Vi Bilägares forum

Dacia Duster

Dacia Duster

Köp! Men inte bensinaren. Dieseln är riktigt go och drar bra, själv kör jag en 2014 4x4 1.5dci. Visst detaljkvaliteten är sådär och lite tråkig men jag sitter bra i den och åker bra. Går relativt billigt och känns stabil. Bensinaren känns mycket tröttare. Dacia Duster är en bil utan krusiduller och det gillar jag den för.

Uppdaterat: 2019-05-05 12:02

Kommentarer

Allt som du räknar upp, talar för att jag inte vill köpa en Duster.

Uppdaterat: 2019-05-05 13:48

"Den trötta bensinaren," förmodar att du då avser den gamla 1,6 Renault-motorn på 115 hk. Men det finns även en nyare bensinare 1,3 på 130 hk med turbo. Jämfört med den är nog din dieselspis den tröttare...

Uppdaterat: 2019-05-05 14:03

Du gillar inte att dieseln går fint och att man sitter bra i den? Detaljkvalitet kan jag förstå att du vill ha men det är ju min personliga åsikt så du kanske inte tycker den är så pjåkig?

Uppdaterat: 2019-05-05 14:04
40-talisten skrev:

"Den trötta bensinaren," förmodar att du då avser den gamla 1,6 Renault-motorn på 115 hk. Men det finns även en nyare bensinare 1,3 på 130 hk med turbo. Jämfört med den är nog din dieselspis den tröttare...

Helt riktigt, jag skulle sagt 1.6l bensinaren då jag ej testat de nya varianterna.

Uppdaterat: 2019-05-05 14:05

Jag skulle aldrig sätta min fot i en Duster!
https://www.euroncap.com/sv/results/dacia/duster/29898

Uppdaterat: 2019-05-05 17:47

Att bara titta på stjärnor blir orättvist eftersom där räknar dom in förarstöd också.
Så om man bara granskar testerna lite mer så får man en rättvisare bedömining.

Som sagt så ligger den lite efter andra bilar.

Uppdaterat: 2019-05-05 22:14

Jag skulle ta en provtur för två år sedan men vände efter 1 km på motorvägen.
man får verkligen vad man betalar för.
Öronproppar och 70 tals plast, men visst har man inga krav då är det säkert en bra bil men ett tipps prova inget annat före.

Uppdaterat: 2019-05-05 23:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om en Dacia Duster är säker eller inte beror ju också på hur och var man kör. Använder man bilen i och strax utanför en tätort med max 70 km/tim så är den i alla fall säkrare än att promenera eller åka MC.

Uppdaterat: 2019-05-05 23:52
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Sen har det ju faktiskt kommit en ny version av Duster sen mso 100o provkörde. Inte för att det är min favoritbil heller men tror ändå att den har sitt berättigande för den som t ex verkligen behöver hög frigångshöjd och 4WD och inte vill betala en förmögenhet. Så katastrofal är den inte om man inte har krav på de senaste säkerhets- och bekvämlighets-systemen. Ibland är vi väldigt säkerhetsknarkande men det visar sig inte på samma sätt över beteendet ute i trafiken.

Uppdaterat: 2019-05-06 10:03

Trodde att både Dacia och Skoda var lågprismärken, vad är skillnaden ? :)
Med tanke på hur många Duster man ser på vägarna på landsbygden så verkar det vara omtyckta robusta bilar som inte självdestrueras.

Uppdaterat: 2019-05-06 10:08

Trots tre stjärnor så innebär det inte att bilen är en dödsfälla. Främst avsaknaden av säkerhetssystem och förarstöd (som nämnts ovan) drar ner betyget. På gamla modellen 2011-2017 som jag har så var det fotgängarskyddet som var bristande.

Jag tycker det är viktigt med säkerhetstänk men är inte rädd när jag kör bilen för jag är en uppmärksam förare, har slutat med rattsurfande... Men jag hör till den generationen som cyklar utan hjälm och anser mig inte vara i den åldern att jag behöver bråddar på skorna. Jag nyttjar dock bälten i bussar!

Uppdaterat: 2019-05-06 10:10
Guran skrev:

Trodde att både Dacia och Skoda var lågprismärken, vad är skillnaden ? :)
Med tanke på hur många Duster man ser på vägarna på landsbygden så verkar det vara omtyckta robusta bilar som inte självdestrueras.

Skoda är dyrare än Dacia men håller högre kvalitet på plast och inredning främst. Jag körde en Skoda roomster tidigare och detaljkvaliteten var högre men den bullrade lika mycket på vägen. Den var dock inte heller felfri och runt 20 000 mil var flera saker på väg ut. Dustern är mer spartansk, råbarkad. Den har karaktär 4wd och hög markfrigång. Jag törs även säga att den är snygg!

Uppdaterat: 2019-05-06 10:15

Skillnaden är nog rätt stor trots allt när det gäller Skoda vs Dacia och när det gäller moderna säkerhetssystem och inte minst vad gäller standardutrustning och möjliga tillval. Skoda får ju säkerhetssystemen i stort sett samtidigt som övriga märken inom VAG-koncernen medan Dacia hittills inte ens fått del av autobroms - vilket väl är den största bristen säkerhetsmässigt. Det var ju samma visa när antisladd-systemen var relativt nya på lite billigare bilar - även då "sladdade" Dacia efter men var så småningom tvungna att "krypa till korset" även med det säkerhetssystemet. Så det kommer säkert men det hindrar ju inte att en modern Dacia ändå inte är sämre än väldigt många andra bilar som rullar på våra vägar och också saknar t ex autobroms.
Men att en Duster skulle vara snygg - nä, där går min gräns...:) Men den kan som sagt vara bra ändå.

Uppdaterat: 2019-05-06 10:22

Flat7: det är just precis så man ska betrakta Duster. enkel, robust, bra pris.
Visst finns det bättre bilar, men då kostar de också betydligt mer. Och man måste ju inte ha de största petskärmarna heller.
Duster-köparen har nog inte heller något behov av att bräcka grannen när det gäller status. Han/hon vill ha en ny bil för rimliga pengar, och som inte har 200 finesser som man inte har behov av och som kan kosta skjortan i framtiden.
Utseendet? Smaken är som baken, men huvudsaken är ju att köparen gillar det.
Jag tycker inte bilen är ful, jämfört med Toyotas hemska design är Duster en skönhet. Men, det är min syn på saken.
Säkerhetsmässigt lär den inte vara sämre än de "säkra" halvgamla bilar det kryllar av.

Uppdaterat: 2019-05-06 12:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

För mig som haft en Dacia i tre år och bytt ut den mot en Skoda för 1,5 år sen så är det stor skillnad. Skodan kostade nästan dubbelt så mycket och det märks på ljudisolering och allmän trevnadsnivå. Det är väl när man dubblar priset en gång till det börjar bli svårare att verkligen se skillnaden på ytan.

Uppdaterat: 2019-05-06 13:02

Jag är van vid betydligt dyrare bilar men måste säga att när jag provkörde den nya generationen Duster blev jag väldigt positivt förvånad. Tror att de som kör de enklare varianterna av Skoda eller liknande är de som gärna försöker överdriva skillnaden lite extra för att deras bil ska verka lite finare än den kanske är....
Hade utan nån tvekan mycket hellre valt en Duster av senaste generationen än en Fabia t.ex......

Uppdaterat: 2019-05-07 09:20

Trodde aldrig att jag skulle få läsa detta om Duster från Henrik M... :)

Uppdaterat: 2019-05-07 15:31
40-talisten skrev:

Trodde aldrig att jag skulle få läsa detta om Duster från Henrik M... :)

haha! :) Bara för jag haft möjligheten köra bra bilar sista 10 åren innebär det inte att jag inte kan uppskatta bilar ur de flesta klasser. Råkade få en sån som hyrbil/lånebil vid ett tillfälle och körde rätt mycket de dygnen så hann få rätt bra känsla för den. Tyckte den inte var så himla högljudd och jag satt förvånansvärt bra i sätena med. Lättkörd och smidig och med en förvånansvärt behaglig fjädringskomfort mot vad jag väntat mig. Och inte alls sämre känsla i inredningen än t.ex. nämnda Skoda eller motsvarande. Sen tycker jag ändå att det är trist att avsaknaden av säkerhetssystem är så stor. Men det vore enda anledningen för min del välja nåt annat om jag var ute efter en bil i den prisklassen. Sen objektivt men jag tycker den nya Dustern med lite utrustningen ser ganska bra ut med, och det kan man ju verkligen inte beskylla en Fabia t.ex. för att vara. maken till oproportionerligt designad bil får man leta efter...

Uppdaterat: 2019-05-07 16:24

40-talisten: Kan tillägga att min bana som bilägare började med Saab V4, så tro inte jag är bortskämd med att bara haft lättkörda välutrustade bilar :)

Uppdaterat: 2019-05-07 16:27

Apropå Fabia så tycker jag personligen att nuvarande kombi, i motsats till föregående, är helt OK designmässigt och klart snyggare än hatchback-utförandet.

Uppdaterat: 2019-05-07 18:12

Alla Fabia är fula, antingen smala och höga. Som en förvuxen Hyundai Atos, eller med en överdimensionerad påhängd kombihäck. Förvisso mindre gigantisk i sista versionen. Även Octavian lider ju av detta, för vitvaruhandlare utvecklade, jätte bagage.
Däremot jag dom Skoda lyckats bättre med Scala som ser helt ok ut. Har dock inte sett någon IRL men på bild och film är den helt ok i gräshppegrön

Uppdaterat: 2019-05-07 18:22

Fast generellt är ju ofta lite mindre bilar mera byggda på höjden för utrymmets skull. Men just kombin av Fabian i dess senaste generation tycker jag är helt OK utseendemässigt - det finns åtskilliga bilar som är avsevärt fulare.
Att jämföra den med Atos tycker jag är högst orättvist mot Fabia-kombin.

Uppdaterat: 2019-05-07 18:43
Pi skrev:

Fast generellt är ju ofta lite mindre bilar mera byggda på höjden för utrymmets skull. Men just kombin av Fabian i dess senaste generation tycker jag är helt OK utseendemässigt - det finns åtskilliga bilar som är avsevärt fulare.
Att jämföra den med Atos tycker jag är högst orättvist mot Fabia-kombin.

Nu sa jag inte att det var senaste Fabia kombi som var lik en Atos. Med lite mindre häck på den så skulle den se helt ok. ut. Men förra och än värre förrförra. Minst samma kaliber som Atos :)

Uppdaterat: 2019-05-07 19:13

Bekymret med Fabia kombi är ju att inga proportioner stämmer, för smal för sin höjd, för kort axelavstånd för sin längd, en väldigt baktung överhängande bak. Sen en taklinie som ser ledsen ut på nåt sätt......baklysena ser ut att sitta lite snett monterade och fronten ser felmonterad ut på nåt sätt. Det ser lite ut som förr när folk satte dit den kromade 264-fronten på en 244 dl.....Nej nog en av de sämst designade bilarna på 2000-talet......missförstå mig inte, säger inte det är den fulaste, men en av de sämst designade....

Uppdaterat: 2019-05-07 19:25

Henrik - beskriver du verkligen dagens Fabia kombi eller är det förra modellen - där din beskrivning känns mera passande...
Nog finns det många kombi-bilar med betydligt mycket större överhäng baktill t ex...
Men problemet med proportioner lider ju i stort sett alla mindre bilar av om man vill behålla hyfsade innerutrymmen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-05-07 19:40

Pi: Japp, dagens modell jag beskriver och har den åsikten om. Sen håller jag inte med dig om att den "måste" vara designad så för att behålla vettiga innerutrymmen. Tvärtom, längre axelavstånd och mindre överhäng ger bättre innerutrymmen. Likaså om den vart lite bredare hade den haft bättre utrymme. Så de argumenten köper jag inte.
Sen som jag skrev, inte den fulaste bilen, bara en av de sämst designade enligt mig....

Uppdaterat: 2019-05-07 20:12

Smaken är som sagt som baken.... Själv tycker jag att denna Fabia kombi är avsevärt snyggare än många SUV:ar och inte minst bilen som denna tråd handlar om...
Tycker fortfarande inte att överhänget bak på denna Skoda är på nåt sätt uppseendeväckande långt för att vara en kombi. Kolla t ex en del Mercedes-kombi genom tiderna... Sen kan man alltid öka t ex axelavståndet men allt är kompromisser och har säkert andra beroenden.

Uppdaterat: 2019-05-07 20:19

Ser ut som nått mellanting mellan en kombi och en mpv. Men blir väl så när fokus är maximalt utrymme i en liten bil som du skriver Pi.
Men den senaste ser i alla fall bäst ut av alla.
Förövrigt tycker jag nya Astra Sports Tourer lider av samma syndrom. Bakdelen har blivit lite för stor, nån decimeter kortare så hade den också sett betydligt bättre ut, men lastat mindre stora vitvaror :)

Uppdaterat: 2019-05-07 20:20
Pi skrev:

Smaken är som sagt som baken.... Själv tycker jag att denna Fabia kombi är avsevärt snyggare än många SUV:ar och inte minst bilen som denna tråd handlar om...
Tycker fortfarande inte att överhänget bak på denna Skoda är på nåt sätt uppseendeväckande långt för att vara en kombi. Kolla t ex en del Mercedes-kombi genom tiderna... Sen kan man alltid öka t ex axelavståndet men allt är kompromisser och har säkert andra beroenden.

Du får självklart ha vilken smak du vill, glad att vi alla har olika smak, hur skulle annars alla där ute finna en partner ;) Skämt åsido, som sagt det är min åsikt om Fabian.
Sen finns det såklart fler kombi som har lika stort överhäng, men procentuellt kopplat till bilens axelavstånd vet jag inte om det är så många som har lika stort och det är ju det proportioner handlar om, inte överhänget i cm räknat.......

Uppdaterat: 2019-05-07 20:23

Henrik - jodå, du behöver som sagt inte leta speciellt mycket bland kombibilar för att finna sådana med mera relativt överhäng. Men nu handlade ju inte denna tråd om Fabia kombi så vi kanske skall återgå till Dacia Duster...:)

Uppdaterat: 2019-05-07 20:48

Pi: Jag skrev om Duster och gjorde bara en jämförelse och som vanligt på detta forumet så när man råkar påpeka nå´t litet negativt mot Skoda så huggs det på en gång snabbare än ett huggormsbett ;)

Uppdaterat: 2019-05-07 20:51

Jag hugger tillbaka när jag tycker att det inte är riktigt rättvisa jämförelser - inte för att det är en Skoda för nån så har jag aldrig haft...:) Jämför gärna med Gurans exempel istället om du vill exemplifiera med en bil med lute konstiga proportioner...

Bild borttagen.

Såg f ö att en Duster i sin högsta utrustningsnivå, som ändå är rätt standardmässig jämfört med många konkurrenter, kostar strax över 200.000 kr med metalliclack, 115 hk diesel och med 4WD och manuell låda - automat finns ö h t inte till Duster i Sverige. Och då börjar den närma sig konkurrenter som t ex Suzuki Vitara rätt raskt även om Duster är lite större.

Uppdaterat: 2019-05-07 21:11

Pi: Vad menar du med att det inte var en rättvis jämförelse? Jag jämförde två bilar utseendemässigt och skrev vilken jag tyckte var snyggast av de två.....vad var orättvist med det?
Sen håller jag inte alls med att Astran är lika fel i proportionerna, den har längden att väga upp det med så det blir stiligt ändå. Men som sagt, smaken är som baken, väldigt bred hos en del......
Sen är det fel, Dustern finns visst som automat i Sverige, dock inte med dieselmotor.

Uppdaterat: 2019-05-07 21:17

Henrik - vi kan i alla fall vara överens om att vi inte är överens...:)
Var hittar du automatlåda i denna prislista som är den aktuella på deras hemsida - https://www.dacia.se/wp-content/uploads/pdf/duster/dacia-duster-prislista.pdf

Uppdaterat: 2019-05-07 21:23

Pi: Om det nu är så viktigt för din självkänsla att ha sista ordet kan jag ge dig att ja, då har tydligen Dacia tagit bort det alternativet, dock gick det beställa för bara nån månad sen när vi tittade på att beställa 2 såna till våra kundprojektörer. Då fick vi offert på 130 hk bensin med automat.
Nu till lite umgänge med en på ett positivt sätt oproportionerlig kvinna, ha en trevlig kväll!

Uppdaterat: 2019-05-07 21:48

Henrik - det hade inget med "sísta ordet" och "självkänsla" att göra utan bara det faktum att jag blev lite intresserad av att kolla vad Duster har att erbjuda i utrustning numera p g a denna tråd och då observerade jag att den inte går att köpa med automatlåda vilket var lite märkligt.

Uppdaterat: 2019-05-07 21:52

Pi: Finns nåt som heter glimten i ögat.....vet den går fram dåligt ibland i text hos folk som tar sig själva på lite för stort allvar :) Hade du läst mina senaste inlägg hade du märkt där fanns en tråd av det....

Uppdaterat: 2019-05-07 21:55

När Duster ska testas, så är det nästan alltid den dyraste versionen med dieselmotor som förs fram. Det går nog att trycka upp den till 200 000 kr med extra allt. Men mest prisvärd är modellen med den moderna 1.3 l bensinaren med turbo på 130 hk. Då hamnar prislappen på 150 000 kr, dock bara med 2WD. Vill man ha bensin och 4WD, så finns den av någon anledning bara med den gamla motorn på 115 hk till ungefär samma pris. Tyvärr finns ingen Duster nu med automat, vilket gör att modellen går bort för min personliga del.

Uppdaterat: 2019-05-07 21:59

De vi fick specade till företaget skulle kosta 164.000 kr med det mesta i utrustningsväg samt vinterdäck. Då Comfort med designpaket, multimediapaket med nav, klimatanläggning, m.m. 130 hk och auto,(som sagt innan de drog bort den), och det vet i fasiken om man får mycket mer bil för pengarna om man vill gå bland budgetbilarna.
40-talisten: Kan säkert finnas lagerbilar med Auto kvar....

Uppdaterat: 2019-05-07 22:05

Nja smaken som baken och dagens Fabia är väl hyfsat medel okey i utseende skulle jag tycka.
Åtminstone jämfört med många småsuvar med grodögon strålkastare och bagage för två kabinväskor och sikt varken bakåt eller framåt.
Komfort och motorljud som en 70 tals bil på många.
Och jätte bra är dom då man ser över taket på grannens kombi.
Jag fattar inte att folk betalar så mycket för bullerburkar med högt insteg och sportstolar så man inte tar sig över valken.

Visst kan jag förstå att det finns ett behov av duster med 4wd och ett lågt pris men ta små Renault suvarna.
En bullrig plåtburk på hjul med konstig inredning och löv dörrar för 200t i pris där hörselkåpor behövs.
Fabian är bättre på allt inklusive pris.
Ja säger ut och prova bilar

Uppdaterat: 2019-05-07 22:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso: Att säga att Fabian är bättre på allt inklusive pris är väl en väldig osanning? det beror väl helt på ens behov? Kollar man som nu när vi skulle köpa 2 bilar till våra kundprojekterare, så var ett av grundkraven en högre markfrigång då de kör runt på landsbygden i alla väder, och faktiskt oavsett om en del stadsmänniskor kan ha svårt att tro det så har många på landet fortfarande en liten väg fram till huset/gården med hög mittremsa i mitten av två hjulspår. Där vill man inte fastna bara för bilen är låg och det kommit lite snö eller är extra lerigt vid tjällossning eller liknande. Hur menar du att en Fabia är bättre än en Duster där mso?! och då de kliver in och ut ur sina bilar kanske 30-40 ggr på en dag så är det bekvämare för kroppen kliva in, och inte ner.......är en Fabia bättre än en Duster där? Så nej, snälla ni Skoda-älskare, förstå, inse och respektera att era bilar är inte det bästa som finns......alla har olika behov, alla har olika smak...att säga att en bil är bättre på allt.....det är bara så sjukt löjligt och verklighetsfrånvänt.

Uppdaterat: 2019-05-07 22:26

Håller med dig Henrik att det uppenbarligen finns folk som tar sig själva på lite för stort allvar...:)
Beträffande Duster så är det säkert som 40-talisten säger att man skall nöja sig med lägre utrustningsnivåer - om den skall kännas prisvärd. Problemet är nog att i stort sett alla andra bilar i sina standardutföranden ligger på samma nivå som en Dacia i allra högsta utrustningsnivån och att vi bilköpare vant oss med en massa saker - både av säkerhetskaraktär och av bekvämlighetskaraktär. Men kan man leva med en låg utrustningsnivå så tror också jag att man får relativt mycket bil för sina pengar om man väljer en Dacia. Nästan så att jag litar mera på en Dacia än på modermärket Renault.
Som en kommentar till detta med att köra på lite sämre vägar med "vanliga" bilar så är det sällan nåt problem om det inte är mycket snö eller lera. Man placerar ju inte bilen så att den höga mittremsan kommer mitt under bilen utan man sätter ju hjulen där det är högst - om det är små och dåliga vägar. Är uppväxt i Jämtland och har tagit mig fram på såna vägar som många inte skulle kalla vägar... Sen kan det givetvis vara bekvämt och enklare med höga bilar med bra frigångshöjd - det skriver jag absolut under på.

Uppdaterat: 2019-05-07 22:36

Nja du Pi. Går du upp i premiumsegmentet så är inte bilarna standardutrustade med så mycket finesser. Dock är hög komfort och en helt annan körkänsla och hög materialkvalitet standard. Det tillbehöret kan du aldrig bocka för i en billigare bil.

Uppdaterat: 2019-05-07 22:59

På tal om körkänsla, när jag provkörde den nya modellen av duster som har elektrisk servostyrning fick jag samma känsla som i sambons megane 2. En overklig känsla helt utan feedback på vad hjulen stod åt för håll och det gillade jag inte alls.

Uppdaterat: 2019-05-07 23:25

Guran: Hög materialkvalitet i premiumsegmentet? Är det materialkänslan i plasten på instrumentpanelen som avses? Biltestare ses ofta numera krafsa på insidespaneler, och antingen hissa eller dissa känslan i sina fingertoppar. Jag har aldrig haft något sådant behov av handpåläggning i mina bilar...

Uppdaterat: 2019-05-08 07:16
40-talisten skrev:

Guran: Hög materialkvalitet i premiumsegmentet? Är det materialkänslan i plasten på instrumentpanelen som avses? Biltestare ses ofta numera krafsa på insidespaneler, och antingen hissa eller dissa känslan i sina fingertoppar. Jag har aldrig haft något sådant behov av handpåläggning i mina bilar...

Skrev inte ett ord om instrumentpanelen och känsla. Läser du så skrev jag kvalitet, det är något som inte har med falsk illusion att göra, kvaliteten på säten, klädsel, ventilationsgaller, knappar, monteringens passform, detaljlösningar mm.
Är bara så att det är skillnad både på hållbarhet och total känsla. Det är ju absolut inte bara märket på huven som kostar dom extra kronorna.

Uppdaterat: 2019-05-08 07:59

Var är likheten mellan en Fabia och Duster ??

Uppdaterat: 2019-05-08 08:14
mso 1000 skrev:

En bullrig plåtburk på hjul med konstig inredning och löv dörrar för 200t i pris där hörselkåpor behövs.
Fabian är bättre på allt inklusive pris.
Ja säger ut och prova bilar

Nu finns väl inte Fabia med 4WD och 21 cm markfrigång? Och skulle den i så fall kosta från 148.000?
Oavsett, så är det helt oilka typer av bil.
Man ser många Duster på vägarna, men jag har inte sett någon förare med hörselkåpor...

Uppdaterat: 2019-05-08 08:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Känslan i inredningsplasten gör skillnad för hur trivsam miljön är i bilen. Min gamla M5 hade helläderinredning med skinn även på instrumentpanelen. Tillbringar man mycket tid bakom ratten vill man inte ha samma miljö som i en byggbarack.
Jag får nog åka och prova en Duster diesel och se om den låter illa...

Uppdaterat: 2019-05-08 09:24
L. Mäkinen skrev:

Känslan i inredningsplasten gör skillnad för hur trivsam miljön är i bilen. Min gamla M5 hade helläderinredning med skinn även på instrumentpanelen. Tillbringar man mycket tid bakom ratten vill man inte ha samma miljö som i en byggbarack.
Jag får nog åka och prova en Duster diesel och se om den låter illa...

Visst är det så. Självklart är min Jaguar mycket mysigare än min Citroen C3.
Sedan får man ju se hur mycket plånboken tillåter.
Jag åkte nyligen i Kodiaq och noterade att dörrinnersidorna var fruktansvärt plastiga, inte roligare än Duster trots att den kostar mer än dubbelt så mycket.
I en billig bil blir det... billigare, men inte självklart så mycket roligare i en dyrare bil.

Uppdaterat: 2019-05-08 09:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...