Bra eller dumt köp? Se länk (saab)

18 inlägg 0 nya
Bra eller dumt köp? Se länk (saab)

Hej!
Jag är inne på att köpa en bil. Budgeten är stram och vill inte lägga mer än 10k på bilen i inköpspris pga studerar. Denna dök upp på blocket igår:
https://www.blocket.se/ostergotland/Saab_9_3_2_0t__besikt_till_2019_03_76911756.htm?ca=14&w=1

Nackdelar: Den har gått långt. 8 ägare. Halvskum bilfirma. Dåliga bilder.

Positivt: Kamkedja(antar jag?). Den verkar sakna rost Blir billig att försäkra på min far. Dragkrog och bra förvaring. (vill kunna rymma ett par längdskidor i bilen och att kunna transportera cyklar är stor bonu)

Vad säger ni mer erfarna? Och framförallt ni som har koll på Saab. Vet ni om den har farthållare?
Behöver svar under kvällen gärna.

Alternativet är denna Opel: https://www.blocket.se/ostergotland/Opel_Astra_club_1_6_76807041.htm?ca=14&w=1
som jag tänkt försöka pruta till 8000kr. Då avsaknas dock t.ex AC(om en sådan funkar), dragkrok, en del hästkrafter för motorväg mm.

Kom med era åsikter!

Har förövrigt bestämt träff om Opeln imorgon eftermiddag, och har därav möjlighet att titta på Saaben först.

Svårt att säga. I den prisklassen kan det vara ett fynd som går relativt problemfritt i många år eller så har man otur och den rasar.

Har själv haft 900 OG och NG och NG är en riktigt trevlig bil. 9-3 är ju en vidareutveckling av den.

Bagaget är enormt på den om du tar ut hatthyllan och fäller sätet. Stort plus för skidluckan.

Skulle själv aldrig köpa en bil utan fungerande AC om den ska användas på sommaren.

fredl wrote:
Svårt att säga. I den prisklassen kan det vara ett fynd som går relativt problemfritt i många år eller så har man otur och den rasar.
Har själv haft 900 OG och NG och NG är en riktigt trevlig bil. 9-3 är ju en vidareutveckling av den.
Bagaget är enormt på den om du tar ut hatthyllan och fäller sätet. Stort plus för skidluckan.
Skulle själv aldrig köpa en bil utan fungerande AC om den ska användas på sommaren.

Om ACn fungerar på Saaben så skulle det vara en bonus, men på Opeln finns den ej. Men du röstar alltså för Saab före Opel Astra?

Vet du hur det är med kamkedjorna? Förlängs de mycket med tiden och kan jag på något vis kontrollera/lyssna efter skicket på denna?

Är kedjan sträckt brukar det höras ett rassel. Provkör saaben och känns det som att det kan finnas några mil kvar i den så köp.

Mät kedjesträckaren. Trasten kan säkert ge dig vilka värden man bör ligga inom.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

För det priset kan du inte räkna med att bilen ska vara felfri.
Men Saabar brukar gå långt, jag har haft flera som gått över 30000 mil.
Nu är det ju inte säkert att allt fungerar, ACC t.ex. fungerar säkert, men det är ju inte säkert att den ger någon kylning.
Farthållare finna på alla nyare Saab, men samma sak där.
Men den håller säkert några tusen mil och de blir ju billiga, inte mycket att förlora på en sådan här bil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så lågt pris hos en bilfirma och dessutom med det firma-namnet är ju bara det en smula oroväckande...:)

Jag hade inte prutat en krona om jag sålde den Opeln, och bett den som kom med ett skambud åka hem utan bil.

Det jag tycker är märkligt är att den verkar så rostfri och hel i klädseln!
Det är alltid det dyraste, har man bara tillgång till billiga mekar, eller kan meka själv gör det inte så mycket om t.ex. motorn pajar, det finns gott om sådana på skroten.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det blir ingen Saab, iallafall inte denna

Ny kandidat. 30700 mil i dagsläget.
https://www.blocket.se/ostergotland/Saab_9_3_2_0t_Nybesiktigad_Vardad_76938892.htm?ca=14&w=1

Om man kan få den inklusive påställning för 5000kr?

Ok, pruta kan man ju alltid försöka med, men den är ju redan billig, någon hundring kanske går.
Det är intressant att klädseln verkat klara sig så bra efter alla mil, kvalité!
Men bilderna kanske ljuger, men helt klart en bil att kolla närmare.
Dra upp oljestickan och kolla att det inte är vaniljkräm på den.
Det ska inte skramla mycket i motorn och kolla att det bubblar i expansionskärlet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gillar du kvalitet så köper du SAAB. DOCK med det tillägget att du inte behöver en bil i morgon utan kan leta en tid. Det finns många lågmilare, både 9-3 och 9-5 ute i landet som bara väntar på köpare. En 9-3 som gått drygt 27K mil skulle jag ju personligen inte ens vidröra då det finns så många som gått mellan 15K - 20K mil.

Ett tips - en kombi är mer eftertraktad än en sedan.

Ett tips till - av någon för mig oförklarlig anledning är 9-3 mer efterfrågad än 9-5. Vilket iof sig skulle kunna förklaras med att 9-5 såldes i betydligt större antal än 9-3 och följaktligen finns det fler 9-5 på marknaden.

Musiksida för BEATLES-samlaren: http://music-bootleg-review.eu5.org

Känner en bilbärgare och de bilar som mest åker på bärgning är Saab.

Du bör skaffa dig andra bekanta!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det viktigaste på den Astran är hur dags det är att byta kamaxelremmen, det är inget fel på den eller motorn men det är kort intervall på bara 6000 mil, vilket innebär en extrakostnad man får räkna in i priset om det inte nyligen är gjort.

Motorn levererar 110 hk och inte 100, Opel var väldigt försiktiga när man uppgav 100 på den.
Normalt rekommenderar jag modell 2000 och framåt men eftersom den visade har 4000 mil kvar på remmen är den intressant.

Den elektriska servon byttes på många tidiga modeller, men annars finns det inga direkta fel att se upp med på denna modell annat än rost i skärmkanterna nu när de börjar bli gamla.
Den är inte tyst på vägen men inte heller dramtiskt bullrig, medelmåttig ljudnivå.

Otroligt bra på vinterväg, går makalöst stadigt och har fantastisk väghållning på sommaren och likaså anmärkningsvärda bromsar, en hel del tekniska finesser under ytan, krocksäker, är betydligt mer än den ser ut för...

Mb600 wrote:
Känner en bilbärgare och de bilar som mest åker på bärgning är Saab.

Att Saaben skulle vara det bilmärke som måste bogseras mest på svenska vägar ser jag som en total orimlighet med tanke på att märket inte ens tillverkats på dryga 5 år och följaktligen minskar antalet Saabar dramatiskt på våra vägar.

Misstänker att din bilbärgande vän är en lögnhals. :-)

Musiksida för BEATLES-samlaren: http://music-bootleg-review.eu5.org

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.