Montera motorvärmare

33 inlägg 0 nya
Montera motorvärmare

Jag ska montera en motorvärmare på en bil. Det går att välja en värmare som monteras på oljetråget för att ha varm motorolja vid start. Det andra alternativet är en slangvärmare och en sådan får det bli. Jag har monterat motorvärmare förr men då har det varit av den klassiska modellen som sticks in i motorblocket. Det verkar som att de flesta förespråkar att slangvärmaren ska monteras i den nedre kylarslangen medan andra menar att termostaten öppnar lättare och tillåter cirkulation om värmaren monteras i den övre slangen. Själv har jag ingen aning om vad som är lämpligast. Någon som har några bra teorier eller fakta?

Kolla defa/Calix hemsida där har dom instruktioner var slangvärmaren skall instaleras.
Det måste vara en krets utanför termostat och kylare.
Vet du inte säkert så välj en anliggningsvärmare.
Och använd klass a slang.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Världens vackra... wrote:
Jag ska montera en motorvärmare på en bil. Det går att välja en värmare som monteras på oljetråget för att ha varm motorolja vid start. Det andra alternativet är en slangvärmare och en sådan får det bli. Jag har monterat motorvärmare förr men då har det varit av den klassiska modellen som sticks in i motorblocket. Det verkar som att de flesta förespråkar att slangvärmaren ska monteras i den nedre kylarslangen medan andra menar att termostaten öppnar lättare och tillåter cirkulation om värmaren monteras i den övre slangen. Själv har jag ingen aning om vad som är lämpligast. Någon som har några bra teorier eller fakta?

Om jag inte tänker fel nu i kvällens trötthet så vill man väl inte att termostaten öppnar för då sjuntar du ut värmen i kylaren, och därmed slösar du bort värme till ingen nytta.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Köp Calix eller defa. Såg att skrot tema har en variant av slangvärmare med kabel system.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Biltemas slangvärmare fungerar utmärkt om de monteras enligt anvisning.
Det här är ju mycket enkla prylar som inte krånglar om man inte beter sig helt galet vid montering.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har Biltema bytt ut Calix som leverantör?

Slangvärmaren skall sättas lågt för att få en termocirkulation. Det optimala är en 500w med cirkpump, men då bär det iväg lite i pris.
Att hålla på med utanpåliggande element på 150-200w... please!

*Robban

Tack för era tankar. Enligt Calix (eller var det Defa?) ska slangvärmaren sitta lågt. Oavsett var den sitter lär en del av värmen smita ut i kylaren men om den är ljummen när bilen startas lär ändå det mesta pumpas in ganska snart. Jag funderar faktiskt på att prova hur Biltemas värmare funkar. Tillverkad i Sverige ska den visst vara så den lär väl hålla lika bra som de andra. Som sabbnisse säger: "mycket enkla prylar". Jag återkommer med en rapport när prylarna är på plats och har provkörts en tid.

Men på defa/Calix hemsida finns deras anvisningar till exakt din bil och motor typ.
Följ dom exakt då kommer det stt bli bra oavsett fabrikat och observera vad dom använder för slang dimension exakt och köp värmaren för exakt den dimensionen.
Enkla grejor men ack så många som stått efter vägen med kokande motor eller kass funktion.
Inte för att skrämmas men skall det hålla i längden måste det vara exakt rätt slangdimension och bra klammer.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Defa/Calix rekommenderar nästan enbart insticks- eller anliggningsvärmare till de flesta bilar även när det går att montera slangvärmare!
En slangvärmare är ju helt överlägsen och ska alltid väljas om den får plats.
Klarar man inte att montera så här enkla grejer ska man nog inte ge sig på att öppna huven ens!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Defa/Calix rekommenderar nästan enbart insticks- eller anliggningsvärmare till de flesta bilar även när det går att montera slangvärmare!
En slangvärmare är ju helt överlägsen och ska alltid väljas om den får plats.
Klarar man inte att montera så här enkla grejer ska man nog inte ge sig på att öppna huven ens!

Det har funnits slangvärmare till alla vag medflera som valbart tidigare och finns det anvisning så använd den.
Jag har satt in slangvärmare på ett 20 tal bilar och rivit bort anliggvärmare och det tåls att tänka till före som tex slangdimensioner mm.
Annars kör på.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Calix jobbar huvudsakligen med slangvärmare idag och söker en vattenvärmarlösning som första, andra och tredje alternativ innan man monterar ett plåster...
Om Biltemas värmare är gjord i Sverige så är det troligen Calix, kan inte se att någon annan gör en sådan produkt anpassad till fordonsindustrin, låter enkelt, men är det inte!

*Robban

God kväll -- jag skulle vilja återknyta till ursprungsfrågan "varm motorolja". Vi har efter mycket om och men köpt en Yeti -14, med (efter mycket eftertanke) den omtalade (famösa måhända) motorn 1.4 TSI med dess kamkedja. [Den motorn dominerar på begmarknaden (vad gäller bensin) för årsmodeller 14-15, och min förhoppning är att konstruktionen hade förbättrats då jämfört med 2010-11 säg.]

Men, nu var det motorvärmare. Bilen har ingen värmare, och jag kommer att skaffa en. Utgångspunkten är att eftersom kamkedjan är motorns svaga punkt, är prio ett att se till att oljan blir varm. Låter det rimligt?

Defa och Calix listar bara kontaktvärmare (300 W) på sina hemsidor för denna modell. Mekonomen har dock slangvärmare, som tycks vara generiska men de kommer upp när jag söker på regnr. De bör alltså passa.

Frågan är nu: värmer slangvärmare, och därmed kylvattnet, upp själva oljan bättre än en kontaktvärmare (som kanske värmer bara halvbra)?

Ja! Slangvärmare är överlägsna, men kolla att den får plats.
Kontaktvärmare är fullständigt värdelösa.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad gäller eventuella garantier på bilen, kan man sannolikt vinka dessa adjö om man använder andra sorters värmare än de som finns i de fordonsspecifika listor som Calix och Defa har.

Vår ena bil har kontaktvärmare, den klarar av att höja temperaturen på oljan i oljetråget med 25-30 grader beroende på utetemperaturen. Om oljetemperaturen är säg 35 när jag startar visar motortemperaturen på 5-7 grader. Efter en minuts körning har oljetempen sjunkit till ca 20 och motortempen har stigit till ca 35 grader. Slangvärmare är att föredra.

John2008 wrote:
Vad gäller eventuella garantier på bilen, kan man sannolikt vinka dessa adjö om man använder andra sorters värmare än de som finns i de fordonsspecifika listor som Calix och Defa har.

Mycket bra synpunkt -- behöver kollas upp! Nu är det inte garantier det handlar om utan potentiella svepskäl att slingra sig ur ev. goodwill-situationer -- som förhoppningsvis aldrig uppkommer -- men ändå nog så viktigt.

Nu har jag fått två besked, ett bra och ett dåligt. Det bra först: beskedet från närmsta VAG-verkstaden är att "vid bedömning av garantiärenden och liknande tar vi ingen hänsyn till motorvärmare". Bra! Men, vid förfrågan på Mekonomen visar det sig att slangvärmarna de har inte får plats i bilen. Konklusion: det blir DEFA kontaktvärmare.... :-(

ToRy, bry dig inte om Mekonomen, du får kolla själv!
Det är möjligt att de har rätt, men det finns flera typer av slangvärmare och hittar du en som får plats är det säkert någon som Mekonomen inte säljer!
Jag har lärt mig att inte lyssna på en person på en firma, man måste fråga fler.
Kontaktvärmare är skit!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad är det för bil.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!