Mercedes satser på Dieselhybrider

34 inlägg 0 nya
Mercedes satser på Dieselhybrider

Når diesel får så mye pepper her på forumet av folk som vet, så satser Mercedes på dieselhybrider, hva vet de som ikke vi vet? https://sol.no/artikkel/http%3A%2F%2Fwww.tv2.no%2Fbroom%2F9722715%2F

Dieselhybridmotorn förenar två miljönyttor:
dels har man en klimatsmart dieselmotor med låga co2 utsläpp tack vare att dieselbränslet innehåller en stor andel biobränsle och dels har den en hybridlina som fungerar i tex stads eller i kösituationer.

- Mycket bra jobbat Mercedes!!!

Ps Även Honda har släppt en nyutvecklad dieselmotor ds

- Är det klimatsmart att köpa och transportera bilar från andra sidan klotet?

Ja en dieselhybrid skulle ju faktiskt kunna fungera även i känsliga miljöer men tyvärr har miljöopinionen i Sverige gått i spinn över dieseldrift. Så i takt med att dieselbilförsäljningen går ned går växthusgasutsläppen upp. Svante Axelsson som är regeringens förlängda arm när det gäller klimatomställningen förordar el, laddhybrider och gas när det gäller tjänstebilar. Samtidigt är han förvånad över att inte biodrivmedelsproducenter satsar hårdare. Men vem vill satsa i en bransch som inte har ett politiskt och opinionsmässigt helhjärtat stöd?

https://www.dn.se/ekonomi/motor/bilarnas-utslapp-skapar-akut-lage/

Även Audi har dieselhybrid i utbudet.

Q7 dieselhybrid var tydligen väldigt fördelaktig som tjänstebil i Belgien just för att den drar lite bränsle när strömmen är slut.

Snacka om undvikande svar på kommentaren och frågan gällande dieselbilars minskning och om det är bra (artikeln i DN).

Ja artikeln i DN är ju en tragisk läsning.

Elektrifieringen menar man skall rädda jorden från undergång. Vad han dock inte talar om är att elektrifieringen kräver stora mängder fossila bränslen för att produceras. Dessutom skapar det nya problem, där radioaktiva restprodukter torde vara det mest bekymmersfulla.

Jag har inget emot nya lösningar. Men de måste ske på lång sikt och vara globalt enhetliga för att vara meningsfulla. Och där har inte politikerna lyckats.

MVH AL

Diesel är dött bara att inse. Snart är alla dieselbilar förbjudna.

Ja det är nog en utveckling vi går mot - i alla fall på kort sikt och särskilt när sensationsmedia får sätta agendan.

Men det man måste tänka på är att andra länder inte tänker på samma sätt som vi i Sverige. De har helt enkelt en helt annan uppfattning. Och de gillar både diesel som fossildrift.

Sedan är det inte bara bilar som drivs med diesel. Det finns många andra transporter som också är dieselberoende. Men det berättar man inte alltid...

MVH AL

A.L wrote:
Ja det är nog en utveckling vi går mot - i alla fall på kort sikt och särskilt när sensationsmedia får sätta agendan.
Men det man måste tänka på är att andra länder inte tänker på samma sätt som vi i Sverige. De har helt enkelt en helt annan uppfattning. Och de gillar både diesel som fossildrift.
Sedan är det inte bara bilar som drivs med diesel. Det finns många andra transporter som också är dieselberoende. Men det berättar man inte alltid...
MVH AL

Plus funderingen över vad vi gör av all överbliven diesel när vi tillverkat bensinen.

A.L wrote:
Ja det är nog en utveckling vi går mot - i alla fall på kort sikt och särskilt när sensationsmedia får sätta agendan.

Jag är mer hoppfull. BMW, MB, PSA m.fl visar upp nästa generations dieselmotorer med extremt låga utsläpp av både partiklar och kväveoxider och där reningen mer eller mindre är "inbyggd" i motorn.
Ser man bara till att godkänna HVO och annan syntetisk diesel så tror jag att dieseln kommer att komma tillbaka starkare än någonsin.

Swemba wrote:
A.L wrote:Ja det är nog en utveckling vi går mot - i alla fall på kort sikt och särskilt när sensationsmedia får sätta agendan.
Jag är mer hoppfull. BMW, MB, PSA m.fl visar upp nästa generations dieselmotorer med extremt låga utsläpp av både partiklar och kväveoxider och där reningen mer eller mindre är "inbyggd" i motorn.
Ser man bara till att godkänna HVO och annan syntetisk diesel så tror jag att dieseln kommer att komma tillbaka starkare än någonsin.

Men vad kostar all den teknik som krävs för att rena? Det har ju varit stötestenen att det varit för dyrt och då kan man lika gärna gå över till hybrid/eldrift. Tänk bara på vad ett partikelfilter kostar att byta, men det pratas det inte så mycket om.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Shogun wrote:
Men vad kostar all den teknik som krävs för att rena? Det har ju varit stötestenen att det varit för dyrt och då kan man lika gärna gå över till hybrid/eldrift. Tänk bara på vad ett partikelfilter kostar att byta, men det pratas det inte så mycket om.

Det som var dyrt i går behöver inte vara dyrt i morgon.
Bevisligen har iaf BMW, MB och PSA lyckats få ekonomi i det, annars skulle de inte ta fram motorerna.
På moderna dieslar behöver man inte byta partikelfilter. De är självrenande.

Så kan det gå när man valt att satsa på dieselmotorer och sen plötsligt inser hur fel ute man är, då får man försöka lura folk att det är miljövänligt för att försöka rädda upp situationen, paniken sprider sig, undrar om det finns dom som går på det en gång till????

Ja, det skulle inte förvåna mig :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Simon no1 wrote:
Så kan det gå när man valt att satsa på dieselmotorer och sen plötsligt inser hur fel ute man är, då får man försöka lura folk att det är miljövänligt för att försöka rädda upp situationen, paniken sprider sig, undrar om det finns dom som går på det en gång till????
Ja, det skulle inte förvåna mig :)

Trollkommentar som ryker av okunskap.

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Simon no1 wrote:
Så kan det gå när man valt att satsa på dieselmotorer och sen plötsligt inser hur fel ute man är, då får man försöka lura folk att det är miljövänligt för att försöka rädda upp situationen, paniken sprider sig, undrar om det finns dom som går på det en gång till????
Ja, det skulle inte förvåna mig :)

Dom bästa dieselmotorerna är faktiskt miljövänliga t ex map NOx. Utöver dessa finns det gott om bensinbilar som släpper ut mer NOx. Svårt att tro men enkelt att ta reda på.

pinjong wrote:
Dom bästa dieselmotorerna är faktiskt miljövänliga t ex map NOx. Utöver dessa finns det gott om bensinbilar som släpper ut mer NOx. Svårt att tro men enkelt att ta reda på.

Vad jag vet har aldrig en förbränningsmotor varit miljövänlig, sen finns det skillnader i hur mycket de släpper ut, men diesel kommer att försvinna då det är svårt och kostsamt att rena

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Vätgasförbränningsmotor får väl nästan anses som miljövänlig trots allt?
För övrigt vet jag inte varför ett partikelfilter till bensin skulle vara så mycket billigare och enklare än till diesel.
Och bensinare kräver katalysator och antagligen kommer det än större krav sedan.
Dessutom kräver bensinare speciella tanksystem med lyftning genom filter.
Och så vidare...

Simon no1 wrote:
Vad jag vet har aldrig en förbränningsmotor varit miljövänlig, sen finns det skillnader i hur mycket de släpper ut, men diesel kommer att försvinna då det är svårt och kostsamt att rena

Så du tror att en fossilhybrid är framtiden...?

Swemba wrote:
Shogun wrote:Men vad kostar all den teknik som krävs för att rena? Det har ju varit stötestenen att det varit för dyrt och då kan man lika gärna gå över till hybrid/eldrift. Tänk bara på vad ett partikelfilter kostar att byta, men det pratas det inte så mycket om.
Det som var dyrt i går behöver inte vara dyrt i morgon.
Bevisligen har iaf BMW, MB och PSA lyckats få ekonomi i det, annars skulle de inte ta fram motorerna.
På moderna dieslar behöver man inte byta partikelfilter. De är självrenande.

Ändå förekommer det ofta att de måste bytas för att de går sönder, det är detta jag menar att det inte pratas om. Och det blir dyrt för ägaren.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.