Vätgasmack i Mariestad

34 inlägg 0 nya
Vätgasmack i Mariestad

Såg på nyheterna att det öppnat en självförsörjande tankstation för vätgas i Mariestad.
Det verkade vara en rejäl bunt solpaneler inkopplade.

Rättstavning särskrev vätgasmack...

Fixat.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Framtiden. Början på slutet för batteribilar.

ALWAYS A BETTER WAY......TODAY TOMORROW TOYOTA.....;o)

Jag tycker att det är kul men hörde jag tidsperspektivet 50 år nämnas? Tror också att man måste elevera solpanelerna. Annars hamnar de i utlandet.

Världen har just passerat ”peak fossilbil”.

Spännande lösning. Gäller bara att de har backup på elförsörjningen så att det även blir gas på vintern

*Robban

Spara den till tunga transporter.

Power to the people

Den aktuella macken i Mariestad har redan funnits i 2,5 år, men det är först på senare tid den blivit självförsörjande. Mycket märkligt att detta sker först nu och som första sådan vätgasmack i världen. Att världen inte fortfarande inte kommit längre är högst förvånande.

Vätgasstationen i Göteborg verkar dock vara stängd vilket innebär att det inte går att tanka vätgas i Göteborg:

Quote:
Tankstationen för vätgas i Biskopsgården har varit stängd i några månader och kommer inte att öppna igen. Företaget Woikoski som drev stationen ansåg att det blev för olönsamt att driva den, rapporterar GP.
.
Företaget, som är en finsk gasproducent, meddelar nu att de ska fokusera på just detta, och inte driva egna tankställen.
.
Stationen i Biskopsgården var Woikoskis enda utanför Finland. Göteborgs stad och Mölndals kommun gjorde investeringar i samband med lanseringen av tankstationen, som då var Västsveriges enda, i några få vätgasbilar för att kunna utvärdera dem. Dessa är nu sålda eller återlämnade till uthyraren, vilket resulterat i en mindre ekonomisk förlust för kommunerna.

https://tidningensyre.se/goteborg/2019/nummer-189/vatgasstation-stangs-i-fortid/

..

Världen har just passerat ”peak fossilbil”.

Några som fattat hur idiotiskt det är att köra personbilar på vätgas i vart fall.

Vätgas kommer att bli nödvändigt som bränsle. Batterier tror jag är en mellanlandning om inte fordonstillverkarna kan enas om ett batteribytessystem istället för eller som komplement till laddstationer. För att inte tala om den miljömässigt tvivelaktiga tillverkningen av batterierna.
Det finns inget renare än vätgas, och får man bara till distribution samt ett gäng tankställen så spelar det inte så stor roll med verkningsgrad.
Jag är övertygad om att vätgas är framtiden.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Men trots allt så är framställning, distribution och lagring ineffektiv även om man till viss del kan framställa den med sol-el. Och slösar man inte den elen till framställning av vätgas så kan de göra nytta på annat håll istället. Sen skall vi inte tala om vätgas som framställs via fossila bränslen.
Bränsleceller är en helt annan sak - dessa kan ju drivas av annat än vätgas.

Om jag tolkat det rätt så kan en elbil direkttankad med elen komma c:a 3 gånger så långt på samma el som det går åt att ta fram vätgasen. Kan det stämma? Känns väl som ett ordentligt utbyggt snabbladdarnät tillsammans med insatser för bättre möjligheter för hemmaladdning i lägre hastighet vore det bästa. Samt se till att batterierna byggs med minsta möjliga halt av "dåliga" ämnen. Verkar ju skilja en hel del där när man läser om att VAG använder 4 ggr så mycket Kobolt i sina batterier som en del andra tillverkare.

Japp vätgas är idiotiskt pga låg systemverkningsgrad, batteribilar kommer mer än dubbelt så långt på samma ursprungliga mängd energi.

En självförsörjande vätgasmack som den i Mariestad är helt rätt väg att gå och lär vara långt bättre än dagens stora, tunga batterier med hög miljö- och klimatpåverkan. Men det gäller också så klart att få ut fler bilar på marknaden som kan tanka vätgas för i dag är de väldigt få.

Hur "självförsörjande" är den under de lite mörkare delarna av året ! Men åter - den energi som produceras av solen och av dessa stationer skulle ju tas tillvara ännu bättre om den användes till att ladda batterier. Visst finns det säkert fördelar även med vätgasproduktion även om jag personligen har en aning svårt att se dessa. Men att petroleumindustrin hellre vill sälja vätgas - det är jag relativt säker på. Och vad det kommer att kosta för oss konsumenter att driva en vätgasbil är vi f n lyckligt omedvetna om.

Pi wrote:
Hur "självförsörjande" är den under de lite mörkare delarna av året ! Men åter - den energi som produceras av solen och av dessa stationer skulle ju tas tillvara ännu bättre om den användes till att ladda batterier. Visst finns det säkert fördelar även med vätgasproduktion även om jag personligen har en aning svårt att se dessa. Men att petroleumindustrin hellre vill sälja vätgas - det är jag relativt säker på. Och vad det kommer att kosta för oss konsumenter att driva en vätgasbil är vi f n lyckligt omedvetna om.

Här kan du få lite mer medvetenhet https://www.nyteknik.se/fordon/da-ar-vatgasbilen-billigast-att-kora-6906898

Nej, självförsörjande är inte rätt väg utan sällsynt obegåvat. Första frågan är förstås hur självförsörjande är macken i december och januari; hur mycket vätgas produceras då? Och under sommaren, om solcellerna händelsevis skulle ge ett överskott på el så går det inte att sälja eftersom anläggningen är off-grid (enligt texten). Det är den tekniska aspekten.

Sedan är det den ekonomiska aspekten. Uttrycket "sätta på kartan" nämns inte oväntat i artikeln. Det är lätt att söka på frasen "sätta kommunen på kartan" och hitta många texter som kritiskt diskuterar detta fenomen, att kommuner gärna spenderar pengar på spektakulära projekt medan den kommunala ekonomin som helhet haltar och likaså kärnverksamheter som skola, omsorg etc. Pensionsskulder är ettt annat aktuellt problemområde. Nu vet jag inte hur det ser ut i Mariestad, men åtta vätgasbilar är inte billigt, plus själva anläggningen förstås. Och så EU-pengar förstås. Kommuner skall inte vara early adopters, de skall använda skattepengarna varsamt.

Sist men inte minst: reportaget är ett journalistiskt lågvattenmärke, utan en enda kritisk fråga. SVT gör sig helt och hållet tiil ett redskap för att basunera ut reklamen orkestrerad av Mariestads kommun. Pinsamt.

Ja och internet är bara en fluga...

It's a very good idea to leave a sinking ship

Vätgas är en dålig energibärare för fordonsbruk, det vore avsevärt bättre med bränsleceller för metanol, där finns redan infrastrukturen och de flesta fordonsförare är vana att tanka flytande bränsle.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.