ju vara ett alternativ. Fast "plastig" får du nog räkna med att de flesta mindre bilar är och det finns betydligt värre exempel än Picanton i det avseendet.

Uppdaterat: 2016-03-30 09:31

Kolla även in KIA Rio.
En kanonbil för dom pengarna!
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=kia+rio&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=2012&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&c=&fu=&gb=&ca=7&is=1&l=0&md=th&sp=1&cp=

Min Rio är en -14 som gått 3.000 helt problemfria mil nu och som drar i genomsnitt 0,58 per mil. Istort sett gratis i skatt och försäkring samt att 7 års garanti borgar för ett problemfritt ägande. Det finns folk som hävdar att garantin är värdelös men om du servar efter schema så kommer du inte stöta på problem. Jag har aldrig haft problem med garantiärenden på varken KIA eller Hyundai.

Uppdaterat: 2016-03-30 09:38

Tack för era svar! Har faktiskt provkört både Rio och fiesta. Rio har de bra kamanj på nu på bilaffären. En ny med comfort extra allt för 130 000 - som ju dock är 30' mer än jag tänkte. Dock upplevde jag ljudnivån som mycket hög. Har även provkört en fiesta, den var kul.

Funderar lite på en V50 från 10 som gått ca 8000 mil för strax under 100 000. Det är så svårt att veta hur man ska tänka kring miltalen! Jag kör väl ca 1000 mil om året så det ökar inte så fort på mina bilar, men då är det nästa bara stadskörning. Skatt o försäkring lär väl va betydligt mer på en v50 än en rio...

Uppdaterat: 2016-04-01 01:22

Om du tyckte att Rio hade mycket hög ljudnivå så måste du tyckt att Fiestan var helt öronbedövande....

Uppdaterat: 2016-04-01 10:06

De flesta billiga små bilar är som Pi säger lite plastiga innuti. Men det har hänt mkt på senare år tycker jag.
En V50, är en stor bil med några år på nacken upplever jag som plastig, men det kanske skiljer lite på årsmodellerna där de senare som genomgått en mild facelift är bättre.

På små bilar spelar fälgstorlek stor roll också. Du får garanterat mer buller med större fälgar.
Kolla in senaste Fabia, några tusenlappar över budget men sannolikt en bra bil.
Det viktigaste är att du även kollar så att service är gjort på bilen, kolla antalet ägare, skick på bilen och köper du något som är några år och utanför garanti, reservera lite pengar för lagning av bilen.

Kan också vara bra att kolla vilka verkstäder som finns i just din stad så att du kan få bilen servad av en auktoriserad verkstad.

Uppdaterat: 2016-04-01 11:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Senaste generationen Fabia bygger väl på VWs nya MQB-plattform och den ska ju vara rätt trevlig. Lite mer storbilskänsla då. Så kanske den småbil som ger mest bilkänsla för pengarna just nu även om jag själv flaggar för frågetecken kring den långsiktiga kvalitén host VW-produkter f.n. Å andra sidan är väl just Skoda bättre än nånsin historiskt sett där och den som har lägst priser på märkesverkstan bland VWs olika märken. VWs lilla 1,2 liters bensinturbo är ju riktigt trevlig och snål. Hållbarheten på lång sikt med den motorn är väl mer osäkert, ett bra tips är väl att byta motorolja varje år i alla fall.

Uppdaterat: 2016-04-01 12:32

Har inte din "biltokige" pojkvän starka synpunkter på vad du ska skaffa för bil?

Uppdaterat: 2016-04-01 18:20

Swemba: Jo, men jag vill höra andras åsikter med :) Dessutom är mitt största problem att jag inte riktigt vet vad jag vill ha och då är det bra med tips utifrån vad man kan kolla på!

Reverend Benny: Tack för tipset! Rion var extrautrustad med 17-tumsfälgar, så det kan ju ha spelat in!

Vidstige: Tack, ska kolla in den fabian :)

Uppdaterat: 2016-04-02 01:39

Puffar på :)

Funderar lite mer på Fabia... vilka år ska man satsa på då? Eller rättare sagt, är det något år man INTE ska köpa före?

Uppdaterat: 2016-04-07 20:12

senaste gen fabia byggd på mqb kom väl nyligen så det är väl mest aktuellt om du köper sprillans. vad är budgeten?

Uppdaterat: 2016-04-07 20:55

Tänker på Toyota auris (första gen) hybrid.
Audi A3 sportback.
Kanske en etanol Saab 9-3

Uppdaterat: 2016-04-07 21:23

Tack för tips! Då jag kör i stort sett enbart korta sträckor i stadskörning är det många som säger att jag bör undvika dieselmotorer. Stämmer detta?

Uppdaterat: 2016-04-07 22:12

Mja... V50? Du sa att du ville ha något snålt. Då är det bara V50 1.6D som funkar. Den har låg skatt också.
Vill du undvika plastigt och bullrigt behöver du nog komma upp i Golf-klassen. Men, kika gärna på något annat än Golf som är överprisad.
Focus flexifuel, låg skatt:
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_focus_1_8_flexifuel_65762158.htm?ca=11&w=2
Megane:
http://www.blocket.se/stockholm/Renault_Megane_III_1_5_dCi_ESM_Exception_110_65574296.htm?ca=11&w=2
308:
http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_308_1_6_HDi_PANORAMA_0_38L_mil_65278079.htm?ca=11&w=2&last=1
Auris:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Auris_1_6_5_D_MAN_PLUS_66010910.htm?ca=11&w=2

Finns mycket att välja på. :-)

Uppdaterat: 2016-04-07 22:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Vidstige skrev:

senaste gen fabia byggd på mqb kom väl nyligen så det är väl mest aktuellt om du köper sprillans. vad är budgeten?

Helst under hundra, en ny fabia ligger väl på ca 130-140 om jag inte mins fel. Vilket iofs kanske är rimligt for "the perfect car", men eftersom jag kör så lite är det svårt att försvara för mig själv så mkt pengar på något jag inte "egentligen" behöver... Suck, vilken snårig djungel!

Uppdaterat: 2016-04-07 22:43

Lite bling-bling är det ju i Land Rovern, den har ju växellåda.

Uppdaterat: 2016-04-08 09:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Odedicerad: Tack för tipset! Har också varit inne på en fiesta.

De är ju onekligen charmiga, dock inte så mycket lastutrymme.
En land rover är väl ungefär så långt ifrån vad jag är ute efter som man kan komma... ;)

Uppdaterat: 2016-04-08 12:46

Har upptäckt renault clio sprt tourer med, som också är en kombi. Om man jämför denna med skoda fabia kombi, vilken skulle ni rekommendera? Finns det andra små kombibilar som är bensinsnåla?

Uppdaterat: 2016-04-09 01:11

Nya Fabia kombi alla dagar i veckan i jämförelse med Clio Sport Tourer. En modernare bil helt enkelt med bl a autobroms som standard. Det enda som talar för Clion är den längre garanti-tiden men det går ju att köpa till längre garanti även till Skodan. Sen kan du ju också kolla ViBs långtest förra året där Fabia Kombi var lite av en favorit trots sina blygsamma mått.

Uppdaterat: 2016-04-09 09:38

Tack Pi!

Men det gäller alltså ny fabia - den som kom ut 2015?

Har tittat lite på denna även om jag tycker priset är i överkant. http://www.blocket.se/uppsala/Skoda_Fabia_Combi_Elegance_Plus_TSI105_Drag_64776147.htm?ca=10&w=1
Det är ju dock modellen innan den nya Fabian, om jag förstått det rätt?

Uppdaterat: 2016-04-09 10:03

Har inte Fabian den ökända VAG-motorn med kamkedjeproblemen? Då skulle jag direkt välja bort den.

Uppdaterat: 2016-04-09 10:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Oj, det var ju en läskig motor! http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/

Dock har bilen i annonsen bytt kamkedja 2014 pga typfel, så det kanske man inte behöver oroa sig för?

Peugeot 2008 verkar också vara en rolig bil, kanske något mer i bränsleförbrukning. Någon som har erfarenheter av den?

Uppdaterat: 2016-04-09 10:18

2008 är en lite udda fågel som är uppskattad av sina ägare.
Förbrukningen lär nog inte skilja så mycket i verkligheten, mest på papperet.

Men, det är bara du själv som kan avgöra om bilen känns rätt för dig. Kör och känn! Så, lita inte för mycket till vad andra tycker, det finns så mycket fördomar och åsikter.

Uppdaterat: 2016-04-09 10:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nya Fabia har inte kamkedjemotorn men det kan den gamla modellen ha. Sen är det väl 1,4 l TSI-motorn som varit mest drabbad vill jag minnas även om säkert även 1,2 l fått sin släng av sleven. Men den nya varianten är i alla fall en trevlig motor - i alla fall i 110 hk-utförandet som är den jag har erfarenhet av.
Håller absolut med hultarn om att du själv skall provköra och avgöra vad som passar just dig.

Uppdaterat: 2016-04-09 11:34

Nu blottar jag min okunskap... Men elbilar: de är opraktiska när man åker långt. Eller har jag missuppfattat?

Uppdaterat: 2016-04-09 15:12

Jag har en Octavia med 1,4 TSI, körd över 15000 mil... Huga, när månne motorn rasar? ;)

Uppdaterat: 2016-04-09 15:17
Uppsalabo skrev:

Nu blottar jag min okunskap... Men elbilar: de är opraktiska när man åker långt. Eller har jag missuppfattat?

Jag har åkt elbil till vardags i två år nu. Hittills har jag kommit lite över 6000 mil. Det opraktiska vid långresor är att man måste ladda bilen. Min lilla VW e-up! kommer som bäst 14-15 mil på en laddning. Om jag då är hemma eller på jobbet kan jag bara koppla in den till ett vanligt vägguttag och så är den fulladdad efter 8-9 timmar. Ute längs vägarna finns det numera ganska många snabbladdningsstationer. Där tar det ungefär 50 minuter att fylla batteriet till 80%. Det går trögare på slutet så de 8 gånger jag har snabbladdat har jag brutit vid 50-80% för det räcker för att jag ska komma hem. Snabbladdning brukar kosta ungefär 3 kr/minut så hemma är strömmen billigare.

Uppdaterat: 2016-04-12 12:18

Mäkinen, det innebär alltså att det blir en ganska hög milkostnad vid snabbladdning, jämförbart med bensin, eller hur?

Uppdaterat: 2016-04-12 22:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Mäkinen, det innebär alltså att det blir en ganska hög milkostnad vid snabbladdning, jämförbart med bensin, eller hur?

Det blir många steg för min förkylda hjärna att räkna. Laddar jag min bil från tom så orkar den ta emot 40 kW i 20 minuter. Då kostar det 60 kronor och jag har fått i 12kWh, dvs batteriet är fyllt till 2/3 och jag kommer ungefär 8 mil. En bensin-up hade behövt 0,55 liter/mil vilket bör vara 4,4 liter och kanske kostar en femtilapp? Envisas man med att ladda fullt går det trögare på slutet så jag skulle gissa att man blir stående en timme och får betala 180 kr, men man kommer bara 4 mil till. I praktiken är förstås inte batteriet tomt exakt när man kommer till laddplatsen heller...
Hemma kostar en "full tank" runt 20-25 kr.

För att komplicera det finns det fortfarande snabbladdare som inte kostar att använda och andra där man får rabatt om villan är försedd med ström från samma leverantör.

Uppdaterat: 2016-04-12 23:05

Hej igen!
Billetandet fick avstanna lite då annat krävde fokus.

Jag är lite halvt inne på en volvo v50 från 2011. 1.6 DRIVe 115ps, 84kW med 6 växlar. Momentum och har gått ca 11 400 mil för ca 90 000 kr.

Har läst på lite och det jag oroar mig mest över är partikelfiltret. Jag kör till vardags korta sträckor på ca 5 - 10 min stadskörning åt gången, och ibland längre sträckor på ca 3,5 mil enkel väg. Några längre roadtrips blir det över året på ca 50 mil.

Även skatt och försäkring känns lite i dyraste laget, men bränsleförbrukningen är ju låg och den är inte dyrare i inköp än ett bensinalternativ.

Vad tycker ni?

Uppdaterat: 2016-06-06 07:03

Dessa små "miljö-dieslar" fungerar bäst med automatlåda - med manuell blir det en hel del växlande (mera än med motsvarande bensinare). Och med ditt körmönster skulle jag definitivt inte välja en diesel och kanske inte heller en turbo-laddad bensinare utan en bil med vanlig bensin-sugmotor.

Uppdaterat: 2016-06-06 07:16

Håller med pi fullständigt.
Den låga bränsleförbrukningen kan knappast matcha nån högre skatt eller ev högre servicekostnader på en diesel, med så lite körning.
Tror partikelfiltret inte heller gillar skuttkörning.
En bensinturbo är extra känslig för sån körning, och inte givet så kul att köra i stan, så en rimligt snål sugbensinare borde vara det bästa valet!
V50 är annars ett bra val, men vad det finns för motoralternativ är jag osäker på, man ser bara dieslar och turboversioner på vägarna.....
Även för mig som kör landsväg ett par tusen mil om året, är en diesel knappt lönt, när man räknar in risken för högre kostnader för tex partikelfilter.
En ny, skattefri skulle ju gå ihop, men det är nåt annat, då ska den ställas mot annan nybil.

Uppdaterat: 2016-06-06 09:08

Håller med pi fullständigt!

Så mycket att jag gjorde det 2 gånger.......

Uppdaterat: 2016-06-06 09:09

Ja, jag är helt enig med föregående två skribenter. Det som talar emot en diesel är dina huvudsakliga korta körningar som frestar på en dieselmotor. Den behöver oftast köras längre sträckor, eller minst en halvtimme för att komma upp i arbetstemperatur.

V50 fanns också med etanol-motorer 1.8F/2.0F som har "tillräcklig" kraft. De har hyfsat låg skatt, omkring 1100 kr, men önskar i gengäld service en gång om året.

Uppdaterat: 2016-06-06 20:27
Power to the people

Kollar man en V50 kan man ju också kolla på en Focus kombi av senare årsmodell - med bensinmotor och då kanske främst 1,8 Flexifuel. Kör man inte så mycket så är ju service en gång om året inte nåt avgörande argument MOT en E85-bil - och med några år på nacken och om man uteslutande kör på bensin så går det ju faktiskt att följa serviceintervallen för den vanliga bensinmotorn för då finns ju normalt inget garanti-åtagande som kan stöka till det (fast Focus har ju faktiskt haft 5 års garanti under några år).

Uppdaterat: 2016-06-06 23:46

V50 finns ju även som 2.0 145hk, som går på bensin. Så man behöver inte välja F=flexifuel om man inte vill det. Som både Pi och duccedriver sagt så avråder även jag från dieselmotor med dom korta körningar du gör. Med V50 2.0 får du både en pigg och snål bil. Den skulle jag satsa på om jag ville ha en V50. Fast jag skulle nog ännu hellre välja en 2.4 bara för att få njuta av det underbara ljudet från 5:an. ;-) Men den tar ju lite mera soppa... Fast kör man inte så många mil per år så är det värt den extra lilla kostnaden. :D
Annars tycker jag Pi har bra argument för varför även en flexifuel bil kan vara ett bra köp! Med en sådan skyddar man ju sig även lite mot dom skattehöjningar som befaras komma inom två år...!

Uppdaterat: 2016-06-07 16:31

Och den extra service en flexifuel behöver är väl närmast ett oljebyte.
Är bilen utanför garantin är det ju inte raketforskning att göra själv....
Något som alltid bör göras varje år, oavsett drivmedel och vad biltillverkaren säger, korta körsträckor sliter hårt....
Enda fördelen med en flexifuel är skatten, eftersom ingen vid sina sinnens fulla bruk använder bränslet idag, väl? åtminstone inte av ekonomiska skäl.....
Inte att förakta, kan tyckas som kaffepengar men när räkningen kommer, är 900 spänn behagligare än 2400....
Det har blivit viktigt att kolla den biten, på 1000 årliga mil motsvarar det över en dl/mil i förbrukning......

Uppdaterat: 2016-06-07 20:01
duccedriver skrev:

Och den extra service en flexifuel behöver är väl närmast ett oljebyte.
Är bilen utanför garantin är det ju inte raketforskning att göra själv....

Så sant så, men den som inte tillhör den händiga skaran, eller har en har en händig polare, får ju räkna med att lämna in bilen på oljeservice. Bäst för "Uppsalabo" att känna till det. :-)
Så länge bensinpriset ligger där det gör så finns inget incitament att köra på etanol.

Uppdaterat: 2016-06-07 20:07
Power to the people

...och finns inget incitament att köra på E85 så finns som sagt heller inget incitament att ge bilen service tätare än för bensin-utförandet. I alla fall när man är utanför garanti-tiderna.

Uppdaterat: 2016-06-07 20:19
Pi skrev:

...och finns inget incitament att köra på E85 så finns som sagt heller inget incitament att ge bilen service tätare än för bensin-utförandet. I alla fall när man är utanför garanti-tiderna.

Naturligtvis inte, men en flexifuel har ju den fördelen att man kan välja att köra på bensin eller E85 och om det visar sig billigare med E85 eller om man av miljöskäl vill köra på det är det ju enkelt med ett extra oljebyte.
För övrigt bör ju ingen köra över 1500 mil mellan oljebyten, taxi och liknande är väl möjligen undantagen där antalet kallstarter är få.
Oljebyte är dessutom väldigt enkelt på de flesta bilar med hjälp av en oljepump som kan köpas på tillbehörsfirmorna och då behöver man ju inte krypa under bilen.
Är man rädd för att få skit på fingrarna finns ju plasthandskar.

Uppdaterat: 2016-06-08 10:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kollade på en V70 Drive-e 2011 när jag skulle byta bil i 2013. Den hade då gått 10.900 mil. Det visade sig att vid 12.000 mil så skall det bytas partikelfilter på den bilen enligt serviceboken till en nätt kostnad av 13.000:- plus ordinarie servicekostnad. Behöver jag nämna att det inte blev affär?
Kolla upp detta med partikelfilterbyte då det rimligtvis är samma motor i de två.

Uppdaterat: 2016-06-08 10:18

Med en körsträcka på 1000 mil om året tycker jag det är helt fel att ens fundera på en diesel.
Det kommer att bli betydligt dyrare.

Uppdaterat: 2016-06-08 10:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre