Råd till dieselbilsförbud från ETC

39 inlägg 0 nya
Råd till dieselbilsförbud från ETC

Välgrundat råd till dieselbilsägare från juni.
Visar sig nu vara högaktuellt! Nu börjar det nog bli försent.

https://www.etc.se/ledare/salj-din-dieselbil-nu-innan-det-ar-sent

Råd till dieselbilsägare, välment o nu högaktuellt!
skall det vara.
Väl värt att läsa just nu och reflektera över.
ETC/Ehrenborg var lite tidigt ute bara..
.

Drevet går.....

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Och klockan slår.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

ETC ja... Ska vi gå lika långt åt höger så får vi fråga vad Fria Tider eller Rush Limbaugh tycker i dieselfrågan!

Ur texten:

"Dieseln kan inte leva upp till de krav på utsläpp och rening som myndigheter måste kräva i storstäder där luften blir giftig.

Och då spricker dieseltrollet i solskenet.

För det är ett veritabelt troll vi talar om.

Dieseln blev de europeiska bilproducenternas ”svar” på klimathotet."

Intressant metafor det där, dieseltrollet som sprack i solskenet. Dieselgate blev en ögonöppnare för många.

För att klara myndigheters berättiga krav på bilindustrin behövde dieselpersonbilarnas tillverkare att fuska.

Och ändå är dieseln bättre än bensinaren - potentiellt inom alla områden.

Men å andra sidan tycker ju inte miljölobbyn att vi skall köra bilar inne i storstäder. De anser istället att elbilen är guds gåva till mänskligheten, trots att den orsakar mängder av utsläpp i produktionsledet (motsvarande tusentals mil med en diesel).

Men sådana saker bryr sig sällan lobbyn om. De utgår från sina ytfragment - och flyr så fort man konfronterar deras falsarier.

Och det förstår jag - bättre fly än illa fäkta.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Miljömuppar har alltid haft svårt med multitasking.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

'Och ändå är dieseln bättre än bensinaren - potentiellt inom alla områden" skriver AL gång på gång trots att det inte är sant..och tvingas liksom tillverkarna som fuskat och hamnat i dieselgate, glida över till fusk o lögn.

leo_1 wrote:
'Och ändå är dieseln bättre än bensinaren - potentiellt inom alla områden" skriver AL gång på gång trots att det inte är sant..och tvingas liksom tillverkarna som fuskat och hamnat i dieselgate, glida över till fusk o lögn.

Dieseln har 1/6 av bensinarens utsläpp av kolväten samt lägre andel partiklar. Dessutom slipper vi bensen och dieseln kan göras klimatneutral.

Men det tycker Leo inte är bra. Han argumenterar istället för högre halter av växthusgaser samt fler cancerfall.

Ja den prioriteringen ter sig en smula absurd.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

ETC ... lol

Vilken tur att jag inte tog billån på min dieselbil :-)

SVD Näringsliv för tre timmar sedan:

”Dieselbilarna borde inte få släppas ut på marknaden”
"Ett dieselförbud på Stockholms mest förorenade gator närmar sig. Nu kräver politikerna i Stockholm att regeringen ska sätta större press på biltillverkarna, att de ska stå för notan.
– De här bilarna borde inte få släppas ut på marknaden, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP)"

Nu blev det nog plötsligt försent att följa ETCs råd från juni..

Leo,
Helldén är politiker från ett parti som befolkas av personer som saknar teknisk förståelse och han lär ha en annan arbetsgivare om ett år. Hur många hundratals miljoner hans stopp av förbifarten kostade skattebetalarna lär vi aldrig få veta.

ETC är inte heller en källa för fysik eller kemi.

Ett tips Leo: Skynda dig att sälja din bensinbil medans den går att sälja! För strax efter dieselförbudet kommer garanterat ett bensinförbud.

leo_1 wrote:
För att klara myndigheters berättiga krav på bilindustrin behövde dieselpersonbilarnas tillverkare att fuska.
Sätter man som biltillverkarna kortsiktig ekonomisk vinning framför allt annat, blir tyvärr resultatet fuskande och i detta fall miljövidriga fordon.

Hur svårt kan det vara att förstå John 2008 samt Leo och alla andra miljötalibaner att all tillverkning av bilar, oavsett om det rör sig diesel/bensin eller eldrivna bilar, så är och förblir dessa miljövidriga fordon. Punkt slut. Är detta svårt att begripa? Hur har ni tänkt att världen ska producera all den enorma elenergi som kommer att krävas för att i tid och otid ladda era elbilar? Vad tror ni händer när alla har elbilar och laddar samtidigt vid högbelastning en kall vinterdag, när folk kommit hem från jobbet och kopplar in bilen, sätter på tv:n, spisen och kaffebryggaren. Då behöver vi minst ett kärnkraftverk till. Det går INTE med 5 000 vindsnurror, de kan inte garantera tillgång på ström. Ni är så naiva som endast miljöpartister kan vara. Målet för miljöpartisterna är att helt utrota bilen och den individuella friheten. Det ska inte få finnas fordon (förutom cyklar) i stadsmiljön. Men jag har svaret till alla er som vurmar om miljön: lev som ni lär och skaffa häst och vagn. Hästen kan beta och fylla på bränsle i vägkanten och färden går lika fort som med elbil. Dessutom är hästen mycket miljövänligare och kan återvinnas till 100%. Hästens tillverkning smutsar inte heller ner miljön så som batteritillverkningen till en elbil gör. Inte heller drar tillverkningen av en häst så mycket energi som batteritillverkning gör.

knauer wrote:
Hur svårt kan det vara att förstå John 2008 samt Leo och alla andra miljötalibaner att all tillverkning av bilar, oavsett om det rör sig diesel/bensin eller eldrivna bilar, så är och förblir dessa miljövidriga fordon. Punkt slut. Är detta svårt att begripa? Hur har ni tänkt att världen ska producera all den enorma elenergi som kommer att krävas för att i tid och otid ladda era elbilar? Vad tror ni händer när alla har elbilar och laddar samtidigt vid högbelastning en kall vinterdag, när folk kommit hem från jobbet och kopplar in bilen, sätter på tv:n, spisen och kaffebryggaren. Då behöver vi minst ett kärnkraftverk till. Det går INTE med 5 000 vindsnurror, de kan inte garantera tillgång på ström. Ni är så naiva som endast miljöpartister kan vara. Målet för miljöpartisterna är att helt utrota bilen och den individuella friheten. Det ska inte få finnas fordon (förutom cyklar) i stadsmiljön. Men jag har svaret till alla er som vurmar om miljön: lev som ni lär och skaffa häst och vagn. Hästen kan beta och fylla på bränsle i vägkanten och färden går lika fort som med elbil. Dessutom är hästen mycket miljövänligare och kan återvinnas till 100%. Hästens tillverkning smutsar inte heller ner miljön så som batteritillverkningen till en elbil gör. Inte heller drar tillverkningen av en häst så mycket energi som batteritillverkning gör.
Nu är det ju det faktum att miljontals nyare och nya dieselbilar släpper ut väldigt mycket kväveoxider som är det centrala i tråden! Försöker man som biltillverkare ta genvägar istället att kosta på med ordentlig reningsutrustning (som faktiskt finns redan idag), blir resultatet hårresande utsläppssiffror. Är detta svårt att begripa?

Ja, detta faktum är tydligen svårt att begripa.
Men bilköparna har under lång tid bearbetats av bilindustrin. Inte ens dieselgate räckte..

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.