Vi Bilägares forum

HVO100 diesel nyhet

HVO100 diesel nyhet

Ett stort framsteg mot ett fossilfritt samhälle har tagit i och med att HVO100 diesel numera uppfyller den Europeiska dieselstandarden vilket innebär att ALLA precis ALLA personbilsdieselmotorer är godkända för HVO100 tillverkade från och med juni 2016. Lastbilar, bussar, lastmaskiner mm med stora dieselmotorer är sedan lång tid tillbaka godkända för HVO diesel.

https://www.colabitoil.com/verksamhet/hvo/

Uppdaterat: 2018-03-26 20:48
- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Kommentarer

Det här kunde man läsa i VA finans nyligen.
Vi kommer att förbereda oss inför reduktionsplikten som införs i tredje kvartalet genom att ta fram egen produkt till dess där vi har en inblandning med minst 20 procent förnyelsebart för att möta marknaden. Det kan bli brist på HVO med anledning av uppgradering av raffinaderiet i Singapore under 2018. Stoppet beräknas vara 3 månader. Vi skall försöka vara proaktiv och lagra produkt för den perioden till våra busskunder i första hand", kommenterar vd Jan Nordlöf.
https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Colabitoil-siktar-på-att-etablera-8-10-nya-tankanlaeggningar-under-2018-1013216757
Inga vakra ord om Colabitoil.
https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/SvD-Boersplus-avråder-från-att-teckna-aktier-i-Colabitoil-1008006157
Här ser det mest ut som att den ” förnyelsebara” HVO dieseln kommer från palmolja vilket kanske inte är det bästa för miljön.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2016/alternativa-drivmedel-pa-frammarsch/

Uppdaterat: 2018-03-26 21:54
Elbil2

Är det verkligen som Stoor påstår att alla bilmärken i o m denna klassning säger OK till att använda HVO100 ? Stoor har ju redan tidigare varit en aning över-optimistisk i denna fråga och om inte garantierna på alla bilar täcker HVO100-användning så är ju hans inlägg #1 i denna tråd inte sant.

Uppdaterat: 2018-03-26 22:40

Kanske palmoljekritiken ändå får ställas mot att vi importerar stora mängder olja från Ryssland. Dessa inkomster har de senaste åren använts för att rusta upp den ryska krigsmakten och ingen har väl undgått att se hur den används.

Uppdaterat: 2018-03-26 22:56
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Stoor skrev:

Ett stort framsteg mot ett fossilfritt samhälle har tagit i och med att HVO100 diesel numera uppfyller den Europeiska dieselstandarden vilket innebär att ALLA precis ALLA personbilsdieselmotorer är godkända för HVO100 tillverkade från och med juni 2016. Lastbilar, bussar, lastmaskiner mm med stora dieselmotorer är sedan lång tid tillbaka godkända för HVO diesel.
https://www.colabitoil.com/verksamhet/hvo/

Stoor - sakta i backarna, nu måste det ändå blivit fel!

Det finns två europeiska standarder att hålla redan på:

1) EN15940 (version :2016) började gälla 4 juni 2016 och är standarden för paraffiniskt dieselbränsle från syntes- eller hydrobehandling, dit HVO 100 räknas. Juni 2016 har alltså inget med när dieselmotorer är tillverkade.

Colabitoil skriver i länken ovan att "Europeisk standard EN15940 gäller i samtliga dieselmotorer from 2016-06-04", så om man tolkar detta som att alla biltillverkare godkänner HVO 100 i motorer som tillverkats fr o m 2016-06-04 eller att det är fritt fram utan förbehåll att använda HVO 100 i alla dieselmotorer som finns, är detta uttalande, liksom etiketten för HVO 100 på samma sida, helt enkelt felaktig. Tankar du HVO 100 utan att biltillverkaren godkänner det, gör du det på eget bevåg.

2) EN590 är standarden för ren fossil diesel och sådan med mer eller mindre inblandning av förnyelsebart som RME och HVO, och den standard som alla biltillverkare faktiskt fortfarande kräver med undantag av Peugeot, Citroën, DS (endast med motorer som uppfyller Euro 5 eller Euro 6) och någon enstaka modell av Mercedes, som även godkänner bränslen enligt EN15940.

I förhållande till EN590 har HVO något för låg densiteten. Att man slår ihop de båda standarderna kommer antagligen inte att ske, utan man får framöver hålla koll på om biltillverkarna godkänner även bränsle som uppfyller EN15940.

Men som jag, Stoor och andra som kör på HVO 100 kan intyga, så är det ett utmärkt bränsle som fungerar utan problem.

Uppdaterat: 2018-03-27 05:30
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det vet redan att den nya HVO100 några år sen men det är nu förslag att skippa drivmedel personbilar med diesel också förbjud i stan med några länder. Just är 2018 har personbil börjat att sälja dieselbilar byte mot bensin, hybrid, laddhybrid och el har ökat! Personer vill ha endast fossil då blir diesel personbilar kraftigt sämre antal bilköp återgå har ökat till bensin efter statistik resultat!

Uppdaterat: 2018-03-27 07:23
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Previa (#2): Även om man inte bör investera i företaget, kan det ju vara en bra produkt som de säljer och som man kan tanka? VA Finans har inga synpunkter på produkten vad jag kan se (och det är knappast deras kompetensområde heller!).

Uppdaterat: 2018-03-27 07:49

Oavsett vad Stoor gång på gång påstår om att HVO100 är "godkänt" att köra i alla nyare diesel-fordon så är det uppenbarligen inte sant såvida man inte kör en nyare PSA-dieselbil. Varför upprepas denna desinformation ständigt ?

Uppdaterat: 2018-03-27 09:36

Om jag har fattat det rätt så godkänner ex.vis Mercedes endast HVO100 i den nyligen lanserade E-klass i taxi-version så här långt.

// Krister

Uppdaterat: 2018-03-27 10:07
Lite krokigt är också rakt

Stoor har i annan tråd kategoriskt förnekat att motorproblem funnits med etanol som drivmedel. Hans inlägg här om godkännande av HVO100 för alla dieselmotorer, liknar denna blåögda tro på miljöklassade drivmedel.

Uppdaterat: 2018-03-27 10:14

Stoor - nu får du ge dig. Att börja tramsa med 95/98 oktan som en jämförelse är rent trams. Och den "försäkring" du hänvisade till gällde såvitt jag kunde se inte för privatpersoner - och bara det faktum att det finns extra försäkringar talar ju för att flertalet biltillverkare inte godkänt detta bränsle. Vi som köper nya bilar och har nybilsgaranti att ta hänsyn till vill inte experimentera med drivmedel som inte är godkända av tillverkaren - PUNKT ! Den dag alla tillverkare godkänt bränslet är det en helt annan sak men idag är det bara PSA som gjort detta för "vanliga" bilar - är det svårt att förstå...

Uppdaterat: 2018-03-27 10:32

Stoor har ju en poäng i att biltillverkare kanske inte kommer att godkänna förnybara bränslen till sina motorer (utom PSA då) utan det blir bränsletillverkarna som får ta smällen vid problem. Detta förutsatt att de har utfärdat garanti för sitt bränsle. Tankar jag min gamla EURO5-diesel på närmaste Preem-macken så får jag t ex Evolution Diesel. Då är hälften av bränslet förnybart vilket jag vill eller inte.

Jag vet inte om det bränslet uppfyller EN590 men Preem skriver: "Det krävs heller inget speciellt tillstånd från fordonstillverkarna. Alla motorgarantier gäller precis som vanligt, och du behöver inte ändra några servicerutiner, eftersom det är en standarddiesel och uppfyller specifikationen för svensk miljöklass 1-diesel."

Så vitt jag vet har ingen motor havererat pga Preem Evolution Diesel och reduktionsplikten lär förmodligen byggas ut ytterligare framöver.

Uppdaterat: 2018-03-27 10:44
Mycket vatten har runnit under hjulen...

OM tillverkarna inte kommer att godkänna HVO100 så bör det rimligen finnas nån anledning till detta och OM jag vore ägare till ett dieseldrivet fordon med gällande garantier så skulle jag definitivt inte experimentera med ett bränsle som inte är godkänt. Sen har vi ju sett att Mercedes gjort en speciell version av en motor som dom godkänt så någon orsak lär det ju finnas trots allt. Men det allvarliga är att Stoor vill få det till att verka som att det är OK för alla att tanka detta bränsle och det skulle kunna få konsekvenser för den enskilda personen och jag tvivlar i så fall på att Stoor personligen skulle stå för dessa konsekvenser.

Uppdaterat: 2018-03-27 10:51

Pi, det är inte alla biltillverkare som bryr sig eller ens vill satsa på diesel. Om några kommer med egna tester eller garantier så lär det vara de tyska med stort dieselmotorkunnande. De franska har redan hakat på.

Uppdaterat: 2018-03-27 10:56
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Stoor skrev:

Sambandet / konklusionen är väldigt enkel att förstå för den som vill förstå. Alla dieselfordon kan riskfritt, som numera till och med går att försäkra sig mot framtida motorskador, köra på HVO100 diesel på samma sätt som alla bensinbilar "riskfritt" kan köra på 95 eller 98 oktanig bensin, eller alla blandningar mellan 95 - 98 oktan men det är kanske inte sant det heller. Min bil går BARA att köra på 95 oktan eftersom det står i instruktionsboken att man ska tanka 95.
- Vill man inte ta reda på fakta tex googla på erfarenheter hos dem som faktiskt kör HVO100 diesel så kommer man alltid att sitta kvar i sitt eget potatisland / träsk och fortsätta att sura över sin inkompetens hos sig själv främst och än värre sin oförmåga att tänka kreativt och göra nya erfarenheter därför att man valt fel motortyp, en sur, stinkande, co2 förpestande bensinare...

”Tanka gärna grönt men palmoljefritt!

Fråga efter palmoljefri * biodiesel när du tankar.
* Biodrivmedel är bränslen som tillverkas av förnybara råvaror som raps eller avfall. Etanol, biogas och biodiesel är de tre största biodrivmedlen. Men minst 15 procent av all HVO som såldes i Sverige 2015 baserades på palmolja och importen ökade med 34 procent jämfört med året innan.”
https://www.naturskyddsforeningen.se/palmolja
”Biodiesel av palmolja är inte klimatvänligt
I EU-lagstiftningen anses biodiesel vara koldioxidneutral, och för att stärka den gröna omställningen har EU ett mål om att 10 procent av bränslet år 2020 ska utgöras av biodiesel. Tyvärr är koldioxidutsläppen från biodiesel av palmolja tre gånger högre än vid användning av fossil diesel, om man räknar in skövlingen av regnskogen som äger rum för att producera palmoljan.”
http://savetheorangutan.se/orangutanger/palmolja

Uppdaterat: 2018-03-27 12:01
Elbil2
Stoor skrev:

oförmåga att tänka kreativt och göra nya erfarenheter därför att man valt fel motortyp, en sur, stinkande, co2 förpestande bensinare...

Ha, ha, fel motortyp.... Undrar vilka det är som sitter och lipar på diverse forum för att de blev lurade att köpa fel motortyp... :) Inte är det de som valt bensin, det räcker ju att kolla här, minst tre forumtrådar om diesel... :)

Uppdaterat: 2018-03-27 12:13
Simon no1 skrev:

Ha, ha, fel motortyp.... Undrar vilka det är som sitter och lipar på diverse forum för att de blev lurade att köpa fel motortyp... :) Inte är det de som valt bensin, det räcker ju att kolla här, minst tre forumtrådar om diesel... :)

Vi får väl se Simon no1. Ropa inte hej än, för då kommer du nog bli besviken.

Uppdaterat: 2018-03-27 12:35
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Simon no1 wrote:
Ha, ha, fel motortyp.... Undrar vilka det är som sitter och lipar på diverse forum för att de blev lurade att köpa fel motortyp... :) Inte är det de som valt bensin, det räcker ju att kolla här, minst tre forumtrådar om diesel... :)
Vi får väl se Simon no1. Ropa inte hej än, för då kommer du nog bli besviken.

Nu vet jag inte om jag ropade hej, men det är ju inte svårt att se vilka som idag är förtvivlade över sitt val och värre kommer det att bli, som sagt, vänta och se....

Uppdaterat: 2018-03-27 12:39
Simon no1 skrev:

christer_1 wrote:Simon no1 wrote:
Ha, ha, fel motortyp.... Undrar vilka det är som sitter och lipar på diverse forum för att de blev lurade att köpa fel motortyp... :) Inte är det de som valt bensin, det räcker ju att kolla här, minst tre forumtrådar om diesel... :)
Vi får väl se Simon no1. Ropa inte hej än, för då kommer du nog bli besviken.
Nu vet jag inte om jag ropade hej, men det är ju inte svårt att se vilka som idag är förtvivlade över sitt val och värre kommer det att bli, som sagt, vänta och se....

Ja (sorgligt nog), även bensinhybrider kommer att stängas ute från zonerna.

Numerärt sett är det dessutom fler bensin än dieselbilar som drabbas.

Men sådant intresserar måhända inte en märkesfanatiker, trots att det även finns gott om Toyota som stängs ute.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-03-27 12:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Simon no1 skrev:

Ha, ha, fel motortyp.... Undrar vilka det är som sitter och lipar på diverse forum för att de blev lurade att köpa fel motortyp... :) Inte är det de som valt bensin, det räcker ju att kolla här, minst tre forumtrådar om diesel... :)

Det finns alltid folk som överreagerar och ibland t.o.m. blir panikslagna och vill vara längst fram i flocken. Det kan gälla en sjunkande börs eller en sjunkande bostadsmarknad.

Ang palmoljan så får man väl välja efter sin egen moraliska kompass. Antingen medverka till ett krympande utrymme för orangutanger eller skicka pengar till Putins krigsmaskin och sedan se lemlästade syriska barnkroppar på TV:n. Bara för att hårdra en aning.

Uppdaterat: 2018-03-27 13:07
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Simon no1 wrote:Ha, ha, fel motortyp.... Undrar vilka det är som sitter och lipar på diverse forum för att de blev lurade att köpa fel motortyp... :) Inte är det de som valt bensin, det räcker ju att kolla här, minst tre forumtrådar om diesel... :)
Det finns alltid folk som överreagerar och ibland t.o.m. blir panikslagna och vill vara längst fram i flocken. Det kan gälla en sjunkande börs eller en sjunkande bostadsmarknad.
Ang palmoljan så får man väl välja efter sin egen moraliska kompass. Antingen medverka till ett krympande utrymme för orangutanger eller skicka pengar till Putins krigsmaskin och sedan se lemlästade syriska barnkroppar på TV:n. Bara för att hårdra en aning.

Bara för att i slutändan förstå att konsumtion av bilar och transporter inte är miljövänligt ö.h.t. Det gäller oavsett det är en vätgas- eller fossildriven bil. All konsumtion påverkar någon annan, eller oftast båda delarna.

Men det berättar sällan producenterna i sina reklambroschyrer.;-) Där är det mest bilder på lekande barn och vackra levande sjöar....

MVH AL

Uppdaterat: 2018-03-27 13:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja (sorgligt nog), även bensinhybrider kommer att stängas ute från zonerna.
Numerärt sett är det dessutom fler bensin än dieselbilar som drabbas.
Men sådant intresserar måhända inte en märkesfanatiker, trots att det även finns gott om Toyota som stängs ute.
MVH AL

Nu är det ju bara en zon som hybriderna stängs ute ifrån om man har en nyare och det är mitt i centrum där man förmodligen går eller åker tunnelbana, annars kan man lugnt köra vidare skattefritt i 5 år dessutom, fast skulle vist kosta 360 kr snart :)

Tänk att du inte klarar av ett enda inlägg utan att nämna Toyota eller märkesfanatiker, patetiskt!

Uppdaterat: 2018-03-27 13:43
Simon no1 skrev:

A.L wrote:Ja (sorgligt nog), även bensinhybrider kommer att stängas ute från zonerna.
Numerärt sett är det dessutom fler bensin än dieselbilar som drabbas.
Men sådant intresserar måhända inte en märkesfanatiker, trots att det även finns gott om Toyota som stängs ute.
MVH AL
Nu är det ju bara en zon som hybriderna stängs ute ifrån om man har en nyare och det är mitt i centrum där man förmodligen går eller åker tunnelbana, annars kan man lugnt köra vidare skattefritt i 5 år dessutom, fast skulle vist kosta 360 kr snart :)
Tänk att du inte klarar av ett enda inlägg utan att nämna Toyota eller märkesfanatiker, patetiskt!

Ja det kommer att utökas dock. Det har redan mp uttryckt.

Och varför man har dessa zoner är ännu oklart. I stort sett samtliga remissvar som sakkunniga var emot dem.

Miljömålen uppnår man nämligen i alla fall.

HVO är sedan ett bränsle med stor potential. Det ger både lägre utsläpp vid själva förbränningen samtidig som det går att få ner CO2 rejält.

Kollar man hos bränsleleveranser via SCB kan man också se att för januari 2018 så ökade användandet av HVO samt biobränslen. De står faktiskt för mer än hälften av dieselförsäljningen. Motsvarande andel för bensin är c:a 5%.

Och visst är det märkligt att folk kan snöa in på ett bilmärke. Jag kallar det inte för patetiskt (det är nämligen fel utifrån ideomatisk synvinkel). Däremot vill jag påstå att det är väldigt avgränsat.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-03-27 14:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Och visst är det märkligt att folk kan snöa in på ett bilmärke
MVH AL

Det är inte alls märkvärdigt, skulle tro att de flesta fastnar för något de gillar oavsett om det är bilar, mat eller klädmärke, man har sina favoriter, däremot är det mycket märkligt att man i en tråd som handlar om drivmedel och i detta fall HVO inte kan låta bli att dra in Toyota och märkesfanatiker, det har inte det minsta med HVO att göra, diskutera gärna drivmedel och motorer, men för en gång skull, lägg ner dina gliringar!

Uppdaterat: 2018-03-27 14:46
A.L skrev:

Simon no1 wrote:A.L wrote:
Och visst är det märkligt att folk kan snöa in på ett bilmärke
MVH AL
Det är inte alls märkvärdigt, skulle tro att de flesta fastnar för något de gillar oavsett om det är bilar, mat eller klädmärke, man har sina favoriter, däremot är det mycket märkligt att man i en tråd som handlar om drivmedel och i detta fall HVO inte kan låta bli att dra in Toyota och märkesfanatiker, det har inte det minsta med HVO att göra, diskutera gärna drivmedel och motorer, men för en gång skull, lägg ner dina gliringar!
Javisst. Den dagen vi kan föra en sansad och faktabaserade debatt fria från höginfantila signaturer eller ideliga gliringar om dieselmotorer, förbud och dieselgate (se exempelvis #23) så lovar jag att sluta dra paralleller till fundamentalism.
Klarar Simon av det?
HVO och biobränslen är ett bränsle som ökar och det rejält. Det är förklaringen till att Sverige lyckats sänka sina koldioxidutsläpp med mer än 15%, trots att vi kör mer. Dessutom har man lyckats pressa ner annat elände som bensinbilen (med eller utan hybriddrift) normalt för med sig (bensen exempelvis) och det är ju verkligen positivt.
Jag återkommer senare med lite detaljerade siffror.
MVH AL

Läs #22
”Fakta om palmolja och biodiesel
Europa är världens näst största importör av palmolja.
60 % av den importerade palmoljan används i energi- och transportsektorn.
46 % av den importerade palmoljan används till biodiesel.
Palmolja baserad biodiesel avger 3 gånger så mycket koldioxid som fossil diesel om man beaktar ILUC-utsläppen*.”
Eller kan lokala utsläpp av CO2 hållas inom landets gränser utan hänsyn till dieselns ursprung.
Då har man inte alls berört att man vid oljepalmsodlingar använder besprutning med gifter som är förbjuden inom EU eller att man fördriver ursprungsbefolkning från deras marker.

Uppdaterat: 2018-03-27 15:18
Elbil2
Simon no1 skrev:

christer_1 wrote:Simon no1 wrote:
Ha, ha, fel motortyp.... Undrar vilka det är som sitter och lipar på diverse forum för att de blev lurade att köpa fel motortyp... :) Inte är det de som valt bensin, det räcker ju att kolla här, minst tre forumtrådar om diesel... :)
Vi får väl se Simon no1. Ropa inte hej än, för då kommer du nog bli besviken.
Nu vet jag inte om jag ropade hej, men det är ju inte svårt att se vilka som idag är förtvivlade över sitt val och värre kommer det att bli, som sagt, vänta och se....

Jo du ropade"hej" i skadeglädje Simon no1.
Men vi får vänta och se, för inte fan är bensin hälsosammare än diesel, det behöver man ju inte vara Einstein för att begripa, eller hur?

Uppdaterat: 2018-03-27 17:02
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Om det tillverkarna inte släpper några nya modeller med dieselmotorer finns väl ingen anledning att älta frågan mycket mer...
Och det av ett kvalitetsmärke som Volvo själva!
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180319/volvo-gor-klart-nasta-generation-xc90-far-ingen-dieselmotor/

Uppdaterat: 2018-03-27 18:03
Power to the people
Stoor skrev:

Simon:
Jag kan då berätta för dig att nästa bil kommer självklart också att bli en klimatsmart dieselbil nummer tre på raken då jag byter till årsmodell 2020 eller 2021. Det kommer näppeligen att bli en Toyotabuske igen eftersom nästa gång jag köper ny bil är villan nedamorterad så pass mycket att jag kommer att ha råd att köpa en rejäl vagn med AWD. Sådana bilar tillverkas inte av Toyota / Lexus eller av annat asiatisk tillverkare.

Lycka till, men du får snabba dig för snart är dom borta :)

Uppdaterat: 2018-03-27 18:15

Stoor, du kan ju alltid köpa en klimatsmart uppdaterad kvalitetsdieselbil från VW

https://www.nyteknik.se/fordon/motorhaveri-efter-vw-s-dieselfix-6906583

Uppdaterat: 2018-03-27 18:29

Nästa XC90 ska tillverkas i USA och främst för USA. De har relativt billig bensin och föredrar traditionellt den. Nuvarande regimen är ju även förespråkare av fossil brytning och användning. Klimathotet existerar inte utan är en hoax från Kina.

Uppdaterat: 2018-03-27 18:51
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Stoor, då får vi hålla tummarna att det fortfarande finns någon modell med diesel kvar då ;)

Uppdaterat: 2018-03-27 20:35

Stoor, kom ihåg vem som tror dom försvinner då, läste precis "Från 1 januari 2020 är det Euro5-nivå på reningen som gäller för både el/bensin/diesel men från 1 juli 2022 skärps kraven på dieselhybriderna till Euro6"

Uppdaterat: 2018-03-27 20:59
Shogun skrev:

Kommer vi se mer av det här också med HVO i tanken?
https://www.nyteknik.se/fordon/motorhaveri-efter-vw-s-dieselfix-6906583

Nej, varför tror du det? Än har jag aldrig hört talas om att någon haft problem med HVO.

Uppdaterat: 2018-03-28 02:40
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Shogun skrev:

Mercedes har ju haft problem med hållbarheten på sina mer effektstarkare motorer. Och testkör nu den svagare på 163hk för att utvärdera HVO.

Vet Automotorsport hade en artikel om HVO, men jag kommer tyvärr inte åt den. Men i sökresultatet på google kan man läsa följande: "Mercedes säljer en taxiversion av E 220 d anpassad för HVO och Mercedes pr- och informationschef Fredrik Wahrolén säger så här: ""HVO100 ger högre förbränningstryck än vanligt dieselbränsle, vilket skulle kunna skada motorn mekaniskt. Därför är vår E 220 d för taxi nedtrimmad jämfört med den...""

Fredrik säger att förbränning av HVO "skulle kunna skada motorn mekaniskt", men det är ju inte samma sak som att det faktiskt gör det. En dieselmotor är i grund en robust konstruktion och därför borde inte HVO vara några problem. Att biltillverkarna inte kommit längre av sitt godkännande av HVO känns mest beroende på ointresse och obefogad rädsla. Ungefär som när klädtillverkare fegmärker ett plagg med 30 grader och handtvätt, när det i praktiken fungerar utmärkt med 40 grader och vanligt tvättprogram.

Uppdaterat: 2018-03-29 01:22
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Fredrik säger att förbränning av HVO "skulle kunna skada motorn mekaniskt", men det är ju inte samma sak som att det faktiskt gör det. En dieselmotor är i grund en robust konstruktion och därför borde inte HVO vara några problem.

Här skulle jag säga att du gör en tankevurpa. Ingen biltillverkare överdimensionerar sina konstruktioner när de har möjlighet att undvika det. Har man ett visst förbränningstryck med avsett bränsle gör man konstruktionen så att den håller för det.
Att då öka trycket gör att man närmar sig gränsen för avsedd belastning.

Uppdaterat: 2018-03-29 09:39

Gött Shogun, bra länk. Diesel är ett lastbilsbränsle för tyngre konstruktioner. Detta är tämligen lite nytt med att köra allt tyngre bilar med diesel, i USA har de alltid kört bensin och man förstår nu varför det är så. Jag vill gärna tro att diesel kunde funka, men gång på gång upptäcks allt fler problem. Lastbilar och dieselmotorer kan jag på något sätt förstå, mycket vridmoment inom smalt område på varvkurvan och där lastbilen körs i samma hastighet mil efter mil på optimalt vartalsområde. Men en personbil, nja.. skall det verkligen behövas i dessa dagar när bilar som mest körs 1-3 mil för att därefter kallna igen.

Uppdaterat: 2018-03-29 12:51
Styggavargen

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180306/vi-granskar-hvo-diesel-som-kapar-utslappen-vanta-med-ditt-bilkop/

Alriks artikel innehåller nog i stort sett alla aspekter man kan ha på HVO. Det kommer ju allt hårdare krav på minskade CO2-emissioner och HVO sänker drastiskt dessa. Problemet med utsläpp i städer kvarstår dock för många bensinmotorer och dieselmotorer. De senare är fler och har därför ögonen på sig. En laddhybrid med dieselmotor för HVO skulle kunna vara en övergångslösning som dels har låga CO2-emissioner men även kan köra elektriskt i känsliga områden. Motsvarande bensinhybrid "lider" mer av den ökade tyngden av hybriddrivlinan och släpper därför ut mer CO2 i rent ICE-drivläge.

Även om en dieselladdhybrid för HVO-drift skulle vara tekniskt och miljömässigt optimalt är det ändå tveksamt hur motiverade konsumenterna är att köpa en teknik som kommer att ersättas av rena elbilar över kommande decennier. Risken för hybrider att hamna i ett tekniskt bakvatten är stor och därmed är den ekonomiska risken ett hinder.

Uppdaterat: 2018-03-29 14:33
Mycket vatten har runnit under hjulen...

@pinjong.
Varför skulle en bensinhybrid lida mer av den ökade tyngden av hybriddrivlinan än dieselhybriden?
Det finns inga dieselhybrider av olika anledningar och inga biltillverkare lär utveckla några sådana bilar heller.
Ser man till skogsskövlingen som sker för oljepalmerna så leder det till tre gånger högre CO2 utsläpp än med fossil diesel enligt miljöorganisationerna och sen tillkommer avgasproblemen vilket gör att biltillverkarna nog kommer sattsa sina pengar på batteribilar och vätgasbilar framöver.

Uppdaterat: 2018-03-29 16:52
Elbil2

@Previa: En dieselmotor påverkas inte av extra tyngd så som en bensinmotor gör. Därav diesel i lastbilar t ex. Svenska distributörer av HVO (Preem t ex) avstår helt från palmolja och PFAD. PFAD kommer även att tappa sina statliga subventioner under 2018 så det är på väg ut.

Batteribilar kommer successivt men vi behöver minska utsläppen av CO2 kraftigt tills vi helt har övergått till ren eldrift. Hybrider är bara ett mellansteg men frågan är vilka hybrider som är sämst. En laddhybrid som övervägande körs på fossil bensin då den används för långkörningar eller tyngre transporter kan väl t ex inte vara särskilt bra...

Uppdaterat: 2018-03-29 17:16
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Påverkas inte en personbils-diesel av "extra tyngd" jfr en lika stark bensinmotor ? Låt mig tvivla en aning över det påståendet.

Uppdaterat: 2018-03-29 17:44
pinjong skrev:

@Previa: En dieselmotor påverkas inte av extra tyngd så som en bensinmotor gör. Därav diesel i lastbilar t ex. Svenska distributörer av HVO (Preem t ex) avstår helt från palmolja och PFAD. PFAD kommer även att tappa sina statliga subventioner under 2018 så det är på väg ut.
Batteribilar kommer successivt men vi behöver minska utsläppen av CO2 kraftigt tills vi helt har övergått till ren eldrift. Hybrider är bara ett mellansteg men frågan är vilka hybrider som är sämst. En laddhybrid som övervägande körs på fossil bensin då den används för långkörningar eller tyngre transporter kan väl t ex inte vara särskilt bra...

Toyota Prius som laddhybrid väger 50 kg mer än vanliga hybriden och går faktiskt snålare än den vanliga hybriden på grund av att återladdningen kan öka med ett större batteri. Teknikens Värld skriver att Prius bensinhybrid är den bränsle snålaste bilen som man testat någon gång och då har dem ändå inte tagit hänsyn till bensinens lägre energiinnehåll utan räknar som vanligt bara volymen på bränslet.
Vad gäller palmoljan som är huvudbeståndsdelen i HVO som importeras i stora mängder till fordonsbränsle så finns det ingen ursprungsmärkning på bränslen vilket regeringen tyckte var onödigt när det nyligen togs upp.
Palmolja som importeras till Europa definieras som inhemskt bränsle så fort det lämnat tankbåten vilket är ett EU påfund vilket gör att huvuddelen av HVO inte kan ursprungsmärkas alls.

Uppdaterat: 2018-03-29 18:45
Elbil2
PREVIA skrev:

Det finns inga dieselhybrider av olika anledningar och inga biltillverkare lär utveckla några sådana bilar heller.

Det finns dieselhybrider. Den som först dyker upp i skallen är Audi Q7.

Uppdaterat: 2018-03-29 19:13
PREVIA skrev:

Toyota Prius som laddhybrid väger 50 kg mer än vanliga hybriden och går faktiskt snålare än den vanliga hybriden på grund av att återladdningen kan öka med ett större batteri. Teknikens Värld skriver att Prius bensinhybrid är den bränsle snålaste bilen som man testat någon gång och då har dem ändå inte tagit hänsyn till bensinens lägre energiinnehåll utan räknar som vanligt bara volymen på bränslet.
Vad gäller palmoljan som är huvudbeståndsdelen i HVO som importeras i stora mängder till fordonsbränsle så finns det ingen ursprungsmärkning på bränslen vilket regeringen tyckte var onödigt när det nyligen togs upp.
Palmolja som importeras till Europa definieras som inhemskt bränsle så fort det lämnat tankbåten vilket är ett EU påfund vilket gör att huvuddelen av HVO inte kan ursprungsmärkas alls.

Så om man kör en Toyota Prius laddhybrid mellan Stockholm och Göteborg så går den snålare än om den enbart hade bensinmotorn även om den får släpa på gissningsvis 100-150 kg i extravikt? Det låter fantastiskt. Kan man även lasta fullt med folk och bagage och fortfarande ha låg förbrukning så är det ännu mer fantastiskt. Det är ju annars där som dieseln har sin styrka.

Sedan är bensin fortfarande ett fossilt drivmedel och det ska vi bort från.

Bild borttagen.

2016 använde 3 av 9 återförsäljare av biodrivmedel palmolja. Idag vet jag inte om någon gör det längre. Upplys mig gärna.

Uppdaterat: 2018-03-29 19:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Så skriver Preem om sin fossilfria HVO framställning. Och naturgas låter naturligt eller hur!
”Idag erhålls vätgas som en sidoprodukt från en anläggning som tillverkar bensinkomponenter, och det har länge funnits en vätgasbrist som begränsat produktionen av förnybara drivmedel.

Den nya vätgasanläggningen kommer att ha en kapacitet på 18 500 Nm3/tim och drivs med naturgas från Swedegas transmissionsnät i Göteborg. Swedegas kommer att bygga en 1,2 km lång gasledning samt en mät- och reglerstation mellan den nya vätgasanläggningen och stamnätet för gas.”
Och här talar Preem om att det faktiskt ingår en del förnyelsebar råvara i deras diesel
”Produkten lanserades våren 2011 med 20 procent förnybar råvara. 2012 ökade vi andelen förnybar råvara till 30 procent och idag består Svanenmärkta Preem Evolution Diesel Plus av minst 50 procent förnybar råvara. Det är också därför vi har döpt produkten till Preem Evolution. För att vi hela tiden kommer att fortsätta utveckla den, så att vi kan erbjuda en diesel med så lite klimatpåverkan som bara är möjligt. ”

Preem Evolution Diesel innehåller hållbara, förnybara råvaror. Vi har exempelvis valt bort palmolja och PFAD eftersom utvinningen av den bidrar till skövling av regnskog. Vi vill inte bidra till att ersätta ett miljöproblem med ett annat.”
Att tillverka diesel med hjälp av vätgas som framställs med fossil naturgas tycker jag låter som en lång omväg när man vill vara miljövän, när man lika gärna kan köra alla typer av fordon på vätgasen direkt istället med hjälp av bränsleceller som inte har några utsläpp.

Uppdaterat: 2018-03-29 21:25
Elbil2

Samtidigt är det ju bra att använda det som tagits upp.
Stod lite intressanta saker i senaste Ny Teknik o just vätgas, batterier och förbränningsmotorer.

Uppdaterat: 2018-03-29 21:52
PREVIA skrev:

Så skriver Preem om sin fossilfria HVO framställning. Och naturgas låter naturligt eller hur!
”Idag erhålls vätgas som en sidoprodukt från en anläggning som tillverkar bensinkomponenter, och det har länge funnits en vätgasbrist som begränsat produktionen av förnybara drivmedel.
Den nya vätgasanläggningen kommer att ha en kapacitet på 18 500 Nm3/tim och drivs med naturgas från Swedegas transmissionsnät i Göteborg. Swedegas kommer att bygga en 1,2 km lång gasledning samt en mät- och reglerstation mellan den nya vätgasanläggningen och stamnätet för gas.”
Och här talar Preem om att det faktiskt ingår en del förnyelsebar råvara i deras diesel
”Produkten lanserades våren 2011 med 20 procent förnybar råvara. 2012 ökade vi andelen förnybar råvara till 30 procent och idag består Svanenmärkta Preem Evolution Diesel Plus av minst 50 procent förnybar råvara. Det är också därför vi har döpt produkten till Preem Evolution. För att vi hela tiden kommer att fortsätta utveckla den, så att vi kan erbjuda en diesel med så lite klimatpåverkan som bara är möjligt. ”
Preem Evolution Diesel innehåller hållbara, förnybara råvaror. Vi har exempelvis valt bort palmolja och PFAD eftersom utvinningen av den bidrar till skövling av regnskog. Vi vill inte bidra till att ersätta ett miljöproblem med ett annat.”
Att tillverka diesel med hjälp av vätgas som framställs med fossil naturgas tycker jag låter som en lång omväg när man vill vara miljövän, när man lika gärna kan köra alla typer av fordon på vätgasen direkt istället med hjälp av bränsleceller som inte har några utsläpp.

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Visst kan vätgas tillverkas med olika grad av fossilfri/fossil gas men vad har det med palmolja att göra? Får känslan av att du till varje pris vill göra ner svensk förnybar diesel. Alternativet är Putins fossila diesel.

Preem Evolution Diesel har ju inget med ren HVO att göra utan handlar om att förädla vanlig diesel. Genom att blanda ut den vanliga fossila dieseln med förnybar diesel så fungerar blandbränslet på alla dieselbilar, gamla som nya, och vi gör oss själva en stor tjänst.

Uppdaterat: 2018-03-29 22:34
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

2016 använde 3 av 9 återförsäljare av biodrivmedel palmolja. Idag vet jag inte om någon gör det längre. Upplys mig gärna.

En återförsäljare som inte finns med på din bild och som har HVO 100 utan palmolja och biprodukten PFAD, är Qstar (och där tankar jag).

Uppdaterat: 2018-03-30 00:09
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
PREVIA skrev:

Vad gäller palmoljan som är huvudbeståndsdelen i HVO som importeras i stora mängder till fordonsbränsle så finns det ingen ursprungsmärkning på bränslen vilket regeringen tyckte var onödigt när det nyligen togs upp.
Palmolja som importeras till Europa definieras som inhemskt bränsle så fort det lämnat tankbåten vilket är ett EU påfund vilket gör att huvuddelen av HVO inte kan ursprungsmärkas alls.

Nu är det inte riktigt lika illa ställt som man kan tro om man läser ovan, för det finns något som i Sverige heter "Rapporteringen enligt hållbarhetslagen" (som i sin tur har sitt ursprung i förnybartdirektivet, som är ett EU-direktiv) och innebär följande:

"Rapporteringen enligt hållbarhetslagen ska innehålla information om så kallade hållbarhetsegenskaper för biobränslen. Exempel på hållbarhetsegenskaper är vilken råvara som har använts för framställningen av biobränslet, om råvaran utgörs av en restprodukt eller ett avfall, råvarans ursprungsland samt vilken minskning av växthusgasutsläpp användningen av biobränslet innebär i jämförelse med om en fossil motsvarighet hade använts."

Se http://www.energimyndigheten.se/fornybart/hallbarhetskriterier/hallbarhetslagen/rapportering-av-hallbara-mangder/

Ett intressant svar på frågan "Vilka hållbarhetskrav finns för HVO-diesel?" finns på https://frageportalen.upphandlingsmyndigheten.se/org/upphandlingsmyndigheten/d/hvo-diesel/ och här ett utdrag från svaret:

"Produktionen av HVO som säljs i Sverige baseras på råtallolja, som är en restprodukt från massaindustrin, rapsolja, palmolja, slaktavfall och även fett från restauranger som samlas in och processas. Den palmolja som ingår i HVO som säljs i Sverige är certifierad enligt EUs regler för förnybara drivmedel. Det finns också en restprodukt från palmoljetillverkningen, PFAD som används i HVO. Den är inte certifierad. EU håller på uppdatera förnybarhetsdirektiv, så kallad RED II. Detta kommer att innebära restriktioner för både palmolja men även andra grödabaserade eller skogsbaserade biobränslen."

Uppdaterat: 2018-03-30 02:12
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Men har du läst informationstexten på dieselpumpen där du tankar Shogun? Du får redan nu ända upp till 50% förnybart beroende på var du tankar och andelen förnybart lär öka i och med reduktionsplikt. Det blir företaget som tillverkar drivmedlet (eller möjligen försäkringsbolaget) som får stå för kostnaden vid ett haveri pga drivmedlet. Sannolikt kommer det dock aldrig att inträffa.

Uppdaterat: 2018-03-30 10:23
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Biobränslen har ingått i diesel under flera års tid nu och är en av förklaringarna till att svenska transporter har sänkt sina koldioxidutsläpp med 19% trots att vi samtidigt kör mer.

Så vi som tankar diesel använder redan sådana här produkter och har gjort det länge.

Men hur stor inblandning som motorerna tål lär vi aldrig få veta. Jag är ganska säker på att det finns skillnader beroende på tillverkare.

Hittills tankar jag enligt tillverkarens direktiv och rekommendationer. Jag skulle heller inte riskera mina garantier enkom för att tanka HVO.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-03-30 10:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fortfarande finns inga praktiska bevis att HVO skulle skada motorer, men är det någon som ändå tycker sig ha bevis, vore det intressant att få ta del av dem här. Handsken är kastad!

Uppdaterat: 2018-03-31 05:13
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.