Vi Bilägares forum

Ännu en "första bilen vad ska jag köpa" tråd..

Ännu en "första bilen vad ska jag köpa" tråd..

26 år och fick körkortet klart för 3 dagar sedan, känner nu för att köpa en bil men det finns ju en del att välja mellan och alla har sina egna åsikter om vad som är bra och vad som är skit.

Leasa vill jag inte för jag vill inte vara fastlåst i tre år till bilen.
Alternativt köpa något stabilt för 40-50k som vissa har tipsat om, betala lite mer direkt istället för att behöva betala mycket på verkstad senare.
Eller något mer skrotigt för att få känsla för bilen bara på 10-30k som andra har tipsat om, de säger att en bil för 40k+ ska jag inte ha i början utan istället vänta några år.

Jag tänker mest ekonomiskt, jag behöver inget flashigt men gärna lite motor iaf, låg skatt, låg försäkring, manuell.

Jag kommer inte ta bilen till jobbet och läste något intressant om att kanske välja en bil som inte är lika bränslesnål pga det men som då är billigare med annat, än att ta en bränslesnål bil som ändå inte pendlar fram och tillbaka till ett jobb utan mest används då och då, kommer mest använda lite på kvällar och helger.

Har frågat, läst och hört efter, hittils verkar jag ha lärt mig detta;

* Köp en vanlig bil som det är lätt att hitta reservdelar till.
* Köp helst med kamkjedja, om kamrem så se till att den är bytt relativt nyligen.
* Noga med servicebok.
* Köp inte bil äldre än 3 år hos bilhandlare för att det oftast inte blir lyckat.
* Bakhjulsdrift och kombi.
* Inte tidigare år än 09 (men är det 09 rätt och slätt eller var det inte euro 5/6?) pga nya lagändringarna som kan komma nästa år om bilar i stan (bor i sthlm).
* Ingen diesel.
* Nyservad och besiktigad.
* Inga gamla skulder på bilen.
* Hellre gammal tant som har kört bilen än ung vuxen.
*Inte franskt, inte ford.
* Första bilen du köper, speciellt billig, är en lottodragning.

Tips på bilar jag har fått är vw golf, volvo 940, suzuki swift, toyota yaris/urban, mazda 6.

Har kollat runt massa på blocket mig, ändrat mig osv, såg den här precis nu, inte direkt vanlig bil men jag gillade infon som stod, några åsikter? https://m.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Aveo_1_2_LAGA_MIL_NyBes_2019_01_01_75833949.htm?ca=11&w=1

Det var all info jag hade hittils, fråga gärna om jag har missat något.

Uppdaterat: 2017-11-25 00:52

Kommentarer

Måste det vara en kombi?
Alltså, vad är syftet med bilen? Att transportera dig och någon medåkande och ibland lite packning. I sällsynta fall större föremål?
Jag skulle då i så fall satsa på till exempel Mazda 3 eller motsvarande storlek.
Mazda för att de är rätt driftsäkra och praktiska, samtidigt med bra andrahandsvärde.
Trean för att den rymmer förvånansvärt mycket om man fäller bak, men är samtidigt inte onödigt stor för de flesta.
Satsa på en krok om du sällafraktar större saker.

Uppdaterat: 2017-11-25 07:41

"Inte franskt, inte ford"!
Där har du nog lärt dig fel. Många franska bilar är utmärkta och kan gå bekymmersfritt många billiga mil, men det är riktigt att de kan ge bekymmer också. Det påstås att man ska se till att de är tillverkade mitt i veckan i Frankrike. Men en billig fransk bil har säkert fått mycket av sina event. problem åtgärdade, det gäller att få en så komplett historia som möjligt från tidigare ägare.
När det gäller Ford är du nog helt snett ute, t.ex. en Focus kan nog vara det mest problemfria och billigaste i reparation och underhåll du kan komma över, den matchar utan tvekan äldre Toyota.
När det gäller Cvevan som du hänvisade till på Blocket, så kan den ge billiga mil, men den är inte lika tålig och den är udda, så den kan därför bli lite dyrare att hålla igång när det gäller reservdelar och underhåll.
För den går sönder förr eller senare, det gör alla bilar.

Uppdaterat: 2017-11-25 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eftersom vi faktiskt har en Mazda 3 av senaste modell så kan jag säga att det är ingen modell man väljer om man regelbundet vill använda baksätet - i så fall finns det avsevärt bättre bilar (rymligare). Dess formgivning är elegant men det medför också dåligt utrymmes-utnyttjande så "rymlig" är nog inte ordet jag riktigt förknippar med vår Mazda. Likaså är jag själv lite irriterad på att passagerarsätat fram inte har nån justering i höjdled så man får finna sig i att sitta på golvet. Men alla i familjen har inte samma preferenser så det blev ändå en sån bil - främst för utseendet och förmodad problemfrihet och dessa kriterier har hittills uppfyllts väl. Dessutom helt OK bränsleekonomi trots 2 l sugmotor. Vi saknade också dubbelgolv i bagaget men med lite jobb så finns det ett sånt numera även om det givetvis påverkade den inre höjden av det återstående bagageutrymmet.

Uppdaterat: 2017-11-25 10:05

Du kommer inte att få några värdefulla tips på ett bilforum. Bilval handlar om tycke och smak och du kommer att få lika många tips som du får svar.
Sätt en budget, åk till ett par olika bilhandlare och provkör lite bilar som passar och välj sedan den du gillar bäst.

Uppdaterat: 2017-11-25 10:30

+1 på Swembas svar !

Uppdaterat: 2017-11-25 10:36

En ældre toyota er et fint valg ex toyota avensis fra 09 stw. 2,0 benzin med 7trins cvt auto med alt i udstyr. Også en Volvo og fokus og corolla.

Uppdaterat: 2017-11-25 10:46

#5 Mycket bra råd av Swemba.

Uppdaterat: 2017-11-25 10:56
Lås inga trådar.
Swemba skrev:

Du kommer inte att få några värdefulla tips på ett bilforum.

Det borde ju vara möjligt att få bra svar baserat på olika användares erfarenheter genom ett längre bilägande. Problemet här är väl att många saknar en neutral faktabaserad inställning till sitt bilägande. Jag märker det bl a på när man talar om lackförsegling på ordinära modeller. Då ser man inte bilen som ett bruksföremål utan något som man beundrar och kanske har känslor inför.

Uppdaterat: 2017-11-25 11:11
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nej behöver inte vara kombi men blev rekommenderad det bara.
Ja precis, ska köra kortare sträckor mest och ibland lite längre med surfbräda antingen på taket eller i bilen.

Mm det är det enda felet som jag tänkte på, att den bilen inte är vanlig, polaren skrev det också att han aldrig har sett en sån bil förut.

Okej så bilhandlare.. Jag hörde att det var bättre att försöka hitta något privat men okej.

Gällande nya reglerna för stockholm, någon som har koll på om det är just bilar innan 09 som blir "olagliga"? Jag läste bara om 3 olika zoner och att bilar under euro 5 och diesel inte ska få köra där.

Blir ju väldigt mycket mer resultat på blocket om man får söka längre bak än 09, men är kanske bättre ändå att ha lite nyare.

Uppdaterat: 2017-11-25 11:16

Cheva som många tror det är i värkligheten daewoo från korea och borde vara sist på listan europeiska är bäst i europa och jo ni vet vad som är bäst i sverige byggd för nordiska forhållanden.Ford är utan tvekan en bra bil som hanteras mycket bra på vägarna.
Viktfördelinig och bredd gjör den en utav dom mest "dynamiska". Toyota corolla t.ex.är en utav dom bästa i världen.själv har jag en c5v6 carlsson 2004 som inte har nån rost inga mystiga el fel eller inga co halter,och inte än haft höga reperation kostnader.koreanska och annat östblock skrap bör man akta sig för där överaskningar väntar och skyhöga verkstadskostnader.volvo's som är i bra skikk och servisad som dom ska är ju en bra bil som man kan alltid lita på.om fen inte är byggd i kina.

Uppdaterat: 2017-11-25 11:28
pinjong skrev:

Swemba wrote:Du kommer inte att få några värdefulla tips på ett bilforum.
Det borde ju vara möjligt att få bra svar baserat på olika användares erfarenheter genom ett längre bilägande. Problemet här är väl att många saknar en neutral faktabaserad inställning till sitt bilägande. Jag märker det bl a på när man talar om lackförsegling på ordinära modeller. Då ser man inte bilen som ett bruksföremål utan något som man beundrar och kanske har känslor inför.

Du får svar, men de är i princip oanvändbara eftersom de inte är jämförbara. Ingen väljer bil enbart utifrån "neutrala faktabaserade" parametrar. Det finns alltid ett mer eller mindre stort mått av hjärta och subjektiva bedömningar. Därför går det inte att dra någon som helst slutsats av att fråga X personer om vad de tycker man ska köpa för bil.

Att fråga/söka information på nätet om bedömningar, vanliga fel och annat om en specifik modell är en annan sak. Men att gå ut vitt och brett utan krav och budget och be allmänheten om tips är lika meningslöst som att studera Autoindex.

Uppdaterat: 2017-11-25 11:57

Honda Civic 1.8 2006-2011 om du gillar designen. Rolig att köra, fantastisk växellåda, härlig motor, mycket bra utrymmen, välutrustade, driftsäker och hyfsat snål. Nackdelarna är lite stötig fjädring med 17”(som var standard på den) och att det inte är den tystaste bilen. De är även relativt dyra begagnade.

Uppdaterat: 2017-11-25 12:33

Hmm, bakhjulsdrift och kombi, inte äldre än 09 och max 50k. Sorry, det finns ingen som klarar den "kravspecen". Både BMW 3-serie kombi och MB C-klass är avsevärt dyrare. Och 740/940 avsevärt äldre.

Sen nämner du Golf, Swift och Yaris och det bör ju gå lättare att hitta. Golf 09 hamnar t.ex ganska precis runt 50k, dom övriga något lägre. Men hur stor bil behöver du? Det är ju en avsevärd skillnad på en 940 kombi och en Swift... Fundera på det och åk ut och "känn o kläm" vad du trivs med. Provkör sen det som känns bäst. Om den sen heter Volvo, VW, Ford, Opel, Toyota, Suzuki eller något annat kan väl kvitta. Det valda exemplarets skick är nog viktigare och att du trivs med bilen. Sen är märken som Volvo, VW och Toyota oftast dyrare än motsvarande bil från Ford, Opel, Peugeot m.fl. och BMW, Mercedes ändå dyrare, men det kanske inte var någon nyhet. I gengäld får man tillbaka mer den dan man säljer dom, om man inte avser att vara "slutanvändare". Populära märken är även mera lättsålda än allt för udda, vilket kan vara värt tänka på, så man en dag kan sälja den.

Stor motor och låg skatt o försäkring brukar sällan höra ihop, så där får du nog välja vad du vill prioritera. Men kostnaden för det är ju lätt kolla upp när du hittat nåt intressant.

Ett tips kan ju vara, när du hittat nån intressant modell, att läsa t.ex denna och andra biltidningars begbilstester och lära dig vad man ska se upp med/vanliga fel på just den modellen. Lycka till!

Uppdaterat: 2017-11-25 12:55

Mina punkter är bara vad folk har rekommenderat så om någon tycker att en eller annan punkt är skitsnack så är det bara att skriva det.

Ja jag får nog ta mig till någon bilhandlare och testköra, har ni också hört mycket om att bilar äldre än 3 år på bilhandel oftast inte blir bra affärer eller kan det gå utmärkt också?

Uppdaterat: 2017-11-25 13:17

Skillnaden mellan expert och entusiast är dock milsvid.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-11-25 13:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja, hade jag följt N-iklas åsikter hade jag givetvis rekommenderat Saab, men det gör jag inte, där krävs erfarenhet för att hitta rätt exemplar.
Men kolla gärna Opel Astra och jämför med Ford Focus och givetvis med Golf, där har du tre modeller som du inte behöver förlora så mycket på när du byter.
Som tidigare skrivits här så bör du välja den bil som du tror att du kommer att trivas bäst med oavsett vad utomstående tycker, det är ju du som ska ha bilen.

Uppdaterat: 2017-11-25 14:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En annan nackdel med flertalet är att de ger intryck av att vara allätare som hoppar omkring lite överallt, själva tycker de det är fantastiskt bra att göra så men effekten är att de missar fokus, har åsikter om allt mellan himmel och jord men väldigt få och sällsynta grundliga kunskaper om något.

Grundliga kunskaper kräver att man sitter still i båten och ger det man håller på med tid.

En annan nackdel med sådana som ser bilen som en ren förbrukningsvara är att de självklart inte är intresserade av bilen i fråga och därmed oundvikligen missar åtskilligt.

För egen del anser jag mig vara expert på ett enda bilmärke och föredrar att endast rekommendera det om det skulle passa någon gång, att rekommendera något man inte är expert på anser jag är helt enkelt fel.
Sådana råd innehåller för stora mått av osäkerhet.

"Råd är farliga gåvor och följderna kan bli ödesdigra" som alverna säger.

Uppdaterat: 2017-11-25 14:51
A.L skrev:

Skillnaden mellan expert och entusiast är dock milsvid.
MVH AL

Precis, men tyvärr har flertalet mycket svårt att se den skillnaden hur tydlig den än är.

För egen del försvåras att "utomstående" kan se den skillnaden därför att just jag också råkar ha andra agendor utöver "expertandet", jag är också ute efter rättvisa och sanning för ett mobbningsoffer och det grumlar synen för de som har fördomar.

Men det får man leva med.

Uppdaterat: 2017-11-25 15:12

Ja skillnaden är som sagt stor. Den är till och med enorm. Kännetecknande för en expert är vanligtvis att man inte tar det personligt, och att man har ett brett perspektiv. Därutöver är man konstruktiv och kan se myntet båda sidor.

Rättvisa och sanning är normativa begrepp. En del anser att "mobboffret" förtjänar sin ställning medan andra tycker motsatsen. Sedan finns det sådana som är helt likgiltiga. De som tycker att det finns värre saker och orättvisor i världen än bilval.;-)

Men var och en får givetvis agera utefter sin övertygelse.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-11-25 19:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

En mer specifik fråga då, två st som jag tittar på nu.

Förövrigt tänkte hoppa att bilen måste vara efter 09 för de reglerna verkar kunna komma in 2020 och inte nästa år som jag först hörde.

https://m.blocket.se/Stockholm/Mitsubishi_Space_Star_1_6__98HK___2_brukare__76726991.htm?sa=1

Mitsubishi space star, vad jag har hört en skön och underskattad bil, pålitlig.
Inte så "rolig" men rymlig.
Speciellt imponerad på om man kollar carfax som är gratis där pga bilhandlare, verkar knappt ha haft några problem alls under alla år.
Kamrem bytt vid 12,5k mil och ligger på ca 19k nu.
Jag tycker att det känns som ett rätt stabilt val och prisvärt på 15k men ja kanske lite tråkig bara, men funderar på att dra och testköra bla den.

https://m.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_Norrlandsbil_Ny_Besiktigad_U_A_76750054.htm?ca=11&w=3

Saab 93 godkänd besiktning denna månad, kan däremot inte se hela carfax rapporten.
Har hört att de är riktigt sköna att sitta i, stabil bil som går och går, lite roligare motor, inte lika rymlig men rätt så.
Kemkjedja och nyligen utbytt handbroms, även spindelled men det har jag ingen aning om vad det är. Vinterdäck dubbfria och sommardäck.
Pris 10k.
För mig låter det stabilt som en första bil, men har inte kört en själv än.

Uppdaterat: 2017-11-25 19:26

Mitt råd är att köpa något enkelt, Volvo eller Toyota eller VAG. Köp ingen lyxbil eller något med stor motor. (Dyr att försäkra). Inga franska bilar, de tenderar att gå sönder i de årsmodeller du har råd med. Undvik bilar med många ägare (kan slå upp på transport styrelsens "fråga på annat fordon" sida.. Google på de orden inom snuffarna.). Var inte rädd för bilar som gått långt, har riktig service varit gjord kan bilen vara ett bra köp om många slitdelar är bytta (koppling, avgas, bromsskivor, kamrem ). Kontrollera papper, ägare och mätarställning så att allt är i ordning. Kolla också att inga lån finns på bilen.

Uppdaterat: 2017-11-25 19:28
Styggavargen

Saaben kan du gott köpa om du trivs med den. Provkör!
Du får en bra bil med trevliga egenskaper till ett väldigt bra pris.
Om klimatanläggningen fungerar är det ett stort plus.

Uppdaterat: 2017-11-25 20:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse det står att den har ACC så då är det ju plus.

Jag kollade den på carfax nu och fick några frågetecken.

Från att den gjordes 2001/09 så går det tills 9 år senare 2010/06 innan första besiktningen som behöver efterkontroll kommer, den blir godkänd månaden efter.

Inga problem efter det, hoppar framåt;
"2017-09-08
256 150
Fordonet besiktat av Opus Vallentuna, Sverige."

Månaden efter, 8e oktober, blir det ny ägare och inga lån rapporteras, den 21 samma månad blir bilen anmäld som avställd.
En månad efter det;
"2017-11-20
257 722
Fordonet besiktat av Dekra Nacka, Sverige."
Bilen blir besiktigad igen, 4 dagar senare säljer han bilen på blocket, han la upp bild på godkännandet från den senaste besiktningen.

Jag har några frågor, det verkar som att bilen har gått rätt felfritt under alla åren.
Men bilen besiktigas, blir godkänd, ny ägare kommer in och ställer av bilen rätt så direkt och besiktigar igen, den blir godkänd och han säljer direkt, låter detta vanligt? Jag tycker bara att det verkar konstigt att besiktiga en bil som blev godkänd månaden innan men vad vet jag.
Tänkte skriva och fråga honom men ville skriva här först.

En annan sak, bilen är anmäld som avställd så, jag skulle inte ens kunna provköra innan jag har köpt och ställt på den igen då väl?

Sista frågan, på carfax står det ibland gällande besiktning att bilen blev godkänd eller att efterkoll behövs men ibland står det bara att besiktning har gjorts och inget mer, är det någon anledning till att det inte står direkt där att den blev godkänd (nu när den blev det)?

Uppdaterat: 2017-11-25 21:43

Han svarade att det inte är något problem att provköra för att han ställer på den med transportstyrelsens app, men det står på appen att debiteringsavgiften för påställning av den här bilen ligger på 2,3k, så det behöver ju ordnas innan jag provkör då.

Uppdaterat: 2017-11-25 23:31

Att den har ACC är inte så märkvärdigt, det har nästan alla Saab efter 1990, det är mer sällsynt att hitta en Saab som inte har det.
Men det innebär inte att den fungerar, jo automatiken brukar fungera , men kylförmågan brukar vara borta. Ibland räcker det med påfyllning av gas, kompressorn brukar klara sig, men ofta är kondensorn läck och den kostar minst 5000:- att byta om man vill ha igång på kupéluftkylningen.
När det gäller besiktning med efterkontroll innebär det att något fel fanns vid första besöket, men att den godkändes efter reparation.
Behöver alltså inte vara något problem.
De senaste två täta besiktningarna kräver däremot en förklaring, kan du inte nå säljaren på telefon så han får chans att svara på dina frågor?
Och naturligtvis ska du provköra ordentligt och det är ju hans sak att ordna med att bilen blir påställd. Kolla att alla växlar ligger kvar och inte hoppar ur efter gaspådrag och att det inte hörs något oljud från lådan.
Lyft på huven och kolla att det ser helt ut, att det är rent kan man inte kräva, men ta upp oljestickan och kolla oljan, svart får den vara, det innebär bara att det är en tid sedan byte skett, men den får inte vara grå eller gulaktig, då är det risk för en pajad blockpackning. Låt motorn gå på tomgång och undersök att det inte bubblar i kylsystemets expansionskärl, plastburken.
Sedan kan du ju fråga varför den blev avställd.
Du bör kolla den här säljaren också, bilen kan vara ett fynd, men verkar vara lite för billig!

Uppdaterat: 2017-11-26 09:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har inte ringt men har skrivit till honom.
Täta besiktningarna har jag inte frågat om men kan göra det, anledningen till att den är avställd sade han berodde på att det egentligen är hans sons bil men hans son ville tydligen köpa en audi Quattro istället, så nu behöver han bli av med Saaben för att två försäkringar på en 18 årig grabb i sthlm blir för dyrt. Det var anledningen han skrev till mig.

Ja precis den verkar rätt billig, men om anledningen stämmer och bilen är ju trots allt 16 år gammal så är det kanske rimligt.
Är det hela världen om ACC inte skulle fungera, om jag märker att kylan inte går igång t.ex, eller är det fortfarande värt för 9k?
Skulle ju kännas som ett bra första bilval om jag nu trivs i den.

Uppdaterat: 2017-11-26 10:19

Jag antar att ditt bilintresse är relativt lågt och att du inte heller är den som gillar att meka själv med bilar? En bil för 10k kommer garanterat inte att vara i närheten av problemfri, även om det är en Saab ;)

I ditt inledande inlägg skrev du att det kanske var smart att lägga åtminstone 50k för att få en driftsäkrare bil? Absolut! Är det något tips jag ska ge dig så är det det. Köp inte en bil för 10k om du inte är mek-kunnig!
Har du inte råd med 50k? Vänta tills du har råd!

Uppdaterat: 2017-11-26 10:44

Intresset blir nog högre nu när jag får ha och köra egen bil men nej har aldrig hållit på med bilar innan.

Jag har råd med 50k men får olika tips om vad man bör lägga på första bilen, vissa har sagt 5-10k, andra 15-25k och 40-50k.

Så du tippar på att den här Saaben kommer att ge mer problem än nytta då?

Uppdaterat: 2017-11-26 10:56

Han svarade nu att på näst sista besiktningen fick den 3st tvåor, gällde bältessträckare, handbroms och spindelled, och att alla de sakerna sedan fixades och besiktningen efter var godkänd, bilen är nu påställd och får köras.
En annan kollega säger att det är bättre att ligga runt 50k, vet inte riktigt hur jag ska tänka, får se hur det blir, kanske släpper denna och letar vidare.

Uppdaterat: 2017-11-26 11:30
Daniel Nordquist skrev:

Intresset blir nog högre nu när jag får ha och köra egen bil men nej har aldrig hållit på med bilar innan.
Jag har råd med 50k men får olika tips om vad man bör lägga på första bilen, vissa har sagt 5-10k, andra 15-25k och 40-50k.
Så du tippar på att den här Saaben kommer att ge mer problem än nytta då?

Har du inte tummen helt i handen samt har råd att skaffa några enklare basala verktyg (behöver inte vara dyrt) så tror jag att du kommer tycka det är lite kul att fixa en del saker själv.
Resultatet när man bytt bromsklossar, bromsok, avgasrör, fixat till det kärvande låset som fryser varje vinter och så vidare är redigt skön tycker jag. Särskilt om man inte behöver känna press att det MÅSTE vara klart om en timme! Och om man som jag grejar ute så, en dag i vårsolen är sällan fel. Och så räknar man på det och inser sedan att bytet av de två abs-sensorerna sparade mig drygt 6.000 kronor. Då blir det ännu mer positivt!
Och ju äldre bilar desto enklare att greja själv (generellt sett alltså). En hederlig handbroms med vajer till en spak är ju så sjuhelsikes mycket lättare att fixa själv än en elektrisk dito till exempel.
Gå in med en positiv anda och läs på, kolla youtube, fråga här och på andra ställen och sedan fixar du det trasiga - då blir det liksom roligt på köpet tycker jag. Och man LÄR sig saker!

Uppdaterat: 2017-11-26 12:03

Går man upp i pris så finns det ofta gott om mindre bilar som är nästan nya och just för att dom är mindre så har dom inte sällan tämligen få mil vilket jag personligen uppskattar - i kombination med väsentligt lägre ålder än bilar a'la Volvo V70 i samma prisklass. Sen beror det ju på ens eget körmönster om det passar med en mindre bil eller ej men helr klart är det att man ofta får fräschare bil för pengarna - och de mindre bilmodellerna brukar inte heller vara så fullsmockade med elektronik vilket ofta gynnar driftsäkerheten och mek-vänligheten den dag man ändå måste göra nåt år bilen.

Uppdaterat: 2017-11-26 12:52

Får man fråga vad som är "sällsynt lyxigt" i en Astra Enjoy -08 ? Är det den lite större displayen ?

Uppdaterat: 2017-11-26 13:31

Vill inte envisa med något förslag men, av vad som framkommit tycks det mig som om kanske ändå en Astra kunde fungera då årsmodellerna i fråga har mycket få fel och är servicevänlig, inte svår att plocka ner i bitar och sätta ihop igen vilket är bra för plånboken.
Och är bra påkostad och utförd i största allmänhet.

Den dyrare är ett sällsynt lyxigt exemplar för att vara en bil i dessa prisklasser, dock lite smutsig på några punkter, och det är något med strålkastarspolarna, dessa ska inte vara svarta, priset borde kunna prutas ner något pga. det. annars åldras denna Astra obetydligt.

https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/8188109-opel-astra-1-8i-enjoy-lagmil-ny-kamremsat-08

https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/7635947-opel-astra-station-wagon-1-6-115hk-farddato-09

https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/8140470-opel-astra-kombi-1-6-enj-ny-kamrem

Uppdaterat: 2017-11-26 14:00

Design naturligtvis, se hur den ser ut det är väl uppenbart.
Det främsta uttrycket för om en bil är lyxig eller inte är ju utseendet.
Sedan har Astra som modell ett bra utförande, i jämförelse med mer spartanska modeller kanske det kan framstå som lyxigt också.

Men annars är det inget direkt märkvärdigt utöver modellens vanliga utförande, en verkligt lyxig Astra skulle se ut på följande sätt, detta är topputrustningen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-11-26 14:16

En bil för 25" eller en för 50" behöver inte vara bättre. På äldre billigare bil som gått en bit är oftast många saker redan bytta, på en dyrare bil kan dom bytena vara i antågande.
Jag skulle inte ens rekommendera en ovän att köpa en gamal SAAB, men för 10" kan man köpa vad som helst. Går bilen ett år och du får 5" tillbaka är det bra, får du skrota den har du losat 10"
Men det är kaffepengar i samanhanget, om bilen för 50" pajar för nått som kostar 15" så har du en bil som i bästa fall är värd 10" eller har kostat 65" för att funka.
Prova SAABen, och köp om den känns ok och du gillar den.

Uppdaterat: 2017-11-26 14:39

Jag tycker att du ska provköra den här Saaben, trivs du med den är det ju små pengar att förlora om du inte kan reparera den.
Men jag garanterar att du kommer att lära dig en hel del om du börjar skruva själv och du kanske märker att det kan vara riktigt kul.
Allt kan du inte reparera, men eftersom tvåorna är åtgärdade så klarar den säkert många mil om du inte har otur. Saabar kan bli långlivade.
Om du köper bilen så investera i en reparationshandbok, där lär du dig mycket och går det sönder är det lättare att avgöra om du själv ska ge dig på att reparera eller fråga på någon billig verkstad, eller skrota bilen.
Som första bil är det bättre att lägga så lite pengar som möjligt för en körbar bil, när du lärt dig lite mer kan du gå upp i pris och en fördel med Saab är att det finns gott om beg. billiga resrvdelar och att den är relativt lättskruvad.
Och nej, det gör inget om ACCn inte fungerar , men det är ett plus om den gör det, men det påverkar inte bilen i övrigt.

Uppdaterat: 2017-11-26 16:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saaben såldes medan jag var på jobbet idag, första killen som kollade på den köpte den tydligen, jag skulle tidigast ha kunnat kolla imorgon bitti.
Så den slank, men men, jag kollar vidare.

Uppdaterat: 2017-11-26 18:46

Har du kollat Kvarndammen?
Det kan vara ide' att lägga ett bud t.ex. på den här https://www.kvd.se/auktion/personbil/Saab/9-3-1-8t-BioPower-SportCombi-Linear-150hk/772725
Att jag föreslår den här är för att det är biopower som har mycket lägre skatt än rena bensinbilar.
Men det finns många andra bilar av olika märken och fördelen med kvd är att de är väldigt noga med beskrivningen av sina objekt för att ingen ska bli lurad.
Du kan bestämma ett maxbud när du går med i auktionen, läs mer om auktioner på kvarndammens hemsida.

Uppdaterat: 2017-11-26 19:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror att jag har hittat något mycket bättre nu, jag och en vän ska åka upp imorgon bitti och testa, den lades upp imorse på blocket.
17 år gammal men en saab 9-3 med knappt 12k mil och endast en äldre dam som ägare under hela perioden.
Komplett ifylld servicebok, däremot lite dyrare på 17000 men det verkar som att hon har tagit hand om den bra.

https://m.blocket.se/Stockholm/Saab_9_3_11980_mil_nybesiktigad_drag_5_dorrar_75988304.htm?sa=1

Spricka i framrutan, vet inte hur liten eller stor den är och trasig AC, värmen fungerar.

Ja ni kan ju se själva vad dem har skrivit i beskrivningen, alla nyligen utbytta delar och så.

17k känns ändå lite dyrt för en 17 år gammal bil, samtidigt är det så få mil och är den välskött så.. Ja jag vet inte.
Får se hur den känns att åka imorgon.

Uppdaterat: 2017-11-26 21:43

Då var det klart, jag köpte den bilen som jag skrev om senast.

Jag var där imorse med en vän och provkörde, den känns bra och stabil, damen har fixat till väldigt mycket med bilen.
All info står ju på sidan men ja, jag är nöjd, vi kom överens om 15k istället för 17k också.

Åker dit ikväll igen efter jobbet för att betala och skriva byteskontrakt osv.

Vill tacka för alla tips och information, jag kanske skriver igen om en månad eller så och uppdaterar.

Uppdaterat: 2017-11-27 12:00

Jag kollade på bilderna och den såg fin ut invändigt. Fast vilken motor det är kunde jag inte se. Byt motorolja ganska ofta i början för det är troligt att den gamla tanten kört väldigt försiktigt och att motorn är igensotad.

Jag är inte någon bilmek men undrar varför Rikard tycker att Saab är så dåliga eller om det var svår mekade han menade? Har aldrig ägt Saab.

Uppdaterat: 2017-11-27 12:43
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tack för tipset, olja och oljefilter bytte hon på verkstad för två månader sen.

Uppdaterat: 2017-11-27 13:40

Om det inte är gjort skulle jag nog se till att byta olja i växellådan.

Uppdaterat: 2017-11-27 13:41

Grattis till bilen! Låter som ett fynd och bara en ägare. Mycket bil för pengarna. Bilderna tagna i ett storgarage... Kanske har den alltid stått parkerad där? Den verkar ha blivit väl omhändertagen. Lycka till med bilen!

Uppdaterat: 2017-11-27 14:00
Daniel Nordquist skrev:

Tror att jag har hittat något mycket bättre nu, jag och en vän ska åka upp imorgon bitti och testa, den lades upp imorse på blocket.
17 år gammal men en saab 9-3 med knappt 12k mil och endast en äldre dam som ägare under hela perioden.
Komplett ifylld servicebok, däremot lite dyrare på 17000 men det verkar som att hon har tagit hand om den bra.
https://m.blocket.se/Stockholm/Saab_9_3_11980_mil_nybesiktigad_drag_5_dorrar_75988304.htm?sa=1
Spricka i framrutan, vet inte hur liten eller stor den är och trasig AC, värmen fungerar.
Ja ni kan ju se själva vad dem har skrivit i beskrivningen, alla nyligen utbytta delar och så.
17k känns ändå lite dyrt för en 17 år gammal bil, samtidigt är det så få mil och är den välskött så.. Ja jag vet inte.
Får se hur den känns att åka imorgon.

Nu vet jag inte var du bor och så, men när jag hade problem med AC så tog jag Aircond Center i Stockholm. Då åtminstone var de himla bra.

Uppdaterat: 2017-11-27 14:30
Daniel Nordquist skrev:

Då var det klart, jag köpte den bilen som jag skrev om senast.
Jag var där imorse med en vän och provkörde, den känns bra och stabil, damen har fixat till väldigt mycket med bilen.
All info står ju på sidan men ja, jag är nöjd, vi kom överens om 15k istället för 17k också.
Åker dit ikväll igen efter jobbet för att betala och skriva byteskontrakt osv.
Vill tacka för alla tips och information, jag kanske skriver igen om en månad eller så och uppdaterar.

Jag hoppas och tror du blir nöjd, det där är en väl utprovad modell och torde inte ge dig några större överraskningar.
Det är förstås en gammal bil, och som sådan är det ett lotteri. Vi får hoppas den spinner på bra.

Återkom gärna, det är alltid kul med uppföljningar! :-)

Uppdaterat: 2017-11-27 17:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Daniel :
Det är bra att motoroljan är bytt innan vintern. Fast det jag närmare tänker på att gamla kärringar inte direkt är kända för att vara gasglada och då bildas det sot och vatten i motoroljan. Det är bra om du drar ut oljesticka och kollar färgen på motoroljan. Är den helt svart efter endast 2 månader efter oljebyte kan det vara bra att byta igen och sedan i vår byta igen på så sätt får du ut sot från motorn. Vatten bildas när man kör kortare sträckor och motorn aldrig blir riktigt varm. Många kortare körsträckor innebär också att motoroljan blir utspädd med bensin.

Hoppas du klarar dig bra med bilen. Kör försiktigt så kommer det nog gå bra.

Uppdaterat: 2017-11-27 20:11
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Grattis till Saaben, du blir säkert nöjd, servad och komplett ifylld servicebok är inte så dumt.
Du behöver inte bekymra dig för oljebyte när det nyss är gjort, men Saab-motorer är lite kinkiga på oljekvalite' så det är viktigt att det blir rätt olja, dock hör just den här modellen inte till de mest kräsna.
Som X... föreslår kan du byta olja i växellådan, men går växlarna i normalt och utan problem är det inte nödvändigt eftersom den är manuell. Hade det varit en automat vore det absolut bra att göra det.
Kolla på Saab Turboclubs hemsida, där får du många goda råd, det finns t.o.m. en utförlig anvisning om hur man blir av med pixelsallad.
ACC är skönt att ha på sommaren och det vanligaste felet på äldre Saabar är att kondensorn korroderat och gasen läckt ut. Den är inte billig, vill du ha kyla i bilen till sommaren kan det kosta minst 4000:-, du får avgöra om det är värt det. Men åk gärna till en verkstad för att få ett kostnadsförslag.
Jag tror du kommer att få många bekväma mil, det är inte precis någon bränslesnål bil, men du kan njuta av komforten, den är värd en hel del.

Uppdaterat: 2017-11-27 21:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre