Vi Bilägares forum

HVO 100 testresultatet är öppet

HVO 100 testresultatet är öppet

Så här går det om man tankar HVO100 i en icke godkänd bilmotor:

http://elbilsnytt.se/lasaren-som-redan-kort-tusentals-mil-pa-hvo-sa-gick-det/

Uppdaterat: 2018-05-10 08:01
- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Kommentarer

Föga förvånande om ni frågar mig.
Skulle gärna tanka HVO om jag bara slapp köra massa omvägar för att göra det, men i sinom tid så utökas nog antalet pumpar.

Uppdaterat: 2018-05-10 08:46

En motor är inget test. En förare är inget test. En bilmodell är inget test.

Uppdaterat: 2018-05-10 10:04

Alla PSA-motorer. Alla lastbilsmotorer. Alla som provar men inte syns i media.

Finns det någon som ens har uppgifter om skador på grund av HVO?
Det var ju likadant med etanol - det skulle skada hit och dit, men bortsett från igensatta bränslefilter i början av användningen så har då inte jag hört om några masshaverier på grund av att man kör högre etanolhalt än vad motorn är specad för.
Och det intressanta här är ju faktiskt att om densiteten bara var snäppet högre på HVO100, så skulle den rymmas in i nuvarande klassning för diesel och därmed vara okej. Det är inga stora saker som skiljer liksom.

Uppdaterat: 2018-05-10 10:13

Du har säkert nämnt det någonstans (men minnet är ju lite som en teflonpanna - inget fastnar) men vilka märken och modeller har ni på jobbet?

Uppdaterat: 2018-05-10 10:45

Eftersom både vi och föräldrarna har Volvo så är det extra intressant =)
Vet du vilka modeller och motorer samt hur långt de har körts på ren HVO?

Uppdaterat: 2018-05-10 11:40

Det enda som kan vara intressant om man kör på HVO är hur motorn mår. Att köra sina företagsbilar på HVO kan inte vara någon bra reklam i hur man ser på miljöfrågor inom företaget.
”Indonesiens regnskog, där Sumatratigern och andra känsliga djurarter lever, skövlas hänsynslöst för att producera palmoljan. Fler än 50.000 orangutanger har dött till följd av skogsskövling av skog för framställning av palmolja i de senaste två decennierna.”
https://chicandfair.wordpress.com/2014/03/05/hur-rent-ar-ditt-schampo-och-hur-god-ar-din-kexchoklad-vaga-vagra-palmoljan/
Som Stoor beskriver det. Betyder inget varifrån man tankar HVO.
Och hur klimatsmart är det att transportera ens bränsle från andra sidan jordklotet som på grund av utdikning av djungel har tre gånger högre CO2 utsläpp än fossil diesel.

Uppdaterat: 2018-05-10 16:27
Elbil2

Varken Preem, Circle K eller någon annan jag känner till använder palmolja.

Uppdaterat: 2018-05-10 17:32

Man kan inte utan vidare hindra människor att sträva efter en inkomst i en överbefolkad värld. Självklart kommer djurlivet i kläm men det går att skydda det genom att anlägga nationalparker.

https://www.worldwildlife.org/magazine/issues/spring-2018/articles/looking-out-for-orangutans-in-sumatra

Sedan kan man fundera över hur skyddet av större vilt i Sverige funkar. Varg, björn och älg t ex. Finns det någon särskild hänsyn när det gäller dessa fina djur eller är det bara i andra länder som djur ska skyddas?

Uppdaterat: 2018-05-10 19:22
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Håller med på sistnämnda. Särskilt vargen har det kämpigt. FÅnigt nog - att få se en varg är ju något himmelst underbart! Och är svårare än att vinna högvinst på Triss. :-(

Uppdaterat: 2018-05-10 19:27

Tack Stoor för bra och intressant länk!

Uppdaterat: 2018-05-10 23:30
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Stoor skrev:

Xant: De fossila bränslena måste helt enkelt fasas ut ASAP.

Det går inte. Finns ingen ersättning som kan möjliggöra ett 1:1-skifte över natten. Hela världen är beroende av petroleum, transport är bara en liten bit i det pusslet.
Stena Germanica kör delvis på Metanol nu för tiden, ett steg i rätt riktning så sett. Men det finns inte hur mycket Metanol som helst i världen heller.

Uppdaterat: 2018-07-23 06:39

Det viktigaste är att man Gör något. Bättre rening, bättre destillat, bättre nyaste alternativ.

Uppdaterat: 2018-07-23 07:35

@Stoor

Helt meningslöst. Amerikanarnas populäraste bil är ju F-150. Så nu, Svensson, spara lite droppar så att alla som inte har bonus-malus gladeligen kan suga i sig dem istället. Det hela är ett nollsummespel och den enda förloraren är DU.

.

Uppdaterat: 2018-07-23 22:23
Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Den stora förloraren är dock miljön om vi blott sitter med armarna i kors.

Uppdaterat: 2018-07-23 22:26
Power to the people

@Grosser

Den stora förloraren är den som inte tillåts konsumera medan alla andra gör det. Det finns absolut ingenting som gör den globala miljön bättre av att svenskarna konsumerar aningen mindre, emedan resten av världen konsumerar allt mer. Jag är ledsen, men så är det.

Global Petroleum and Other Liquids:
2016 2017 2018 2019
Total World Consumption 96.90 98.48 100.20 101.91
.

Uppdaterat: 2018-07-23 22:34
Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Förutom tillgång och efterfrågan vad gäller olja, är det till skillnad från de flesta andra varor som det handlas med, dessutom väldigt mycket politik och militär strategi involverat. Med andra ord kan det produceras mer eller mindre olja utan att det alltid har så mycket med marknadens egentliga behov att göra. T ex valde Opec år 2017 att begränsa produktionen för att få upp priserna.

Här i länken nedan finns ett färskt exempel på där Opec valt att öka produktionen p g a klagomål på för höga priser från stora oljeberoende länder. Se https://www.di.se/nyheter/kalla-klart-att-opec-okar-produktionen/

Eftersom olja är en icke förnybar råvara, och vars utvinningstakt obönhörligen inom kort eller redan idag, globalt sett gradvis kommer minska med tiden, är det klokt att så snart som möjligt göra sig så lite oljeberoende som möjligt. Googla gärna på peak oil/ oljetoppen.

Uppdaterat: 2018-07-24 04:31
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Framförallt behöver vi i dag oljan till viktigare saker. Titta runtikring dig. Nästan Allt är beroende av olja och merparten är tillverkat av olja i någon form.
Glöm kylskåpet, TV, mobiltelefon, troligen merparten av dina kläder, soffan, antagligen din säng och madrass, flera läkemedel,... Listan är oändlig lång.

Uppdaterat: 2018-07-24 06:49

Fast det är ju inte resten av världen som inte gör någonting. Resten av Europa har ju liknande skattesatser, vissa betydligt högre, på bilar och/eller bränsle. Som i alla andra frågor är ju tyvärr inte världen enad i frågan om beskattning på utsläpp. Men att det skulle vara utan effekt att iaf vi i Europa gör någonting för att minska bränsleförbrukning och utsläpp tror jag inte. Även amerikanarna gör ju någonting, men som bekant är bensinpris ett känsligt ämne over there.

Uppdaterat: 2018-07-24 11:27
Stoor skrev:

Puttis:
Det stämmer att man inte kan byta ut fossil mot fossilfrittbränsle över natten utan detta måste och görs steg för steg där jag, du och vi alla tillsammans kan göra skillnad varje gång vi besöker macken. Var och en kan tex blandtanka bensinbilen med tex 30% extra etanol och dieselbilägaren kan göra likadant genom att tömma i mer bilbränsle tex HVO100 i den diesel hen tankar.
- Alla kan och bör göra någonting!

Jag kör 100% E85 iallafall. Finns bara en anledning och det är lägre milkostnad än bensin. Vi kan tro att vi styr våra egna val men det är villfarelse. Möjligtvis bidrar man till lite bättre lokalmiljö genom att tanka bättre.
Politikerna manövrerar marknaden med besatthet oavsett, vilket är helt ohållbart. Denna gång är agendan solklar, köp elbil eller skit i det.
Men några miljarder bilar fortsätter rulla i Kina som inget har hänt. Vi kan ju fortsätta betala 70% i drivmedelskatt, för det gynnar oss verkligen skitmycket... tills EU får för sig något annat som kommer skicka Sverige in i stenåldern. Krävs inte mycket högre skatter för att landet ska stanna helt.

Uppdaterat: 2018-07-24 13:24

Jag kör privat min snåla dieselbil på enbart skattebefriad RME och HVO. Tjänstebilen körs på fordonsgas av 100 % närproducerad biogas till ett pris som motvaras av 10,60 kr/ liter bensin. Allt helt utan problem.

Uppdaterat: 2018-07-25 01:32
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Såg att OKQ8 i Uppsala nu har 95/98, Diesel och HVO100 i deras tre handtag vid pumparna! Det är den första mack som jag sett att HVO finns bland de andra alternativen och inte placerat ute vid lastbilspumpen.
Bra initiativ och grattis alla PSA-ägare och ni andra som vågar...

Uppdaterat: 2018-08-21 14:37
*Robban
John2008 skrev:

Jag kör privat min snåla dieselbil på enbart skattebefriad RME och HVO.

Man kan undra varför bara företag får göra avdrag? Varför har sittande regering inte redan infört skattebefrielse för dessa drivmedel direkt vid pump och därmed för alla som vill tanka bränslet? Menar man inte allvar i klimatfrågan? :)

Uppdaterat: 2018-08-22 10:19
Klarsynt skrev:

Det finns absolut ingenting som gör den globala miljön bättre av att svenskarna konsumerar aningen mindre, emedan resten av världen konsumerar allt mer.

När det gäller klimatet, håller jag med, men det finns andra fördelar för ett land som Sverige att minska oljeberoendet och satsa på inhemsk produktion av biobränslen.

Uppdaterat: 2018-08-22 10:20

Så här står det att läsa hos Skattemyndigheten om förändringar fr o m 2018-01-01:
" Skatten på biodrivmedlen etanol i E85 och RME (B100) blir helt skattebefriade från energi- och koldioxidskatt från den 1 januari 2018.
Även ren HVO (HVO100) är fortsatt helt befriat från skatt."

Uppdaterat: 2018-08-22 10:31

@Pi, texten du klippt in står under sektionen "Företag och organisationer" och avser avdrag.

Uppdaterat: 2018-08-22 13:33

Aj fan - missade detta, Swemba...:) Min Google-sökning var m a o inte riktigt komplett.

Uppdaterat: 2018-08-22 13:47

Det är enbart energi- och koldioxidskatten som tagits bort (både för privatpersoner och företag direkt vid pumpen) för biodrivmedel (outblandad HVO och RME, etanolen i E85, biogas) och det är ingen annan skatt som avses, när det gäller skattebefrielse för det samma.

Avdrag på deklarationen för biodrivmedel får transportbranschen göra, men tyvärr inte jordbruket och därför används det gärna helst fossila bränslen inom det sistnämnda.

Uppdaterat: 2018-08-22 21:01
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Fast övriga skatter, moms m m, betalas väl för samtliga energikällor så att dessa skatter inte tagits bort är väl inte så konstigt - i alla fall inte för privatpersoner.

Uppdaterat: 2018-08-22 21:06