Etanol i multifuel cc

27 inlägg 0 nya
Etanol i multifuel cc

Hej!
Jag har en passat cc 1.4 multifuel och sen jag har ägt den så har jag tankat endast bensin. Bensin priset har ökat så sjukt mycket så jag tänkte tanka etanol idag! Kommer det att uppstå problem om jag tankar etanol eller är det okej?

Glöm inte att köra bilen minst 15 minuter innan du slår av motorn efter första starten efter bränslebyte så att den hinner programmera om sig.

Helt rätt, idag är det verkligen rätt att köra på E85 och även de som inte har etanolkonverterade bilar borde prova att blandtanka.
Det är inte säkert att man sparar så mycket, men man gör ändå en miljögärning och har man en turbomotor kan man i vissa fall få lite högre effekt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Blandtanka är inte att rekommendera kan inte bilen trycka i det extra bränsle som krävs kan det bli motorskador.
De flesta nyare bilar klarar 10-15% etanol dock.

Tack för alla svar! Det blev bensin igen men ska testa etanol nästa gång jag tankar.

Kanske värt att göra en oljeservice innan man börjar köra på E85?

Power to the people

Det är sällsynt med motorskador som är orsakade av etanoltillsats. Det som kan ge problem är äldre bilar som gått många mil med bensin och där vaxavlagringar kan lösas av etanolen och ge läckage eller igensättningar.
Det är just läckaget som gett upphov till skrönan om att etanol löser upp gummipackningar. Det gör det inte!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur skulle en helt ny bil gå på 50/50 bensin etanol om bilen är gjord för bensin?

Hade en Saab 9-5 som var etanolkonverterad för några år sedan och jag tankade den många gånger på 100% etanol och det var så klart inga problem eftersom den var omvandlad att gå på det. Om något så blev det är rejält mycket bättre acceleration.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Eftersom 35% mer bränsle ska in så måste bilen vara dimensionerad för det annars kan den ta skada,

bejje wrote:
Hur skulle en helt ny bil gå på 50/50 bensin etanol om bilen är gjord för bensin?
Hade en Saab 9-5 som var etanolkonverterad för några år sedan och jag tankade den många gånger på 100% etanol och det var så klart inga problem eftersom den var omvandlad att gå på det. Om något så blev det är rejält mycket bättre acceleration.

Vart köpte du 100% etanol?

bejje, bara att prova, den säger ifrån direkt om det blir för mycket etanol och då är det bara att fylla på B95 tills man når brytpunkten.
Men motorskador blir det inte.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tillåt mig förklara, med 100% etanol menar jag 100% E85, alltså inte 100% etanol utan 100% E85.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Guran, det är en berättigad fråga, men det finns faktiskt 99%att köpa.
Upp till ca 90% finns det de som hemtillverkat, men sedan blir det grymt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

In combustion engines, "running lean" goes beyond using gas efficiently. In effect, that status makes the engine perform with less gasoline than it needs to operate properly, and it increase the amount of friction between the engine's moving parts. Running lean can damage an engine.

A "soft seize" signifies the damage caused by excess friction between an engine piston and the piston cylinder wall. At some point in the piston cycle, a momentary dry spot occurs where the metal rubs together. That rubbing can cause burns or friction scoring on the side of the piston. If sufficient fuel flow returns, the piston will work as normal, but the damage remains. Eventually, the pistons in lean-running engines will develop enough damage to fail.

Hard Seizure

In a hard seizure, the engine is running so lean that the piston and chamber have heated up more than tolerances will allow -- the piston basically grinds against the cylinder wall until it sticks fast. The crankshaft arm then can bends and snap or the connecting rod can break. The damage is severe and will require the engine to either be rebuilt or replaced.

Engine Cut Out

When the engine fuel supply is so lean that combustion can't even occur, the engine dies out and stops working. In comparison to seizing, this lean-running danger is actually better because the operator can quickly put the vehicle in neutral before the engine stalls completely. When the fuel flow is restored to a sufficient level again, the engine will run as normal. Engine cut outs are warnings to check the fuel system and make necessary repairs or adjustments.

Som sagt det ska in 35% mer bränsle annars kan motorn ta skada.

De flesta moderna motorer fixar detta automatiskt vid blandtankning, det är därför förbrukningen ökar, men ska man gå över till ren E85 krävs oftast en konvertering.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
De flesta moderna motorer fixar detta automatiskt vid blandtankning, det är därför förbrukningen ökar, men ska man gå över till ren E85 krävs oftast en konvertering.

Låter ju lika dumt att göra denna blandtankning som att tanka HVO100 i en motor som inte är godkänt för detta drivmedel

Guran, jag och många andra har åtskilliga tusental mil med E85 i tanken utan problem, men du som kör med traktormotor behöver ju verkligen inte bekymra dig för etanolinblandning.
Och varför skulle inte dessa kunna tankas med HVO100 även om några gammaldags tillverkare inte godkänt det?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eftersom etanol inte är mer än marginellt billigare än bensin är det ganska meningslöst.
ungefär 16:- för etanol jämförelsevis om man tar hänsyn till den högre förbrukningen.

0,9 med B95 och 1,15 med E85, det ger ca 2:-/mil och 30% högre effekt på en Saab, men det gäller ju främst turbomotorer.
Men det märks!
Saabar är ju ganska törstiga, lite beroende på hur man kör förstås!
S90 tar 0,1 mindre vid samma körning, men det skiljer ju drygt tio år!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Guran, jag och många andra har åtskilliga tusental mil med E85 i tanken utan problem, men du som kör med traktormotor behöver ju verkligen inte bekymra dig för etanolinblandning.
Och varför skulle inte dessa kunna tankas med HVO100 även om några gammaldags tillverkare inte godkänt det?

Många som även kört 1000-tals mil med HVO i tanken utan problem. Men den dagen det blir något fel på motorn och man ämnar använda sin garanti så tror jag inte det är så oproblematiskt. Men dels är HVO för dyrt och så nöjer jag mig med den iblandning som är i dieseln jag kör på. Varför blandtankar du själv? Miljöskäl eller att det blir billigare, vad är drivkraften?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.