Bör man leva som man lär?

207 inlägg 0 nya
Bör man leva som man lär?

I samband med att jag byter jobb om några veckor kommer jag för första gången i livet ha tjänstebil, dock med egen bekostnad av drivmedel för privat bruk. Företagets bilpolicy är ganska kortfattad vad gäller val av bil "Bilen skall vara miljöklassad (Max 120g CO2/Km), Bilens anskaffningsvärde får vara maximalt 7,5 basbelopp, inkl. moms.".

Efter att ha åkt elbil i tre år gillar jag ju att åka elektriskt, men beloppet räcker inte till en bil som är praktiskt användbar i tjänsten. Det är inga konstigheter att få tag i en Kia Optima PHEV under 7,5PBB, men det verkar vara enda laddhybriden man når till.
Alternativet till det blir väl att köra diesel och den lägre förbrukningen vid långkörning borde kunna göra tillräckligt för att skillnaden i förmånsvärde mot en laddhybrid ska upphävas rent ekonomiskt. Miljömässigt känns det förstås inte lika bra att ha en oljebrännare under huven fast ska man under 120 gram är alternativen få med bensin. Jag har haft funderingar på att inte reta kunder med mitt bilval, men nya chefen menade att ingen bryr sig om sånt.
Det finns några intressanta bilar på marknaden.
http://www.alfaromeo.se/modeller/giulia/Advanced-Efficiency
http://www.jaguar.se/fleet-and-business/modeller/xe-business-comfort-edition
BMW 2-serie coupé, MB C-klass.
Vad missar jag?

Funderar du en Jagga XE, så kan du läsa detta: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/jaguar-xe-en-liten-test

Sen finns det ju A4 med 150 hk TDI och automat (104 gram). http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/bransle/a4-avant-och-03-liter-mil Med "företagsnetto" går den under 7,5 skulle jag tro. Men när det gäller Audi, så är jag ju inte helt neutral;-) (Du ska bara läsa de första inläggen här - det spårade nämligen ur fullständigt i vanlig ordning.)

Min egen provkörning av XE var inte så omfattande, men det bestående minnet var att den inte ville svänga när man vred på ratten. Möjligen kan det komma av att jag klev rakt in i en Giulia efteråt. Växellådan gick att välja i tre lägen som det faktiskt var skillnad på även i XE.
Audi? Finns de fortfarande kvar? Jag såg nån reklam på en "Proline Edition A4 Avant 2.0 TDI 190 hk quattro S tronic" hos Möller Bil för nån vecka sen, men Audi brukar vara så förbannat tråkiga att köra. Styrningen är helt fri från information om vägen.

Prova nya A4. Den är helt ok - och vilsam på långfärd. Men någon Alfa är det inte frågan om;-)

Kört en nyare Mazda 6 nyligen? Det är en positiv upplevelse, sedan så är bilen förbaskat snygg i mina ögon.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Apropå nya bilar - har du Shogun bytt bort din CX-3:a till nåt annat ? Lät nästan så i ett inlägg i en annan tråd. Vad blev det i så fall denna gång ? Tyckte du skrev nåt om "kombi"... Mazda 6 kanske ?

Shogun har en poäng. En Mazda 6 är, förutom rejält snygg, även prisvärd. Vad gäller ljudnivån - tja, där vet jag inte.

Jag tycker absolut du ska leva som du lär, om det nu var den egentliga frågan. Är själv helt övertygad om att kunden visst bryr sig om vilken typ av bil du åker. Det är trots allt kunden som betalar din lön. Den bilen du åker utstrålar faktiskt hur du tänker och är som individ. Har själv bytt jobb precis nyligen, men går från ett jobb med förmånsbil till ett jobb som inte innehåller någon förmånsbil. Lite större företag brukar ha en bilpolicy som stipulerar vilka olika bilmärke och basbelopp som gäller. Klart att bilpolicyn hjälper till att styra och begränsa utbudet av bilmärke och i en del fall även bilmodeller. Min senaste arbetsgivare(där jag precis har slutat) begränsade via bilpolicyn att några sportbilar inte ingick i urvalet. Ett exempel på att vi som åkte förmånsbil inte skulle utstråla en felaktig bild gentemot kunderna. Så min uppfattning är att man borde tänka mer på det när man väljer förmånsbil.

L. Mäkinen, har du möjlighet att tanka HVO (biodiesel) och då helst utan palmolja och biprodukten PDFA (Palm Oil Fatty Acid), tycker jag du helt klart ska välja en dieselbil. Preem Evolution Diesel+ som är Svanenmärkt kan vara ett bra alternativ om det förstnämnda är svårt att få tag på.

Det är ju synd att tappa möjligheten att köra elektriskt - helt eller delvis. Är elbil uteslutet pga körning i tjänsten?
Kanske Ioniq Electric kan fungera för dig? Prismässigt, med supermiljöbilspremien, startar den ju på 331 900:- utan rabatter.
Dock verkar det vara lång leveranstid nu p.g.a. jordbävning i Sydkorea i höstas.

Det är aldrig för sent att ge upp

Nu när du har möjlighet att välja en bil som är utanför dussinskaran som de flesta måste ha, för de är ju bara bäst.
Välj Giulia!
Men jag är ju gammal Alfisti förstås och begriper ju inget....

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helst skulle jag köra ren elbil, men blir det 100 mil på en dag ställer det lite extra krav på tålamodet.

Kunder borde inte reagera på en Giulia mer än på en V60 eller Passat eftersom de kostar lika mycket.
Nuvarande arbetet har hårda krav på att man måste ha en av två ovanstående tråkbilar så jag får vara tacksam att jag inte behövt köra så mycket i tjänsten här.

Jag har svårt att få någon köplust av Mazda. Det är samma sak med andra japanska bilar bortsett från Lexus IS300h, men där är priset för högt.

Inget behov av kombi alltså utan en sedan-modell räcker - eller ?

Jag säljer inget som är större än en tegelsten så en sedan funkar. De brukar vara tystare också.
Hunden får åka Dacia.

Nog kommer Giulia att väcka mer intresse än dussinbilar som V60 och Passat.
Det har inte med priset att göra.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

BMW 320D går in under 7,5 basbelopp och kvalar in under 120g CO2/KM. Kan kanske vara ett alternativ.

Ännu en dussinbil!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse jo det är en dussinbil :-) dock en bra sådan. 3-serien brukar ses som måttstocken i klassen.

Det betvivlar jag inte alls!
Säkert det bästa valet om man betalar själv, men nu gäller det företagsleasing och då kan man ju kosta på sig något oprövat.
Det är vad jag skulle göra.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, skall man äga en Alfa så är nog förmånsbil den bästa varianten. Jag har också ägt Alfa bakåt i tiden, skulle absolut kunna tänka mig en Giulia även privat. En demokärra som är till salu kan vara en variant, de brukar ha sjunkit en del och gått ganska få mil.

Hm, en Alfa? Det hade jag inte godkänt som arbetsgivare. Men det finns väl mindre rigida och mer överseende arbetsgivare än undertecknad;-)

Anledningen är andrahandsvärdet - det lär bli uselt = en merkostnad för firman.

Lägg till ny kommentar