Vi Bilägares forum

Volvo S70 2000 vobblar

Volvo S70 2000 vobblar

Tjenare! Jag är ny här och hoppas ni kan hjälpa mig med min Volvo S70, årsmodell 00.

• Hjulen fram när den är upplyft finns ett "glapp" när man rör hjulen åt höger & vänster sida.

• Bilen vobblar när man kör, man känner av det speciellt när man kör i låga farter & drar till vänster. Vid högre farter blir det mer snabba vibrationer & inte lika "kraftiga" men drar fortfarande till vänster. Det är liksom skakningar i ratten. Det känns som att vänster hjul fram är ovalt, det känns som att man åker på ett ovalt hjul i låga farter (cirka 5-50 km/h)

Däcktrycket är bra i alla däck, och vänster yttre styrled är nyligen bytt. Efter detta vet jag att en hjulinställning behövs då ratten är lite sned till höger. Men detta hände efter vi bytte styrleden. Allt vobblande och ryck i ratt hände innan och kvarstår fortfarande.

Vad kan det vara för fel? Tacksam för vilket svar som helst!

Uppdaterat: 2019-01-09 19:03

Kommentarer

Jo men precis, hjulen sitter åt vilket jag har kollat. Kan det vara något med hjullagerna som gör att det går att röra båda framhjulen liiite i sidleds? Nu snackar vi kanske 2 mm.
Själva vobblandet har jag inte en susning om vad det kan vara..

Uppdaterat: 2019-01-09 19:13

Glapp i styrväxeln?

Uppdaterat: 2019-01-09 21:26

Du har ju bytt en styrled, men vad är det för kondition på de andra, det här är helt klart glapp någonstans.
Men det första du bör göra är ju att kolla toe-in

Uppdaterat: 2019-01-09 21:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Efter jag bytte första styrleden (vänster yttre) minskade glappet till lika mycket glapp som det är på högersidan. Kan det vara dem inre styrlderna?
Eller så är det som du säger FXX, glapp i styrväxeln.. Är det då vänster styrväxel som behövs bytas då, då allt tycks komma från vänster sida?
Och toe-in, saabnisse, är inte det på framförallt bakhjulsdrivna bilar? Så kanske toe-out? Men problemet kvarstår, troligen något av det ni båda har sagt stämmer ju. Men hur kollar man toe-in/out?

Uppdaterat: 2019-01-09 22:26

Däcken är bra mycket mer slitna på yttersidorna, men smart! Byter plats på däcken idag o kollar om det kan hjälpa. Bilen har nu nyligen trillat över till 36 000 mil

Uppdaterat: 2019-01-10 07:34

Men ser du inte vart glappet kommer ifrån om du vickar på hjulet? Du ser ju om det glappar i yttre styrled eller inifrån växeln? Jag fick påpekande på yttre styrled på min fd. Honda CR-V på ena sidan. Visst tänkte jag, en tung Suv så det är väl inga konstigheter. Köpte en styrled och skulle meka en helg, hissade upp bilen med där fanns inget glapp, däremot glappade det lite från styrväxeln. Lämnade in bilen på service några månader senare och bad dom kolla. Dom sa det som jag redan konstaterat, det är styrväxeln som glappar. Men samtidigt sa dom att besiktningen brukar inte se det som ett problem, men i mitt fall hade dom gjort fel bedömning. Besiktigade bilen 4 år efter detta utan anmärkning.
Men jag hade också lite vobbel i vissa hastigheter. Kände små vibrationer i typ 100, oavsätt däck. Så ena framhjulet kom väl i nån form av självsvängning i denna hastighet.

Uppdaterat: 2019-01-10 17:45

Att däcken är mer slitna på yttersidorna tyder på att du kan ha för mycket toe-in.
Det behöver inte vara det, men du måste kolla.
Det finns flera sätt att mäta på.
Ett av de enklaste är att skaffa en träregel som är lika lång som avståndet mella däckens utsidor.
Spika på ett par styva pappskivor ca 50x200 mm i vardera änden på regeln.
Se till att hjulen står rakt!
Håll regeln framför och mot däcken, gör ett märke på däcket och pappskivan på vardera sidan.
Backa bilen så att däckmärket flyttas ett halv varv, flytta regeln bakom och mät avståndet mella n märkena.
Du bör inte ha mer än 2 mm större avstånd bakom hjulen än framför!
Men det får inte vara glapp i någon styrled, är det det kommer du att få olika avstånd varje gång du mäter!

Uppdaterat: 2019-01-10 21:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kan också vara glapp i en spindelled.
Du behöver nog hjälp för att kolla var felet är och det absolut billigaste är att beställa tid hos bilprovningen, de kommer att tala om för dig om och var det är glapp!
Och du får ju hela bilen kollad.

Uppdaterat: 2019-01-11 17:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack så mycket för all hjälp! Jag ska lämna in bilen idag så får dem avgöra vad det kan vara, nu har jag mer matnyttig information innan så jag kan påpeka saker o ting. Inte alltid dem har koll efter tidigare erfarenheter. Jag gör ett ytterliggare inlägg senare ikväll! Ha det gött sålänge!

Uppdaterat: 2019-01-15 11:51