Vi Bilägares forum

ABS lampa och 4*4 lampa lyser och blinkar på Ford Maverick

ABS lampa och 4*4 lampa lyser och blinkar på Ford Maverick

Efter 2-3 kilometers körning börjar ABS lampan lysa och ikonen till fyrhjulsdriften blinkar vad kan detta vara tros ?

Uppdaterat: 2016-10-20 19:54

Kommentarer

Satsar en slant på en abs-givare eller krans, misstänker att fyrhjulsdriften får hastighetssignal från abs.

Uppdaterat: 2016-10-20 22:14

Håller helt med ducce, kransen är nog det troligaste.

Uppdaterat: 2016-10-21 09:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mina abs och esp-lampor började lysa efter inbromsning vid regn rätt ofta, det var smuts på kransarna fram, lite borstande så försvann felet.....

Uppdaterat: 2016-10-21 09:48

Gamla kransar spricker ofta när det blivit tillräckligt med rost mellan nav och krans, rostsprängning. Risken minskar om kransen föses med lite siliconfett före montering.
Man kan också förebygga genom att spreja tunnflytande rostskyddsolja på bef. kransar om man skyddar skivan. det är ju inte så bra att smörja bromsen.

Uppdaterat: 2016-10-21 10:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja - endera ABS-givare eller krans gissar även jag. Vi har haft snarlika problem på ett par bilar under åren och då har det varit ABS-givaren. Kommer man åt så kan man ju till en början mäta resistansen på givaren - vad den skall vara brukar verkstan veta. Det löste i alla fall problemet på en av bilarna där felet var lite mera intermittent. På den andra så var det ABS-lampan som lyste konstant och hastighetsmätaren fungerade inte - dessutom drogs motorstyrningen ner i nåt "nödläge" vilket kändes en aning onödigt.

Uppdaterat: 2016-10-21 10:52

Ja krans eller givare ger samma problem, de är ju sändare och mottagare.
Har man sån tur att det samtidigt påverkar hastighetsmätaren, kan man ofta med en fråga till en erfaren mek bestämma vilket hjul det är.....
Men en felkodsavläsning torde ge svar och kostar mindre än att byta fel prylar.......
Jag har ibland löst trilskande abs-lampa med att rensa kransen med roterande stålborste på en minislip och spraya med bromsrengöring, ibland kommer man åt genom navet bakom skivan.
Men då kör jag en del grusväg och mina blir då såklart extra skitiga och rostiga.
Har bara bytt en givare på egen bil, aldrig nån krans, så man kan initialt börja rengöra om det är lättåtkomligt, och sen mäta resistansen eller spänningen genom bägge med att rotera hjulet och mäta i skarven i hjulhuset, brukar nog vara 0/1100ohm eller 0/5v, pulserande med hjulvarvet(har jag för mig) bosse bildoktorn har en bra video på youtube........

Uppdaterat: 2016-10-21 13:43

Var också inne på att det kanske var kransen. Ska prova som "duccedriver" säger att rengöra med stålborste och tryckluft och kanske lite 5;56 på det?. Är det svårt att byta krans alt givare ? Är det någon fara att köra med det som det är nu. Ingen hit att ligga ute och meka den här tiden på året.

Uppdaterat: 2016-10-21 17:22

Tja - är det nån årstid som man kan ha behov av ABS-bromsar så är det väl den kommande...:) Sen gillar inte bilprovningen att ABS-bromsen är ur funktion.

Uppdaterat: 2016-10-21 17:42

Nej det är ju sant, den är nybesiktigad visserligen. Och vet ej om abs funkar trots allt

Uppdaterat: 2016-10-21 18:06

Lyser ABS-lampan så är nog sannolikheten rätt stor att systemet inte fungerar som tänkt...:)

Uppdaterat: 2016-10-21 20:03

Funkar inte alls, vid felkod sätts systemet ur spel, abs på några hjul men inte alla är farligare än ingen alls....
Troligen funkar inte heller 4wd eller antispinn/esp heller som det ska.
Så det är väl bara att sätta igång......

Uppdaterat: 2016-10-21 22:57

Ja då är det bara att gå på det :) Tack för tipsen

Uppdaterat: 2016-10-22 10:08

Lycka till. Här är det + 2 grader just nu så jag förstår din tveksamhet att meka ute...

Uppdaterat: 2016-10-22 10:30

Inte så kul....
Jag har tillgång till sonens bilverkstad när mitt ganska välutrustade garage inte räcker, så det är ju klart att det är lätt att komma med goda råd.....
Men finns det ingen mack med hyrlyft i närheten?
Såna jobb är ganska enkla med bilen hissad, med lite tur går det tom att komma åt utan att ta av hjulen då, men på gatan är det piss att meka, om det inte är rätt ner i motorrummet och fingervänlig utetemp.....
Och på marken måste hjul, skivor osv garanterat av, inte heller svårt, men jobbigt om man kunde sluppit.....

Uppdaterat: 2016-10-22 14:02

Var ute i helgen mellan regnskurarna å kollade verkar som det var kransen. På vä sida fattades en "kugge" borde vara det. Det sitter på drivknuten så det blir nog en hel del mek med det. Suck :)

Uppdaterat: 2016-10-24 19:21

Lider med dig men det hjälper dig ju tyvärr inte. Hoppas det är felet och det låter ju högst troligt.

Uppdaterat: 2016-10-24 20:05

Bara att sätta igång.....

Uppdaterat: 2016-10-24 23:17