Vi Bilägares forum

ny BIL, fel på automatlådan?

ny BIL, fel på automatlådan?

jag har en helt ny BMW 2016 bmw 435i xdrive och min bil rycker och växlar hårt när jag gasar men endast i sport lägen och den är seg i normal läget att växla den typ växlar sen tar en 1 sek och bilen kör fram igen, när bilen är kall känner jag detta hela tiden men när temperaturen är uppnådd så är det inte lika hårt och ryckigt men det finns där hela tiden men vid högre växlingar så finns det inte detta är bara vid 1-2-3-4 sedan är dem mjuka och fina vad kan detta bero jag börjar bli vansinnig för att dessa tecken tyder ju på att det är EN rutten växellåda ju, i och med att BMW säger det är normalt jag litar inte på dem och ska låta någon kunna ta en titt på den sen lämna in den med tvång vad kan felet vara tror ni ? det vibrerar från 600 varv till 1000 varv jag känner en stark vibration sen över 1000 varv så försvinner det, mellan 2 och 3 när jag växlar ner sedan upp så låter det eller typ klunkar till och känner hur det sparkar till och lägger i växelns sedan efter ett tag går det bort men sen är den så till och från men 1,2,3,4 är värst man känner verkligen en kick i varje växel ska det vara så eller är det fel på lådan ?

Uppdaterat: 2016-02-01 22:37

Kommentarer

Beror lite på, gasar man hårt blir det lite "klonkigare" växlingar men vid mjuk körning skall växlingarna endast märkas på varvtalet annars är det fel på lådan. Jag har haft en BMW 540i lite äldre med automatlåda och den växlade mjukt även om man gasade hårt, endast om jag kopplade i sportläget och gasade allt det gick så kändes det lite mer vid växlingar.
Tycker att med din beskrivning så låter det inte alls normalt eller har nyare BMW så dåliga automatlådor?

Uppdaterat: 2016-02-02 11:22
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu är jag inte inkollad på nya beemer, är det gammaldags steptronic eller robotlåda i en sån numera?
I det förra fallet kan det bero på körstil, den var adaptiv redan på 90-talet och lärde sig ens körstil....
Min sådan gick iallafall som en dröm, men växlade upp sent och ner tidigt i början, förre ägaren hade tydligen tyngre gasfot än jag....
Är det robotlåda kan det också vara relaterat till körstil, och en sån kan ju växla hårt om man provocerar den, vissa tycker det är sportigt.....
Det tog mig ett tag att lära mig robotlåda iallafall i lastbilar, man får köra mer förutseende,, lådan känner vad du vill när du visat det med gasfoten, en manuell låda bestämmer du helt över.. ...

Uppdaterat: 2016-02-02 11:38

Nu har jag inte ägt en ny bil i denna prisklassen (och såpass avancerad), men mina erfarenheter från nya bilar och motorcyklar är att de är råa i gången innan man kört in dem (motorer, växellådor....ja hela drivlinan) - Nu tycker i och för sig jag också att du skyndsamt ska få detta dokumenterat. Skulle ändå vara intressant att veta hur långt den gått och om du provkört ett annat exemplar som referens.

Är det en signifikant skillnad på ett annat exemplar så borde ju en erfaren mek notera detta omgående.

Uppdaterat: 2016-02-02 12:40

Är väl bara att åka in till din ÅF där du köpte bilen och be dom kolla på bilen... Svårare än så är det ju inte!!

Uppdaterat: 2016-02-02 13:13
Pär
Peugeote-Pär skrev:

Är väl bara att åka in till din ÅF där du köpte bilen och be dom kolla på bilen... Svårare än så är det ju inte!!

..."i och med att BMW säger det är normalt jag litar inte på dem".
Det var nog orsaken till frågan här på forumet.

Uppdaterat: 2016-02-02 14:52

Jag har den 8-växlade ZF lådan i min BMW X3 och den växlar hur fint som helst. Märker inte av växlingarna för det mesta.

Uppdaterat: 2016-02-02 15:31

Två sådana här trådar skapades med tio minuters mellanrum igår av nya användare, jagmisstänker starkt ett samband med tidigare liknande händelser, det här hände i samband med att en annan tråd ballade ur, kanske någon som tog ut frustrationen som vanligt... Tråkigt att man ska behöva misstänka sådan här bara.

Uppdaterat: 2016-02-02 15:54
Pi skrev:

Peugeote-Pär wrote:Är väl bara att åka in till din ÅF där du köpte bilen och be dom kolla på bilen... Svårare än så är det ju inte!!
..."i och med att BMW säger det är normalt jag litar inte på dem".
Det var nog orsaken till frågan här på forumet.

Ok läste tråden lite slarvigt via mobilen först... Svårt att läsa texten här när forumet inte har Tapatalk!

Uppdaterat: 2016-02-02 16:27
Pär

Har provkörd BMW 118d med 8-växlade ZF sist över 3 år sedan och den är underbart mjukväxlade är rätt växling och växlar inte när det var hastighet varierar 50 - 60 km/h än jag hade provkört och lånebil i verkstad som har DSG var Audi A1, VW Golf och Polo är usel smårycker krypkörning och normal hastighet varierar 50 - 60 km/h växlar upp och ner hela tiden som var väldigt kort varvtal.

Uppdaterat: 2016-02-02 17:29
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF - kör just nu en Golf med 1,4 l/DSG7 och jag känner inte igen mig när du säger att den smårycker vid krypkörning och "växlar upp och ner hela tiden" vid 50--60 km/t. Tvärtom överraskad över hur väl DSG-lådan fungerar (kör för det mesta manuellt växlat).

Uppdaterat: 2016-02-02 17:45
Pi skrev:

GF - kör just nu en Golf med 1,4 l/DSG7 och jag känner inte igen mig när du säger att den smårycker vid krypkörning och "växlar upp och ner hela tiden" vid 50--60 km/t. Tvärtom överraskad över hur väl DSG-lådan fungerar (kör för det mesta manuellt växlat).

Du kan se att Calle Carlquist på Vibilägare har provkörning på Passat GTE med DSG 6. Minus: Något ryckiga växlingar i låg fart. http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volkswagen-passat-gte-sportscombi-2015

och

DSG 7: http://www.alltombilen.com/laga_bilen_fixa_skoda.asp?id=13565&reparera=dsg7-rycker

Uppdaterat: 2016-02-02 18:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag har som sagt kört en hel del med en sån motor/växellådskombo och vad andra tycker struntar jag i om jag själv inte upplever samma.

Uppdaterat: 2016-02-02 18:10

Jag hade också väntat mig en viss "ryckighet" med DSG men detta kom på skam. Sen är väl alltid en momentomvandlarlåda mjukast av alla.

Uppdaterat: 2016-02-02 18:48
simon_d skrev:

Håller med GF angående DSG, blev mycket besviken efter att ha provkört en VW med DSG. Tyckte den var klart ryckig i växlandet, med en hel del "okynnesväxlande" vid små fartkorrigeringar med gaspedalen. Som jämförelse märker man inte alls när BMWs momentomvandlarlådor växlar.

Precis. Har haft ägt Fiesta Powershift dubbelkoppling och andra VW 3 st för provkörningar DSG känner irriterande ryckningar och beter sig konstig som upp och ned växlingar på kort varvtal. Såklart är underbart ZF momentomvandlare eller steglös CVT och E - CVT. Just har jag Auris E - CVT är härlig körmaskin.

Uppdaterat: 2016-02-02 19:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

En momentomvandlarlåda är "förlåtande", det går pendla med gasen ordentligt och momentomvandlaren fungerar som en fjäder mellan motor och drivhjul. Denna förlåtande fjäder finns inte på DSG-lådorna och man kan inte krypköra på samma sätt med en DSG-låda som en momentomvandlarlåda, man måste vara mjuk och snäll med gasen, det är i princip som att krypköra på ettan med en manuell låda utan att röra kopplingen.

Uppdaterat: 2016-02-03 20:24

Bra beskrivet av Mr.Wheeler!
Mitt enda tillägg är att en dubbelkopplingslåda i vissa situationer väljer fel växel. Vet inte om DSG gör lika, men min Powershift kan om man saktar in vid ex en korsning och sen gasar utan att stanna helt, då lägger den i 1:an där man med en manuell hade valt 2:an! Såklart det då blir ryckigt, med högt varvtal, innan lådan inser sitt misstag och växlar... Även automatik gör ibland misstag...

Uppdaterat: 2016-02-03 19:28
GF skrev:

Pi wrote:GF - kör just nu en Golf med 1,4 l/DSG7 och jag känner inte igen mig när du säger att den smårycker vid krypkörning och "växlar upp och ner hela tiden" vid 50--60 km/t. Tvärtom överraskad över hur väl DSG-lådan fungerar (kör för det mesta manuellt växlat).
Du kan se att Calle Carlquist på Vibilägare har provkörning på Passat GTE med DSG 6. Minus: Något ryckiga växlingar i låg fart. http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volkswagen-passat-gte-sportscombi-2015
och
DSG 7: http://www.alltombilen.com/laga_bilen_fixa_skoda.asp?id=13565&reparera=dsg7-rycker

Shit alltså efter ha läst det där törs man ju inte ens titta på en dsg7.
Så skönt att det finns sådana som du som letar upp sådana här tunga argument mot DSG och varnar oss.

Själv har jag inga problem med ryckighet men jag börjar tvivla på mitt egna psykiska tillstånd när jag läste dina länkar.
Kan det vara så att min hjärna har blivit bedövad och inte registrerar rycken? När du lägger fram så här tung fakta här så blir jag verkligen orolig..

Särskilt den sista länken. Har du tipsat några tidningar om den länken?
Jag tror nog många kan vara intresserade!

Uppdaterat: 2016-02-03 19:52
HT19 skrev:

GF wrote:Pi wrote:GF - kör just nu en Golf med 1,4 l/DSG7 och jag känner inte igen mig när du säger att den smårycker vid krypkörning och "växlar upp och ner hela tiden" vid 50--60 km/t. Tvärtom överraskad över hur väl DSG-lådan fungerar (kör för det mesta manuellt växlat).
Du kan se att Calle Carlquist på Vibilägare har provkörning på Passat GTE med DSG 6. Minus: Något ryckiga växlingar i låg fart. http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volkswagen-passat-gte-sportscombi-2015
och
DSG 7: http://www.alltombilen.com/laga_bilen_fixa_skoda.asp?id=13565&reparera=dsg7-rycker
Shit alltså efter ha läst det där törs man ju inte ens titta på en dsg7.
Så skönt att det finns sådana som du som letar upp sådana här tunga argument mot DSG och varnar oss.
Själv har jag inga problem med ryckighet men jag börjar tvivla på mitt egna psykiska tillstånd när jag läste dina länkar.
Kan det vara så att min hjärna har blivit bedövad och inte registrerar rycken? När du lägger fram så här tung fakta här så blir jag verkligen orolig..
Särskilt den sista länken. Har du tipsat några tidningar om den länken?
Jag tror nog många kan vara intresserade!

Inte jag har tidningen men bara på nätet som söker på google eller forum om drabbad varannan både bra och dålig om allt ägande som körde med DSG 6 och 7 växlade.

Uppdaterat: 2016-02-03 20:43
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Åter - lite märkligt att man kan uppleva saker så olika. Men till slut litar jag mera på mig själv än vad andra påstått sig ha upplevt. Sen inbillar jag mig att GF möjligen missuppfattat HT19 en aning...:)

Uppdaterat: 2016-02-03 21:00

Jag skulle absolut påtalat detta som ett fel. En modern automatlåda oavsett typ ska växlarna inte kännas i om man kör som folk.

Har kört diverse äldre BMW med automatlåda och aldrig varit med om att dom slagit i växlarna.

En preppad Ford C6 kopplat till en rejäl vässad bigblock kan knycka en del när den växlar dock men då är det många hundra newtonmeter som ska ut till breda hjul via en rejält dimensionerad momentomvandlarlåda, helt utan inblandning av elektronik.

Uppdaterat: 2016-02-08 22:30
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Hackenbush skrev:

Beror lite på, gasar man hårt blir det lite "klonkigare" växlingar men vid mjuk körning skall växlingarna endast märkas på varvtalet annars är det fel på lådan. Jag har haft en BMW 540i lite äldre med automatlåda och den växlade mjukt även om man gasade hårt, endast om jag kopplade i sportläget och gasade allt det gick så kändes det lite mer vid växlingar.
Tycker att med din beskrivning så låter det inte alls normalt eller har nyare BMW så dåliga automatlådor?

har inte lämnat in bilen men har låtit schmidmann kolla på bilen och dem säger det är normalt? tycekr du det är normalt dem är ju kunniga i sitt område så dem kan jag väl lita på eller tycekr du jag ska tjata på bmw att titta till bilen ordentligt?

Uppdaterat: 2016-02-17 07:44
Shogun skrev:

Mina Mercedes slog i växlarna på automaten. En E-300diesel Tdt. Det var ingen mjuk/omärklig växling där inte som man är van idag.

ja ibland växlar den underbart men ibland är det bara att man vill dra sig själv i håret det är ju en steptronic med sportväxellåda va dem nu kallar det och därför växlar den så i och med att det är sportväxellåda så växlar den på så vis. tycker du det är normalt ?

Uppdaterat: 2016-02-17 07:45
Lason1 skrev:

Jag skulle absolut påtalat detta som ett fel. En modern automatlåda oavsett typ ska växlarna inte kännas i om man kör som folk.
Har kört diverse äldre BMW med automatlåda och aldrig varit med om att dom slagit i växlarna.
En preppad Ford C6 kopplat till en rejäl vässad bigblock kan knycka en del när den växlar dock men då är det många hundra newtonmeter som ska ut till breda hjul via en rejält dimensionerad momentomvandlarlåda, helt utan inblandning av elektronik.

så det kan vara något fel i sjävla växellådan ?? så du tycker jag ska lämna in den och tjata på bmw om att kolla växellådan mekaniskt??

Uppdaterat: 2016-02-17 07:46
Henrik-Andersson skrev:

Nu har jag inte ägt en ny bil i denna prisklassen (och såpass avancerad), men mina erfarenheter från nya bilar och motorcyklar är att de är råa i gången innan man kört in dem (motorer, växellådor....ja hela drivlinan) - Nu tycker i och för sig jag också att du skyndsamt ska få detta dokumenterat. Skulle ändå vara intressant att veta hur långt den gått och om du provkört ett annat exemplar som referens.
Är det en signifikant skillnad på ett annat exemplar så borde ju en erfaren mek notera detta omgående.

ska nog fan dokumentera detta ska åka in till bmw och få detta dokumenterat om något händer när garantin är ute så att man vet att jag varit inne för ett okänt fel i automatlåda. Bilen har idag rullar 3000km och det är fortfarande samma sak med växellådan...ska faktiskt åka in idag och provköra en 435i vare sig det är med eller utan sportväxellåda för det är i princip samma sak. Kan det vara annat tro? typ drivaxlarna för det är en xdrive också ? kan det inte vara ngt fel för idag när jag växlade bankade det rejält eller ordentligt men vet inte om det är från bakaxeln eller växellådan svårt o avgöra för bilen agera konstigt idag när jag körde upp för en uppförsbacke.

Uppdaterat: 2016-02-17 07:53

ska lämna in bilen igen för andra gången till bmw ÅF och sedan utgå från vad dem säger, om det är nu så att de säger "det är normalt" igen ska jag nog se till o provköra en bmw 435i hos dem eller hos någon annan bmw ÅF

Uppdaterat: 2016-02-18 13:12
bmw_m_power skrev:

jag har en helt ny BMW 2016 bmw 435i xdrive och min bil rycker och växlar hårt när jag gasar men endast i sport lägen och den är seg i normal läget att växla den typ växlar sen tar en 1 sek och bilen kör fram igen, när bilen är kall känner jag detta hela tiden men när temperaturen är uppnådd så är det inte lika hårt och ryckigt men det finns där hela tiden men vid högre växlingar så finns det inte detta är bara vid 1-2-3-4 sedan är dem mjuka och fina vad kan detta bero jag börjar bli vansinnig för att dessa tecken tyder ju på att det är EN rutten växellåda ju, i och med att BMW säger det är normalt jag litar inte på dem och ska låta någon kunna ta en titt på den sen lämna in den med tvång vad kan felet vara tror ni ? det vibrerar från 600 varv till 1000 varv jag känner en stark vibration sen över 1000 varv så försvinner det, mellan 2 och 3 när jag växlar ner sedan upp så låter det eller typ klunkar till och känner hur det sparkar till och lägger i växelns sedan efter ett tag går det bort men sen är den så till och från men 1,2,3,4 är värst man känner verkligen en kick i varje växel ska det vara så eller är det fel på lådan ?

Jag har haft en mycket motorsvagare 320d. Men växellådan är programmerad att i sportläge (alltså på knappen som man kan välja eco-pro, comfort, sport och sport plus) precis som du säger - slå i växlarna. Det är helt normalt. Jag känner inte igen det du beskriver med vibrationer eller att lådan är så seg som du säger. Min kunde växla lite konstigt de första minuterna om det var typ -20 grader kallt ute.

Hoppas din verkstad fått ordning på det.

Uppdaterat: 2016-03-10 10:07

Prøv en program oppdatering av automaten det fikser det meste, har selv en 530d den vaxslar mjukt i alle posisjoner.

Uppdaterat: 2016-03-25 14:44