Vi Bilägares forum

Kylarvätska - Destillerad vatten?

Kylarvätska - Destillerad vatten?

Hejsan!

För några dagar sedan har jag rensat samt fyllt på ny kylarvätska (blå) nästan vid full-mätaren. Efter att ha kört ett tag så gick det till minimum-sträckan då det är rätt vanligt. Jag tänkte istället lägga in destillerad vatten då vi snackar om ungefär ett glas. Vilket gör att det blir nästan på full-sträcket. Jag undrar dock om det blir någon skada i framtiden pga det eller är det helt okey?

Får även ursäkta mig för lite dåligt skrivet men jag är lite i "chock" och jag hoppas att jag får bra news ifrån er!

Uppdaterat: 2016-08-28 14:00

Kommentarer

Du kan fylla vanligt kranvatten, det behöver inte vara destillerat, men givetvis gör det inget om det skulle vara det.

Uppdaterat: 2016-08-28 17:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Du kan fylla vanligt kranvatten, det behöver inte vara destillerat, men givetvis gör det inget om det skulle vara det.

Det orsakar inte stora problem i framtiden alltså?

Uppdaterat: 2016-08-28 18:54

Jo.

Uppdaterat: 2016-08-28 18:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jo.

Tycker du alltså att jag skall rensa hela och fylla på nytt? Det är alltså helt ny bil som blev påfylld på nytt drygt 5 dagar sedan. Alltså är det tänkt att byta ut hela varannan år ungefär :) Då det är inte så fruktansvärt kallt nere i Malmö :)

Uppdaterat: 2016-08-28 18:59

Färdigblandad glykol är en smidigt produkt!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Termostat/Glykol-fardigblandad-2000028254/

Uppdaterat: 2016-08-28 19:02
Power to the people

Fyll på vanligt vatten och bekymra dig om något annat.

Uppdaterat: 2016-08-28 19:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En helt ny bil som du ändå "rensat" och fyllt på med ny kylarvätska i ? Låter en aning osannolikt...

Uppdaterat: 2016-08-28 19:10

Helt enkelt. Det som hade hänt var att min far hade fyllt på röd glykol på en blå glykol vilket jag har läst är inte särskilt bra. Vad jag fick göra var att jag fick åka till verkstad och få det tömt och därpå fylla på igen med blått. Dem sa att det kommer att försvinna en heldel och att det är normalt och att jag egentligen skulle komma till dem och få det påfyllt. Vad som då hände var att min far är väldigt girig och beslöt sig att fylla på destillerad vatten på det och så fick jag informationen efteråt. Jag är väldigt petigt då jag vill att bilen skall fungera som det skall och inte ha några problem i framtiden eller snarast. Hittade dock inte mycket information att blanda blå med destillerad vatten/vatten. Om att det är okej. men just därför skriver jag här för att få reda på det :)

Uppdaterat: 2016-08-28 19:11
Pi skrev:

En helt ny bil som du ändå "rensat" och fyllt på med ny kylarvätska i ? Låter en aning osannolikt...

Skrev precis ett nytt inlägg. Du lär nog förstå situationen då :)

Uppdaterat: 2016-08-28 19:12

Destillerat vatten är bara renare än vanligt kranvatten.

Uppdaterat: 2016-08-28 19:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kolla bara fryspunkten när du är klar!

Uppdaterat: 2016-08-28 19:18
trasten skrev:

Kolla bara fryspunkten när du är klar!

Skall det vara på en viss grad? Jag är alltså inte väldigt kunning kring bilar men jag är just här för att lära mig allt mera :)

Uppdaterat: 2016-08-28 19:19

Generellt brukar man säga att kylvätskan ska klara -38 grader.

Uppdaterat: 2016-08-28 20:05
trasten skrev:

Generellt brukar man säga att kylvätskan ska klara -38 grader.

Då skall jag testa det när det finns tid för det :)

Uppdaterat: 2016-08-28 20:13

Och det håller den med 50 procent inblandning.
Nu spelar nån deciliter mindre roll, så på grammet är det inte.
Men fyller man på då och då, är det bra att ha en flaska färdigblandad glykol tillhands, då blir fryspunkten rätt.
Rostskyddet i glykolen är nämligen lika viktig som frysskyddet och även för den sakens skull ska det vara ca 50%.
Att det inte är kallt i malmö så ofta, säger inte att fryspunkten kan vara lägre, när du kör kan fryseffekten vara avsevärd om det är 5 minus ute.
Men är det bara ett glas, häll i kranvatten, för det har verkstaden blandat glykolen med.
Dom köper troligen koncentrerad glykol, och destillerat vatten behövs bara i batteriet......

Uppdaterat: 2016-08-28 20:40
duccedriver skrev:

Och det håller den med 50 procent inblandning.
Nu spelar nån deciliter mindre roll, så på grammet är det inte.
Men fyller man på då och då, är det bra att ha en flaska färdigblandad glykol tillhands, då blir fryspunkten rätt.
Rostskyddet i glykolen är nämligen lika viktig som frysskyddet och även för den sakens skull ska det vara ca 50%.
Att det inte är kallt i malmö så ofta, säger inte att fryspunkten kan vara lägre, när du kör kan fryseffekten vara avsevärd om det är 5 minus ute.
Men är det bara ett glas, häll i kranvatten, för det har verkstaden blandat glykolen med.
Dom köper troligen koncentrerad glykol, och destillerat vatten behövs bara i batteriet......

Oh men då är det väldigt bra nyheter kan man väl säga. Liksom detta skulle bara hända en gång. Resten av gångerna blir det som vanligt då man fyller på glykol. Tänkte bara just vid denna momenten hur det blir. Men som jag har fått för information här så är det helt okej och acceptabelt :)

Uppdaterat: 2016-08-28 20:53
duccedriver skrev:

Att det inte är kallt i malmö så ofta, säger inte att fryspunkten kan vara lägre, när du kör kan fryseffekten vara avsevärd om det är 5 minus ute.

Kul att kunna korrigera ducce, det har inte hänt förr tror jag :-)

"Fryseffekten" gäller bara hur det "känns" för en varm kropp som en människa, inte för en "maskin".
Om du håller en termometergivare i luften och ökar farten kommer inte termometerns utslag att ändras om du ökar farten från 50 till 100, responsen blir dock snabbare ju fortare du kör. Om du kommer upp i 1000 km/h och mer stiger utslaget på termometern!
Detta gäller förutsatt att givaren är torr, kommer vatten på den inträder andra fenomen.

Uppdaterat: 2016-08-28 21:38

Det man brukar kalla destillerat vatten är det som säljs som batterivatten och det är avjoniserat och avmineraliserat. Riktigt destillerat vatten är ännu renare, men ännu dyrare. Såg ett pris på 50 kr/ liter för det sistnämnda.

Uppdaterat: 2016-08-29 01:24
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Hur kommer det sig att ni fått fylla på vatten från början i en helt ny bil?

Uppdaterat: 2016-08-29 03:40
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Hur kommer det sig att ni fått fylla på vatten från början i en helt ny bil?

Skrev det innan men skriver det igen:

"
Helt enkelt. Det som hade hänt var att min far hade fyllt på röd glykol på en blå glykol vilket jag har läst är inte särskilt bra. Vad jag fick göra var att jag fick åka till verkstad och få det tömt och därpå fylla på igen med blått. Dem sa att det kommer att försvinna en heldel och att det är normalt och att jag egentligen skulle komma till dem och få det påfyllt. Vad som då hände var att min far är väldigt girig och beslöt sig att fylla på destillerad vatten på det och så fick jag informationen efteråt. Jag är väldigt petigt då jag vill att bilen skall fungera som det skall och inte ha några problem i framtiden eller snarast. Hittade dock inte mycket information att blanda blå med destillerad vatten/vatten. Om att det är okej. men just därför skriver jag här för att få reda på det :)"

Uppdaterat: 2016-08-29 11:33

Nja - det var nog egentligen inte svaret på varken Lasons eller min tidigare fråga så åter - varför överhuvudtaget fylla på nån form av kylarvätska på en helt ny bil ? Om det tycks saknas lite så är det ju bara att åka in till det företag man köpt bilen av så fixar dom det...

Uppdaterat: 2016-08-29 11:44
Pi skrev:

Nja - det var nog egentligen inte svaret på varken Lasons eller min tidigare fråga så åter - varför överhuvudtaget fylla på nån form av kylarvätska på en helt ny bil ? Om det tycks saknas lite så är det ju bara att åka in till det företag man köpt bilen av så fixar dom det...

Jaha. Well svaret är ju helt enkelt att min far gjorde det utan att jag riktigt har en aning om varför han gjorde det. Jag har själv ingen aning varför han gjorde det och jag var ju själv lite arg på det. Så egentligen kan jag inte svara den frågan då jag inte vet riktigt hur han tänkte angående det. Om jag minns rätt gjorde han det för att han ville från hela början avsluta flaskan där han hade röd glykol på. Sedan googlade jag själv och insåg han gjorde ett stort misstag och eftersom där vi köpte bilen ligger ungefär 500km ifrån så kan vi inte åka dit. Så vi helt enkelt rensade hela och fyllde på nytt i en verkstad. (Då fyllde dem på max) och efter vissa dagar var sträcket på vätskan på minimum och då ville far igen ha det på max (Han sa inte detta heller för ens jag själv insåg det) och han fyllde då på med destillerad vatten.

Uppdaterat: 2016-08-29 12:05

Det är lite lurigt det där med färgen på glykol, man bör inte blanda etylen- och propylenglykol, men eftersom båda säljs i flera färger är det svårt att avgöra om det inte klart framgår på flaskan vad den innehåller.
Det går alltså att blanda rött och blått om det är samma gegga, men vet man inte var det nog bäst som du gjorde.
Men att späda med vatten, destillerat eller vanligt från kran går alltid bra.

Uppdaterat: 2016-08-29 12:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det är lite lurigt det där med färgen på glykol, man bör inte blanda etylen- och propylenglykol, men eftersom båda säljs i flera färger är det svårt att avgöra om det inte klart framgår på flaskan vad den innehåller.
Det går alltså att blanda rött och blått om det är samma gegga, men vet man inte var det nog bäst som du gjorde.
Men att späda med vatten, destillerat eller vanligt från kran går alltid bra.

Helt enkelt så ville far bara att det skulle vara på max igen efter att ha fyllt på nytt igen. Det var enda anledningen han la till destillerat vatten för ja, helt enkelt att det skall vara på max igen.

Uppdaterat: 2016-08-29 12:17

På OKQ8-mackar (kanske även andra mackar) kan man ibland i kassan få låna en apparat som är jätteenkel att mäta fryspunkten med. Man tar en droppe kylarvätska från bilen, lägger den i apparaten, tittar i ett fönster på apparaten och där ser man vilket frysskydd man har. Snabbt och gratis om man hittar en riktigt mack.

Uppdaterat: 2016-09-02 17:22

Försiktighet anbefalles dock när du öppnar kylarlocket men visst brukar välsorterade mackar ha en sån mätare.

Uppdaterat: 2016-09-02 18:21

Det går nog att korrigera mig då och då, skeptikern,....
Har skallen full av mer eller mindre värdefulla grejor, men ofelbar är jag inte, hade fel nån gång på 90-talet också. ....
Förklara varför det blir issörja i kylaren om man kör i någon plusgrad utan glykol för att man har tagit ur termostaten som nödlösning, jag har ingen annan förklaring än fartvinden.
Ökande lufthastighet kyler, därför bildas isproppar i förgasarhalsar, avsmalnande för att öka lufthastigheten, vid plusgrader och fuktig väderlek.....
Hände ofta på min passat 75, som hade förgasaren rakt innanför grillen, och förvärmningsplåten var bortrostad, stannade, för att starta igen efter 5 minuters stillestånd.....
Rätta mig gärna, jag kan ha fel, men jag är ganska övertygad.

Uppdaterat: 2016-09-02 21:34

Nej ducce, Skeptikern har rätt! Läs vad han skrev igen, det har med avdunstning att göra och då krävs energi.

Uppdaterat: 2016-09-02 21:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ducce, även solen har sina fläckar...
Att det fryser i förgasarhalsen beror på något som allmänna gaslagen föreskriver, nämligen om man sänker trycket hos en gas så sjunker temperaturen. Och det är ju vad man gör i förgasaren, röret smalnar av och hastigheten ökar och trycket sjunker konstigt nog. Det har med det att energin bara omvandlas och inte kan förstöras.
Har en gång haft det tveksamma nöjet att befinna mig i en vakuumpanna (för läcksökning) när trycket sakta sänktes. Tuggummituggande för tryckutjämning i öronen och det märkliga inträffar att det blir kallt mot kroppen, och det omvända när trycket ökar så känns det som varm bomull mot kroppen.
Fast för att återgå; om luften inte är under 0 lär normalt sett inte vattnet frysa, det är mycket smältvärme som skall tar ur vattnet innan det fryser.

Uppdaterat: 2016-09-04 17:19

Det med lufthastigheten var ju det jag skrev, men att trycket sjunker hade jag inte en aning om.....trodde det stiger när passagen smalnar.....
Men början till frysning i kylaren vid plusgrader har jag varit med om....har ingen annan förklaring hur det blir så....
Alltid får man lära sig nåt nytt, jag är den typen som tycker det är bra att veta saker, oavsett om jag har nytta av det eller ej........

Uppdaterat: 2016-09-04 17:49