Totalt dieselpersonbilsförbud planeras i Stockholm!

369 inlägg 0 nya
Totalt dieselpersonbilsförbud planeras i Stockholm!

I en intervju i SvD igår flaggar ansvarigt miljöborgarråd för 1) miljözoner 2) totalt persondieselbilsförbud i Stockholm så snart som möjligt! "Även de nya dieselpersonbilarna enligt Eu6 norm är värdelösa ur utsläppssynpunkt" säger miljöborgarrådet.
Äntligen, nu är det formulerat och fastslaget av en ansvarig politiker, det många av oss vetat länge.
Det här blir förhoppningsvis en valfråga.

Är inte förvånad, de jobbar aktivt på att införa detta.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

"Skulle kunna...", "öppnar för..." - det är rätt långt ifrån "fastslaget" trots allt. Och blir det en valfråga så kan ju detta Trafikborgarråd faktiskt vara borta efter nästa val - vad vet jag ? Trots att jag inte gillar dieselmotorer i personbilar så skall man vara lite försiktig med tolkningar av politiska utspel. Det finns (fanns ?) ett program på P4 nyligen som hette "Kjell-kritik" (baserat på programledarens namn) och behandlade just källkritik vilket kan vara bra att fundera på ibland. Allt kanske inte är riktigt som det framställs och sen tolkas av journalister och slutligen av mig och dig personligen.

"Trafikborgarrådet Daniel Helldén öppnar för att förbjuda alla dieselbilar på de gator där det är nödvändigt – även euro-6-bilar. Men det är oklart när det kan genomföras."!
Det var just det, nu tillhör ju detta trafikborgarråd MP och det är ju ett gärdsgårdsparti som sitter just där, efter nästa val är de kanske helt borta om tendensen fortsätter och det kanske inte är en förlust.
Kanske är det värdefullt att få bort dieselbilar, men så länge, praktiskt taget, hela infrastrukturen är uppbyggd med dieselfordon kommer de inte att gå att förbjuda.
Men att få till allt effektivare avgasfilter är givetvis önskvärt, men det bör innefatta alla bränsledrivna bilar, inte enbart de som drivs med olika dieselbränslen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja, inte förbjuda dieselpersonbilar säger han.
Han är miljöborgarråd i Stockholm och avser att de ej får köras i staden Stockholm, liksom många andra också anser. Vi kan ju inte ha fordon i storstäderna med höga svaveldioxid utsläpp som man nuvarande vet är skadligt för människor.

Men att "anse" nåt till att det är "fastslaget" är det en bit att vandra... Och det är i första hand att betrakta som ett politiskt utspel - bland många andra sådana. Sen är väl nämnde poiliker Trafikborgarråd och inte Miljöborgarråd även om det i praktiken knappast har nån betydelse när det gäller detta politiska utspel.

leo_1 wrote:
https://www.svd.se/trafikborgarradet-alla-dieselbilar-kan-forbjudas

"Överväger ni förbud även för euro-6-bilar?
– Det ska vi utreda och göra vad som behövs för att nå luftkraven."

Återigen en fake news rubricering som de som endast läser rubriker sväljer.

Ur artikeln/intervjun:
"Stockholms stad klarade varken nationella eller EU-mål förra året. Nu hotar böter från EU."
Ansvarig borgarråd sitter med "skägget i brevlådan"
Och måste agera.
Det handlar därmed självklart inte om fake news.

Eftersom detta ämne gång på gång dyker upp i olika trådar eller skapas nya trådar, tjatandes samma mantra utan något som helst minne om vad som disktuerats i andra trådar, så får jag väl också upprepa mina kommentarer. Så med risk för att bli tjatig:

Det få verkar förstå är att biltillverkarnas avgasrening inte handlar om att göra en bil så ren det bara är fysiskt möjligt. Det handlar om att möta de regelverk som satts upp!
För 30 år sedan släppte bilarna ut mer än 10 ggr mer än de gör idag. De gjorde det inte för att tekniken inte mäktade mer, utan för att regelverken inte dikterade något annat.

Nu har man börjat mäta utsläpp på annat sätt än de labbtester som tidigare varit godkända. I dessa "verkliga" tester släpper bilarna ut mer än de gör i labbtesterna. Anledning att de släpper ut mer är inte för att tekniken inte mäktar mer, utan för att mätmetoden ändrats - regelverket har ändrats.

Ändrar man spelreglerna måste man informera spelarna om det och ge dem en chans att anpassa sig.
I dagens populistiska, agendastättande, vänsteraktivistiska mediala landskap verkar dock lösningen i stället vara förbud.

Vi kommer att få se nya regelverk för utsläpp hela tiden och de kommer att skärpas gång på gång. Ett sätt att få bilister att köpa elbilar?

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Svavelutsläppen är ju dessutom stadigt sjunkande och inte en funktion av vägtrafiken. Industrin är den stora boven (står för nära 80%av utsläppen)

Att mp sedan ägnar sig åt populistiska utspel hänger nog ihop med deras allt mer pressade situation. I senaste mätningen från SCB hamnar man under riksdagsspärren.

Det resultatet hoppas vi kvarstår också efter valet. Den här typen av dumheter skadar bara miljödebatten och ger oss ingen bättre luftkvalitet.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Swemba skriver några väl valda ord och jag kan bara instämma. Det industrin efterfrågar är tydliga och långsiktiga regelverk.

De tekniska lösningarna finns redan. Vad som alltid har saknats är tydliga ramverk och politisk enighet.

Sådana här utspel hjälper inte oss inte mot långsiktig tydlighet och bra villkor. De stjälper bara både industrin och i slutändan transporterna. Och det är ju också syftet med utspelet. Att skapa kaos.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Ur artikeln/intervjun:
"Stockholms stad klarade varken nationella eller EU-mål förra året. Nu hotar böter från EU."
Ansvarig borgarråd sitter med "skägget i brevlådan"
Och måste agera.

Det man måste ta till sig och förstå för att förstå hans uttalande är följande:
Efter flera år av fallande avgasutsläpp har dieselboomen medfört en ÖKNING av dessa, nu på den nivån att böter hotar/väntar. Ansvarig måste agera. Hans förslag till att lyckas med detta är att införa miljözoner i större områden än som tidigare planerat och inkludera EU6 dieslar i förbudet som "är värdelösa ur utsläppssynpunkt".
Och/eller införa dieselpersonbilsförbud i Stockholm.
Bra tänkt, skulle gjorts tidigare bara.

leo_1 wrote:
Efter flera år av fallande avgasutsläpp har dieselboomen medfört en ÖKNING av dessa, nu på den nivån att böter hotar/väntar.

Dieselboomen är ett resultat av att politiker gynnat bilar med låga koldioxidutsläpp.
Vill inte MP har låga CO2-utsläpp?
Är den globala uppvärmningen inget problem längre?
Hur går det med planerna på en fossilfri bilpark 2030 om bensinbilar gynnas?

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Daniel Helldén är en anledning att inte åka elbil. Han har ett provocerande sätt att uttrycka sig.

A.L skriver:
"De stjälper bara både industrin och i slutändan transporterna. Och det är ju också syftet med utspelet. Att skapa kaos."

Att påstå att borgarrådet 'har som syfte att skapa kaos och stjälpa industrin och transport sektorn är ett grovt angrepp på annan person.
Har du tänkt över ditt uttalande ordentligt?

leo_1 wrote:
A.L skriver:
"De stjälper bara både industrin och i slutändan transporterna. Och det är ju också syftet med utspelet. Att skapa kaos."
Att påstå att borgarrådet 'har som syfte att skapa kaos och stjälpa industrin och transport sektorn är ett grovt angrepp på annan person.
Har du tänkt över ditt uttalande ordentligt?

Hur menar du nu?

Tänkte du över vad du skrev nu?

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Pijong, för att ta ett exempel. En helt vanlig NISSAN QASHQAI ifrån 2014 med dieselmotor släpper ut som min Octavia, dvs ca 120 g/km. Detta är en mindre mellanklass bil. Tar vi lite större modeller som XC60 och andra SUV/Crossover bilar i 1700-2000 kg klassen så ligger dessa runt 135-200 g/km. Så utsläppen sjunker inte på koldioxid sidan, utan är till och med högre än om man valt vanliga bilar (typ Avensis/Astra osv). Dessutom får vi mycket högre andel skit ifrån diesel sidan. MP ville säkert vi skulle sänka utsläppen med hjälp av diesel, men det som inträffade var att folket köpte SUV istället. Kanske en missräkning, då en Opel Astra med diesel motor säkert varit ett hyfsat bra alternativ (under 90 g/km) samt mindre utsläpp av de farliga diesel partiklarna. Allt är relativt. Vi kunde miljövinster med diesel, om vi behållt våra gamla energisnåla konstruktioner som idag benämns som "en vanlig personbil", struntat i fyrhjulsdrift, SUV och Crossover.

SVDs Jonas Fröberg skrev nyligen bra om detta:

https://www.svd.se/vagar-du-kopa-en-dieselbil-svaret-ar

"Kan man i dag lita på en Euro-6-dieselbil i dag? Svaret måste bli nej. I dagsläget gäller de kommande dieselförbuden visserligen inte Euro 6-bilar, men tänk den inte helt orimliga tanken att politikerna ägnar 30 sekunder åt undersökningsresultaten. Vad händer då?"

Det var nog just vad Hellden gjort..ägnat 30 sekunder åt undersökningsresultaten.. Bra!

Opel Astra 1,4 150 hk 130 (bensin)
Opel Astra 1,6 136 Hk 122 (diesel)
Grandland X 1,6 112 (diesel)
Grandland X 1,2 117 (bensin)
XC60 200+ hk 164 (bensin)
XC60 190 hk 136 (diesel)

Det som slog mig när jag tittade på koldioxidutsläpp på dessa bilar är att Grandland med diesel motorn vägde nästan 150 kg mer. Därför kommer inte bensin motorn långt efter. Uppgivna värden var lågt specade enligt NDEC. Generellt kan man säga att koldioxidutsläppen inte är mycket mindre med en dieselmotor. En XC60 med diesel är skillnaden lite större, antagligen för att tyngden på bilen ger mer utslag på bensin motorn.
En reflektion är att om vi slutar med tyngre bilar, typ SUV i 2 tons klassen skulle utsläppen sjunka rätt drastiskt. Nu ökar nog utsläppen när allt fler 1600+ kg bilar kommer ut på marknaden. På lättare bilar tjänar vi mindre på att använda diesel. Att många anhängare av diesel gillar bränslet är för att de vill köra tyngre fordon som inte vore möjligt med bensin.

Uppgifterna är hämtade på transportstyrelsen, och värden gäller blandad körning. I verkligheten tror jag dock att de flesta värden är för låga, speciellt för XC60 men det gäller även Grandland X som jag inte tror drar nedåt 0,5 liter/mil (för en bil som väger över 1600 kg)... även om det är diesel motor i den.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.