Subaru ryker vitt vid gaspådrag

15 inlägg 0 nya
Subaru ryker vitt vid gaspådrag

Min subaru legacy 3.0 2007 ryker vitt vid gaspådrag.
Kör jag om en bil har jag ett vitt moln efter bilen.
Upprepar jag samma sak så ryker den inget.. Alltså den gör det bara en gång.
Röken skall tydligen lukta väldigt illa.

Det är ingen lylarvätska i oljan men det har försvunnit lite vätsa från kärlet.
Ibland missar den att tända på en cylinder då jag startar bilen.
Är det kanske toppen eller packningen som är påväg?

Låter som om toppackningen är på väg att ge upp.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ett vitt moln kan komma av att det är första gången på resan avgassystemet blir varmt och kondens i rören ångar iväg. Kan man framkalla det några mil senare igen är det värre.
Jag skulle ha tagit mig till en kunnig verkstad och bett dem kolla kylsystemet och provtrycka det.

Att lite vätska försvunnit från kärlet är bara en fråga om under vilket tidsperspektiv, lite försvinner alltid eftersom kylsystemet trots allt inte är helt gastätt......
Normalt ska man dock inte behöva fylla på mellan service.
Men kondens samlas alltid i bakre ljuddämparen och förångas när avgassystemet värms upp, och naturligtvis trycker det ut mest ånga när man gasar.
Kör man ofta korta sträckor blir det mer kondens, den hinner inte koka ur på korta tripper och ansamlas.....
Att den missar i början kan dock tyda på en spricka i toppen, när den kallnar vidgas sprickan och släpper in vätska, när den blir varm igen efter start tätar sprickan....
Men då brukar det ryka vitt bara en liten stund, typ några minuter.

Varför inte kolla med en verkstad? Kanske provtrycka kylsystemet t.ex. för att utesluta läckage. Då behöver man inte gissa på fel och oroa sig i onödan. Subarus motorer är normalt väldigt problemfria enligt min erfarenhet.
ck svamlar som vanligt, tyvärr. Inget att ta på allvar.

ÅkeMjuk

Många oseriösa inlägg märker jag men det är kollat på verkstad tidigare.
Vätskan blir gul om den läcker avgaser..
När han kollade blev den väldigt lite gul i botten så han vart osäker.
Den ryker inte hela tiden.
Ska ha lös tändstiften och kolla när jag hinner och har tid.
Oljan ser desutom ut som den ska..även i locket.
Reparation skulle gå på ca 20000.
En beggad motor 17000.
Så får se.

Ck,s kommentar är nog den mest inkompetenta hjälp jag sett på det här forumet.....
Tack vare en sån köpte jag en bil snorbilligt av en som köpt bilen nyligen och fått startproblem......
Bogserade hem den och reparerade den med grejor som fanns i garaget till ett värde av 20 spänn.....
Det kan lukta svavel om kondensvatten när det blandas med avgaser tex.....
Så att be en verkstad kolla upp varför är inte dumt alls, och kosta 40 procent av värdet ska det nog inte göra, en topp eller toppackning är inte raketforskning på en subaru, men märkesverkstaden kan man ju hoppa, gå rakt på en bra allbilsverkstad istället.....
Men ck kanske kan berätta vilket stort fel det är på motorn, så slipper vi andra sitta och spekulera......
Det gjorde den som uttalade sig om min blivande volvo, hela bilens "dator" var kass.....kostar minst 10k.....fan heller, en rutten kabel.....på ett ställe där kablarna ofta är ruttna på gamla volvo!

Det ska vara en ganska dålig Legacy 3,0 -07 om man ska få den för 50 kkr.
Ett synligt symptom behöver inte vara relaterat till ett annat så röken behöver inte ha med ryckningar att göra. Oavsett vilket är det alltid bra att ha felet fastställt innan man försöker sälja. Man vill inte riskera att sälja något med fel på som man borde ha känt till.

Som andra varit inne på kan man låta provtrycka kylsystemet, det ska väl även gå att se om det finns avgaser i kylarvätskan och/eller -behållaren. Kompressionsprov i samband med att man har ut tändstiften tycker jag också att du ska göra.

Har du kollat på nätet om det verkar finnas typfel på motorn?

Ja ett vanligt fel på subaru är just toppackningarna.
Nej men tar den vatten så lär man se det på stiftet.

Ck....
1. Svavel i avgaserna binder till vatten och då uppstår svavellukten, tror det heter svaveloxid......
Det är inte nåt oseriöst, det är kemi.
2. Bilar som är nyare än 2 år skrotas om reparation uppgår till mer än 50 procent av värdet, äldre gäller 80 procent.....

Starlite, varför ställer du frågan om du vet själv....?
Lite trollaktigt faktiskt.

Troll finnes bara i sagor.
80 peocent av värdet...okej men vem skrotar bilen då?
Om jag nu repar motorn och värdet är över 80 procent av bilens värde, vem betalar mig skrotvärdet? Tror knappast försäkringsbolaget löser in den pga motorhaveri.

Ck hade gått vilse i procentsatserna.....
Men nu var det väl en 07, så det finns väl inte försäkring för motorskada ändå, vilket gör inlösenregler till en ickefråga.
Men vad menade du med oseriösa svar, jag tycker de flesta svaren är helt seriösa svar på frågan.....

Jag har en Legacy 3.0 2007 som jag har ägt sedan 2010. Jag har samma fenomen på min bil. Om man tänker lite logiskt inser man att det är kondens från avgassystemet som förångas vid gaspådrag. Det händer som sagt första gången man gasar på ordentligt efter att man har kört lugnt ett tag (några dagar). Oftast sker det vid regn eller kyla. Aldrig under varma sommardagar.

Jag tror att det beror på hur bakre ljuddämparna sitter bakom respektive bakhjul. Ljuddämparna kyls av stänket från bakhjulen och kondensvatten ackumuleras. Avgaser innehåller ju en hel del vattenånga. 3.0:ans avgaser blir ordentligt heta när man använder alla 245 hästkrafter så kondensvattnet som samlas i ljuddämparna förångas väldigt snabbt vilket ger den effektfulla rökplymen. På "Svensson-bilar" kan man istället se hur det hostar ut vatten ur avgasrören när de gasar på.

Jag använder denna "feature" regelbundet om någon med trafikant blir närgången bakom min stötfångare. Ner med gasen så backar de när de hamnar inne i röken. ;)

Min bil har gått 10 000 mil och har perfekta avgasvärden, drar ingen olja eller kylarvatten, helt problemfri i övrigt. Jag hade lite problem med ojämn gång i somras och det var insugstätningarna som läckte på de två främre cylindrarna på vänster sida. Bytte själv tätningar (o-ringar) på parkeringen och sparade in ca 2 800 kr arbetskostnad på verkstaden, O-ringarna kostade 800 kr. Lite meckigt, men inte komplicerat med hjälp av verkstadshandboken.

Problem med toppackningar finns i stort sett bara på 2,5 liters fyran.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.