Bra bil för långpendling

65 inlägg 0 nya
Bra bil för långpendling

Har nyss bytt jobb och fick liite långt till jobbet. Har ganska exakt 9 mil enkel väg så det blir 18 mil om dagen. Nu håller jag inte det så farligt då jag gillar att köra bil. Men det är ju dock inte helt gratis då man har en bil som inte är så snål på dropparna. Då är ju frågan vad ska man ha istället?
Behöver en bil där man iallafall får in 5 personer för en kortare tur ibland (2 vuxna en tonåring och två småbarn.
Suvar och minibussar går bort.
Automat och awd är inga måsten men kan ju vara trevligt att ha.
Bilen bör dock ha hyfsad markfrigång då jag bor i norra Norrland och vi får tidvis rejält med snö.
Har en budget på upp till 400 tkr men den får ju gärna bli lite billigare.
Förslag?

V90 D3 AWD kanske kan passa om herrn gillar Volvo. Klippstabil på väg och riktigt pålitlig i vintermiljö!

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=d3+awd&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&fu=&gb=&ca=15&is=1&l=0&md=th&sp=1&cp=&cb=41&cbl1=24

Power to the people

Kan ett alternativ vara en andrabil anpassad för just dina långkörningar? Om det inte så ofta behöver åkas med alla så kanske den ni har nu fungerar som exempel för det.
Kanske en lite begagnad elhybridvariant med lång räckvidd, om du kan ladda på jobbet?

Kanske till och med en begagnad Tesla?
https://bilweb.se/stockholms-lan/tesla-model-s-p85-performance-1-ag-2013-sedan-4410467
Om du räknar på att du sparar åtminstone 150-200 kr bränsle per dag. Typ 30-50.000 per år, bara på jobbresorna.

X, bra tänkt, det är riktigt billiga mil i bränslekostnader.

Power to the people

Xanthopteryx wrote:
Kan ett alternativ vara en andrabil anpassad för just dina långkörningar? Om det inte så ofta behöver åkas med alla så kanske den ni har nu fungerar som exempel för det.
Kanske en lite begagnad elhybridvariant med lång räckvidd, om du kan ladda på jobbet?
Kanske till och med en begagnad Tesla?
https://bilweb.se/stockholms-lan/tesla-model-s-p85-performance-1-ag-2013-sedan-4410467
Om du räknar på att du sparar åtminstone 150-200 kr bränsle per dag. Typ 30-50.000 per år, bara på jobbresorna.

Det var 1 miljoner kr för en ny bil. Nu är det halv miljon när bilen är 3 år gammal och gått 4400 mil. Körd 1500 mil/år.
Ungefär 14.500 kr varje månader värdeminskning.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Men jag talade inte om en ny utan om en begagnad. Nu är ju tappet gjort, eller hur?
Även en annan bil som det pratas om tappar, och vem som tappar mest kan bara framtiden sia om.

Kollega på jobbet skaffade en Tesla. Han har väl, vad kan det vara... 8 mil kanske enkel väg? Just för att det blir så enormt mycket billigare bränslekostnad!
Ni i norr har ju dessutom lite rabatt på elpriset titt som tätt. =)

En Tesla är ett utmärkt val om budgeten klarar det i annat fall ska du tänka dieselbil och med tanke på att du har förmånen att bo i vackra Norrland är nog awd viktig en trafik, säkerhets och framkomlighetshöjande måste. Vad gäller bilmodell så gillar du inte suvar vilket är synd. Då handlar det alltså om en förhöjd personbil och då skulle jag föreslå en Volvo XC70, Volvo V60 Cross Country, Audi Allroad eller en VW Passat Alltrack. Det märket du väljer bör också finnas i närheten av den ort du bor så att du har nära tillgång till service etc. Varför Volvo, Audi eller VW? Jo, du vill sitta bekvämt (jätteviktigt), åka säkert (djurkollisioner) och ha ett bra andrahandsvärde på bilen då du byter in den.

- Är det klimatsmart att köpa och transportera bilar från andra sidan klotet?

Volkswagen Golf alltrack diesel.
Fullt tillräckligt stor och trevligare än Passaten tycker jag. Bekvämare säten

Stoor wrote:
En Tesla är ett utmärkt val om budgeten klarar det i annat fall ska du tänka dieselbil och med tanke på att du har förmånen att bo i vackra Norrland är nog awd viktig en trafik, säkerhets och framkomlighetshöjande måste. Vad gäller bilmodell så gillar du inte suvar vilket är synd. Då handlar det alltså om en förhöjd personbil och då skulle jag föreslå en Volvo XC70, Volvo V60 Cross Country, Audi Allroad eller en VW Passat Alltrack. Det märket du väljer bör också finnas i närheten av den ort du bor så att du har nära tillgång till service etc. Varför Volvo, Audi eller VW? Jo, du vill sitta bekvämt (jätteviktigt), åka säkert (djurkollisioner) och ha ett bra andrahandsvärde på bilen då du byter in den.

V90CC har samma frigång som XC70 som exempel.
Sedan är frågan om man behöver de extra centimetrarna eller inte. Vad jag förstått så har ni nog bättre plogning uppe hos er än vad som förekommer i de sydligare trakterna av landet...
Fördelen 90 mot 70 är säkerhetsaspekten. Mycket bättre system för aktiv säkerhet i 90 med Citysafety generation 3. Bland annat large animal detection.

Xanthopteryx wrote:
Kan ett alternativ vara en andrabil anpassad för just dina långkörningar? Om det inte så ofta behöver åkas med alla så kanske den ni har nu fungerar som exempel för det.
Kanske en lite begagnad elhybridvariant med lång räckvidd, om du kan ladda på jobbet?
Kanske till och med en begagnad Tesla?
https://bilweb.se/stockholms-lan/tesla-model-s-p85-performance-1-ag-2013-sedan-4410467
Om du räknar på att du sparar åtminstone 150-200 kr bränsle per dag. Typ 30-50.000 per år, bara på jobbresorna.

En Tesla kan vara ett mycket bra alternativ för en långpendlare. Dock så är den länkade Teslan en USA-specad flyttgodsbil, vilket innebär att den inte fungerar i Teslas Superchargers i Europa. Likaså fungerar inte navigeringen samt Internet. Om man kan acceptera dessa saker så är det nog en ok bil, men förmodligen väldigt svårsåld jämfört med Teslas där "gratis" Supercharger ingår.

Ett inkorrekt urvalsförfarande ger inte representivitet.

Citroen C5 180 hdi

Kanske en 3 serie GT? Mycket rymlig i baksätet och 17 cm markfrigång. Finns även med 4-hjulsdrift.

Många bra alternativ där. Måste nog ut och provköra lite den närmsta tiden. V90 D3 awd står nog först på listan att provköras. Men även passat och golf funkar ju.
Tesla är ju en sjukt intressant bil, men den går bort av flera skäl. Framförallt så finns inget Tesla servicecenter inom rimligt avstånd. Sen så är jag lite skeptisk att köpa en begagnad Tesla än så länge.
Skulle vara intressant med en ren elbil eller en hybrid. Är lite nyfiken på Kia Optima laddhybrid. Frågan är vara hur bra den är som vinterbil? Passat GTE går bort pga att den vägrar starta när det blir -30 vilket ju händer här nån gång då och då. Nån som använt Optiman i riktiga vinterförhållanden.

Angående KIA Optima PHEV så långtestas den nu av ViB. Kan vara värt att följa det testet om du är intresserad.. det är en schysst bil helt enkelt.

Power to the people

Fast just Optima laddhybrid finns det ju 2 st av bland skribenterna här så lite erfarenheter om den bilen bör finnas nära till hands....
Är det verkligen sant att Passat GTE inte startar när det är -30 grader ?

Jag kunde ha föreslagit Hyundai IONIQ Electric för dig, men 18 mil är lite i tajtaste laget om vintern... 15-16 mil är realistiskt vintertid. Om du inte kan ladda på arbetsplatsen förstås.

Power to the people

Nya BMW 5-serien?

Jag kör Optima PHEV, men eftersom jag bor i Mälardalen har jag inte testat i rejäl kyla. -14 är det värsta jag haft hittills och då funkade den.

Grannen har en Passat GTE och den tvärvägrade att starta när det var -30 och den stått ute med motorvärmare. Han fick veta av sen återförsäljaren att det är en säkerhetsfunktioner för att skydda batteriet. Han var ju inte direkt jättenöjd med den ”säkerhetsfunktionen”. Det går dock bra att starta en varm bil och åka ut i kylan.
KIA:n är som sagt intressant. Den börjar ju bli rätt vanlig så det kommer ju antagligen komma fram vad den har för vinteregenskaper. Intressant är ju också vad den har för förbrukning när batteriet är helt urladdat och går på ren bensindrift.
Har kikat på Ioniqen men precis som du skriver Grosser så är räckvidden lite för kort för att jag ska känna mig trygg på vintern då jag tyvärr inte har laddning på jobbet.

Fast om en laddhybrid vill skydda batteriet i sträng kyla, trots att den bilen också har en förbränningsmotor, så hur skall då en elbil fungera i sträng kyla ? Knappast bättre i alla fall... Det går inte att programmera om Passaten så att den bara går på förbränningsmotorn när det är så extrem kyla ? Och om Kia är lika mån om batteriet som VW tycks vara så lär väl inte heller den fungera i dessa temperaturer - såvida man inte kopplar bort eldriften helt.
Vill minnas att Junkers skrev nåt om "långfärds-förbrukningen" i sin Optima PHEV häromdagen och den var överraskande låg i mina ögon.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.