Vi Bilägares forum

Beg. mellanklasskombi med autobroms (nyare än 2015, låga miltal)

Beg. mellanklasskombi med autobroms (nyare än 2015, låga miltal)

Dags att byta V70:n (2005) mot något nyare och lite mindre.
Kör ca 1500-1800 mil per år blandat korta sträckor (<3km) till semesterresor på 50-60 mil per dag.
Blir mest landsväg och motorväg.
Kravet vi har är autobroms men inte fel om det finns lite annan lull-lull.
Siktar på bensin då jag är tveksam hur dieseln kommer utvecklas framöver (skatter, förbud e.t.c.)
Prioriterar billig drift och driftsäkerhet.
Gissar att vi kommer ha bilen i ca 6-8 år.
Tanken är att hamna under 200.000:- och då inkluderat vinterdäck, kupevärmare e.t.c.

Kikat på (och testat) en Opel Astra 1.4T 125hk och den var helt OK.
Bra utrustad med dynamic-paket, navi, elbaklucka och lite till. Var sportstolar med justerbar längd på sittdynan.
Var dock inte 100% nöjd med stolarna men det är kanske en vanesak. Volvos stolar är svårslagna enligt mig.

Tanken är att testa en Toyota Auris imorgon. Vet dock inte om autobroms är standard eller om det var tillval.
Är en 1.8 HSD 2017 (tillverkad 2016)

Har tidigare varit inne på Skoda men efter allt man hört om deras mindre TSI-motorer så är jag tveksam.
Annars ligger både Octavia och Golf bra till.
Är det någon av deras motorer som inte lider av problem med kamkedja och oljetörst?

Vad finns det mer för modeller som kan vara lämpliga att testa?

Uppdaterat: 2017-11-23 22:03

Kommentarer

Nyare VAG-bilar byggda på MQB-plattformen, alltså med start i o m Golf 7 (2013) , har kamremsmotorer och inte de problematiska kamkedjemotorerna.

Uppdaterat: 2017-11-23 22:35

Bilen vi köpt Octavia Combi Style 1.0 TSI kanske skulle vara något? Den har det mesta inkl drag och parkeringsvärmare.

199.900 för helt ny bil med tre års garanti, service 100 kr/mån. På just Octavian kom en hel del attraktiva nyheter från modellår 2018 så det är bara nytt och demo som finns än så länge.

Uppdaterat: 2017-11-23 22:57

För de pengarna handlar det nog om följande bilar: Ford Focus, Hyundai i30, Opel Astra, Toyota Auris/Avensis (säker), Skoda Octavia, Opel Grandland X, Citroën C4, Peugeot 308, Volkswagen Golf och Kia Cee´d

Uppdaterat: 2017-11-23 23:17
Styggavargen

OK. Så Golf 7 och senaste Octavian har kamrem? Har det rapporterats något om extrem oljeförbrukning på dessa? Är det alla TSI-motorer från 2013 och senare som har kamrem?

Focus funderade vi också på. Vet dock att jag tidigare inte gillat fords stolar men får testa. Hur är kvaliteten i nya Ford?

i30 kikade vi på hos handlare (skulle egentligen kika på i40 men den saknar auatobroms)
Det är bara den nya i30 som har autobroms (blir för dyr).

Kia Ceed har inte autobroms på de som finns nu. Gissar att det kommer på den nya men gissar att den blir för dyr.

Sen har vi de franska bilarna. Hur är kvaliteten på dessa?
Har lite bekanta samt släktingar som har både Citroen och Peugot och de har haft en hel del strul, framförallt med elektroniken.
Förvisso på bilar som varit några år äldre.

Uppdaterat: 2017-11-24 08:10

Dede - nej, det är inte alla VAG-modeller efter 2013 som har kamremsmotorn utan initialt var det de nya modeller som bygger på MQB-plattformen. Sen har den nog successivt också förts in på andra modeller med definitivt inte redan ifrån modellår 2013 utan snarare fr o m 2015 eller nåt sånt - men det har varierat.

Uppdaterat: 2017-11-24 09:31

Varför begangnat ? För 200 tusen får du en ny bil med 3 års vagnskadegaranti 3-7 års garanti ( som inte borde behövas användas första 10-14t milen ) och billigare skatt.
Dom bilar Som stygga vargen nämner ligger under och kring 200 tusen.
Fredl nämner octavian och som jag också har och får du den för dom pengarna som fredl så har du en ny tyst komplett bil som har allt man behöver i fråga om säkerhet och kringutrustning ink kula o bränslevärme och en riktigt snål bensin motor som ändå inte är för klen.
Nytt kostar lite extra men nytt är nytt och kanske speciellt om du skall ha bilen i 6 år.
Och glömde det viktigaste, prova och utvärdera många bilar och fall inte för första bästa med nåt speciell detalj eller pris

Uppdaterat: 2017-11-24 12:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Dede skrev:

Dags att byta V70:n (2005) mot något nyare och lite mindre.
Kör ca 1500-1800 mil per år blandat korta sträckor (&lt;3km) till semesterresor på 50-60 mil per dag.
Blir mest landsväg och motorväg.
Kravet vi har är autobroms men inte fel om det finns lite annan lull-lull.
Siktar på bensin då jag är tveksam hur dieseln kommer utvecklas framöver (skatter, förbud e.t.c.)
Prioriterar billig drift och driftsäkerhet.
Gissar att vi kommer ha bilen i ca 6-8 år.
Tanken är att hamna under 200.000:- och då inkluderat vinterdäck, kupevärmare e.t.c.
Kikat på (och testat) en Opel Astra 1.4T 125hk och den var helt OK.
Bra utrustad med dynamic-paket, navi, elbaklucka och lite till. Var sportstolar med justerbar längd på sittdynan.
Var dock inte 100% nöjd med stolarna men det är kanske en vanesak. Volvos stolar är svårslagna enligt mig.
Tanken är att testa en Toyota Auris imorgon. Vet dock inte om autobroms är standard eller om det var tillval.
Är en 1.8 HSD 2017 (tillverkad 2016)
Har tidigare varit inne på Skoda men efter allt man hört om deras mindre TSI-motorer så är jag tveksam.
Annars ligger både Octavia och Golf bra till.
Är det någon av deras motorer som inte lider av problem med kamkedja och oljetörst?
Vad finns det mer för modeller som kan vara lämpliga att testa?

Hur litet?
Du får en sprillans V40 för drygt 200. CIty safety generation 2. Reagerar på fotgängare, bilar e.t.c.
För litet så finns V60 2015 drygt 5-6.000 mil med tre års garanti tror jag det var.

Uppdaterat: 2017-11-24 12:53

Hmm. Har ju inte kikat på Octavia innan men den är ju klart intressant.
Ska kollas och testas i helgen.
V40 kikade vi på men den är för liten. Säkert en trevlig bil annars. V60 har jag också lite koll på men inte hittat någon som verkar intressant än i vår prisklass.

Uppdaterat: 2017-11-24 13:38

Var förresten ute och testade en Auris HSD 1.8 idag.
OK bil den också men lite ovant med växellådan. Inte helt vacker motorljud om man skulle iväg och kändes inte direkt pigg. Fast det är kanske växellådan som maskerar.
Dock verkade det bara vara halogen på den. Någon som vet hur framförallt halvljuset är på Auris?
Vad kan man förvänta sig i förbrukning på en Auris hybrid?

Uppdaterat: 2017-11-24 13:44

Fast vi kanske skall vara lite försiktiga med att säga "garanti" när det gäller de 7 sista åren i Mazda s k 10-åriga "garanti" för det är en högst begränsad garanti, av Mazda kallad Komponentgaranti, trots allt. Absolut mycket bättre än ingen garanti alls men man bör kolla begränsningarna trots allt så att man är införstådd med begränsningarna de sista 7 åren.

Uppdaterat: 2017-11-24 16:20

https://www.blocket.se/alvsborg/Skoda_Octavia_Combi_Style_TSI_115_76368004.htm?ca=11

Här köpte jag min bil. Riktigt bra Black Friday deal med grym finans.

Uppdaterat: 2017-11-24 17:10

Både garantier och s.k goodwill är inräknade i bilens service och materialpris. Om någon erbjuder generösa villkor skall man alltid dra öronen åt sig eftersom det egentligen bara är ett sätt att binda upp kunden mot den egna serviceorganisationen. Garantier är i princip samma sak som att sälja en försäkring och i biltillverkarnas fall ett sätt att säkra ytterligare intäkter.

Så konsumenterna blir bara blåsta med dessa garantier. Det ser man rätt snabbt om man läser det finstilta.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-11-24 17:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Shogun - du upprepade vad jag sa nämligen klart att det är bättre än ingen garanti alls. Dock skall man nog räkna med att Mazda gärna vill slingra sig ur sådana tidsmässigt omfattande garantier genom att bl a hänvisa till normalt slitage. Och Mazdas 10-åriga misstänker jag har mera begränsningar än andra märkens 5 resp 7-åriga garantier eftersom garantivillkoren ändras efter de första 3 åren.
Håller dock inte med om att man blir blåst som A.L påstår. Vi har t ex utan problem nyttjat Kias garanti efter 4,5 år. Av två jämbördiga märken och modeller där den ena har 2 år och den andra 5 års garanti så ligger nog 5-åringen bättre till - övrigt lika.

Uppdaterat: 2017-11-24 17:56

Du bör undvika asiater Dede, de kör mest med fulspel om garantier. Undvik Dacia, Renault, PSA och Fiat också.
Skoda är ett gott tips.

Uppdaterat: 2017-11-24 17:58

Köp det du själv gillar och strunta i allmänt hållen kritik mot bilar ifrån vissa länder.

Uppdaterat: 2017-11-24 18:15

Pi. När jag skriver blåst så handlar det om att biltillverkaren kalkylerar in garantin via serviceorganisationen. Genom att stipulera att servicen måste vara gjord genom det egna verkstadsledet säkrar man intäkter också efter att man sålt varan. Sju års garanti blir då en extra fin affär för producenten eftersom det också innebär sju års servicearbeten.

Kan man sedan använda denna garanterade intäkt som något positivt i sin marknadskommunikation är det att blåsa kunden, eftersom den påstådda garantin betalas av bilköparen och inte har något med högre driftsäkerhet att göra.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-11-24 18:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - fast om servicekostnaderna är högst överkomliga eller rentav billiga så känner jag mig inte speciellt blåst av att få 7 års garanti i st f t ex 2 år som Volvo så generöst erbjuder.
Sen är det ju tillverkaren som i regel står för garanti-kostnader medan serviceintäkter tillfaller återförsäljaren så jag ser inte den omedelbara effekten för tillverkaren i att återförsäljaren får serviceintäkter.
Slutligen - i egenskap av privatköpare som handlar för egna surt förvärvade slantar så ser man lite annorlunda på garantier jämfört med tjänstebilsåkare som aldrig drabbas direkt ekonomiskt vid problem utanför t ex 2 års garanti.

Uppdaterat: 2017-11-24 18:59

Pi. Så kan man se det. Jag kallar det att binda upp kunden.

Både försäkringar och faktiskt mobiltelefonabonnemang (eller liknande) är uppbyggda på samma sätt.

Och vill man som kund ha ett reparationsavtal kan man köpa detta. Det brukar kosta några hundralappar per mån, och fungerar på precis samma vis. Det erbjuds både för privatpersoner och för leasingbilar - och säljs enligt måttot att man kan förutse sina service- och organisationskostnader.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-11-24 19:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - serviceavtal kan vara vettiga och ekonomiska att teckna men dessa täcker bara vanlig underhålls-service. Reparations-avtal har jag inte blivit erbjuden nån gång men för vissa märken kan man teckna s k förlängd garanti vilket inte är speciellt billigt om man vill upp till 5--7 års garanti och där kan man ju i så fall se ungefär vad merkostnaden kanske är i resp bilklass och avgöra vilket märke man föredrar. Men eftersom du mestadels kör tjänstrefordon så är din sits definitivt inte jämförbar med oss som handlar bilar privat.

Uppdaterat: 2017-11-24 19:05

Pi. Det finns faktiskt även hela reparationsavtal -även för privatägda fordon. De täcker både oförutsedda reparationer som service och underhåll. Däck- och torkarblad samt lampor brukar vara exkluderande och kostnaden är milbaserad.

Ja, det är billigare under de första tre åren och 6000 milen än under de senare fyra åren och 10.000 milen. Men uppbyggnaden är snarlik som i fallet garantier.

Teoretiskt bygger det på samma metodik som försäkringarna.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-11-24 19:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Testa flera bilar och beakta vad du får in på priset. Led hel halv ljus och sånt tycker jag är ett krav och man kan inte ändra sig i efterhand.
Bor man norr om Stockholm är bränslevärmare guld värd.
Mänga små skillnader som kan vara guld när du värderar som tex dubbelt lastgolv mm.

Uppdaterat: 2017-11-24 23:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hoppas givetvis att Mazda inte slingrar sig eftersom vi själva har en sån med "10-års garanti" men jag är trots det inte så säker. Vi hade ju ett fall här i spalterna för några månader sen när man försökte slingra sig ur avgasemissions-garantin så några välgörare för mänskligheten är nog inte ens Mazda.

Uppdaterat: 2017-11-25 09:50

Nej Mazda har precis samma syfte som alla andra Pi, d.v.s att tjäna pengar.

Det är grunden för alla deras garantier.

Vad gäller deras felfrekvens är den mer svårbedömd. Jag trodde tidigare att den låg bra till men efter närmare kontroll av tysk besiktningsstatstik har även nyare Mazda fler fel än vad tidigare modeller hade från märket. Det stämmer ju rätt bra med att Japan generellt sett har ekonomiska problem och fallande produktivitet - något som alltså påverkar produkterna på ett negativt sätt.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-11-25 10:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
fredl skrev:

https://www.blocket.se/alvsborg/Skoda_Octavia_Combi_Style_TSI_115_76368004.htm?ca=11
Här köpte jag min bil. Riktigt bra Black Friday deal med grym finans.

Svårslaget om du räknar vad du får med och med hela ratten varm.
En del omnämnda bilar i tråden har halva ratten i minus grader trots el uppvärmd ratt.
Testa riktigt och se vad du får.

Uppdaterat: 2017-11-25 13:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hoppla. Här har det hänt en del.

Var ute i helgen och testade lite till och det blev till sist en Skoda Octavia kombi 2018.
Både jag och frugan gillade den skarpt. Jag testade en hyfsat lång runda och får säga att den där lilla trepipen fungerade bättre än förväntat. Dessutom tyckte jag den var bekväm att sitta i, hyfsat tyst och hade all utrustning som vi önskade.
Tyckte vi fick ett bra pris på en Style inkl drag, webastovärmare och premiumpaket.

Så någon veckas väntan nu innan den blir leveransklar. Gissar på en lång vecka.

Uppdaterat: 2017-11-27 09:38

Grattis och hoppas ni blir lika nöjd som vi., det är nog den bästa och kompletta vinterbilen och mycket för pengarna och utan tvekan när man jämför riktigt på detaljer och helhet.
Och ärligt så är jag övertygad om att trean räcker till.
Och nytt är nytt med hyfsade garantier ;)

Uppdaterat: 2017-11-27 10:19

Grattis till er nya vagn. Hoppas ni blir nöjda.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-11-27 10:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Dede skrev:

Hoppla. Här har det hänt en del.
Var ute i helgen och testade lite till och det blev till sist en Skoda Octavia kombi 2018.
Både jag och frugan gillade den skarpt. Jag testade en hyfsat lång runda och får säga att den där lilla trepipen fungerade bättre än förväntat. Dessutom tyckte jag den var bekväm att sitta i, hyfsat tyst och hade all utrustning som vi önskade.
Tyckte vi fick ett bra pris på en Style inkl drag, webastovärmare och premiumpaket.
Så någon veckas väntan nu innan den blir leveransklar. Gissar på en lång vecka.

Grattis! Vilken färg blev det? Vi hade "snöat in oss" på en Candyvit och hittade ingen bra deal på en Candyvit lagerbil med premiumpaket så vi fick klara oss utan det. Är väl främst främre parkeringssensorer och back-kameran vi kommer att sakna. Canton-ljudsystemet hade inte varit så tokigt heller. Men man kan inte få allt som man vill här i livet. :)

Uppdaterat: 2017-11-27 20:17

Gratis till nya vagnen .
Skriv en rad om det negativa eller positiva när ni kört in er lite.
Och en rad om det går att leva med en tre pip. Hehe.

Uppdaterat: 2017-11-27 21:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En liten kommentar till kedjeproblematiken på 1,2tsi. Jag trodde att jag hade drabbats av detta fel sommaren 2016 på min bil, en Seat Ibiza-13, den hade då gått 3500 mil. Jag googlade ALLT på nätet och fick till sist fram att from. ett visst tillv. nummer så bytte man kedjesträckare och problemet ska vara ur världen. Min 2013 skulle således inte vara så pass gammal att den skulle ha den äldre kedjesträckaren som kunde tillåta kedjan att kugga över.

Vad föranledde min motor att gå in i limp-home-mode? Jo då, jag motortvättade varvid vatten rann in i den elektroniskt styrda wastegaten så den fick tuppjuck. Hur man kan montera en plastkåpa över en elektrisk pryl underifrån så vatten blir stående i den är för mig en gåta. Tydligen så byter Dinbil hela turboenheten när detta inträffar, lika stor gåta det. Jag beställde en ny wastegate från england för 70Euro sedan var det löst.

Uppdaterat: 2017-12-23 15:54

Funderar på att köpa en Skoda Rapid 1.2 TSI från 2015 med ca 3500 mil på mätaren, pris 95.000 kr.
Låter billigt, men jag hittar ingen info om huruvida den har hamrem eller kamkedja? Efter diverse artiklar på nätet som varnar för 1.2 TSI motorn med kamkedja så är jag lite skeptisk. Säljaren vet *såklart* inte om det är kamrem eller kamkedja.
1. Har bilen kamrem eller kamkedja? Vet du inte så chansa inte, jag är så trött på alla nötter som rapar upp saker som de inte har en aning om.
2. Vågar jag köpa bilen även om den har kamkedja?
3. Bilen kommer gå dagligen, utan varmgarage eller motorvärmare, men kommer kärringköras. Kan även tänka mig att själv byta olja mellan serviceintervallen hos VAG.. Är kamkedjan då fortfarande ett riskmoment?

Uppdaterat: 2018-01-05 21:44

Vet och vet.... Sök lite på nätet - min minnesbild säger att det var fr o m MY2016 som Rapid fick den nya kamremsmotorn - kanske samtidigt som den också fick autobroms ? Men om du kollar under huven på t ex en Golf 7 1,2 TSI (>= 2013) och fotograferar motorn så kan du sen jämföra med den bil du avser köpa. Det är rätt stor skillnad på plastkåpan som döljer kamremmen kontra kåpan över kamkedjan på den äldre motorn. Vill du vara ännu säkrare så gör motsvarande koll på en något äldre VW/Skoda/Seat/Audi med 1,2 TSI-motorn med kamkedja. Den nya kom först i o m MQB-plattformen och Golf 7 som visades i slutet av 2012 och såldes som MY2013 (kombin kom lite senare) och till en början fanns den bara på bilmodeller byggda på just MQB-plattformen.
Ingen kan garantera att en viss motor i ett visst bilexemplar kommer att fungera bra men sannolikt så är det, om det är en kamremsmotor, en uppdaterad variant och med årliga oljebytesintervaller så brukar dom flesta trots allt fungera.

Uppdaterat: 2018-01-05 22:23

Har sökt som en dåre utan att få nån info bekräftad :) Men det verkar luta åt att det är kamkedja som du skriver. Jag har inte fått bekräftat serviceintervallet från bilhandlare men jag tror det är 3000 mil, så då får man nog räkna med att byta olja mellan servicebesöken, och så får man hoppas den inte har tagit för mycket skada under de första 3000 mil den körts innan första servicen gjordes.

Uppdaterat: 2018-01-05 23:17

Som sagt - har du tillgång till bilen så lyft motorhuven och jämför t ex med en Golf 7 1,2 TSI (>=2013) så ser du lätt om kåpan över rem/kedja ser likadan ut. I så fall är det en kamremsmotor men just det modellåret kan också vara det sista med kamkedje-motorn.

Uppdaterat: 2018-01-06 09:18

Ett sätt att 100% säkert få veta är att (om man har tillgång till bilen i fråga) lyfta upp bagagerumsmattan och läsa/fotografera den vita klisterlappen. Där finns bl.a. uppgifter om bilens utrustning, färgkod och inte minst motorkoden. Motorkoden kan man sen googla på.

Uppdaterat: 2018-01-06 10:37

Visst kan man Googla på motorkoden men idag har jag fått för mig att det finns massor av motorkoder på i princip samma motor och det var därför mitt tips var att lyfta på huven och kolla kåpan. Om inte minnet sviker så är kåpan avsevärt "bredare" på kamremsmotorn eftersom kamremmen i sig är bredare än kedjan - man såg i alla fall skillnaden enkelt när man jämförde bilar. Tror det var en kunnig bilförsäljare som gav mig tipset ursprungligen.

Uppdaterat: 2018-01-06 11:09

Vad gäller rem/kedja kan man också titta i serviceboken (är den digital får man fråga verkstaden), eftersom serviceschemat väl skiljer — remmen skall kontrolleras då och då. Jag gjorde så vid något tillfälle när vi letade Yeti för ett tag sedan, och ringde helt enkelt verkstaden. I detta fall stod bilen hos en VAG-försäljare med tillhörande verkstad, men står bilen hos en annan firma eller privatperson går det säkert bara att ringa närmaste VAG-verkstad.

Uppdaterat: 2018-01-06 11:30

japsen, du är varnad tidigare för tramsinlägg.
Har du inget vettigt att tillföra är det bättrre du låter bli att skriva!

Uppdaterat: 2018-01-06 11:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Enligt användare på skodaforumet briskoda.net så var problemen med kamkedjan redan löst när rapiden började produceras. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Jag har inte tillgång till bilen så jag kan tyvärr inte kolla upp de tipsen jag fick. Dock står den hos en skoda återförsäljare men det är hopplöst att få tag på rätt person. De verkar inte bry sig så mycket om beg-försäljningen..

Uppdaterat: 2018-01-06 17:24

Kan dom svara på om bilen har autobroms eller ej ? Kan ju om inte annat så vara intressant att veta...

Uppdaterat: 2018-01-06 18:11

Om den är år 2015 så är det mycket möjligt att den har digital servicebok — vår bil är år 2014 och har det. Har du då regnr så kan du ringa till en VAG-verkstad och fråga.

Uppdaterat: 2018-01-06 19:25

Tror nog fortfarande att motorkoden ger exakt information om motorn vad gäller rem eller kedja.

Uppdaterat: 2018-01-06 20:44
sonny_audi skrev:

Japsen wrote:Vem fan köper KIA eller Hyundai? Skoda är för tattare
Haha! Så jävla bra skrivet!

Nää!

Uppdaterat: 2018-01-06 21:45
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
sonny_audi skrev:

Japsen wrote:Vem fan köper KIA eller Hyundai? Skoda är för tattare
Haha! Så jävla bra skrivet!

Lite väl låg nivå att att kommentera men eftersom fler hakar på;
Det finns två typer av bilägare, dels de som behöver en bil för att t.ex. ta sig till jobbet osv. Jag tillhör den kategorin, och kan tänka mig köra skoda. Detta är inte för att jag inte skulle haft råd med en dyrare bil, men jag ser ingen anledning att betala onödigt mycket då bilen är ett transportmedel och inte en symbol för min ekonomiska ställning.
Och så finns det den andra typen, som av diverse orsaker har mindrevärdeskomplex. Dessa personer behöver hävda sig på något sätt vilket ofta resulterar i stora törstiga bilar. Dessa människor lägger en stor del av sin inkomst på bilen. Det är sedan dessa människor som skriker högst när bensinskatten höjs med 30 öre.

Uppdaterat: 2018-01-07 00:17

sonny_audi. Japsen blev varnad för sitt inlägg. Rent logiskt borde du då tänka efter lite innan du skriver ditt inlägg.

Uppdaterat: 2018-01-07 00:27

"Uppfriskande" var nog inte riktigt rätt beskrivet - snarare provocerande vilket är nåt helt annat och väldigt onödigt. Hade dessa herrar sagt samma sak i en diskussion "face to face" - tvivlar på det.
Håller f ö med pacmyc i hans inlägg #53 !

Uppdaterat: 2018-01-07 09:45

Vad tycker ni förövrigt om dessa bromskivor & bromsok? Jag kan förstå att skivorna har lite ytrost när den har stått ett par månader men ser inte bromsok:en ganska konstiga ut? Enligt försäljaren ser de ut så p.g.a. nåt rengöringsmedel dom använder på fälgarna.
Sen tycker jag också att skivorna ser lite väl rostiga ut även utanför själva "slipytan" eller vad man ska kalla det, med tanke på att bilen bara är 3 år / 3500 mil..
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-07 19:08

Har nog aldrig haft nån bil med så rostiga ok och skivor. Hur har detta gått till ?

Uppdaterat: 2018-01-07 19:26

Så ser det ut på alla 4 hjulen. Bilen har stått utomhus hos bilhandlare sedan september. Enligt min mening förklarar det ytrost på beläggningsytan, men denna har rost över hela skivorna...

Uppdaterat: 2018-01-07 19:33

Har endast kosmetisk betydelse så länge oken inte sitter fast och det inte är djupa spår i skivorna.
Rost på skivorna blir det snabbt om bilen får stå ett tag, att oken är så angripna kan mycket väl bero på något tvättmedel, men har ingen praktisk betydelse.
Skivorna blir rena efter några bromsningar, oken kan man borsta rena med en stålborste och pensla med rostskyddsolja eller bromsoksfärg om man vill ha det lite pimpat!
Men kolla så det bromsar som det ska.

Uppdaterat: 2018-01-07 20:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre