Vi Bilägares forum

Hjälp: missljud Audi A3

Hjälp: missljud Audi A3

Har en Audi A3 TDI 1,9 sportback och har olika missljud och vibrationer som jag undrar om någon har någon tanke kring.

1. Vid körning i låg hastighet/växel hörs en dovt skrammel från fören

2. Vid körning över ca 110 så börjar bilen vibrera lite, kan även kännas i pedalen

3. Vid inbromsning, främst vid lite fortare körning vibrerar/pulserar bilen/bromsarna som om de är ojämna. Har försökt bromsa max för att se om de tar ojämnt, men kan inte få fram nått sånt.

Vad skulle det kunna vara? Tips på felsökning? Något allvarligt?

Till saken är att bromsskivan på ena sidan har en del spår, kan det ha nått att göra med problemen?

Uppdaterat: 2017-06-24 19:02

Kommentarer

Ökar frekvensen med farten eller med motor varvtalet.
Om det kan relateras med motorvarvet kan det vara dubbelmasse svänghjulet. Skramlar det aldrig när bilen står still när du varvar motorn lite kan du glömma svänghjulet. Med vänlig hälsning,

Uppdaterat: 2017-06-24 19:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Anton Borgström skrev:

Till saken är att bromsskivan på ena sidan har en del spår, kan det ha nått att göra med problemen?

Låter som normal förslitning och därmed ojämna skivor. Hur långt har bilen gått?

Uppdaterat: 2017-06-24 19:44
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Bromsrenovering = byte skivor + belägg och kanske bromsok.

Uppdaterat: 2017-06-24 23:25
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag tror oket kärvar på bilden, det ser ut som det har varit lite varmt.

Uppdaterat: 2017-06-25 19:49

Vet inte om det ökar med varvtal eller fart, får testa.

Bilen har gått 15000 mil, oklart om något bytts i bromsväg. Men har servats regelbundet.

Är byte av bromsbelägg, skivor och ok något man klarar själv om man är händig? Kan man göra nått fel? Hur vet man om man ska byta ok på samma gångSka

Tips på vart man kan hitta info om hur man gör, utan att behöva höra Haynes böcker?

Om man skulle göra det själv får man ut ingen stämpel och sånt i servicebok, är det dumt inför ev framtida försäljning eller ses bromsen som en förslitning som är ok att göra själv så länge man gör rätt?

Om man skulle lämna in på verkstad, vad skulle det kunna gå på? Tror främst på att felet sitter fram

Uppdaterat: 2017-06-25 22:12

Fram eller bak är lätt när det gäller vibbar, känns dom i ryggslutet (stolen) eller ratten....?
Byta klossar och skivor är inga problem för en normalhändig...
När man gör det inspekterar man samtliga dammskydd osv på oken, är dom ok, rengör/smörjer man upp glidytor och glidbultar med bromsfett.
Bak får man kolla så handbromsen bromsar/släpper som den ska också.
Byta ok är svårare, då det ska luftas, helst bytas bromsvätska, något som kräver att man vet hur man gör.
Luft i bromssystemet är ingen höjdare, kan sluta illa....
Men en haynesbok förklarar den proceduren rätt bra.
Jobbet på en mindre allbilsverkstad är nog inte vansinnigt dyrt, men när du lärt dig första gången, kan du och slipper betala i fortsättningen....
För även om det tar 2 timmar, är nån sparad tusenlapp en rätt hyfsad lön..
Sen vet du dessutom hur det funkar, inte fel nästa gång diagnos ska ställas.
Som rikard nämnde ett kärvande ok, begriper msn det tidigare, behöver ksnske inte klossar och skiva slitas ner innan man vet.
Där är en stor vinst i att kunna själv.....

Uppdaterat: 2017-06-25 23:06

Om ljudet finns kvar när man frirullar kan det vara ett hjullager dom brukar ändra ljud vid sväng åt ena eller andra hållet testa.

Uppdaterat: 2017-06-30 08:34
hans.antnas