Vi Bilägares forum

HVO100, är det räddningen?

HVO100, är det räddningen?

Varit många diskutioner i olika trådar om HVO100 och förträffligheten av detta.
Tanken är god och bränslet fungerar, men skall man verklIgen köra sin bil på denna bristvara?
Leder inte den stora efterfrågan som nu är till ökad korruption och illegal avverkning av regnskog i Indonesien som har ett perfekt klimat för Oljepalmsodling.
Eller är det bättre att vi själva i Sverige odlar upp all marks om ligger i träda och avverkar stora arealer med ensartade granplanteringar och gör nyodlingar för att plantera oljeväxter?
Världssamvetet Sverige har oftast synpunkter på andra länders prioriteringar så vore det inte bätte att se om sitt eget hus först?
Bensin är oavsett snart ett förlegat drivmedel så hur nya bilbeskattningen är utformad är ju helt idiotisk.
Oavsett vad så är en dieselmotor betydligt bättre vad det verkningsgrad och CO2 utsläpp och kan köras på förnybara drivmedel. Men hur skall inså fall behovet tillgodoses?

En öppen diskution med pajkastande och tyckande är tillåten i denna tråd.
Men inga personangrepp och du är dumma huvudet kommentarer behövs.
Är det plånboken som styr eller idealism eller nått mitt emellan?

Uppdaterat: 2019-03-19 20:57
Guran

Kommentarer

mso, Diesel är just nu billigare än bensin så sluta raljera.
HVO kommer på fler och fler mackar, även bland bilpumparna, men det är långt kvar till en heltäckande lösning.
Största problemet just nu är att få fram tillräckligt med råvara för att klara efterfrågan. Det är inte personbilar som drar den stora efterfrågan utan den tunga trafiken och eftersom pafd inte får användas i HVO100 från juli så är det brådis att hitta mer råvara.
Huruvida folk bryr sig eller inte, nu kommer HVO100 få lite mer publicitet tack vare att Volvo nu godkänt detta så de som bryr sig kommer att börja fundera på detta när det finns som ett alternativ att göra något för miljön.

John, jag gissar att Volvo inte brytt sig att titta längre bak än till de modeller som de just nu saluför.

Uppdaterat: 2019-04-05 06:57
*Robban

Borde väl inte vara några problem med tillgängligheten. Bara att byta innehåll i de E85 tankar som regeringen påtvingade mackägarna under 2000-talet. Är väl knappt någon som använder detta längre och inga nya bilar finns att tillgå.

Uppdaterat: 2019-04-05 08:17
Guran skrev:

Borde väl inte vara några problem med tillgängligheten. Bara att byta innehåll i de E85 tankar som regeringen påtvingade mackägarna under 2000-talet. Är väl knappt någon som använder detta längre och inga nya bilar finns att tillgå.

Helt rätt antar jag.

Uppdaterat: 2019-04-05 10:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nåja - här i stan var diesel i alla fall lite dyrare än bensin så sent som igår. Men det är ju mycket dagspriser och lokala avvikelser när det gäller bränslepriser.

Uppdaterat: 2019-04-05 12:07

Efter att ha läst massor både i detta forum och i andra bestämde jag mig för några veckor sen att tanka HVO100 i bilen (rattar en Fabia 1.4tdi - 2010 ).

Första tanken körde jag i 30 liter HVO och resten B7 diesel, när jag insåg att det fungerade bra tankade jag i enbart HVO vid nästa tankning och det har fungerat perfekt i lite drygt en månads tid.

Tidigare har bilen med vanlig Mk1 diesel regenererat cirkus var 50:e mil och jag hade hoppats det skulle bli längre sträckor med HVO men det är i snitt samma milantal mellan regereringarna nu.

Prestandamässigt märker jag ingen som helst skillnad så jag kommer nog fortsätta tanka HVO så länge kostnaden ligger runt 17 sek / litern.

Uppdaterat: 2019-07-07 16:25

Man skulle kunna tro att regenereringarna, alltså självrengöringen av dieselpartikelfilter, borde bli mer sällan vid drift med HVO, då det är ett renare bränsle än diesel. Men kanske att det i en del bilar är inställt på fasta intervall, istället för på faktisk nedsmutsning, för att det helt enkelt blir billigare så för biltillverkaren.

Uppdaterat: 2019-07-07 23:33
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Man skulle kunna tro att regenereringarna, alltså självrengöringen av dieselpartikelfilter, borde bli mer sällan vid drift med HVO, då det är ett renare bränsle än diesel. Men kanske att det i en del bilar är inställt på fasta intervall, istället för på faktisk nedsmutsning, för att det helt enkelt blir billigare så för biltillverkaren.

Jag tror att dom flesta bilarna idag har aktiv regenerering med tryckfall och temperaturmätning före och efter filtret. Dvs. givare känner av det ökade motståndet och temperaturhöjningen som blir före filtret när det börjar bli igensatt.

John, jag är väldigt dåligt insatt i Hvo, men på vilket sätt är det renare än diesel? Jag trodde det var en konstgjord framställd kopia av dieseln, fast vinningen ligger i koldioxidneutraliteten då det inte är fossilt.

Uppdaterat: 2019-07-08 08:04
John2008 skrev:

Man skulle kunna tro att regenereringarna, alltså självrengöringen av dieselpartikelfilter, borde bli mer sällan vid drift med HVO, då det är ett renare bränsle än diesel. Men kanske att det i en del bilar är inställt på fasta intervall, istället för på faktisk nedsmutsning, för att det helt enkelt blir billigare så för biltillverkaren.

Nja på min tidigare diesel kunde motorn regenerera två gånger i veckan i ogynnsam stadskörning på vintern.
Samtidigt som det kunde vara var annan månad på sommaren med gynnsam körning.
Så nog tror jag det är en aktiv maktfaktor som bestämmer intervallen.

Uppdaterat: 2019-07-08 08:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
FXX skrev:

John, jag är väldigt dåligt insatt i Hvo, men på vilket sätt är det renare än diesel? Jag trodde det var en konstgjord framställd kopia av dieseln, fast vinningen ligger i koldioxidneutraliteten då det inte är fossilt.

Neste skriver så här nedan på https://www.neste.se/produkter/neste-my/hvo

"Vetenskapliga studier och tester ute på vägarna har visat att om du tankar 100% Neste MY Förnybar Diesel minskar utsläppen även med:
– 33% lägre nivåer av fina partiklar
– 9% mindre kväveoxider (NOx)
– 30% mindre kolväten (HC)
– 24% lägre kolmonoxid (CO) -utsläpp
– reducerade nivåer av polyaromatiska kolväten (PAH)."

Utsläppen av växthusgaser kan minskas upp till 90 % med HVO beroende på råvara och är beräknat på drivmedlets hela livscykel.

Videon nedan som också finns i länken ovan är ganska talande för skillnaden på hur HVO och diesel förbränns. Det betydligt högre cetantalet (tändvilligheten) på HVO är en del av förklaringen till varför det brinner renare.

https://www.youtube.com/watch?list=PL_bv0Wnot0410aa3il1uMsZpcMdOiMKEZ&v=P4ACk53nyyw

Uppdaterat: 2019-07-09 06:50
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Tack John! Lite märkligt då att inte biltillverkarna är med på detta, finns ju mycket bra PR att hämta genom ett godkännande. Eller finns det andra faktorer som gör att dom är lite avvaktande? För några år sedan fanns ju en problematik kring pumpar som skar för att vissa dieselsorter smörjde för dåligt.

Uppdaterat: 2019-07-09 07:12

Kanske den (bristande) globala tillgången till bränslet är en orsak, FXX ? Annars håller jag med dig om detta med PR-värdet.

Uppdaterat: 2019-07-09 10:36

Flera biltillverkare kommer säkert att godkänna HVO100 framöver. Dom vill väl bara testa det ordentligt först, för att vara säkra på att det inte kommer dyra garantireparationer för dom senare...

Uppdaterat: 2019-07-09 11:20

Ja det är konstigt att det talas om brist på förnybart bränsle producerat i Sverige. Vi har ju e-n-o-r-m-t mycket skogbeväxta ytor och en liten befolkning. Sedan borde efterfrågan på massa gå ned i takt med digitaliseringen och då kan den råvaran användas till flytande bränsle istället.

Uppdaterat: 2019-07-09 11:30
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fast det tar ju kanske typ ett sekel (gissning) för skogen att växa upp igen efter att man planterat nytt så man kan ju inte bara skövla all skog för att vi skall kunna köra våra bilar på den typen av bränslen.

Uppdaterat: 2019-07-09 12:05

Och så vill dom att vi ska minska köttproduktionen samtidigt som den största råvaran i HVO är....slaktavfall..

"Råvarorna för HVO-produktion är många och under 2016 stod vegetabilisk eller animalisk avfallsolja, PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) och slakteriavfall för 80 procent av råvarufördelningen. Råvarorna för svenskt producerad HVO är främst råtallolja och avfallsoljor. "

Uppdaterat: 2019-07-09 12:31

En gran avverkas mellan 45-90 års ålder. Granen blir inte äldre än 90 år, därefter dör den. En tall kan leva längre.

Uppdaterat: 2019-07-09 13:01
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Inte lör behovet av massaved gå ned pga digitalisering.
Du skall torka dig i röven, plastkassar skall fasas ut, alla paket från Kina skall paketeras, mjölken skall tappas upp i tetrapack mm.
Många av de engångsprodukter som i dag tillverkas av plast tror jag kommer ersättas av träprodukter. Man minns ju fortfarande engångsbesticken till mosbrickan som var av trä...
Sen så ökar byggandet i trä. Snarare så kommer väl efterfrågan på träråvara öka än mer då den är 100% förnybar.
Så vart alla dessa restprodukter som MP gapar om att det skall finnas i skogen, finns ju inte.

Uppdaterat: 2019-07-09 13:15

Såg nått på Facebook om att regeringen kommer inkludera mer och mer mängd förnybart i dieseln dom kommande åren för att möta miljökraven som är satta vilket förmodligen kommer resultera i högre pris på vanlig B7 diesel samt HVO.

Man får hoppas att dom löser rådande brist på HVO så det inte påverkar literpriset allt för mycket ...

RME vill man ju helst slippa tanka öht.

P.S - är det fler här som kör på enbart HVO och VAG med PD motor som har input i hur era motorer fungerar med HVO ?

Uppdaterat: 2019-07-09 13:50
Guran skrev:

Inte lör behovet av massaved gå ned pga digitalisering.
Du skall torka dig i röven, plastkassar skall fasas ut, alla paket från Kina skall paketeras, mjölken skall tappas upp i tetrapack mm.
Många av de engångsprodukter som i dag tillverkas av plast tror jag kommer ersättas av träprodukter. Man minns ju fortfarande engångsbesticken till mosbrickan som var av trä...
Sen så ökar byggandet i trä. Snarare så kommer väl efterfrågan på träråvara öka än mer då den är 100% förnybar.
Så vart alla dessa restprodukter som MP gapar om att det skall finnas i skogen, finns ju inte.

Ja jag håller med om det där med att plasten ska ersättas med något men orkade inte infoga det i debatten. Möjligen kan vi samtidigt se trenden med återvinning som ett sätt att minska veduttaget. Vad vet jag?

Uppdaterat: 2019-07-09 14:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Stoor skrev:

Jag vet inte vad en PD motor är men jag kör på HVO100 i mina båda Toyota Avensis årsmodell 2010 resp 2016 samt en Volvo V60 laddhybrid fullständigt problemfritt. Jag / vi har kör på enbart HVO 100 sedan 2014.

Okej där ser man, har du märkt skillnad på någon olika leverantörers HVO genom åren? Någon du rekomenderar?

Några av VAG;s lite äldre dieslar har dieselpumpen monterad så att den drivs av kamaxeln, kallas Pumpe Duse.

Uppdaterat: 2019-07-09 18:47
VAGis1991 skrev:

RME vill man ju helst slippa tanka öht.
P.S - är det fler här som kör på enbart HVO och VAG med PD motor som har input i hur era motorer fungerar med HVO ?

Jag har kört mestadels på HVO i tre år (blandtankar ibland med RME som är ca 2 billigare per liter än diesel) i min VW Lupo 3L som har pump duse/ pumpe düse och det har fungerat utmärkt, för den går bättre än på vanlig diesel och ren RME (som den är godkänd för).

När det gäller smörjningen klarar HVO, även om den är torrare än vanlig diesel (B5/ B7), kraven för smörjbarhet som finns i standarderna både för diesel och parafiniska bränslen.

Jag tankar enbart HVO på Qstar för det är tydligen Preem som säljer till dem och den ska vara fri från palmolja och PFAD.

Uppdaterat: 2019-07-09 22:55
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

I en intressant artikel om skogen i Sverige, så står det bl a:

"Sedan 1920-talet har mängden skog mer än fördubblats. I dag består 69 procent av landytan av skogsmark, att jämföra med omkring en tredjedel då."
"Det växer mer skog än det avverkas i Sverige, en trend som har varit tydlig sedan 1950-talet."

Se https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svensk-skog-breder-ut-sig-allt-mer

Uppdaterat: 2019-07-09 23:01
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ja och du tror inte att mängden skog har att göra med att dels, luftföroreningarna göder skogen så den växer för fort för att ge högkvalitativt virke och den mängd åkermark som blivit till granplanteringar ?
Lyckligtvis så har jag noterat att mängden nyodlingar har ökat. Många gamla granodlingar, på allt för bra mark som bara ger knappt massaved, nu återställa till åkermark.
Senaste åren har ju även en hel del skog gått upp i rök.
Så den där tre år gamla rapporten får nog snart Revideras.

Uppdaterat: 2019-07-09 23:34

Guran, i en artikel från förra månaden, i år 2019, står följande:

"Det totala virkesförrådet i Sverige fortsätter att öka, men ökningen har under de senaste åren avtagit något. Det visar ny officiell statistik från SLU Riksskogstaxeringen. Sveriges totala virkesförråd uppgår nu till 3,5 miljarder skogskubikmeter, vilket omräknat till biomassa motsvarar 2,7 miljarder ton torrsubstans."

Observera att det inte direkt handlar om att själva den skogbeväxta ytan fortsätter att öka, utan att det växer mer på samma ytan. Dock är s k gammelskog och riktigt grova träd färre idag än för 100 år sedan.

Se https://www.slu.se/ew-nyheter/2019/6/skogsdata-2019/

Vid mitten av 1920-talet i Sverige uppgick det totala virkesförrådet till 1658 miljoner m³sk (skogskubikmeter).

Uppdaterat: 2019-07-10 00:36
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Stoor skrev:

Vagis:
Jag har inte alls märkt någon som helst kvalitetsskillnad mellan olika bolags HVO100. Jag tankar mestadels på Preem, OKQ8 resp Colabitoil. Enda kruxet med Preem är att de bara har lastbilsmunstycken på HVO100 pumpen så att det är lite meckigare / tar längre tid att tanka hos dem i en vanlig personbil medans OKQ8 och Colabitoil mfl har det vanliga smala HVO 100 pumpmunstycket.

ok, jag har hittills bara kört på Circle K Miles HVO just för att det är deras mackar som ligger inom någorlunda räckhåll.

Uppdaterat: 2019-07-10 09:48
John2008 skrev:

VAGis1991 wrote:
RME vill man ju helst slippa tanka öht.
P.S - är det fler här som kör på enbart HVO och VAG med PD motor som har input i hur era motorer fungerar med HVO ? Jag har kört mestadels på HVO i tre år (blandtankar ibland med RME som är ca 2 billigare per liter än diesel) i min VW Lupo 3L som har pump duse/ pumpe düse och det har fungerat utmärkt, för den går bättre än på vanlig diesel och ren RME (som den är godkänd för).
När det gäller smörjningen klarar HVO, även om den är torrare än vanlig diesel (B5/ B7), kraven för smörjbarhet som finns i standarderna både för diesel och parafiniska bränslen.
Jag tankar enbart HVO på Qstar för det är tydligen Preem som säljer till dem och den ska vara fri från palmolja och PFAD.

RME vill jag nog undvika så länge priset håller sig under 17 SEK / Liter ..

Jag bor mer än 10 mil ifrån närmsta preem / Qstar mack så det har bara blivit HVO från Cirkle K än så länge.

På deras hemsida står det att den är fri från palmolja men hur ska man kunna lita på det ..

Uppdaterat: 2019-07-10 09:53
VAGis1991 skrev:

På deras hemsida står det att den är fri från palmolja men hur ska man kunna lita på det ..

Vad spelar det för roll ?

Uppdaterat: 2019-07-10 09:55
Guran skrev:

VAGis1991 wrote:
På deras hemsida står det att den är fri från palmolja men hur ska man kunna lita på det ..
Vad spelar det för roll ?

Spelar roll att det är tillverkat av palmolja eller att man inte kan lita helt & hållet på att infon stämmer ?

Uppdaterat: 2019-07-10 12:22
VAGis1991 skrev:

Guran wrote:VAGis1991 wrote:
På deras hemsida står det att den är fri från palmolja men hur ska man kunna lita på det ..
Vad spelar det för roll ?
Spelar roll att det är tillverkat av palmolja eller att man inte kan lita helt & hållet på att infon stämmer ?

Du kan väl svara på båda.

Uppdaterat: 2019-07-10 12:25

”Oljepalmen är 4-9 gånger mer produktiv per ytenhet än till exempel raps och solros. Den är grön året runt och kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter och man kan skörda under större delen av året.”

Uppdaterat: 2019-07-10 12:28
Guran skrev:

”Oljepalmen är 4-9 gånger mer produktiv per ytenhet än till exempel raps och solros. Den är grön året runt och kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter och man kan skörda under större delen av året.”

Det stämmer säkert men att skövla regnskog med alla konsekvenser det för med sig för att kunna odla palmer är inget jag gärna stödjer frivilligt :)

Uppdaterat: 2019-07-10 12:44
VAGis1991 skrev:

Guran wrote:”Oljepalmen är 4-9 gånger mer produktiv per ytenhet än till exempel raps och solros. Den är grön året runt och kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter och man kan skörda under större delen av året.”
Det stämmer säkert men att skövla regnskog med alla konsekvenser det för med sig för att kunna odla palmer är inget jag gärna stödjer frivilligt :)

Men däremot mångårigt Svenskt skövlande av urskogar med naturlig mångfald för att anlägga gigantiska ensartade ”skogar” med granar planterade i rader. Det är tydligen okej?
Vad är skillnaden egentligen?
All oljeplamsodling sker ju absolut inte genom skövling av regnskog.
Jag tycker vi Svenskar i många fall borde se över vårt eget hus innan vi skall vara världssamvete och förfasa oss över hur folk i andra länder försöker få i hopp till mat för dagen.

Uppdaterat: 2019-07-10 13:04
Guran skrev:

VAGis1991 wrote:Guran wrote:”Oljepalmen är 4-9 gånger mer produktiv per ytenhet än till exempel raps och solros. Den är grön året runt och kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter och man kan skörda under större delen av året.”
Det stämmer säkert men att skövla regnskog med alla konsekvenser det för med sig för att kunna odla palmer är inget jag gärna stödjer frivilligt :)
Men däremot mångårigt Svenskt skövlande av urskogar med naturlig mångfald för att anlägga gigantiska ensartade ”skogar” med granar planterade i rader. Det är tydligen okej?
Vad är skillnaden egentligen?
All oljeplamsodling sker ju absolut inte genom skövling av regnskog.
Jag tycker vi Svenskar i många fall borde se över vårt eget hus innan vi skall vara världssamvete och förfasa oss över hur folk i andra länder försöker få i hopp till mat för dagen.

Det är absolut inte okej det heller, det jag menade är att när man läser exempelvis att Cirkle K skriver att dom enbart säljer HVO som är tillverkat av slaktavfall och annan restprodukt från fisk etc. så hoppas man att det stämmer, där av min "fundersamhet" då jag läst att det kanske inte alltid stämmer och det mer eller mindre är omöjligt att "back-tracka" det egentliga ursprunget.

Uppdaterat: 2019-07-10 13:27
VAGis1991 skrev:

Guran wrote:VAGis1991 wrote:Guran wrote:”Oljepalmen är 4-9 gånger mer produktiv per ytenhet än till exempel raps och solros. Den är grön året runt och kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter och man kan skörda under större delen av året.”
Det stämmer säkert men att skövla regnskog med alla konsekvenser det för med sig för att kunna odla palmer är inget jag gärna stödjer frivilligt :)
Men däremot mångårigt Svenskt skövlande av urskogar med naturlig mångfald för att anlägga gigantiska ensartade ”skogar” med granar planterade i rader. Det är tydligen okej?
Vad är skillnaden egentligen?
All oljeplamsodling sker ju absolut inte genom skövling av regnskog.
Jag tycker vi Svenskar i många fall borde se över vårt eget hus innan vi skall vara världssamvete och förfasa oss över hur folk i andra länder försöker få i hopp till mat för dagen.
Det är absolut inte okej det heller, det jag menade är att när man läser exempelvis att Cirkle K skriver att dom enbart säljer HVO som är tillverkat av slaktavfall och annan restprodukt från fisk etc. så hoppas man att det stämmer, där av min "fundersamhet" då jag läst att det kanske inte alltid stämmer och det mer eller mindre är omöjligt att "back-tracka" det egentliga ursprunget.

Kör på ren eldningsolja i stället. Då ver du vad du får :)

Uppdaterat: 2019-07-10 13:34

Jag gillar tanken Bio-bränsle, men vi behöver göra den på ett hållbart sätt.
Att skövla regnskog för att bygga ut oljepalmsodlingar eller sockerrörsodlingar är inte rätt väg att gå.
Inte heller att vi gör bränsle på en plats där de tär matbrist bara för att man får bättre betalt per odlad hektar för soppa än för mat.
Samma sak när det gäller skogen, att vi inte skövlar gammelskog och blandskog för att plantera "pappersskog" eller "golvplanksskog" utan låt oss plantera skördeskog där den passar och ha virkesåkrar där.
Använd restprodukter till att göra bränsle av, inte huvudråvara.

Det finns orsaker till att vi klassat bort ren palmolja som funktionellt innehåll i HVO i Sverige och nyss även PFAD.
Dock räcker inte fiskrens och slaktavfall till ihop med rester från skogen att göra tallolja av, men om vi använder det vi kan så är det ändå positivt.
Sedan blir ju problemet med HVO, biogas, etanol och liknande att alla branscher redan intecknat den som "sin" lösning i omställningen...
Flyget - Vi skall gå över till att flyga fossilfritt
Sjöfart - Vi skall köra på biogas och svavelfri olja, gärna av biotyp
Bilar - Vi skall köra på biogas och HVO
Lastbilar & Bussar - Vi skall gå över till HVO
Arbetsmaskiner - Vi skall köra på HVO och RME

Inte heller att förglömma, som många påpekar - varför skall lilla Sverige gå först, det blir så dyrt att ställa om... redan nu är det brist på bio-bränsle och om alla skall ställa om... Ja ni fattar...

Uppdaterat: 2019-07-10 14:38
*Robban

Bra skrivet Robban!
Ibland känns det lite att gå över ån efter vatten..bara för att.
Minns på ett jobb där jag skulle tillverka sittbänkar på en skola för utomhusmiljö. Specen var acasia med fsc-stämpel. Tror vi betalade 140kr/m för plankorna. Specialbeställt från sydamerika, helt sinnessjukt! Vart ligger det miljöriktiga i att frakta virke runt halva jordklotet och betala dyrt med kommunens pengar när vi bor i ett av jordens skogstätaste länder.

Uppdaterat: 2019-07-10 17:32

Ja, mycket var bra där Robban! Sen har jag inget emot att Sverige är tidigt ute i omställningen och visar framåtanda, tror det tvärtom kan ge ringar på vattnet i form av intresse utåt för vår erfarenhet sen vilket kan ge arbetstillfälle m.m. Men det är en bitanke om det...

Uppdaterat: 2019-07-10 18:05

FXX, visst är det tokigt, Acasia är fint trä, men till "skitungar" som gärna hoppar sönder eller eldar upp så kommer ju inte träets styrka med lång tålighet att vara ute att spela någon roll, då går impregnerad Furu lika bra...

Uppdaterat: 2019-07-10 18:21
*Robban

Henrik, jag är också stark anhängare till att vi är tidiga, ser inga alls nackdelar med det, vi kommer dit och om vi är tidiga och flitiga så kommer det att ge svenska företag en bra kling i kassan, vilket är bra för Sverige.
Den "gröna ekonomin" är på stark frammarsch, vill man inte vara med får man stå på sidan och se på...

Uppdaterat: 2019-07-10 18:23
*Robban

Hej alla, vet inte i vilken tråd min fråga passar in riktigt men om någon kan tipsa om vart man kan skaffa en adapter så man kan tanka HVO från lastbilspumpen till en personbil får ni gärna hojta !

Uppdaterat: 2019-07-12 14:24

Hej alla, vill bara meddela att jag under senaste två månaderna provat både OkQ8's HVO och Cirkle k's Miles dito och har märkt av att motorn tyck gå något snålare och tystare på Cirkle K's HVO.

Någon annan som provat båda bränslena och har input?

Uppdaterat: 2019-09-04 10:22